LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Expositie peuterspeelgoed gemaakt van kadavers huisdieren

Andere onderwerpen over dieren
Arjan Dokelaar

Expositie peuterspeelgoed gemaakt van kadavers huisdieren

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Afbeelding

Opgezette kadavers van huisdieren die 'gezellig' op de bank zitten of op rollers zijn gezet voor de peuter om mee te spelen. De Amsterdamse kunstenares Katinka Simonse komt met een nieuwe controversiele tentoonstelling met dode dieren.

Video: http://www.at5.nl/media/at5nieuws_item.asp?newsid=38378

De Poppel: http://nl.youtube.com/watch?v=a5cTlWu2f ... re=related

Meer informatie op http://www.tinkebell.com/

Snake-lady

Re: Expositie peuterspeelgoed gemaakt van kadavers huisdieren

Ongelezen bericht door Snake-lady »

:o ZIEK!!!
Bovendien vind ik het een slechte manier voor een peuter om om te leren gaan met de dood, een peuter/kind moet leren dat als dierlief doodgaat, hij/zij er dan niet meer is, en door "speelgoed" op deze manier te gaan maken voor hun, dan snapt een kind het ook niet meer, want als opa/oma doodgaan, zien ze ze ook niet meer.
Een slecht idee, en een zeeeeeeeeeer slecht voorbeeld voor een peuter/kind.

(Hoe kom je trouwens in vredesnaam op zo'n idee :shock: )

Soraya

Ongelezen bericht door Soraya »

Er zijn voldoende mensen nog die dieren opzetten, zowel wilde dieren als huisdieren. en dan ook in huis hebben.
En aan de andere kant als je zo met een kind naar een tentoonstelling gaat, kan je het rustig uitleggen, terwijl als je een café binnenloopt en hier hertenkoppen en zwijnenkoppen aantreft, dit soms schokkerender kan zijn.
En hoeveel mensen denk je nu die dit werkelijk gaan kopen?
Let wel er zijn eigenlijk nog veel ergere dingen dan dit. En die dieren zijn levend....
En ik ben er ook niet van gecharmeerd, maar kunnen jullie je nog herinneren, ongeveer een jaar terug, dat een kunstenaar een hond aan een lijn had, die niet bij het eten en drinken kon, en dat dier verhongerde maar waar de mensen bij stonden.... De bezoekers keken alleen toe...

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

En ik ben er ook niet van gecharmeerd, maar kunnen jullie je nog herinneren, ongeveer een jaar terug, dat een kunstenaar een hond aan een lijn had, die niet bij het eten en drinken kon, en dat dier verhongerde maar waar de mensen bij stonden.... De bezoekers keken alleen toe...
Nee, kan ik me niet herinneren. En als je niet met een bron komt, geloof ik ook niet dat het gebeurd is. Of het moet niet in Nederland zijn geweest.

Soraya

Nee, was in Amerika geloof ik.

Maar wist je dat jij ook kan kijken of dit klopt? Even een zoekmachine aanklikken, en dan zoeken maar :wink:

Ik zal voor je gaan zoeken waar dat was, maar dan zal het wat langer duren voordat je een reactie hebt, dan jij gaat zoeken als je dit berichtje hebt gelezen.

Soraya

Eind 2007 heeft Guillermo Vargas Habacuc, twee kinderen betaald om een zwerfhond te vangen en heeft deze zwaar verwaarloosde hond uit de straten van Costa-Rica meegenomen en deze gedurende een week tentoongesteld, zonder het dier van drinken en eten te voorzien. Boven de hond stond in hondenbrokken: Je bent wat je leest.
Het beest ging dag per dag achteruit en dit verhongeringsproces werd gadegeslagen door honderden enthousiaste toeschouwers!
Het dier is gestorven.

