LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wederpartij stuurt formulier niet op; geen schade-uitkering

Andere onderwerpen over auto en vervoer
benjani

Wederpartij stuurt formulier niet op; geen schade-uitkering

Ongelezen bericht door benjani »

Goeiendag,

Eerst even een situatieschets. 10 juni j.l. is mijn auto betrokken geweest bij een aanrijding. De auto stond op een parkeerterrein stil, en ik was gewoon thuis (de parkeerplaats was niet bij mijn huis). Terwijl de auto geparkeerd stond, is iemand vol in de zijkant gereden, en de auto is dan ook total loss verklaard. Ter plekke keurig afgehandeld, de dader belde mij netjes op om naar het parkeerterrein te komen, en ter plekke hebben we beiden een schadeformulier ingevuld en ondertekend. Een aantal dagen later is de auto opgehaald door een sleepdienst, en bij een schadebedrijf is een schadeexpert van mijn verzekeraar langs geweest, die heeft de auto als zijnde total loss beoordeeld. Het wrak is verkocht, de opbrengst daarvan heb ik direct gekregen. De verzekeraar zou dit bedrag aanvullen tot de dagwaarde (restant betreft € 1.940 waar ik dus nog recht op heb).
Na een aantal weken wachten nog steeds niets gehoord dan wel op mijn rekening gestort gekregen, dus even een paar belletjes gepleegd. Nu blijkt de tegenpartij zijn schadeformulier nooit in te hebben gestuurd naar zijn verzekeraar, en mijn verzekeraar betaalt pas uit nadat de andere verzekeraar dit heeft gedaan.
Mijn verzekeraar heeft me geadviseerd zelf met de tegenpartij contact op te nemen om hem aan te sporen zijn formulier alsnog in te sturen.

De tegenpartij geeft uiteraard niet thuis, de telefoon wordt niet opgenomen en is volledig onbereikbaar.

Er is nu dus een soort patstelling ontstaan, waaraan ik totaal geen enkele schuld heb, en ik vind het ook ronduit schandalig dat iemand hier blijkbaar zo simpel onderuit kan komen. Gewoon schuld bekennen ter plaatse, en vervolgens niks opsturen en niet meer reageren.

Hoe kan ik deze situatie het best oplossen? Ik wil uiteraard mijn geld zien, het gaat om een behoorlijk bedrag, en gezien de situatie is de schuldvraag vrij duidelijk. Tegenpartij rijdt tegen een geparkeerde auto op.

Ieder advies of opmerking is welkom!

Byob

Re: Wederpartij stuurt formulier niet op; geen schade-uitkering

Ongelezen bericht door Byob »

Vanuit welke dekking heeft uw verzekeraar een expert geregeld, of heeft deze de opdracht laten uitvoeren door de verzekeraar van de veroorzaker?

Welke dekking heeft uw eigen polis voor uw auto?

Is er niet direct ten tijde van de aanrijding samen een schadeformulier ingevuld en door u beiden ondertekend, waarna u een deel, en de tegenpartij het andere deel heeft meegenomen?

Het niet reageren van de veroorzaker betekend niet dat er geen uitkering van hun kant zal volgen, ook die verzekeraar schrijft hem aan, en zolang hij de veroorzaakte schade daar niet ontkent, maar ook stomweg niet reageerd zal die verzekeraar ook over moeten gaan tot betaling, alleen duurt dit soms wel een half jaar helaas. Heeft u en door u beiden ondertekend schadeformulier (de voorkant), dan zou u die ook kunnen gebruiken om de afwikkeling te versnellen.

benjani

Byob,

Ik (en ook de wederpartij) ben WA-verzekerd. Mijn eigen verzekeraar heeft de expertise laten uitvoeren om het schadebedrag vast te stellen.

