John van Drongelen schreef:Geachte mensen,
Het lijkt me leuk om eens in het programma Radar te testen of een brommer van 2010 en ouder meer vervuilend is dan nieuwere.
Zo kan Radar aantonen,dat de nieuwe regelgeving niet klopt.
Groeten van John van Drongelen
Het beste is als ze álle scooters meteen verbannen, want die dragen met hun relatief kleine aantal, toch zo'n
25 à 30% van de koolwaterstoffenemissies bij , en ook net op de plekken waar die uitstoot de ergste gevolgen heeft, namelijk de binnensteden. Omdat ze niet met 1 pennenstreek even 1,1 miljoen voertuigen van de weg af kunnen halen, moet er voor een geleidelijker pad gekozen worden, en dat is wat er nu gebeurd. Te beginnen met Amsterdam, en Utrecht denkt al over hetzelfde na. Zoals je in het artikel achter mijn link kan lezen, is er veel variatie als het gaat om de overschrijding. Oa omdat bijvoorbeeld de katalysator van een scooter niet getest wordt, niet bij aflevering, en ook niet middels iets van een APK om de X jaar. 2 dingen die er voor zorgen dat auto's dat wél doen. Ook worden de emissies door opvoeren meer, wat bij scooters relatief vaker gebeurd dan bij auto's.
Kortom, er zijn dus een hele reeks aan valide redenen om vanuit de overheid iets te willen doen aan deze vervuilende tweewielers, mét genoeg bewijs hier in eigen land, en ook in het buitenland. Mooie bijkomstigheid is dat er een prima alternatief is in de vorm van elektrische scooters, en 1+1 = dat jij binnenkort niet meer op je oude scootertje mag rijden in Amsterdam.