LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte goedkeuring APK

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Jo-Le

Onterechte goedkeuring APK

Ongelezen bericht door Jo-Le »

Hallo,

Mijn zoon werkte bij een schadeherstel-bedrijf om wat bij te verdienen. Daar vertelde zijn baas dat hij een auto heeft voor hem die heel erg goed bij hem zou passen. Het gaat om een Volkswagen Golf 3 Cabrio en dan ook nog in de kleur rood. Nou mooier kan bijna niet voor een jonge die bijna 18 zou zijn.
De golf is van 1995 en is ingevoerd vanuit Duitsland maar dan wel met alle historie aanwezig. Tevens zij zijn baas dat hij ervoor zou zorgen dat de auto in een goede staat zou worden gebracht aangezien mijn zoon wel 23 km zou moeten rijden om bij hem te komen. En natuurlijk deze reis ook weer terug. De auto is op 3 februari gekeurd bij de RDW en op 9 februari heeft de auto een APK gekregen en is ook op deze dag bij ons thuis gebracht. Dit natuurlijk omdat mijn zoon dan 18 jaar werd. Uiteraard zo trots als een pauw. Daarna is de auto bij ons in de garage gezet en na het behalen van het rijbewijs op 10 augustus is hij er mee gaan rijden. Vorige week zijn bij de plaatselijke dealer geweest aangezien dat daar een mooie auto te koop stond en wij eigenlijk wel nieuwsgierig waren naar de waarde van de Golf. De verkoper van dit bedrijf wilde toch wel graag een ritje maken in de Golf voordat hij een waarde zou afgeven. Na de testrit reed hij gelijk door de garage in en zette de auto op de brug. Na 10 minuten riep hij mij erbij om te laten zien wat er allemaal aan mankeerde. Ik schrok behoorlijk van de zaken die niet goed waren. Daarop gaf de verkoper mij aan dat deze auto nooit had goedgekeurd mogen worden. Ik was het met hem eens. Wat was er allemaal niet in orde:
- Aandrijfas hoezen waren zo goed als verrot
- Fussee kogels waren zwaar beschadigd
- Remmen waren niet in orde
- ABS sensor was stuk en hing niet op zijn plaats. Tevens was het kabeltje zo goed als doormidden.
- Verwarming in de auto kan alleen maar op warm en blaast overal heen behalve waar je het hebben wil.
- Vervanging versnellingsbak
- etc. etc.
- Uitlijnen moest echt gebeuren zat behoorlijk speling in.

Hierop is contact gezocht met het bedrijf waar de auto is aangekocht maar hier viel niet mee te praten.

De enige keus die mij reste was pijn nemen en de auto die we gezien hadden maar te kopen. Dit was natuurlijk een behoorlijke tegenvaller maar veilgheid gaat boven alles.

Natuurlijk hebben we gesproken met de RDW over dit geval maar dze geeft aan dat er een mogelijkheid bestaat om een herkeuring te laten plaatsvinden met aanwezigheid van een persoon van de RDW. Als hieruit zou blijken dat het inderdaad een auto is die niet goedgekeurd had mogen zijn dan zou het APK station die de auto goedgekeurd heeft op 9 februari een aanmaning krijgen. (wel heel erg makkelijk). Tevens zou dan de ondeugdelijke onderdelen vervangen gaan worden op onze kosten. ca. € 3000,--. Met deze uitkomst zouden wij dan naar de verkopende bedrijf terug moeten en hem verzoeken deze kosten te dragen. Wij kennen de persoon in kwestie..... Dit gaat hij nooit doen en zal ons dan de deur wijzen.

Ben benieuwd wat we nu nog kunnen doen.

Het komt hard aan als je zo bedrogen wordt. Wel ben ik blij dat we naar de waarde van de auto hebben gevraagd. Anders hadden we dit niet geweten en wat waren dan de gevolgen geweest.

