LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Asbest schuur in brand
Asbest schuur in brand
Een schuur met asbest dak was in de brand gevlogen. 112 gebeld maar gaf ingesprektoon. Wij vragen ons af of bij blootstelling van asbest via verbranding gevaarlijk is? Gelukkig hadden andere mensen 112 wel te pakken gekregen. Later werd het afgezet met linten, maar dan is het kwaad al geschiet.
Dacht dat straks al het asbest gesaneerd moet worden?
Bij renovatie mijn woning werd asbest aangetroffen. In die plaat was een hoek uit. Kreeg het advies van het bedrijf, de plaat nat te maken en door midden te zagen en in de kliko te doen? Als ik het in zou leveren bij de gemeente kan ik in de problemen komen omdat er geen vergunning is verleend?
Bij renovatie mijn woning werd asbest aangetroffen. In die plaat was een hoek uit. Kreeg het advies van het bedrijf, de plaat nat te maken en door midden te zagen en in de kliko te doen? Als ik het in zou leveren bij de gemeente kan ik in de problemen komen omdat er geen vergunning is verleend?
Re: Asbest schuur in brand
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Lieve Mucha,
Nee, nee het gaat om de asbest dat vrij is gekomen. Een schuurtje in de tuin was helaas in de brand gevlogen. Jij ook vrij vandaag Mucha?
Nee, nee het gaat om de asbest dat vrij is gekomen. Een schuurtje in de tuin was helaas in de brand gevlogen. Jij ook vrij vandaag Mucha?
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Jeetje wat een losse flodders. 112 in gesprek zou niet moeten kunnen, schuurbrandje is geen nationale ramp waardoor de meldkamers overbezet zijn. Dat zal een incident geweest zijn, wat niks met evt asbest te maken heeft. Als er vermoedden is dat dit is vrijgekomen bij een brand, worden er metingen gedaan, en eventuele maatregelen vanuit de gemeente en hulpdiensten gecommuniceerd naar de burgers en bedrijven in het gebied. Blootstelling aan asbest is altijd in meer of mindere mate gevaarlijk, of nou een buurman een asbest plantenbak staat te schuren, of als dit vrijkomt bij een schuurbrandje. Als alleen de locatie van de brand is afgezet, zal er hoogstwaarschijnlijk geen verspreiding hebben plaats gevonden. Detailinformatie heeft de gemeente.tree3 schreef:Een schuur met asbest dak was in de brand gevlogen. 112 gebeld maar gaf ingesprektoon. Wij vragen ons af of bij blootstelling van asbest via verbranding gevaarlijk is? Gelukkig hadden andere mensen 112 wel te pakken gekregen. Later werd het afgezet met linten, maar dan is het kwaad al geschiet.
Vanuit de rijksoverheid is gesteld dat vanaf 2024 er geen asbestdakbedekking in Nederland mogen zijn, en hiervoor loopt ook een subsidieprogramma. Eigenlijk 2, eentje voor burgers en bedrijven, en eentje speciaal voor agrariërs, waarbij asbestdaken vervangen worden voor daken met zonnepanelen.
Kleine hoeveelheden particulier asbest mag je doorgaans bij je gemeente aanbieden, mits intact en verpakt in dubbel transparant plastic. Dit kan je checken bij je eigen gemeente, dit verschilt nl subtiel per gemeente. Vaak moet je voor het verwijderen van kleine hoeveelheden, in onze gemeente <35m², wel een melding doen, en evt gebruik maken van door hen geleverde plastic zakken. Die kan ik bijvoorbeeld hier gratis ophalen.
Doorzagen en in de klico mag niet, en een DIA/Asbestbedrijf wat dat zo voorstelt is in overtreding van diverse regels en protocollen, als je dat meld bij je verhuurder of bij de inspectie, zijn ze per direct werkeloos. (zou ik ook doen trouwens, dat soort cowboys moet je niet in stand houden).
Er is wel asbest vrijgekomen in de tuinen. Daarover zijn we geïnformeerd.
De volgende dag werd het gebied schoongemaakt.....
Asbest moet vind ik veel sneller weggehaald worden gezien de grote risico's. Maar hopen dat hier geen mensen asbestdeeltjes hebben ingeademt
Asbest moet vind ik veel sneller weggehaald worden gezien de grote risico's. Maar hopen dat hier geen mensen asbestdeeltjes hebben ingeademt
Weghalen is veel gevaarlijker dan laten zitten. Dat is nu juist het probleem...tree3 schreef:Er is wel asbest vrijgekomen in de tuinen. Daarover zijn we geïnformeerd.
Dan is er dus goed geschakeld en gecommuniceerd. Midden in de nacht asbest uit tuinen verwijderen is niet echt handig, en daarnaast heeft geen enkele gemeente een asbestsaneerder op 24/7 standby staan, aldus de DIA's die ik ken. Dan is dit zo snel als praktisch gezien mogelijk is, weggehaald. Daarnaast zal mogelijk geadviseerd zijn om ramen en deuren dicht te houden, evt buitenhangende was nogmaals te wassen, en zo nog wat praktische dingen om risico op blootstelling zo ver te verminderen, dat er geen risico meer voor de gezondheid was.tree3 schreef:Er is wel asbest vrijgekomen in de tuinen. Daarover zijn we geïnformeerd.
Verder loopt er een landelijk programma om asbest in de openbare ruimte, dus als dakbedekking of (veel zeldzamer) gevelbekleding te verwijderen. Link met info heb ik hierboven al geplaatst. Dat kost even tijd, omdat het om veel asbest gaat, en het dwingen tot stante pede verwijderen, bedrijven en/of burgers in een faillissement kan stortten, iets wat maatschappelijk ook niet wenselijk is, en mensen in een richting van illegaal verwijderen zou kunnen sturen, met alle gevolgen van dien.
Ik denk niet dat gezondheid met "sneller" doelde op het opruimen na de brand, maar op de uitrol van het landelijke programma. Maar ja, dergelijke operaties vegen nu eenmaal tijd. Bovendien zit het grootste deel redelijk veilig weggestopt en levert het in de bestaande hoedanigheid weinig risico op.
wel leuk die regeling met subsidie hoor. Ik heb een schuur, 32 m2. Ik wil met alle plezier dit dak vervangen, maar ik moet dit volledig op eigen kosten doen. Als ik 3 m2 meer had gehad, kreeg ik 4,50 euro subsidie per m2. Nu is dat ook geen wereldbedrag, wat ik dan zou krijgen, maar toch, alle beetjes helpen. Het gehele dak is in prima staat, alleen in geval van brand zou er een gezondheidsprobleem optreden. Het verwijderen er van mag ik zelf doen, de grens hiervoor is ook vastgelegd op diezelfde 35m2, maar daar zit ik persoonlijk niet direct op te wachten. Ik heb in mijn omgeving gezien wat de gevolgen van asbest kunnen zijn. 2 familieleden weg mogen brengen met longvlieskanker, hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het werken met asbest. waren beide timmerman.