LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto-voorruit

Andere onderwerpen over auto en vervoer
freen009
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2010 15:30

Auto-voorruit

Ongelezen bericht door freen009 »

Ik heb met een ruitenkrabber { met handschoentje } van de firma Action afgelopen woensdag 2 maart mijn voorruit schoongemaakt van een ijslaag. Tot mijn verbazing zag ik allemaal krassen op de voorruit! Wie kent dit probleem en wie weet wat je hier aan moet doen? :evil:

stofzuigertje

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Plastic krabbers hebben dit niet.

Maar.... metaal krabt beter en dus is bij niet goed afgewerkte er een kans op krasjes.

Gezien de prijzen kunt U dit soort dingen bij Action verwachten.
Ze verkopen ook plastic krabbers met illegale tijd klok voor blauwe schijf.
Die zijn wel goed, maar als Blauwe schijf moet ik vaak aantonen dat er geen batterij in zat, anders boete!

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door Mallemalle »

wat je igg moet doen is het ding niet meer gebruiken

lijkt me stug dat het metaal is btw

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door RobbieS. »

De krassen komen niet van de krabber zelf, maar van het krabben. Er zit klein vuil op je ruit, zoals zand. Dit zand is harder dan je ruit, en als je de bevroren ruit gaat krabben, zul je krassen krijgen.

Daar is geen oplossing voor, behalve alleen je ruiten schoonhouden, maar dit is niet te doen. Oplossing is een spray gebruiken, of even warm laten draaien....

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door Quisquid »

Freen009 meldt nergens dat de krabber van metaal is.
Wat voor krassen het betreft, meldt hij ook niet. Maar op vrijwel alle autoruiten vind je na verloop van tijd wel krasjes, die er door allerlei oorzaken op gekomen kunnen zijn. Zandkorreltjes bijvoorbeeld, al dan niet uitgewreven door een spons of door de ruitenwissers. Of door raamrubbers als gevolg van het open- en dichtdoen van de portierramen. Of ze dwarrelen door de lucht (wind, opspattend straatvuil, enz.) en komen op de ruit gewoon door vele tien- of zelfs honderdduizenden kilometers rijden door weer en wind. Die krasjes zitten er vaak al heel lang, maar ineens vallen ze je op.

Hetzelfde geldt voor de talloze krasjes die je ineens op de autolak ziet (vooral bij donkere/zwarte auto's).

De auto warm laten draaien, voorkomt geen krasjes. En warm laten draaien bij stilstand is bovendien slecht voor je motor, het milieu en je portemonnee.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Quisquid schreef: En warm laten draaien bij stilstand is bovendien slecht voor je motor, het milieu en je portemonnee.
waarom is dat slecht voor je motor? :roll:

btw, krassen voorkom je idd niet, maar de vraagb is, hoe erg/diep zijn de krassen

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door Quisquid »

Behalve dat de auto nauwelijks opwarmt, geeft het een kwartier koud stationair laten draaien inwendig evenveel motorslijtage als een rit van Amsterdam naar Parijs.
Het best kun je eerst de ruiten schoonmaken (maak ook de verlichting sneeuwvrij, en de spiegels en het dak), dan pas de auto starten en vervolgens rustig wegrijden en de motor al rustig rijdend warm laten worden.
Dat gaat bovendien nog sneller ook.

Overigens - een wijdverbreid misverstand - is het motorblok niet al volledig opgewarmd als het koelwater warm is (daarvoor hebben de meeste auto's een metertje op het dashboard). In de regel duurt het op temperatuur komen van de motor eens zo lang.
Hoe lang dat is, verschilt per auto (en van het feit of je de kachel aan hebt staan, want die onttrekt warmte), maar in het algemeen is een kleine automotor sneller op temperatuur dan een grote.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Geen id waar je die wijsheid vandaan haalt, maar in een motor zit een thermostaat die ervoor zorgt dat als de motor op bedrijfstemperatuur komt, dat zo blijft

De thermostaat corrigeert continue die temperatuur, houd die werktemperatuur op zon 90 graden celcius

Laat je een motor stationair warmdraaien wordt dat punt net zo goed bereikt als dat je er mee gaat rijden, wellicht zelfs sneller omdat je radiateur en motor niet worden afgekoeld door rijwind in een stationair lopende stilstaande situatie

Een motor is warm genoeg als de thermostaat open is gegaan, dat valt redelijk af te meten aan je kachel, kachel koud, thermostaat niet of niet volledig open en motor niet op bedrijfstemp, kachel warm, dan wel


Een goed functionerende meter geeft aan wanneer de motor op bedrijfstemp is

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door Quisquid »

De thermostaat regelt de temperatuur en de stroming van de koelvloeistof en bepaalt wel mede de snelheid van opwarming van de motor. De thermostaat is overigens geen apparaat dat de kóélvloeistof opwarmt, maar is een temperatuurgevoelige poort die de kóélvloeistof doorlaat of tegenhoudt.
Maar koelvloeistoftemperatuur, waarvoor de meeste auto's wel een metertje op het dashboard hebben, is daarmee nog niet hetzelfde als olietemperatuur of de bedrijfstemperatuur van de motor.
Zodra de koelvloeistoftemperatuur volledig is bereikt (dat gaat het vlotst bij een rijdende auto), is op dat moment de motor zelf nog niet op bedrijfstemperatuur. Dat duurt dan nog even.

Het gaat bovendien om andere temperaturen dan dat van de koelvloeistof, dat niet veel warmer kan worden dan het kookpunt van water, maar meestal daar nog onder zit.

[En dan zijn er, hoewel zeldzaam, ook nog auto's met een luchtgekoelde motor.]

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Dat warmdraaien niet goed zou zijn voor de motor.... misschien op een termijn van een jaar of 15. Zelf rijden we gemiddeld een jaar of 3 tot 5 in onze auto's, dus wanneer er extra slijtage ontstaat dan zal me dat een zorg zijn.

Belangrijker vind ik dat je bij een comfortabele temperatuur wegrijdt, zonder dat je ramen beslaan en zonder dat je het koud hebt. Dat lijkt me veiliger in het verkeer, en dat is het belangrijkste.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto-voorruit

Ongelezen bericht door Mallemalle »

in de gedachte van quisquid mag je alleen rijden als je motor echt de optimale temp heeft bereikt, onzin

dat beetje slijtage, nie wakker van liggen, een motor slijt nu eenmaal en als ik hem smorgens start rijd ik na ene minuut of 3 weg, kan best, gaat je motor niet ineens 50.000 km minder lang van mee

onverstandig lijkt het me wel om meteen plankgas en hoge toeren te draaien als de motor nog niet warm is

van dat stationaire warmdraaien heb ik nog nooit gehoord en is imo ook onzin

Gesloten