LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Geachte Forum-leden,
Bij deze wil ik u vragen of het rechtvaardig is, dat als een tram, door omstandigheden wordt omgeleid, er een hoger bedrag wordt gerekend, dan het oorspronkelijke bedrag wat geldig is voor de route van A naar B en visa versa B naar A.( of komt dit door het feit, dat er bij omleiding opeens andere haltes dan normaal zijn toegevoegd?)
Scheelde maar 40 cent extra, maar vraag het mij gewoon af.
p.s. ga hier absoluut geen reclamatie of klacht over indienen, maar verbaasde mij gewoon
Bij deze wil ik u vragen of het rechtvaardig is, dat als een tram, door omstandigheden wordt omgeleid, er een hoger bedrag wordt gerekend, dan het oorspronkelijke bedrag wat geldig is voor de route van A naar B en visa versa B naar A.( of komt dit door het feit, dat er bij omleiding opeens andere haltes dan normaal zijn toegevoegd?)
Scheelde maar 40 cent extra, maar vraag het mij gewoon af.
p.s. ga hier absoluut geen reclamatie of klacht over indienen, maar verbaasde mij gewoon
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Leuke vraag
In principe zou het niets moeten uitmaken, als je op precies dezelfde plek in en uitcheckt als altijd. Echter het voertuig hoeft soms maar net iets verder langs een halte te stoppen, om een minimaal prijsverschil te krijgen.
De OV chipkaart werkt niet met haltes maar met afstanden, de route is daarbij niets maatgevend.
Grappig: check je te Rotterdam in bij NS, maar fietst naar Gouda en checkt daar uit bij NS, dan betaal je evenveel dan als je echt met de trein was gegaan, ook al doe je er ruim langer over en volg je een wat andere route
In principe zou het niets moeten uitmaken, als je op precies dezelfde plek in en uitcheckt als altijd. Echter het voertuig hoeft soms maar net iets verder langs een halte te stoppen, om een minimaal prijsverschil te krijgen.
De OV chipkaart werkt niet met haltes maar met afstanden, de route is daarbij niets maatgevend.
Grappig: check je te Rotterdam in bij NS, maar fietst naar Gouda en checkt daar uit bij NS, dan betaal je evenveel dan als je echt met de trein was gegaan, ook al doe je er ruim langer over en volg je een wat andere route
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Interessante vraag!
Als ik het goed heb begrepen is het, zoals BL2 al zegt, afhankelijk van waar je in- en uitcheckt. Een omleiding of andere route hoort dan geen enkel verschil te maken. Is dat op jouw route anders?
Als ik het goed heb begrepen is het, zoals BL2 al zegt, afhankelijk van waar je in- en uitcheckt. Een omleiding of andere route hoort dan geen enkel verschil te maken. Is dat op jouw route anders?
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Julie4444 schreef:Interessante vraag!
Als ik het goed heb begrepen is het, zoals BL2 al zegt, afhankelijk van waar je in- en uitcheckt. Een omleiding of andere route hoort dan geen enkel verschil te maken. Is dat op jouw route anders?
Dank voor jullie reacties,
Tot woensdag betaalde ik ( normaal tarief) van treinstation naar werkplek en visa versa ( met tram 1,40 E) afgelopen dond en vrij rijdt de tram om door werkzaamheden ( geen enkel probleem moet gebeuren)
Zelfde opstap en uitstap locatie, (maar nu is reisbedrag 1,81E) Tram deed er wel iets langer over en had andere(toegevoegde) haltes die ook omgeroepen werden, door het systeem, kan het hier iets mee te maken hebben?????
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Ik gok dat het een andere oorzaak heeft. Ik had onlangs een verkeerde trein gepakt die niet stopte waar ik moest zijn, nam een andere trein terug en betaalde bij het uitchecken gewoon het normale bedrag. En voor dat geld had ik toch een retourtje Zwijndrecht-Breda gratis erbij gekregen....
Ik vraag me nu meteen af wat er gebeurt als je incheckt, op de bestemming niet uitcheckt, en terug gaat. Is het dan gratis? Je zou die truc kunnen gebruiken als je bijvoorbeeld wat moet afgeven aan iemand. Je spreekt af op het station en overhandigt de boel voordat je uitgecheckt bent. Maar het raakt wat off-topic.
Ik vraag me nu meteen af wat er gebeurt als je incheckt, op de bestemming niet uitcheckt, en terug gaat. Is het dan gratis? Je zou die truc kunnen gebruiken als je bijvoorbeeld wat moet afgeven aan iemand. Je spreekt af op het station en overhandigt de boel voordat je uitgecheckt bent. Maar het raakt wat off-topic.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Bij mij kan het niet de verkeerde tram geweest zijn, daar er maar een tram lijn stopt bij het treinstation.GJvdZ schreef:Ik gok dat het een andere oorzaak heeft. Ik had onlangs een verkeerde trein gepakt die niet stopte waar ik moest zijn, nam een andere trein terug en betaalde bij het uitchecken gewoon het normale bedrag. En voor dat geld had ik toch een retourtje Zwijndrecht-Breda gratis erbij gekregen....
