LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] na 17 jaar nog steeds beginnend bestuurder

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Linja

na 17 jaar nog steeds beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Linja »

Dit werd mij gisteren verteld.
Omdat het pas sinds 2009 verplicht is om een brommer rijbewijs te hebben en je voor die tijd alleen een certificaat nodig had bestaan er dus geen mensen met gevorderde rijbewijs alleen voor brommers.
Dus iedereen die alleen een brommer rijbewijs heeft ongeacht hoe lang ze al brommer rijden worden gezien als nieuw in het verkeer en hebben met strengere wetgeving te maken.

Volgens mij klopt dit niet maar ik kan hier nergens iets over vinden en zit al uren te googlen
Weet iemand hier meer van ?

Emmy75

Re: na 17 jaar nog steeds beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Linja schreef:Dit werd mij gisteren verteld.
Omdat het pas sinds 2009 verplicht is om een brommer rijbewijs te hebben en je voor die tijd alleen een certificaat nodig had bestaan er dus geen mensen met gevorderde rijbewijs alleen voor brommers.
Dus iedereen die alleen een brommer rijbewijs heeft ongeacht hoe lang ze al brommer rijden worden gezien als nieuw in het verkeer en hebben met strengere wetgeving te maken.

Volgens mij klopt dit niet maar ik kan hier nergens iets over vinden en zit al uren te googlen
Weet iemand hier meer van ?
Even los van het gegeven of dit wel of niet klopt en hoe het precies zit, wat is eigenlijk precies het probleem ervan dat iedereen ongeacht de ervaring even door de periode van beginnend bestuurder heen moet met het brommerrijbewijs.

De strengere wetgeving heeft zowat alleen betrekking op de zogenaamde ernstigere verkeersovertredingen waar men iets sneller een punt voor kan krijgen en men mag bijvoorbeeld minder alcohol nuttigen alvorens een brommer te besturen. Zolang men hiermee rekening houdt en binnen de marges opereert is er niet zoveel aan de hand. Een beginnend bestuurder kan nog steeds zat lichtere overtredingen begaan zonder dat er meteen wat aan de hand is.

De meeste van dit soort regels zouden ook ervaren bestuurders niet moeten overtreden en de alcoholgrens mag van mij voor iedereen op dat lagere niveau gezet mogen worden.

boef530

Re: na 17 jaar nog steeds beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door boef530 »

Er is een overgangsregeling geweest waarbij je het certificaat om kon zetten in het AM rijbewijs. Deed je dat niet dan werd het certificaat ongeldig en moest er een theorie examen gedaan worden later kwam daar de praktijk ook nog bij. Samenvattend bij afgifte van het nieuwe AM rijbewijs ben je beginnend bestuurder.

Gesloten