Op 12 januari 2020 heb ik voor 2 personen een retourvlucht Amsterdam - Malpensa geboekt via TIX.NL t.w. € 227,96 (totaalbedrag). Per abuis had ik voor de maand januari geboekt ipv april; in januari en april vallen de data op dezelfde dagen.
Het zijn 2 zakelijke tickets voor de beurs in Milaan. We wilden deze tickets omboeken, maar de totale kosten voor het omboeken kwamen op € 655,- voor 2 personen (boete + nieuwe tickets). Dit omdat het een low-cost ticket was. Dit bedrag is totaal niet in verhouding tot de eerste bestelling. Dus wij hebben ons verlies genomen en besloten nieuwe tickets te boeken; dit zou goedkoper moeten zijn.
Op 17 januari 2020 heb ik 2 nieuwe retourtickets geboekt en met IDeal betaald ad. 339,24 voor personen. Maar dan gebeurt het volgende, het boekingssysteem blijft hangen. Ik ontvang die dag twee e-mailberichten van TIX.nl na elkaar. Er zit 1 minuut tijdsverschil tussen beide e-mailberichten. Het eerste bericht meldt dat er iets is misgegaan bij de boeking. Het 2e bericht bevestigt de boeking met heen- en terugvlucht. Ook in "mijn TIX.nl" wordt een heen- en retourvlucht bevestigd.
Uiteindelijk blijkt dat we alleen een retourvlucht hebben en geen heenvlucht, maar voor beiden vluchten hebben betaald. Wij kunnen deze boeking niet terug kunnen draaien, terwijl we een half product geleverd hebben gekregen en een volledig product hebben besteld/betaald en de oorzaak van de fout in het boekingssysteem zit en niet bij ons ligt. TIX is total niet bereidwillig om te luisteren of de boeking terug te draaien.
Ik krijg € 110,- gerestitueerd voor de heenvlucht; niet in verhouding tot de gemaakte kosten.
Uiteindelijk hebben we nog een losse heenvlucht geboekt; maar niet via TIX. Hoe kan het zijn dat de consument de dupe is van dit "verdienmodel" en op geen enkele manier tegen deze praktijken wordt beschermd. Kan dit zo maar?
Ik vraag me af hoeveel mensen hiervan op de hoogte zijn. Wanneer ik een fout maak als ondernemer, ben ik hier ook aansprakelijk voor en dien ik dit op te lossen richting mijn opdrachtgever, maar in dit geval worden de kosten afgeschoven op de klant. Graag ontvang ik van u een reactie en advies welke actie te ondernemen. Hartelijk dank en met vriendelijke groet, Marlenne
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |