De wet stelt dat het schriftelijk dient te gebeuren. Nu kan men in het hedendaagse digitale tijdperk beargumenteren dat een email als schriftelijk gezien moet worden echter dat is arbitrair. Zeker als de eiser geen email leesbevestiging kan overleggen, kunt u altijd stellen niets ontvangen te hebben.moederslink schreef:Moneyman schreef:..........En net zoals er al jurisprudentie is over de rechtsgeldigheid van e-mails.ik ben nu zelf geconfronteerd ben met een herinnering en daarna een sommatie vd compleet vergeten betaling van een proefabonnement vd krant . Dit zag ik toevallig in de inbox van mijn bijna nooit gebruikte emailaccount. ( Dat account gebruik ik slechts voor incidentele losse zakelijke contacten).Speedy123 schreef: Overigens moet de consument schriftelijk in gebreke gesteld worden als hij niet reageert, dit mag niet per email.
Per post is helemaal niets gestuurd .
Mocht de zaak voorkomen, dan dient de eiser te bewijzen dat u een aanmaning ontvangen hebt en de gelegenheid hebt gehad om alsnog de factuur te voldoen. U stelt dat u de emails niet gezien heeft, dus kan de eiser ook geen leesbevestiging hebben ontvangen en deze dus niet overleggen bij de eventuele rechtzaak.
Incasso advocaten raden tot op heden nog steeds aan om aanmaningen en in gebreke stelling per post of per fax te versturen juist omdat de eiser bij een eventuele rechtzaak aan moet tonen dat een aanmaning en ingebreke stelling verstuurd is.
In de praktijk zal een gerechtsdeurwaarder meestal eerst een schriftelijke aanmaning per post sturen alvorens zij overgaan tot het uitbrengen van een dagvaarding. Dit doen ze om te kunnen bewijzen dat er een aanmaning verstuurd is en de gedaagde de tijd had om deze te betalen.