We hebben inderdaad beiden ter plaatse een schadeformulier ingevuld en ondertekend, en beiden een deel meegenomen. Die heb ik al een keer of 8 ingescand gemaild naar de verzekeraar, maar die blijven verkondigen dat ze niks kunnen zonder het toegestuurde exemplaar van de wederpartij.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Heb je geen tussen persoon, welke dit voor jouw kan afwerken?

boef530

Ongelezen bericht door boef530 »

Ik (en ook de wederpartij) ben WA-verzekerd. Mijn eigen verzekeraar heeft de expertise laten uitvoeren om het schadebedrag vast te stellen.
Dat vat ik niet helemaal want uw verzekering is helemaal geen partij in de schuldvraag u bent WA verzekerd. Heeft u de schuldige wel aansprakelijk gesteld want dat moet u wel doen, hij/zij wordt dan verplicht de nodige info aan de eigen verzekeraar te verstrekken. Beetje mosterd na de maaltijd maar toch, met dit soort schades is het altijd handig om er politie bij te halen.

nevermind

De auto stond op een parkeerterrein stil, en ik was gewoon thuis (de parkeerplaats was niet bij mijn huis). Terwijl de auto geparkeerd stond, is iemand vol in de zijkant gereden, en de auto is dan ook total loss verklaard. Ter plekke keurig afgehandeld, de dader belde mij netjes op om naar het parkeerterrein te komen, en ter plekke hebben we beiden een schadeformulier ingevuld en ondertekend.
Hoe wist de dader jouw telefoonnummer?

boef530

Ongelezen bericht door boef530 »

dat vraag ik me ook af.

SHS_Inc

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Dit gezeik(sorry) heb ik ook gehad tegenpartij knalt op me auto formulier ingevuld ect maar niks horen..

Bellen nog eens bellen toen heb ik een kopie van het formulier met het verhaal hoe en wat ook opgestuurd naar de verzekeraar van de tegenpartij 3 dagen later alles geregeld en de verzekeraar geroyeerd.

Dus als jij formulier heb wat ik begrijp gewoon opsturen naar de andere verzekeraar. ( is er eventueel politie bij geweest ? )

En aangifte kun je ook nog altijd doen komt het wel goed hoor.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Boef, je kan ook een WA verz hebben MET verhaalsbijstand...dan zijn ze niet echt partij, maar verhalen ze de schade voor je.

Het is idd zo dat zo ook van hem een exemplaar moeten hebben, maar ze zullen hem blijven rappelleren om het op te sturen, het is echt niet zo dat als hij het niet op stuurt dat hij "er mee weg komt".

Maar het lijkt mij ook dat hij helemaal niet de intentie heeft om hier onderuit te komen, hij heeft u netjes gebeld en een form ingevuld, dat duid toch op welwillendheid

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leojes30 schreef:Boef, je kan ook een WA verz hebben MET verhaalsbijstand...dan zijn ze niet echt partij, maar verhalen ze de schade voor je.

Het is idd zo dat zo ook van hem een exemplaar moeten hebben, maar ze zullen hem blijven rappelleren om het op te sturen, het is echt niet zo dat als hij het niet op stuurt dat hij "er mee weg komt".

Maar het lijkt mij ook dat hij helemaal niet de intentie heeft om hier onderuit te komen, hij heeft u netjes gebeld en een form ingevuld, dat duid toch op welwillendheid
Hij kan zich later bedacht hebben. In ieder geval, het ondertekende formulier is bewijs van schuldbekennen en daarmee moet u de schade op UW verzekering verhalen. Uw verzekering zal vervolgens de tegenpartij aansprakelijk stellen en geld terug vorderen.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Olaf, hij heeft alleen WA, dan KAN hij niets op zijn eigen verzekering, dat kan alleen bij WAC/ All risk

Zijn verzekering kan alleen helpen met verhalen, maar als de tegenpartij niet mee werkt kan dat lang duren

nevermind

SHS_Inc schreef:Dit gezeik(sorry) heb ik ook gehad tegenpartij knalt op me auto formulier ingevuld ect maar niks horen..

Bellen nog eens bellen toen heb ik een kopie van het formulier met het verhaal hoe en wat ook opgestuurd naar de verzekeraar van de tegenpartij 3 dagen later alles geregeld en de verzekeraar geroyeerd.