De regelgeving hierom trend gaat er ook wel erg makkelijk mee om. Veiligheid gaat toch boven alles?
Ieder mens kan wat over het hoofd zien maar dit zijn er teveel.

Is er iemand die ons kan helpen wat te doen. Wij staan machteloos. Het is geen geld kwestie maar principe en waar is het rechtsysteem.

Met vriendelijke groeten,

John
Laatst gewijzigd door Jo-Le op 23 okt 2012 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie

Re: Onterechte goedkeuring APK

Ongelezen bericht door sjohie »

Begrijp ik het goed dat u een 17 jaar oude auto uit het buitenland koopt, zonder proefrit te hebben gemaakt, deze pas voor de eerste keer echt zag toen hij thuis werd afgeleverd op 9 februari, en er blijkens uw verhaal ~10 maanden mee is rondgereden met niet goed functionerende remmen, een gebrekkige kachel en slecht uitgelijnde wielen?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Je legt zelf uit wat je moet doen :
Natuurlijk hebben we gesproken met de RDW over dit geval maar dze geeft aan dat er een mogelijkheid bestaat om een herkeuring te laten plaatsvinden met aanwezigheid van een persoon van de RDW. Als hieruit zou blijken dat het inderdaad een auto is die niet goedgekeurd had mogen zijn dan zou het APK station die de auto goedgekeurd heeft op 9 februari een aanmaning krijgen. (wel heel erg makkelijk). Tevens zou dan de ondeugdelijke onderdelen vervangen gaan worden op onze kosten. ca. € 3000,--. Met deze uitkomst zouden wij dan naar de verkopende bedrijf terug moeten en hem verzoeken deze kosten te dragen
Dan wordt het verzoeken wat meer dwingend via de rechter.

Probleem is alleen dat 9 februari zo lang geleden is. Toon maar eens aan dat de mankementen op 9 februari al bestonden.

Was er nog geen historie bij de verkoper dan zou je de auto daar kunnen aanbieden voor apk, en bij goedkeuring direct een officiële herkeuring kunnen aanvragen. Maar dan heb je nog steeds geen duidelijkheid over de staat per 9-2-2012.

Lastig dus.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dag John,

Ik heb even je verhaal gelezen. De mankementen die je noemt zijn dingen waar zeker wel aandacht aan besteed moet worden. Of de APK al dan niet terecht is, is echter na 8 maanden (tussen 9 februari en nu) niet meer na te gaan. Je kunt hier niets meer aan doen. Daarbij heeft je zoon er ruim twee maanden mee gereden, en kan er in die twee maanden ook flinke slijtage op zijn getreden.

Wat ik alleen niet snap: op 9 februari is de auto gekocht en geleverd, en pas nu wil je eens gaan kijken wat het ding waard is? Kon je dat beter niet doen voordat je hem kocht? Ik neem toch aan dat je er een bepaald bedrag voor betaald hebt. Auto's van die leeftijd zijn geen fluit meer waard, dat levert niks meer op.

Het probleem in dit geval is niet zozeer het rechtssysteem. Je zult als eigenaar nu eenmaal het initiatief moeten nemen voor het onderhoud, en dat geldt net zo goed bij de aankoop. Als je dat niet doet, en pas na een half jaar wakker wordt, dan kan het rechtssysteem inderdaad helemaal niets.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Jo-Le schreef:Hallo,

