En dàt sprookje is al tientallen jaren geleden ontkracht...witte angora schreef:Daarentegen, als je je motor af en toe een tik met de zweep geeft, wordt hij wat vlotter en voor mijn gevoel uiteindelijk zuiniger. Een motor die 'lui' gereden is daarentegen...
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Bijna alle sprookjes hieromtrent zijn ontkracht, tot in den treuren. Echter staan ze in dit topic nog steeds genoemd. Maakt verder niet uit, ieder zijn ding.newmikey schreef:En dàt sprookje is al tientallen jaren geleden ontkracht...witte angora schreef:Daarentegen, als je je motor af en toe een tik met de zweep geeft, wordt hij wat vlotter en voor mijn gevoel uiteindelijk zuiniger. Een motor die 'lui' gereden is daarentegen...
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Welke sprookjes bedoel je precies, naast het "lui" inrijden?
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Ts heeft best wel een beetje gelijk. Als ik met de auto en caravan bij Luik de berg oprij en wind mee , weet ik niet hoe vlug ik de B comp uit moet zetten , dan klopt er helemaal niets van het verbruik.
Kijk eens op de site ,of lees het blad van Autoweek , daar staan testen en verbruik , u zal zich verbazen wat een verschil tussen theorie en praktijk.
Kijk eens op de site ,of lees het blad van Autoweek , daar staan testen en verbruik , u zal zich verbazen wat een verschil tussen theorie en praktijk.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Met juiste banden spanning en liefst iets meer, vooral Cruise Controle gebruiken en geen stadsverkeer en vooral lange afstanden met 85 km tussen de vrachtwagens blijven en minder dan 1;20 is dan haalbaar.
Maar ook de tankbeurt, als je vorige keer snel stopte en volgende keer tot randje vulde....
Ook daar zit flink verschil tussen dus bij meerdere tankbeurten dit berekenen en niet na 1x tanken.
Maar ook de tankbeurt, als je vorige keer snel stopte en volgende keer tot randje vulde....
Ook daar zit flink verschil tussen dus bij meerdere tankbeurten dit berekenen en niet na 1x tanken.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Gozewijn, dat verschil tussen theorie en praktijk ken ik wel. Ik houd al jaren het verbruik van mijn auto's bij.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Ik had het tegen TS.Erthanax schreef:Gozewijn, dat verschil tussen theorie en praktijk ken ik wel. Ik houd al jaren het verbruik van mijn auto's bij.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Mijn kleindochter en ik hebben de zelfde auto een i 10 ik rijd een op 20 m,n kleindochter een op 15.
Het verschil is ... zij scheurt de straat uit, en ik op m,n gemakkie.
Zo veel kan dat schelen.
Het verschil is ... zij scheurt de straat uit, en ik op m,n gemakkie.
Zo veel kan dat schelen.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
pomp de banden 10 %harder op ,laat motor en bak verversen door lichtloopolie synthetische , controleer of remmen niet iets blijven hangen.rijd niet rond met uitstekende delen op dak enz, koopmin het vervolg auto op brandstof gebruik ,stroomlijn lage cw waarde dus lucht weerstand,en gewicht zijn de brandstof gebruik factoren ,en rijstijl
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Val zo veel mogelijk af, draag kleding die niks weegt zorg dat voor je in de auto stapt je behoeftes hebt gedaanpiet44m schreef:pomp de banden 10 %harder op ,laat motor en bak verversen door lichtloopolie synthetische , controleer of remmen niet iets blijven hangen.rijd niet rond met uitstekende delen op dak enz, koopmin het vervolg auto op brandstof gebruik ,stroomlijn lage cw waarde dus lucht weerstand,en gewicht zijn de brandstof gebruik factoren ,en rijstijl
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Meestal is het de rechtervoet. Zelf rij ik al een aantal jaren in een CT200h. Sinds de winterbandenwissel in november vorig jaar reed ik 1 op 15,3. Dus gaf ik de schuld aan de auto (batterijen). Voor de beurt in december werd de auto door de garage afgehaald en weer teruggebracht met nog steeds een hoog verbruik van 1 op 15. Dit zou volgens de monteur normaal zijn voor mijn type auto.