Dus als jij formulier heb wat ik begrijp gewoon opsturen naar de andere verzekeraar. ( is er eventueel politie bij geweest ? )

En aangifte kun je ook nog altijd doen komt het wel goed hoor.
Aan jouw verhaal heeft TS toch niets, hoe het bij jouw gelopen is.
Maar misschien moet je toch eens iets aan je woordkeuze doen, want dit valt mij op, dat je diverse worden ook in andere topic´s gebruikt! :wink:

Maar TS heeft nog een paar vragen open staan, waar hij/zij misschien nog op reageert.

SHS_Inc

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Nou Nevermind als je leert lezen zie je dat er staat wat hij KAN doen wat ik ook gedaan heb dus hou je commentaar maar lekker voor je.

Alsof jou antwoorden sporen in topics NoT :)

benjani

nevermind schreef:Heb je geen tussen persoon, welke dit voor jouw kan afwerken?
Nee ik ben direct bij een verzekeraar aangesloten via werkgever.
nevermind schreef:
De auto stond op een parkeerterrein stil, en ik was gewoon thuis (de parkeerplaats was niet bij mijn huis). Terwijl de auto geparkeerd stond, is iemand vol in de zijkant gereden, en de auto is dan ook total loss verklaard. Ter plekke keurig afgehandeld, de dader belde mij netjes op om naar het parkeerterrein te komen, en ter plekke hebben we beiden een schadeformulier ingevuld en ondertekend.
Detail vergeten te vermelden, de auto stond te koop. Er hing dus een A4'tje voor het raam met mijn telefoonnummer. Hij stond op die bewuste parkeerplek omdat dit aan een drukke doorgaande weg ligt.
Leojes30 schreef:
Dat dacht ik in eerste instantie uit. Omdat hij netjes belde naar me n.a.v. het te-koop bordje, en ter plekke alles netjes ging, had ik geen reden te twijfelen aan zijn intenties. Nu blijkt hij echter minder welwillend, heb gemaild, telefoontjes blijven onbeantwoord, en ook op voicemail berichten komt geen reactie.

Ik weet eerlijk gezegd weinig van verzekeren af, heb dus geen idee dat het raar is dat mijn verzekeraar de expertise uitvoert. Dit is echter echt zo gegaan, ik kreeg na ontvangst een belletje van de verzekeraar dat er bij schade van zulke proporties een expert bij moest komen. De analyse van het schadebedrijf, die in 5 seconden zijn korte en bondige antwoord 'total loss' was nog niet meteen genoeg.

Volgens mijn verzekeraar kan ik de schade niet bij hun verhalen totdat de zaak bij een andere verzekering bekend is. Maar zonder dat formulier gaat die zaak dus niet bekend worden..

Hoe zou ik mijn volgende stap moeten zien?

Groeten en alvast bedankt voor de reacties !

nevermind

Is het geen optie, om persoonlijk bij deze veroorzaker langs te gaan, of is de afstand te groot?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarborgfonds ?.

Een collega van me heeft iets soortgelijks aan de hand gehad. Zij is aangifte gaan doen bij de politie. Die heeft de persoon (via kenteken) opgespoord en hem de keuze gegeven, OF reageren OF een aanklacht wegens "doorrijden" aan zijn broek. Ik weet niet of de politieagenten hier een extra stap gezet hebben maar het werkte wel.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

De wam is er juist voor bedoelt dat als een tegenpartij niet meewerkt je rechtstreeks naar zijn of haar maatschappij kan gaan.

Maar die zal van zijn eigen verzekerde graag een melding cq het andere formulier zien. Daar geven zij hun klant dus volgens jou te ruim de tijd voor.

Als jouw maatschappij, ondanks dat je alleen WA verzekerd bent, toch een expert stuurt, dan zal je w.s. een verkeersrechtsbijstand hebben.

10 juni is nou 2 maanden.... dan mag je van de MIJ. van de tegenpartij verwachten dat ze eens haast gaan maken met het overmaken van het schadebedrag. Ze mogen dan m.i. niet langer gaan wachten totdat hun klant eens in de benen springt....

Als je een RB hebt, bel ze eens en vraag of ze de tegenpartij tot spoed willen manen, vaak worden dit soort zaken geagendeerd en komen de rappellen ooit bovendrijven, maar daar heb jij geen boodschap aan.

Gesloten