LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] retentierecht auto
retentierecht auto
Ik heb een auto gekocht bij een handelaar waar ik eerder met tevredenheid een auto heb gekocht. Ik heb hem betaald, over laten schrijven en de auto zou de volgende dag of de dag erna klaar zijn want hij moest nog even naar de garage voor een paar kleine reparaties en een nieuwe keuring.
Nu is het een maand later en ik heb hem nog niet omdat de handelaar een schuld heeft bij de garagehouder voor eerder uitgevoerde reparaties aan andere auto's en nu aan die van mij.
De garagehouder houdt mijn auto in retentie totdat de schuld door de handelaar betaald is.
Kan dit, het is toch mijn wettelijke eigendom?
Het kan toch niet zo zijn dat ik de dupe wordt van een geschil tussen de handelaar en de garagehouder?
MVG
Nu is het een maand later en ik heb hem nog niet omdat de handelaar een schuld heeft bij de garagehouder voor eerder uitgevoerde reparaties aan andere auto's en nu aan die van mij.
De garagehouder houdt mijn auto in retentie totdat de schuld door de handelaar betaald is.
Kan dit, het is toch mijn wettelijke eigendom?
Het kan toch niet zo zijn dat ik de dupe wordt van een geschil tussen de handelaar en de garagehouder?
MVG
Re: retentierecht auto
met de overschrijving bent u wettelijk eigenaar de garagehouder mag uw bezit niet achterhouden ondanks het geschil met de verkoper. Aangifte doen een optie?
Ik ben bij de politie geweest en deze geven aan dat dit een geval is van civiel recht en niet strafrechterlijk dus kunnen zij niets doen...
In zijn algemeenheid :
Ik vraag mij af of het retentierecht geldt voor zaken die geen eigendom zijn van de debiteur. Zou mooi zijn, ik houdt jouw auto in retentie omdat jouw broer nog een schuld bij mij heeft.
Voor wat betreft de reparatiewerkzaamheden in dit geval lijkt mij retentierecht wel op zijn plaats. Echter, wanneer TS de werkzaamheden betaalt moet hij ook de auto terugkrijgen, vervolgens heeft TS een vordering op de handelaar. (Ik weet niet of dat slim is...)
Ik vraag mij af of het retentierecht geldt voor zaken die geen eigendom zijn van de debiteur. Zou mooi zijn, ik houdt jouw auto in retentie omdat jouw broer nog een schuld bij mij heeft.
Voor wat betreft de reparatiewerkzaamheden in dit geval lijkt mij retentierecht wel op zijn plaats. Echter, wanneer TS de werkzaamheden betaalt moet hij ook de auto terugkrijgen, vervolgens heeft TS een vordering op de handelaar. (Ik weet niet of dat slim is...)
Sorry bedoel je met TS mijzelf als koper?
En waarom zou dat niet verstandig zijn?
Ter verduidelijking de reparaties zouden ook voor rekening van de handelaar zijn dit is afgesproken in het koopcontract.
Het is een vervelende zaak daar ik de auto gewoon nodig heb en ik de indruk heb dat het retentierecht veel zijweggetjes kent.
Rechtsbijstand wil mij niet helpen omdat ze niet aangesloten zijn bij BOVAG.
Vind ik ook raar want wat als het om een televisie was gegaan???
Waardeer het enorm dat mensen met me meedenken.
En waarom zou dat niet verstandig zijn?
Ter verduidelijking de reparaties zouden ook voor rekening van de handelaar zijn dit is afgesproken in het koopcontract.
Het is een vervelende zaak daar ik de auto gewoon nodig heb en ik de indruk heb dat het retentierecht veel zijweggetjes kent.
Rechtsbijstand wil mij niet helpen omdat ze niet aangesloten zijn bij BOVAG.
Vind ik ook raar want wat als het om een televisie was gegaan???
Waardeer het enorm dat mensen met me meedenken.
TS = topicstarter=ster
Kennelijk is de handelaar slecht van betalen, dus om de vordering over te nemen moet je wel wat risico's willen nemen.
Rechtsbijstand wijst alle aanvragen per definitie af. Zeker de kleine zaken. Wat is nu de moeite voor de RBV om een dwingend briefje te sturen ?
Kennelijk is de handelaar slecht van betalen, dus om de vordering over te nemen moet je wel wat risico's willen nemen.
Rechtsbijstand wijst alle aanvragen per definitie af. Zeker de kleine zaken. Wat is nu de moeite voor de RBV om een dwingend briefje te sturen ?
Dat is een flauwe ***smoes. Vraag eens aan die lui waar dat als ontbindende voorwaarde in de algemene voorwaarden staat?ster schreef:Rechtsbijstand wil mij niet helpen omdat ze niet aangesloten zijn bij BOVAG.
En verder nog een tip: Betaal pas als U een goed daadwerkelijk in handen krijgt.
Ja, ik kan mezelf voor mijn kop slaan vanwege het vertrouwen dat ik in hem had.
Maar na met vele mensen te hebben gesproken blijkt dat dit toch vaak gebeurt, daar er bij het bedrijf niet gepind kan worden en je niet cash met zoveel geld rond gaat lopen (ik liever niet iig).
Maar je hebt gelijk hoor mijn vertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen.
Ik ga morgen zeker nog even bellen met de rechtsbijstand want volgens mij gaat dit gewoon om een geschil waar zij mij in kunnen en zouden moeten helpen.
Maar na met vele mensen te hebben gesproken blijkt dat dit toch vaak gebeurt, daar er bij het bedrijf niet gepind kan worden en je niet cash met zoveel geld rond gaat lopen (ik liever niet iig).
Maar je hebt gelijk hoor mijn vertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen.
Ik ga morgen zeker nog even bellen met de rechtsbijstand want volgens mij gaat dit gewoon om een geschil waar zij mij in kunnen en zouden moeten helpen.
Vandaag de auto in ontvangst kunnen nemen zonder excuses , pff wat een ellende was dit! Idd betaal nooit een auto voordat je hem hebt al lijkt het zo betrouwbaar.
Blijkbaar geven behaalde resultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst...
Case closed.
Blijkbaar geven behaalde resultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst...
Case closed.