Guillermo Vargas Habacuc heeft in ieder geval een paar interessante fenomenen zichtbaar gemaakt.

de bezoekers van de tentoonstelling hadden zoveel ontzag voor De Kunstenaar / Het Kunstwerk dat er niet een was die durfde in te grijpen, bijvoorbeeld door het touwtje waaraan de hond vast zat los te maken of door de hond eten te geven.
internet vertoont meer overeenkomsten met de dorpspomp dan met serieuze nieuwsmedia: iedereen praat iedereen na, wat waar is speelt hoegenaamd geen rol.
in een wereld waar iedere paar seconden een kind van honger sterft, wij allemaal dit weten en het toch blijft gebeuren, in die wereld kan de dood van een hond mensen dan toch tot razernij brengen.

In 2008 mocht hij dit nog een keer doen begreep ik in midden amerika, tijdens la Bienal Centroamericana Honduras.

Da silva

Ongelezen bericht door Da silva »

Hier beelden van het "kunstwerk"...
Ze zouden Guillermo Vargas Habucuc zelf aan een touwtje moeten binden en laten verhongeren na deze actie,publiek zat lijkt me...
http://guillermohabacucvargas.blogspot.com/
http://www.theginblog.com/?p=135&cp=55

Soraya

En toch, waarom ging niemand van de bezoekers iets doen? Waarom was er niet 1 persoon die naar het dier toe ging om het dier los te maken????
Zegt echt veel over de mensen, niet zo zeer de kunstenaar....
Maar ze worden wel boos op de kunstenaar, en hun zelf wassen de handen in onschuld..... ahum...

En de punten die de kunstenaar heeft aangehaald, lijken dus wel aardig te kloppen.... zoals ook de reactie van Da silva....

Da silva

Da Silva was er niet bij,anders was dit niet gebeurd,dat kan ik je wel verzekeren.
Is er iets veranderd na deze actie?,is de mens bewuster geworden na het sterven van deze hond?
Nee,dus met welk doel is deze hond gestorven?,zodat de kunstenaar gelijk krijgt?
Applaus voor deze man!

Soraya

Waar hij op doelde klopt, mensen geven nergens om, behalve zichzelf en als iets wel heel dichtbij komt. En dat klopt wel: iedereen was er boos om, maar niemand deed iets daar ter plekke.
En misschien is er 1 iemand er wel bewust van geworden en heeft een donatie gedaan aan een goed doel. Echter is dit moeilijk te achterhalen.

En misschien een flauwe opmerking en niet verkeerd bedoeld, maar voor het zelfde geld liep jij er ook gewoon langs als je daar was. Mensen kunnen het wel zeggen, maar toch niks doen in de tussentijd.

Da silva

Dat klopt Soraya,die mensen heb je.
Voor mij blijft het onbegrijpelijk,ook vanuit het oogpunt van de kunstenaar,hij had op een gegeven moment ook in kunnen grijpen,zijn statement had hij al gemaakt dus wat hield hem tegen?
Ik kan je garanderen dat ik daar niet langs zou lopen zonder die hond mee te nemen,ik heb uiteraard ook medelijden met de kinderen waar de kunstenaar op doelt,en snap het punt wat hij wil maken,maar hij is in mijn ogen te ver gegaan.

Soraya

We komen ook bij een punt van mentaliteit. Wat bij de een wel kan, kan bij de ander gewoonweg niet.
In amerika zijn er nog voldoende taferelen waarbij ik stijl achterover val. evenals in Afrika, als in China.
Dingen die we hier gewoon vinden, vinden ze ergens anders weer niet gewoon.
In afrika zien arme mensen hun dieren (en andere dieren) ook verhongeren.

Ik denk wel dat de kunstenaar mensen weer bewust van dingen heeft gemaakt, zoals dat dit dagelijks voorkomt op andere plekken. Maar zolang mensen dit niet zien, beseffen ze dit ook niet.
Ik kan de kunstenaar ook goed begrijpen, maar ik moet wel eerlijk zijn en zeggen dat ik die hond dus ook niet zou kunnen laten zitten. Maar ik kan niet boosworden op de kunstenaar, immers het zijn wijzelf die dit doen...

Gesloten