Twee weken geleden hebben mijn partner en ik een ritje naar het noorden gemaakt van ruim 2 1/2 uur heen en ook weer terug. Mijn partner reed en hij had op een gegeven moment, in de ecostand, een verbruik van 1 op 22,6. Voorzichtig met het gaspedaal, maximaal 120/130 km per uur.
Op de terugweg reed trapte hij het gaspedaal vaker en dieper in en liep het verbruik op naar 1 op 17,6.
Conclusie: de rijstijl bepaalt mede de hoogte van het verbruik.
Twee weken geleden hebben mijn partner en ik een ritje naar het noorden gemaakt van ruim 2 1/2 uur heen en ook weer terug. Mijn partner reed en hij had op een gegeven moment, in de ecostand, een verbruik van 1 op 22,6. Voorzichtig met het gaspedaal, maximaal 120/130 km per uur.
Op de terugweg reed trapte hij het gaspedaal vaker en dieper in en liep het verbruik op naar 1 op 17,6.
Conclusie: de rijstijl bepaalt mede de hoogte van het verbruik.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 mar 2018 10:50
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
We hebben vele auto,s gehad van verschillende merken ,en wat opvalt is dat er niet 1bij is die het door de fabriek opgegeven verbruik haalde .
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
- een nieuwe auto moet ingereden worden, het echte verbruik ziet u pas na zo'n 5.000-10.000 km
- u rijdt een VAG-mobiel, die wijken het meeste af van alle auto's (Ford en Opel b.v. tot zo'n 40%, VAGmobielen tot zo'n 55% !!)
- VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) gebruikt Tsi motoren, dus een gewone motor met een turbo. Welnu, gebruik je de turbo dan gaat een motor zuipen, dat is al 70 jaar bekend. In de officiele verbruikstest mag je b.v. optrekken van 0 naar 120 in iets van 3 minuten, dan gebruik je de turbo dus niet. Ook sta je in die test 30% van de tijd stil, en stata de motor dus uit. In het echie trek je sneller op en sta je geen 30% van de tijd stil en dus is het verbruik veel hoger. Bij VAG zijn die verschillen zoals gezegd het grootst van allemaal......
- u rijdt een VAG-mobiel, die wijken het meeste af van alle auto's (Ford en Opel b.v. tot zo'n 40%, VAGmobielen tot zo'n 55% !!)
- VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) gebruikt Tsi motoren, dus een gewone motor met een turbo. Welnu, gebruik je de turbo dan gaat een motor zuipen, dat is al 70 jaar bekend. In de officiele verbruikstest mag je b.v. optrekken van 0 naar 120 in iets van 3 minuten, dan gebruik je de turbo dus niet. Ook sta je in die test 30% van de tijd stil, en stata de motor dus uit. In het echie trek je sneller op en sta je geen 30% van de tijd stil en dus is het verbruik veel hoger. Bij VAG zijn die verschillen zoals gezegd het grootst van allemaal......
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
dat een turbo motor veel verbruikt is bekend, uiteindelijk pers je meer lucht in de cilinders als zonder turbo ( drukvulling dus) dus heeft dat motortje ook navenant meer brandstof nodig om tot een goede mengverhouding te komen. Maar je moet me toch eens uitleggen hoe je een turbo dan niet gebruikt.honza schreef: In de officiele verbruikstest mag je b.v. optrekken van 0 naar 120 in iets van 3 minuten, dan gebruik je de turbo dus niet.
alle uitlaatgassen gaan door de turbo, tot de maximale turbodruk is bereikt dan opent de waste gate. De toeren die de turbo maakt is afhankelijk van de hoeveelheid uitlaatgassen die door die turbo geperst worden. draait de motor veel toeren, dan zal er veel uitlaatgassen door die turbo moeten en gaat hij dus harder draaien.. dat heeft opzich niet zoveel te maken met snel of langzaam optrekken. als je snel optrekt heb je gewoon meer vermogen nodig van de motor. omdat je tegen de massatraagheid van je hele auto in probeert om snelheid te maken. daar boven op komt dan dat je eerder een hoge snelheid bereikt waardoor je weer meer luchtweerstand krijgt.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Die turbopraat is klinkklare onzin. Als een VAG auto 55% meer verbruikt, is dat te wijten aan een mankement of aan de rijstijl; normaal is dat beslist niet. Mijn Golf tsi verbruikt ongeveer 1:17 en ik houd echt niet van getreuzel bij het optrekken.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Een 95 Pk die dagelijks van Haarlem naar Den Helder gaat op Cruise Controle haalde gemiddeld op dit woon / werk verkeer 1:20,7
Deze is wel 2x vlakbij autoweg, zowel woning op 320 meters en werk op 140 meters van afrit dus constante snelheid tussen vrachtwagens 84~87 Km/h en vooral niet inhalen.
