LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering en auto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
darjulis

Uitkering en auto

Ongelezen bericht door darjulis »

Alles goed hierzo? Mooi! Een vraagje. Iemand met een uitkering van Sociale Dienst mag tot een bepaald bedrag een auto hebben. Het valt onder vermogen. Maar naar welk bedrag moet je dan kijken? De nieuwwaarde of de dagwaarde? Een auto van 13 jaar oud, die bij aanschaf bijv. boven het x-bedrag komt dat je mag hebben als vermogen in 2014, kan toch onmogelijk vandaag dezelfde waarde hebben toch? Of ben ik verkeerd? :roll: Ik weet wel dat als je een auto koopt van bouwjaar 2014 je echt geen uitkering nodig hebt. Dat is logisch. Maar een auto van 13 jaar oud?

De vraag is dus, nieuwwaarde of dagwaarde, welke is bepalend? (zeg AUB dagwaarde, kan ik winnen :lol:)

P.S. In de discussie groep zijn er 6 die zeggen nieuwwaarde en 5 dagwaarde.

ruud_a

Re: Uitkering en auto

Ongelezen bericht door ruud_a »

darjulis schreef:Alles goed hierzo? Mooi! Een vraagje. Iemand met een uitkering van Sociale Dienst mag tot een bepaald bedrag een auto hebben. Het valt onder vermogen. Maar naar welk bedrag moet je dan kijken? De nieuwwaarde of de dagwaarde? Een auto van 13 jaar oud, die bij aanschaf bijv. boven het x-bedrag komt dat je mag hebben als vermogen in 2014, kan toch onmogelijk vandaag dezelfde waarde hebben toch? Of ben ik verkeerd? :roll: Ik weet wel dat als je een auto koopt van bouwjaar 2014 je echt geen uitkering nodig hebt. Dat is logisch. Maar een auto van 13 jaar oud?

De vraag is dus, nieuwwaarde of dagwaarde, welke is bepalend? (zeg AUB dagwaarde, kan ik winnen :lol:)

ik zal de stand dan 6-6 maken.
niet dat ik het weet, maar het lijkt me volstrekt onlogisch om de nieuw-waarde aan te houden.
dat zou betekenen dat als hij als wrak voor de deur staat en wacht op iemand om hem naar de sloop te slepen, hij nog steeds als nieuw zou worden gerekend.
maar......wetten staan niet bekend om hun logica.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

darjulis schreef:Alles goed hierzo? Mooi! Een vraagje. Iemand met een uitkering van Sociale Dienst mag tot een bepaald bedrag een auto hebben. Het valt onder vermogen. Maar naar welk bedrag moet je dan kijken? De nieuwwaarde of de dagwaarde? Een auto van 13 jaar oud, die bij aanschaf bijv. boven het x-bedrag komt dat je mag hebben als vermogen in 2014, kan toch onmogelijk vandaag dezelfde waarde hebben toch? Of ben ik verkeerd? :roll: Ik weet wel dat als je een auto koopt van bouwjaar 2014 je echt geen uitkering nodig hebt. Dat is logisch. Maar een auto van 13 jaar oud?

Artikel 34 lid 1 onder a van de WWB zegt iets over de waarde van bezittingen in het economisch verkeer, dus dat lijkt me de dagwaarde in het geval van een auto?

Ik meen dat gemeenten hiervoor de koerslijsten van de ANWB gebruiken, maar dat kan je even bij de gemeente in kwestie checken lijkt me.

darjulis

Zie je nou wel, ik heb toch een beetje gelijk. Een auto of wat dan ook, nieuw kost bijv. €18.000 15 jaar geleden. Als ik via een website de huidige waarde check, komt het tussen de €1000 en €2000 uit. Het is dus onmogelijk dat ze je dan korten op je uitkering. En bovendien, als budgetcoach in opleiding/training/cursus, moet ik ook zonder hulpprogramma's een schatting kunnen maken van wat iets waard is.

Maar we zijn toch min of meer tot de conclusive gekomen, dat de nieuwwaarde alleen bepalend is als je de eerste eigenaar bent en als het object niet ouder is dan vijf jaar ongeveer. Alles wat ouder is dan ongeveer vijf jaar, moet je naar de dagwaarde kijken. Dat is een soort van ezelsvruggetje dan. We moeten dit natuurlijk verder gaan onderzoeken.

Stiekem maak ik toch een vreugdendansje :mrgreen:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

darjulis schreef:Alles goed hierzo? Mooi!
Ja hoor, prima. Succes met de wedstrijd.

witte angora

darjulis schreef: als budgetcoach in opleiding/training/cursus, moet ik ook zonder hulpprogramma's een schatting kunnen maken van wat iets waard is.
Hmmmm.... Vind je het erg dat, als ik ooit een budgetcoach nodig heb, ik jouw deur voorbij ga? Als je hier dit soort vragen moet stellen? En dat dat eigenlijk voor alle budgetcoaches in jouw groep geldt, gezien de tussenstand?

Jullie maken de puinzooi van mensen alleen maar groter, dat is de conclusie die IK uit die wedstrijd haal.
darjulis schreef: conclusive
ezelsvruggetje
vreugdendansje
Ach ja...

darjulis

@ witte angora, je mag voorbij gaan hoor. Ieder zijn of haar eigen mening. Ook tijdens een leerproces heb je soms van zulke momenten. Alleen serieus bezig zijn is ook niet alles. Maar ach ja, denk maar wat je wilt.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Het verschilt per gemeente.
Er zijn ook gemeentes die auto`s onder een bepaalde waarde niet eens meetellen met het vermogen.
Dus je kan niet zeggen dat er een algemene regel is die dat bepaald.
Voor de juiste informatie zal je dan toch echt bij de betreffende gemeente moeten zijn.
Uiteindelijk gaat het gewoon om het gehele normbedrag en niet om wat een auto waarde is.

darjulis

@ gilas, ieder gemeente is inderdaad anders. We proberen een manier te vinden hoe we iemand van informatie kunnen voorzien, het gaat dus puur om informatie, op basis van wat de persoon aangeeft. Uiteraard met het advies om navraag te doen bij de desbetreffende gemeente. Maar simpel gezegd, een object van 10, 12 of 20 jaar oud, heeft nu in 2014 niet dezelfde waarde als toen. Er zijn wel programma's op internet om dat uit te rekenen, maar soms moet je op basis van de gegeven informatie een schatting maken. Een auto verliest al waarde bij het verlaten van de fabriek of autodealer. Lijkt mij dan zo. Ik heb daar niet zo veel ervaring in. Maar als het gaat om boeken bijv. wel. Dus ja, er is een hoop te leren.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

darjulis schreef:Zie je nou wel, ik heb toch een beetje gelijk. Een auto of wat dan ook, nieuw kost bijv. €18.000 15 jaar geleden. Als ik via een website de huidige waarde check, komt het tussen de €1000 en €2000 uit. Het is dus onmogelijk dat ze je dan korten op je uitkering. En bovendien, als budgetcoach in opleiding/training/cursus, moet ik ook zonder hulpprogramma's een schatting kunnen maken van wat iets waard is.

Maar we zijn toch min of meer tot de conclusive gekomen, dat de nieuwwaarde alleen bepalend is als je de eerste eigenaar bent en als het object niet ouder is dan vijf jaar ongeveer. Alles wat ouder is dan ongeveer vijf jaar, moet je naar de dagwaarde kijken. Dat is een soort van ezelsvruggetje dan. We moeten dit natuurlijk verder gaan onderzoeken.

hoe zit het dan met een groot duur(geerfd?) schilderij aan de muur van zeg 10.000 euro?
mag je dan ook worden gekort op je uitkering?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

darjulis schreef:@ gilas, ieder gemeente is inderdaad anders. We proberen een manier te vinden hoe we iemand van informatie kunnen voorzien, het gaat dus puur om informatie, op basis van wat de persoon aangeeft. Uiteraard met het advies om navraag te doen bij de desbetreffende gemeente. Maar simpel gezegd, een object van 10, 12 of 20 jaar oud, heeft nu in 2014 niet dezelfde waarde als toen. Er zijn wel programma's op internet om dat uit te rekenen, maar soms moet je op basis van de gegeven informatie een schatting maken. Een auto verliest al waarde bij het verlaten van de fabriek of autodealer. Lijkt mij dan zo. Ik heb daar niet zo veel ervaring in. Maar als het gaat om boeken bijv. wel. Dus ja, er is een hoop te leren.
Tsja, als ze kijken naar het vermogen dan gaat het om de huidige waarde van je bezittingen en niet van de waarde 10 jaar geleden. Het is dus de dagwaarde die bepalend is. Uiteraard ligt dat wat anders bij collectors items zoals oldtimers, die worden juist meer waard naarmate de tijd verstrijkt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud_a schreef:
darjulis schreef:Zie je nou wel, ik heb toch een beetje gelijk. Een auto of wat dan ook, nieuw kost bijv. €18.000 15 jaar geleden. Als ik via een website de huidige waarde check, komt het tussen de €1000 en €2000 uit. Het is dus onmogelijk dat ze je dan korten op je uitkering. En bovendien, als budgetcoach in opleiding/training/cursus, moet ik ook zonder hulpprogramma's een schatting kunnen maken van wat iets waard is.

hoe zit het dan met een groot duur(geerfd?) schilderij aan de muur van zeg 10.000 euro?
Ja. Het gaat om je vermogen. Het schilderij vertegenwoordigd geldswaarde en is dus vermogen. Simpel gesteld, dan verkoop je het schilderij maar

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik toch wat een onderbuikgevoel dat we hier met z'n allen het huiswerk van TS zitten te doen..

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

olaf79 schreef:
ruud_a schreef:

Ja. Het gaat om je vermogen. Het schilderij vertegenwoordigd geldswaarde en is dus vermogen. Simpel gesteld, dan verkoop je het schilderij maar
Sterker nog als je een schilderij met die waarde hebt krijg je geeneens een uitkering,zelfde geld voor een auto van aanzienlijke waarde of een boot of een huis etc.
Alles wat boven de norm is moet je eerst opmaken of in dat geval verkopen voordat je een uitkering krijgt.

witte angora

sjohie schreef:Ik toch wat een onderbuikgevoel dat we hier met z'n allen het huiswerk van TS zitten te doen..
Heb je het ook door?

darjulis

@sjohie en witte angora, denk maar lekker wat jullie zelf willen. Is jullie goed recht. Ik ben allang verder gegaan.

Aan ieder ander, bedankt voor jullie antwoorden en uitleg. Het heeft ons geholpen, want er waren een aantal zaken waar we niet bij stil stonden. Soms is het goed om buiten de eigen groep om tips te vragen of vragen te stellen. We stonden niet stil bij bijv. de waarde van kunst, sieraden en erfstukken. Werk aan de winkel.

Gesloten