Ik wil een treinreis maken naar Schiphol vanaf station Wierden. Deze reis kent verschillende prijzen. Reis ik om .07 of .37 (via Zwolle) betaal ik € 27.52 (eerst naar Zwolle met Blauwnet voor € 7.82 en dan uitchecken en vervolgens inchecken bij NS en daar betaal ik € 19.70 naar Schiphol)
Reis ik echter om .28 of .58, dan reis ik alleen per NS, dan betaal ik voor dezelfde reis € 21.80. Een verschil van maar liefst € 5.72..!!! Ik heb er nooit om gevraagd dat er meerdere aanbieders op het spoornet zijn en waarom worden die prijzen niet zo aangepast dat je als reiziger gewoon altijd dezelfde prijs betaalt? Heel slim staat er dus op de planner van NS wanneer je de reis incl Blauwnet maakt bij de prijs: "onbekend" zodat je het als reiziger vaak niet eens zult weten dat je gewoon beduveld wordt, want zo voelt het! Uiteraard is dit slechts 1 voorbeeld... Kan niemand dan hier wat aan doen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarom is treinreis duurder met verschillende vervoerders?
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Waarom is treinreis duurder met verschillende vervoerders?
U kunt wel boos op allerlei fora uw klacht ventileren, maar het is heel simpel. De Ns is geen Blauwnet. Net zo goed dat de AH geen Jumbo is. Dat ze elkaars prijs niet kunnen laten zien is dus heel begrijpelijk. Daarbij mag elke aanbieder op het spoor zijn eigen prijzen berekenen. U kunt dus kiezen wat u wil. Dat is een recht dat wij hebben in Nederland. U mag met 2 aanbieders langer onderweg zijn voor een hogere prijs, of sneller met 1 aanbieder voor een lagere prijs.
Niemand heeft ooit gevraagd om verschillende supermarkten, of verschillende automerken. Maar juist door de concurrentie gaan prijzen omlaag.
Niemand heeft ooit gevraagd om verschillende supermarkten, of verschillende automerken. Maar juist door de concurrentie gaan prijzen omlaag.
-
- Berichten: 32467
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Waarom is treinreis duurder met verschillende vervoerders?
Toch is het vreemd. Van de week ben ik naar Stevensweert geweest, ergens in Limburg. Eerst met de NS, vanaf Roermond met de trein van Arriva naar Echt, en vanaf daar met de bus van Arriva naar Stevensweert.
Bij 9292 worden de prijzen keurig weergegeven. Althans, uiteindelijk moest ik voor de bus een euro meer betalen dan in de planner stond. Maar het stond wel aangegeven.
Bij 9292 worden de prijzen keurig weergegeven. Althans, uiteindelijk moest ik voor de bus een euro meer betalen dan in de planner stond. Maar het stond wel aangegeven.
Re: Waarom is treinreis duurder met verschillende vervoerders?
Voor E 22.72 reis je per Blauwnet en NS van Wierden naar Schiphol
Deze prijs is gewoon te vinden in de NS reisplanner, met netjes de waarschuwing erbij om om te checken van vervoerder.
Deze prijs is gewoon te vinden in de NS reisplanner, met netjes de waarschuwing erbij om om te checken van vervoerder.
Re: Waarom is treinreis duurder met verschillende vervoerders?
Wat u kunt doen is het volgende.
Reist u met 2 verschillende vervoerders, dan doet u niets en betaalt u gewoon 27,52 totaal.
Reist u alleen met de NS voor 21,80, dan maak u die dag het verschil van 5,72 over aan een goed doel.
Zo kost u deze treinreis ongeacht het aantal vervoerders iedere dag even veel, namelijk 27,52.
U ziet het, u kunt zelf uw probleem oplossen.
Reist u met 2 verschillende vervoerders, dan doet u niets en betaalt u gewoon 27,52 totaal.
Reist u alleen met de NS voor 21,80, dan maak u die dag het verschil van 5,72 over aan een goed doel.
Zo kost u deze treinreis ongeacht het aantal vervoerders iedere dag even veel, namelijk 27,52.
U ziet het, u kunt zelf uw probleem oplossen.
Re: Waarom is treinreis duurder met verschillende vervoerders?
De reis zou ook vroeger, in de tijd dat alles nog NS was, duurder moeten zijn geweest als je het traject via Zwolle zou nemen. De reis via Zwolle is namelijk langer: 161 tariefeenheden in plaats van 147. Heeft in dit geval dus niets te maken met verschillende vervoerders of de zelfde vervoerder.
Daarnaast speelt natuurlijk ook mee wat er in de concessie is afgesproken. Daarbij kan het zijn dat de regionale aanbieder een ander tarief heeft afgesproken dan de NS. Maar dat zal eerder iets lager zijn dan hoger, omdat bij de regionale concessies meer concurrentie is om de concessie binnen te kunnen halen. Maar meestal wordt de concessie op andere, meer kwalitatieve gronden toegekend. Toch kan het geen kwaad om op trajecten waar meer partijen rijden de prijzen te vergelijken.
(Overigens is ook bij bijvoorbeeld vliegen de ene vervoerder duurder dan de andere, ook als ze kwalitatief niet sterk verschillen.)
Daarnaast speelt natuurlijk ook mee wat er in de concessie is afgesproken. Daarbij kan het zijn dat de regionale aanbieder een ander tarief heeft afgesproken dan de NS. Maar dat zal eerder iets lager zijn dan hoger, omdat bij de regionale concessies meer concurrentie is om de concessie binnen te kunnen halen. Maar meestal wordt de concessie op andere, meer kwalitatieve gronden toegekend. Toch kan het geen kwaad om op trajecten waar meer partijen rijden de prijzen te vergelijken.
(Overigens is ook bij bijvoorbeeld vliegen de ene vervoerder duurder dan de andere, ook als ze kwalitatief niet sterk verschillen.)