Bandenspanning 2.9 rondom en ramen dicht.
Dan haal je dus meer dan opgave!
Deze Seat is gekocht wegens hoge instap, rugklachten en hij is over afgelopen maanden zeer tevreden!
Wel is ook deze met nippeltje in tank vul opening....
Als je tot afslag tankte gaat er bij indrukken door scheef houden nog 4,7 liter extra in je tank....
Niet bij warm weer doen want dan loopt deze over want dit is veilige expansie ruimte....
Als je bij slecht weer even snel normaal tank en de volgende keer vol nippelde dus 4.7 liter extra is 10 tot 15% hoger verbruik meetbaar......
Maar bij meerdere keren tanken krijg je alsnog gemiddelde... je kunt met Nippel methode gewoon 10% meer Km maken op 1 tank.
Wel is deze auto zo hoog dat je bij 130 Km een dubbel gebruik kreeg t.o.v. 85 gemiddeld op Cruise Controle volgens de boord computer en dat zal zeker kloppen.
Deze is wel 2x vlakbij autoweg, zowel woning op 320 meters en werk op 140 meters van afrit dus constante snelheid tussen vrachtwagens 84~87 Km/h en vooral niet inhalen.
Bandenspanning 2.9 rondom en ramen dicht.
Dan haal je dus meer dan opgave!
Deze Seat is gekocht wegens hoge instap, rugklachten en hij is over afgelopen maanden zeer tevreden!
Wel is ook deze met nippeltje in tank vul opening....
Als je tot afslag tankte gaat er bij indrukken door scheef houden nog 4,7 liter extra in je tank....
Niet bij warm weer doen want dan loopt deze over want dit is veilige expansie ruimte....
Als je bij slecht weer even snel normaal tank en de volgende keer vol nippelde dus 4.7 liter extra is 10 tot 15% hoger verbruik meetbaar......
Maar bij meerdere keren tanken krijg je alsnog gemiddelde... je kunt met Nippel methode gewoon 10% meer Km maken op 1 tank.
Wel is deze auto zo hoog dat je bij 130 Km een dubbel gebruik kreeg t.o.v. 85 gemiddeld op Cruise Controle volgens de boord computer en dat zal zeker kloppen.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Tuurlijk, ff de auto op de zijkant leggen. Normaalste zaak van de wereld bij een tankstation. En als je op twee wielen kunt blijven rijden , bespaar je mooi slijtage op die andere twee.stofzuigertje schreef:...
Als je tot afslag tankte gaat er bij indrukken door scheef houden nog 4,7 liter extra in je tank....
Niet bij warm weer doen want dan loopt deze over want dit is veilige expansie ruimte....
Als je bij slecht weer even snel normaal tank en de volgende keer vol nippelde dus 4.7 liter extra is 10 tot 15% hoger verbruik meetbaar... je kunt met Nippel methode gewoon 10% meer Km maken op 1 tank.
...
Zoals al eerder aangegeven...
sprookjes
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Bij tanken tot de automatische afslag van het vulpistool, kan scheefstand van de auto wel degelijk verschil maken voor het aantal liters. Niet voor het verbruik natuurlijk.
Op de zijkant leggen en op twee wielen rijden lijken mij inderdaad sprookjes, maar dat heeft verder ook niemand voorgesteld.
Op de zijkant leggen en op twee wielen rijden lijken mij inderdaad sprookjes, maar dat heeft verder ook niemand voorgesteld.
Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?
Maar het is natuurlijk totale onzin dat daarmee het verbruik hoger of lager zou worden. Als de één per 2000 km 6 keer 20 liter tankt en de ander er met veel moeite vijf keer 24 liter in propt, dan is de auto daarmee niet zuiniger of minder zuinig.