Ik vraag me nu meteen af wat er gebeurt als je incheckt, op de bestemming niet uitcheckt, en terug gaat. Is het dan gratis? Je zou die truc kunnen gebruiken als je bijvoorbeeld wat moet afgeven aan iemand. Je spreekt af op het station en overhandigt de boel voordat je uitgecheckt bent. Maar het raakt wat off-topic.
En deze was omgeleid, waardoor er een duurdere tarief betaald diende te worden ( dan normaal op deze route )
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Dat kan inderdaad, wel ontstaat er dan het volgende:GJvdZ schreef:Ik vraag me nu meteen af wat er gebeurt als je incheckt, op de bestemming niet uitcheckt, en terug gaat. Is het dan gratis? Je zou die truc kunnen gebruiken als je bijvoorbeeld wat moet afgeven aan iemand. Je spreekt af op het station en overhandigt de boel voordat je uitgecheckt bent. Maar het raakt wat off-topic.
- je reist richting incheckpunt, dat is niet toegestaan, bij controlle reis je zwart (= boete E 60,00 + reiskosten)
Of
- binnen uur terug op incheckstation, zie bovenstaande, bij geen controlle gratis (heen en terug)
Of
- na één uur terug, zie bovenstaande, bij geen controlle zijn de kosten E 10,00
-
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Te moeilijke vraag ...
Ik kan me aan een discussie herinneren, waarbij TS had opgemerkt, dat precies dezelfde route héén een paar cent méér kostte dan terug en één van de verklaringen was, dat mogelijk het kleine verschil daarin zat, dat er op het ene traject net iets meer afstand gemeten wordt door het verschil van binnen- en buitenbochten, òf het verschil ontstaat door vóór- of achter in te stappen.
M.a.w. het (b)lijken computers te zijn die minimale verschillen veroorzaken of anders gaan rekenen en de medewerker erachter dit al niet eens meer kan uitleggen.
Ik kan me aan een discussie herinneren, waarbij TS had opgemerkt, dat precies dezelfde route héén een paar cent méér kostte dan terug en één van de verklaringen was, dat mogelijk het kleine verschil daarin zat, dat er op het ene traject net iets meer afstand gemeten wordt door het verschil van binnen- en buitenbochten, òf het verschil ontstaat door vóór- of achter in te stappen.
M.a.w. het (b)lijken computers te zijn die minimale verschillen veroorzaken of anders gaan rekenen en de medewerker erachter dit al niet eens meer kan uitleggen.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Er zit natuurlijk ook een verschil in het feit dat je bij de trein op een station incheckt, maar bij de tram in de tram zelf. Bij het reizen met de trein weet het systeem dus niet in welke trein je stapt, alleen op welk station je weer uitcheckt. Bij het reizen met de tram (of bus) weet het systeem exact welke lijn men pakt en welke afstand deze aflegt.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Nee, zou niets moeten uitmaken. Die systemen zijn niet gekoppeld. OV Chipkaartsysteem kijkt alleen naar de afstand (hemelsbreed), niet naar route en/of haltes.ZaBo schreef:Zelfde opstap en uitstap locatie, (maar nu is reisbedrag 1,81E) Tram deed er wel iets langer over en had andere(toegevoegde) haltes die ook omgeroepen werden, door het systeem, kan het hier iets mee te maken hebben?????
Bij een tram/bus kan de plek van uitstappen uit het voertuig wel uitmaken in de reisafstand inderdaad. Dit is bij de trein dan weer niet.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Nee, dat weet het systeem niet. De reisafstand wordt hemelsbreed bepaald.Nijogeth schreef:Bij het reizen met de tram (of bus) weet het systeem exact welke lijn men pakt en welke afstand deze aflegt.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Ach, als ik moet omrijden dankzij een file verstook ik ook meer brandstofZaBo schreef: Bij deze wil ik u vragen of het rechtvaardig is, dat als een tram, door omstandigheden wordt omgeleid, er een hoger bedrag wordt gerekend, dan het oorspronkelijke bedrag wat geldig is voor de route van A naar B en visa versa B naar A.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Even gekeken. In Den Haag rekent men voor de bus en tram een instaptarief van 89 cent. Elke kilometer kost 15,5 cent. Stapt men over, dan hoeft men geen nieuwe instapkosten te maken, mits het binnen 35 minuten gebeurt.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Ik betrap je voor het eerst op een off-topic bijdrageMoneyman schreef:Ach, als ik moet omrijden dankzij een file verstook ik ook meer brandstof
Immers zo werkt het dus niet bij de OV chipkaart.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Ja, en ? KM = Hemelsbreed, ook al rijdt het voertuig om. Veel buslijnen rijden juist in Den Haag om, bv twee flinke rondjes over het busplatform, dat kost niets extra"s.Nijogeth schreef:Even gekeken. In Den Haag rekent men voor de bus en tram een instaptarief van 89 cent. Elke kilometer kost 15,5 cent. Stapt men over, dan hoeft men geen nieuwe instapkosten te maken, mits het binnen 35 minuten gebeurt.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Zo werkt het dus wel. Volgens de site van de OV chipkaart is er een wettelijk basistarief van 89 cent en betaalt men vervolgens per kilometer een bepaald bedrag. Dit bedrag is per regio verschillend en er geldt geen landelijk tarief.BL2 schreef:Ik betrap je voor het eerst op een off-topic bijdrageMoneyman schreef:Ach, als ik moet omrijden dankzij een file verstook ik ook meer brandstof
Immers zo werkt het dus niet bij de OV chipkaart.