Mijn zoon werkte bij een schadeherstel-bedrijf om wat bij te verdienen. Daar vertelde zijn baas dat hij een auto heeft voor hem die heel erg goed bij hem zou passen. Het gaat om een Volkswagen Golf 3 Cabrio en dan ook nog in de kleur rood. Nou mooier kan bijna niet voor een jonge die bijna 18 zou zijn.
De golf is van 1995 en is ingevoerd vanuit Duitsland maar dan wel met alle historie aanwezig. Tevens zij zijn baas dat hij ervoor zou zorgen dat de auto in een goede staat zou worden gebracht aangezien mijn zoon wel 23 km zou moeten rijden om bij hem te komen. En natuurlijk deze reis ook weer terug. De auto is op 3 februari gekeurd bij de RDW en op 9 februari heeft de auto een APK gekregen en is ook op deze dag bij ons thuis gebracht. Dit natuurlijk omdat mijn zoon dan 18 jaar werd. Uiteraard zo trots als een pauw. Daarna is de auto bij ons in de garage gezet en na het behalen van het rijbewijs op 10 augustus is hij er mee gaan rijden. Vorige week zijn bij de plaatselijke dealer geweest aangezien dat daar een mooie auto te koop stond en wij eigenlijk wel nieuwsgierig waren naar de waarde van de Golf. De verkoper van dit bedrijf wilde toch wel graag een ritje maken in de Golf voordat hij een waarde zou afgeven. Na de testrit reed hij gelijk door de garage in en zette de auto op de brug. Na 10 minuten riep hij mij erbij om te laten zien wat er allemaal aan mankeerde. Ik schrok behoorlijk van de zaken die niet goed waren. Daarop gaf de verkoper mij aan dat deze auto nooit had goedgekeurd mogen worden. Ik was het met hem eens. Wat was er allemaal niet in orde:
- Aandrijfas hoezen waren zo goed als verrot
- Fussee kogels waren zwaar beschadigd
- Remmen waren niet in orde
- ABS sensor was stuk en hing niet op zijn plaats. Tevens was het kabeltje zo goed als doormidden.
- Verwarming in de auto kan alleen maar op warm en blaast overal heen behalve waar je het hebben wil.
- etc. etc.
- Uitlijnen moest echt gebeuren zat behoorlijk speling in.

Hierop is contact gezocht met het bedrijf waar de auto is aangekocht maar hier viel niet mee te praten.

De enige keus die mij reste was pijn nemen en de auto die we gezien hadden maar te kopen. Dit was natuurlijk een behoorlijke tegenvaller maar veilgheid gaat boven alles.

Natuurlijk hebben we gesproken met de RDW over dit geval maar dze geeft aan dat er een mogelijkheid bestaat om een herkeuring te laten plaatsvinden met aanwezigheid van een persoon van de RDW. Als hieruit zou blijken dat het inderdaad een auto is die niet goedgekeurd had mogen zijn dan zou het APK station die de auto goedgekeurd heeft op 9 februari een aanmaning krijgen. (wel heel erg makkelijk). Tevens zou dan de ondeugdelijke onderdelen vervangen gaan worden op onze kosten. ca. € 3000,--. Met deze uitkomst zouden wij dan naar de verkopende bedrijf terug moeten en hem verzoeken deze kosten te dragen. Wij kennen de persoon in kwestie..... Dit gaat hij nooit doen en zal ons dan de deur wijzen.

Ben benieuwd wat we nu nog kunnen doen.

Het komt hard aan als je zo bedrogen wordt. Wel ben ik blij dat we naar de waarde van de auto hebben gevraagd. Anders hadden we dit niet geweten en wat waren dan de gevolgen geweest.

De regelgeving hierom trend gaat er ook wel erg makkelijk mee om. Veiligheid gaat toch boven alles?
Ieder mens kan wat over het hoofd zien maar dit zijn er teveel.

Is er iemand die ons kan helpen wat te doen. Wij staan machteloos. Het is geen geld kwestie maar principe en waar is het rechtsysteem.

Met vriendelijke groeten,

John
even bericht veiligstellen.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Je wilt dat de verkoper 3000E betaald voor het herstel van een Golf uit 95?
Die is amper 1000 waard?! En als je een hele goede (lees uitgebouwde, zeer goed onderhouden) hebt dan is de prijs 1500-2000 E.

Bedenk ook dat aankopende garages er (vaak) alles aan doen om je auto af te kraken om een zo laag mogelijk bedrag voor te hoeven betalen.
En de gebreken die je hier op noemt kosten niet 3000E om te herstellen.

