LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Taxi omgeving Wageningen maakt misbruik van tekort aanbod

Andere onderwerpen over auto en vervoer
davidhil

Taxi omgeving Wageningen maakt misbruik van tekort aanbod

Ongelezen bericht door davidhil »

Graag wil ik een ervaring delen. Het is een zaterdagnacht in Wageningen en ik en een stel vrienden willen een taxi naar Ede. Nadat we 4 taxibedrijven hebben gebeld wil er 1 komen, voor een prijs van 50 euro. Na een half uur komt de taxi, bij instappen wordt ons gelijk verzocht de 50 euro te betalen. Bij wegrijden wordt de meter wel aangezet. Vlak voor aankomst stopt de chauffeur en stopt de meter die op 20 euro staat. De chauffeur stopt dus 30 euro in zijn eigen zak. Ik en mijn vrienden stappen uit met een gevoel enigzins bedrogen te zijn. Ik snap dat de vraag klein is naar taxis in dergelijke regios als wageningen/ede en daardoor het rendement laag is voor taxibedrijven, maar om daardoor woekerprijzen te gaan vragen lijkt me niet rechtvaardig naar de consument. Door dergelijke praktijken krijgt de Taxi industrie in de provincie een slechte naam. Door deze situatie denk ik dat een dienst als UberPop in deze gebieden de consument wel eerlijk zou kunnen bedienen.

scontra

Re: Taxi omgeving Wageningen maakt misbruik van tekort aanbod

Ongelezen bericht door scontra »

davidhil schreef:Nadat we 4 taxibedrijven hebben gebeld wil er 1 komen, voor een prijs van 50 euro.

U en uw vrienden zijn akkoord met een vervoersprijs van € 50,00 anders was de betreffende taxi waarschijnlijk helemaal niet gekomen.
Er was dus sprake van een overeenkomst en daar moeten beide partijen zich wel aan houden.
Ben het wel met u eens dat er sprake is van misbruik van de situatie maar kan mij ook begrijpen dat een taxichauffeur niet zo happig is om midden in de nacht een stelletje (misschien wel bezopen :cry: ) vrienden op te pikken, met alle eventuele risico's vandien.
U zult uw zgn. verlies moeten accepteren en delen onder het aantal reizigers en dan zal het uiteindelijk vervoersbedrag per persoon nog wel meevallen, u had er ook voor kunnen gaan lopen !! :-))
Hopelijk was de stapavond verder wel geslaagd :?:

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Deel de 50 euro door het aantal vrienden. Dan valt het nog best wel mee. Zoals hierboven al aangegeven, u bent zelf akkoord gegaan met de prijs. Kan ook zijn dat de taxi van verder weg moest komen, deze tijd staat niet op de meter.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lijkt me wel dat de chauffeur het tarief voor 1-3 personen heeft geteld en niet dat van 4-9 personen. Je zou onder die laatste vallen en dan zou je wel iets duurder uit zijn geweest.

De reden dat men vooraf een prijs afspreekt, is mogelijk een risicoafweging. Mogelijk zijn ze in het verleden al vaker gebeld, erheen gereden en stond er vervolgens niemand. Als dit meerdere keren gebeurd is, kan ik me indenken dat bedrijven een prijs afspreken en kan die 50€ wel opwegen tegen het 2x voor niets rijden.

Overigens zijn in kleinere plaatsen vaak veel taxi's van tevoren op afspraak geregeld, omdat het niet meer loont op een standplaats te gaan staan. Er zijn te weinig mensen die er dan gebruik van maken en als men op afspraak rijdt, weet men precies hoeveel chauffeurs men nodig heeft. Ook willen de meeste chauffeurs geen avonden werken in het weekend en is er dus eigenlijk een onderbezetting.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

Een bedrag op een taxameter geldt voor de opstapmarkt dwz. straattaxivervoer.
In jouw geval is daarvan geen sprake, je hebt vooraf telefonisch een bedrag afgesproken en dat is dan geldig.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Snap ook niet helemaal de link tussen het tekort aan taxi's en het misbruik.
Als één van die andere bedrijven wel had willen rijden hadden ze misschien wel 60,00 euro gevraagd.
De prijsstelling zegt dus helemaal niets, laat staan dat een van te voren afgesproken prijs, misbruik is.
Dan had je het niet moeten doen........
Bier in cafe's is ook je reinste list en bedrog, op het bankje voor de supermarkt vele malen goedkoper
Laatst gewijzigd door BL2 op 11 jun 2017 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

BL2 schreef:Snap ook niet helemaal de link tussen het tekort aan taxi's en het misbruik.
Als één van die andere bedrijven wel had willen rijden hadden ze misschien wel 60,00 euro gevraagd.
De prijsstelling zecht dus helemaal niets, laat staan dat een van te voren afgesproken prijs, misbruik is.
Dan had je het niet moeten doen........
Bier in cafe's is ook je reinste list en bedrog, op het bankje voor de supermarkt vele malen goedkoper
Drinken op de openbare weg, heel erg duur !! :twisted:

Gesloten