En nee, niet hemelsbreed, maar de daadwerkelijk afgelegde afstand.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
De route maakt wel uit. Ik kan van mijn huis op 3 manieren naar het centrum: sneltram, bus 74 of bus 77 (die elk een andere route rijden).Julie4444 schreef:Interessante vraag!
Als ik het goed heb begrepen is het, zoals BL2 al zegt, afhankelijk van waar je in- en uitcheckt. Een omleiding of andere route hoort dan geen enkel verschil te maken. Is dat op jouw route anders?
Voor een ritje met bus 77 betaal ik € 1,65
Voor een ritje met bus 74 betaal ik € 1,46
Voor een ritje met de sneltram betaal ik € 1,30
NB: de tramhalte is hemelsbreed 100 meter dichterbij het stadscentrum dan de bushalte.
Als de omleidingsroute langer is dan de normale route zal je meer betalen. Anderzijds: is de omleidingsroute korter, dan betaal je daadwerkelijk minder (eigen ervaring: door werkzaamheden was er een paar maanden een tijdelijke - kortere - busroute ingesteld. Behalve sneller was deze ook goedkoper dan een rit met de sneltram)
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Bij een voertuig (tram of bus bijvoorbeeld) met OV chiplezer is van cruciaal belang waar het voertuig precies staat (of denkt te staan....) dit kan dus al een ander bedrag opleveren bij een verschil van enkele meters, zowel bij inchecken als uitcheken.
Bij de trein check je in en uit op een vaste plek, bij de station OV-chippaal. Ook daar maakt de route niets uit, anders zou het klachten regenen bij werkzaamheden, immers bij de trein zijn de omreisroutes ruim langer dan bij tram of bus.
Voorbeeldje: treinroute Rotterdam>Delft>Den Haag is gestremd. Reizigers moeten omreizen per trein van Rotterdam via Gouda naar Den Haag Deze route is ruim langer.
Echter bij uitchecken te Den Haag blijkt het precies even duur te zijn. Immers de OV chipkaart weet helemaal niet hoe je reist, slechts dat je bent ingecheckt te Rotterdam, uitgecheckt te Den Haag.
Bij de trein check je in en uit op een vaste plek, bij de station OV-chippaal. Ook daar maakt de route niets uit, anders zou het klachten regenen bij werkzaamheden, immers bij de trein zijn de omreisroutes ruim langer dan bij tram of bus.
Voorbeeldje: treinroute Rotterdam>Delft>Den Haag is gestremd. Reizigers moeten omreizen per trein van Rotterdam via Gouda naar Den Haag Deze route is ruim langer.
Echter bij uitchecken te Den Haag blijkt het precies even duur te zijn. Immers de OV chipkaart weet helemaal niet hoe je reist, slechts dat je bent ingecheckt te Rotterdam, uitgecheckt te Den Haag.
Re: Is het rechtvaarig om bij omleiding OV hogere prijs vragen
Bij bus of tram maakt het wel uit. Maak regelmatig mee dat bus en tram bestuurders iedereen waarschuwen om uit te checken, voor ze de omleidingsroute starten. Soms zeggen ze daarbij, dat het anders niet mogelijk is om (correct) uit te checken.
Heb ook al eens meegemaakt in RRail dat opeens alle apparaten waren uitgeschakeld, zodat niemand kon uit checken door een foute handeling van de bestuurder, wiens dienst er op zat. Het opnieuw inschakelen zou niet helpen, dus of iedereen maar even langs de HTM wilde lopen om geld terug te krijgen ...
Heb ook al eens meegemaakt in RRail dat opeens alle apparaten waren uitgeschakeld, zodat niemand kon uit checken door een foute handeling van de bestuurder, wiens dienst er op zat. Het opnieuw inschakelen zou niet helpen, dus of iedereen maar even langs de HTM wilde lopen om geld terug te krijgen ...