Jo-Le

Brainless schreef:Je wilt dat de verkoper 3000E betaald voor het herstel van een Golf uit 95?
Die is amper 1000 waard?! En als je een hele goede (lees uitgebouwde, zeer goed onderhouden) hebt dan is de prijs 1500-2000 E.

Bedenk ook dat aankopende garages er (vaak) alles aan doen om je auto af te kraken om een zo laag mogelijk bedrag voor te hoeven betalen.
En de gebreken die je hier op noemt kosten niet 3000E om te herstellen.

Beste Brainless,

Ik denk dat je het niet helemaal goed gelezen hebt. Wil ik gerechtigheid halen via de RDW zal ik de auto opnieuw moeten keuren en ter plekke de gebreken moeten repareren. Met de uitkomst van al deze gebreken zal ik 3000,- verder op stap zijn. incl. arbeidsloon. Bij toeval, omdat mijn vrouw een andere auto zag omdat ze haar eigen had verkocht en onze zoon deze ook wel zag zitten, is het balletje aan het rollen gekomen, anders waren we in onwetendheid gebleven tot de volgende keuring. In de eerste instantie zou de auto nog 3250,- waard zijn, totdat we er achter kwamen wat er allemaal aan mankeerde. De pijn van bedrog nemen we, al is het wel heel zuur voor onze zoon, omdat het geld van zijn brommer er ook in zit. Maar het gevaar wat hij liep! Dat een keuringsstation zomaar een auto goed kan keuren en er op deze manier levens op het spel staan, daar kunnen we niet bij! Ik heb zelf de auto gezien toen hij op de brug stond en dit kan nooit in een jaar tijd ontstaan. Ik heb er verder geen verstand van maar dit was wel duidelijk. Laat staan in de twee maanden dat hij er in gereden heeft. Gelukkig is er ons een hoop ellende bespaart gebleven, want voor het bedrag waarmee we de boot zijn ingegaan.. is geen leven vervangbaar! Dit was éénmaal, maar nooit weer. Gewoon een auto kopen bij een goede gerenommeerde dealer!

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Ik heb zelf de auto gezien toen hij op de brug stond en dit kan nooit in een jaar tijd ontstaan
Als een auto net aan door de keuring komt, kan het prima zijn dat een paar maanden later de auto op bepaalde punten volledig zou worden afgekeurd.
Mijn auto kwam vorig jaar vloeiend door de keuring en dit jaar wogen de kosten niet op tegen de waarde van de auto.

Jo-Le

Brainless schreef:
Ik heb zelf de auto gezien toen hij op de brug stond en dit kan nooit in een jaar tijd ontstaan
Als een auto net aan door de keuring komt, kan het prima zijn dat een paar maanden later de auto op bepaalde punten volledig zou worden afgekeurd.
Mijn auto kwam vorig jaar vloeiend door de keuring en dit jaar wogen de kosten niet op tegen de waarde van de auto.

We kunnen hier natuurlijk heel lang over discussiëren.Wij kennen ons verhaal en hebben er een deskundige naar laten kijken. Dit zijn geen aantal punten meer voor een auto die tiptop afgeleverd zou worden. Al leg je een rubber een jaar buiten, dan nog zou het niet zo wit uitgeslagen en verpulverd zijn. Het zijn niet voor niets een handelaar, dat blijkt wel weer. De keuring zal even op zijn manier uitgevoerd zijn en daar zou toch strenger op toegezien moeten worden bij dit soort bedrijfjes. De betreffende man is onder en boven de wet, dat hebben we wel ervaren in de tijd dat onze zoon daar werkte. We hoopten via de RDW een waarschuwing achter te laten, om verdere leed te voorkomen. Dat is ook het enige wat we hiermee hoopten te winnen. Meer kunnen we niet doen, verder gaan we het maar zo snel mogelijk vergeten.

Gesloten