Dit is dus de grote denkfout, de infrastructuur is NIET van NS, maar van ProRail.....Aan de infrastructuur van de NS gaat iets kapot....
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Service van de NS
Re: Service van de NS
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Service van de NS
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... r-vervoer/
Je kan ook nog naar de Geschillencommissie als de NS niet compenseert. Ik kan de reactie van topicstarter verder prima begrijpen.
Je kan ook nog naar de Geschillencommissie als de NS niet compenseert. Ik kan de reactie van topicstarter verder prima begrijpen.
Re: Service van de NS
Nee hoor, dat is geen overmacht. Storingen zullen altijd optreden. Bedrijven dienen daar rekening mee te houden en te zorgen voor voldoende maatregelen om met dit soort situaties om te kunnen gaan.
Zo is er inmiddels genoeg jurisprudentie dat een vliegtuig mankement geen overmacht is, een luchtvaart maatschappij dient voor overcapaciteit te zorgen zodat ze adequaat in kunnen grijpen wanneer er een vliegtuig stuk gaat.
Dat gaat hier ook op, de NS had bij een groot evenement dat al ruim van te voren aangekondigd was moeten zorgen dat er in geval van een calamiteit genoeg bus capaciteit beschikbaar was om reizigers adequaat alternatief vervoer aan te kunnen bieden. De NS heeft dit overduidelijk verzuimt, vele reizigers hebben heel lang vastgezeten en konden geen kant op. De politie moest door het verzuim van de NS ingrijpen en het station afgrendelen omdat het overvol raakte. Hieroor kon TS niet inchecken. Het niet inchecken wordt door de NS aangegrepen als reden dat ze geen vergoeding uitkeren.
Ts heeft nu dus zelf haar alternatieve vervoer moeten regelen en daarvoor kosten moeten maken. De NS dient haar gewoon conform de vertragingsregels een vergoeding aan te bieden. Het valt haar aan te rekenen dat het station overvol raakte waardoor TS niet in kon checken. Er was niet voldoende alternatief vervoer om de mensen af te voeren, de enige reden waarom het station overvol geraakt was.
Helaas is er decenia na de privatisering van de NS nog altijd geen echte concurrentie op het spoor. De lukratieve intercity trajecten zijn nog allemaal in handen van de NS. Daardoor kan de NS zich nog altijd haar beroerde service permiteren. De enige oplossing is diverse lijnen van de NS afnemen en in de markt te zetten, zodat er eindelijk eens echte concurrentie op het spoor komt waardoor service iets is waarmee de betere vervoerder zich kan onderscheiden.
Re: Service van de NS
Dus als ik het goed begrijp moet NS continue zoveel bussen achter de hand houden dat bij calamiteiten er toch vervoerd kan worden.
Prima idee, nu even over het kostenplaatje hiervan............
Prima idee, nu even over het kostenplaatje hiervan............
Re: Service van de NS
Haha, is ook onmogelijk. Bij een calamiteit kan het uren duren voordat er busvervoer geregeld is.
Heb een keer bij een bommelding op een station zelf uit moeten zoeken hoe verder te kunnen reizen, omdat NS geen kans zag busvervoer voor zoveel mensen te regelen. Uiteraard wel mijn gehele heenreis vergoed gekregen.
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Service van de NS
De NS heeft een scala aan bussen die ze kunnen inzetten. Echter.... Zodra een storing zich voordoet zal eerst bekeken moeten worden wat er aan de hand is. Er zal ook gekeken worden binnen hoeveel tijd de storing opgelost zou kunnen worden. Pas als blijkt dat de storing te groot is zullen de bussen besteld worden. Hier kan al een tijdsbestek van 1 tot 2 uur voor zijn. Dan worden dus de busmaatschappijen benaderd. De chauffeurs slapen niet in de bus, die zullen dus eerst naar de maatschappij moeten rijden en van daar uit naar alle stationnen die getroffen zijn. Ondertussen moet dan ook een dienstregeling bedacht moeten worden. De tijd tussen het bellen naar de busmaatschappijen en dat ze feitelijk aanwezig zijn zit ook minimaal een uur. Ook moet je rekening houden met de rijtijdenwet.
Dus vanaf het moment van de storing totdat er bussen kunnen rijden zit gewoon minimaal 2 tot 3 uur tussen.
Re: Service van de NS
Het gaat meer om reacties over het proces zeg maar. Je kunt 'geld terug ivm vertaging' makkelijk claimen via MijnNS. Wordt meteen gecontroleerd en als er geen vertraging is afgewezen. soms ten onrechte. Persoonlijk voorbeeld: ingecheckt om 07u05. Trein van 07u08 bleek niet te rijden. Even station uitgegaan en dus incheck geannulleerd. Vervolgens om 07u14 opnieuw ingecheckt. Vertraging 30 minute, maar claim via mijnNS afgewezen ivm incheck om 07u14. Logisch dat de claim in een automatisch systeem wordt afgewezen. Vervolg: mail naar NS met bezwaar tegen afwijzing claim, duurt dan even maar vervolgens zal NS de claim alsnog toekennen.
In dit geval is er geen incheck geweest, dus claim zal in eerste instantie altijd worden afgewezen. Maar zoals ook blijkt helpt het uitleggen van de situatie wel degelijk. Ik wil maar zeggen: het is niet dat de NS zich aan haar eigen regels houdt door een claim af te wijzen als er niet is ingecheckt, als voldoende aannemelijk kan worden gemaakt dat het wel de bedoeling is geweest om in te checken dan doen ze niet moeilijk.
Re: Service van de NS
Dat zal nog tegenvallen. NS is op zo'n moment afhankelijk wat touringcar bedrijven nog als reserve achter de hand hebben. Vooral in zomer en vakantietijd kan dit fors tegenvallen. Soms rijden er zelfs bussen mee uit België, als er niet genoeg beschikbaar is bij een calamiteit.
Er staan echt niet terreinen vol met bussen welke op afroep a la minute beschikbaar zijn.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Service van de NS
Feitelijk antwoorden geven maakt het nog niet negatief. Of moeten we eerst een halve pagina vol met empathisch medeleven beschrijven en dan overgaan tot de feiten?BreejKC schreef: ↑05 sep 2018 16:19geeft u niet het recht iemand als gek uit te maken
Het bovenstaande ben ik met u eens. Maar een TS (Topic Starter) die hier eenmalig komt en door een aantal mensen op een uiterst negatieve manier vrijwel voortdurend in het ongelijk gesteld wordt komt dan wel van een koude kermis thuis.