LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] droge ogen
-
droge ogen
Mijn moeder van 70 heeft sinds een aantal maanden last van hele droge ogen, al diverse oogdruppels van de huisarts geprobeerd, maar niets helpt. Buiten heeft ze veel minder last dan binnen. Sommige dagen geen last , maar soms heel hevig en gaat ze 'savonds maar vroeg slapen als enige oplossing.
Wie kent dit probleem en kan mijn moeder helpen?
richarddd@wanadoo.nl
Wie kent dit probleem en kan mijn moeder helpen?
richarddd@wanadoo.nl
-
Re: droge ogen
wellicht een te droog milieu in huis dus.. Kachel/verwarming te hoog? te weinig ventilatie en frisse lucht??
-
Droge ogen
Meestal wordt dit veroorzaakt door bepaalde medicijnen.
In ieder geval kan men in dit soort gevallen ook z.g. "kunsttranen" gebruiken dat ingedruppeld moet worden.
Zeker géén druppels op basis van een cotticosteroïde o.i.d.
Houdt er ook rekening mee dat verscheidene medicijnen ook een contra-indicatie geven op bovenstaande oogdruppels.
(dat geldt naar mijn weten niet voor kunsttranen)
Laat haar overleggen met de arts en/of apotheker.
Grootvader
Meestal wordt dit veroorzaakt door bepaalde medicijnen.
In ieder geval kan men in dit soort gevallen ook z.g. "kunsttranen" gebruiken dat ingedruppeld moet worden.
Zeker géén druppels op basis van een cotticosteroïde o.i.d.
Houdt er ook rekening mee dat verscheidene medicijnen ook een contra-indicatie geven op bovenstaande oogdruppels.
(dat geldt naar mijn weten niet voor kunsttranen)
Laat haar overleggen met de arts en/of apotheker.
Grootvader
Laatst gewijzigd door kanovaarder op 19 dec 2007 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bedankt voor jullie reacties.
Buiten heeft moeder veel minder last van haar ogen. Vooral in een ruimte met CV heeft ze heel erg veel last.
Op dit moment heeft ze kunsstranen, al diverse merken gekregen van de huisarts, maar niet helpt.
Onlangs is ze bij de oogarts geweest, en heeft ze zalf gehad die ze in haar oog moet doen voordat ze gaat slapen.
Deze zalf heeft ook geen effect.
Moeder heeft ook last van diabetes, misschien is dat ook een oorzaak?
Buiten heeft moeder veel minder last van haar ogen. Vooral in een ruimte met CV heeft ze heel erg veel last.
Op dit moment heeft ze kunsstranen, al diverse merken gekregen van de huisarts, maar niet helpt.
Onlangs is ze bij de oogarts geweest, en heeft ze zalf gehad die ze in haar oog moet doen voordat ze gaat slapen.
Deze zalf heeft ook geen effect.
Moeder heeft ook last van diabetes, misschien is dat ook een oorzaak?
-
Droge ogen en diabetes.
Dat zou kunnen want ook ik heb diabetes (insulinegebruiker) en heb ook af en toe wel last van wat droge ogen.
Buiten met deze kou juist weer teveel.
Een trucje dat gebruikt wordt bij een stofje in het oog is het bovenste ooglid over het onderst heen trekken waarna het erg moety gaan tranen.
Bij een stofje dan het hoofd schuin houden waarbij dat stofje in de richting van de neus op zou moeten spoelen.
Het kan even een vervelende controle zijn of er wel voldoende traanvocht geproduceerd kan worden.
Immers, hoe naar ook, het kan ook met de leeftijd te maken hebben.
Overigens hebben ook slaapmiddelen en anti-depressiva invloed op de traanvochtproductie.
Grootvader
Dat zou kunnen want ook ik heb diabetes (insulinegebruiker) en heb ook af en toe wel last van wat droge ogen.
Buiten met deze kou juist weer teveel.
Een trucje dat gebruikt wordt bij een stofje in het oog is het bovenste ooglid over het onderst heen trekken waarna het erg moety gaan tranen.
Bij een stofje dan het hoofd schuin houden waarbij dat stofje in de richting van de neus op zou moeten spoelen.
Het kan even een vervelende controle zijn of er wel voldoende traanvocht geproduceerd kan worden.
Immers, hoe naar ook, het kan ook met de leeftijd te maken hebben.
Overigens hebben ook slaapmiddelen en anti-depressiva invloed op de traanvochtproductie.
Grootvader
probleem is dat het probleem van de droge ogen niet altijd kan wroden opgelost, heel vervelend maar sommige mensen proberen er gewoon mee te leven..
Ogentroost-druppels willen wel eens helpen en veel verdampingbakjes aan de radiatoren hangen én niet te lang achter de computer zitten of in een ruimte verblijven waar veel computers zijn, tenzij ook daar veel verdampingsbakjes zijn, enz.. .
Fijn advies! Daar kan TS wel mee vooruit!probleem is dat het probleem van de droge ogen niet altijd kan wroden opgelost, heel vervelend maar sommige mensen proberen er gewoon mee te leven..
Ik zou nog eens bij de oogarts gaan. In sommige gevallen is het mogelijk de traanafvoerkanaaltjes te blokkeren, waardoor geproduceerd traanvocht op het oogoppervlak achterblijft.
Bovendien kan het helpen om veel water te drinken en vaak met de ogen te knipperen. Maar waarschijnlijk was dit al bekend.
De oogarts is echter de persoon om de diagnose te stellen en juiste behandeling te bepalen.
Hai,
misschien is er een veel groter probleem maar dan nog, een simpele oplossing proberen kan nooit kwaad.
Ik had er in de winter binnen ook altijd last van, maar nooit in de keuken. Oorzaak: te droog in huis. (in de keuken niet want daar kook ik dus). Ik heb toen een aantal schoteltjes met water op de verwarming gezet om de lucht vochtigheid iets omhoog te krijgen en ik heb nergens meer last van.
Nogmaals, misschien heeft je moeder iets heel anders, dat weet ik niet, maar dit is natuurlijk wel iets simpels om uit te proberen.
Isabel
misschien is er een veel groter probleem maar dan nog, een simpele oplossing proberen kan nooit kwaad.
Ik had er in de winter binnen ook altijd last van, maar nooit in de keuken. Oorzaak: te droog in huis. (in de keuken niet want daar kook ik dus). Ik heb toen een aantal schoteltjes met water op de verwarming gezet om de lucht vochtigheid iets omhoog te krijgen en ik heb nergens meer last van.
Nogmaals, misschien heeft je moeder iets heel anders, dat weet ik niet, maar dit is natuurlijk wel iets simpels om uit te proberen.
Isabel
Hoge bloeddruk middelen kunnen er ook voor zorgen , lees eens de bijsluiter , als dat nog niet gedaan is, en als dit aan de orde is.
en wat meerderen zeggen verwamingsbakjes hangen te droge lucht anders.
en wat meerderen zeggen verwamingsbakjes hangen te droge lucht anders.
Het is gewoon een kwestie van leeftijd, de arts kan zogenoemde kunsttranen voorschrijven voor overdag, en voor de nacht een creme/zalfje. Tijdens vorst is het meestal heviger, het verschijnsel komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.
-
Het is te hopen dat de moeder van TS inmiddels een oplossing heeft gevonden, na ruim 4 jaar.01 dec 2007

ciske
Je schrijft:
Met collegiale groet, Maxiem.
Je schrijft:
Dat soort bakjes is echt niet voldoende (ik heb er zowel beneden als boven 3 hangen voor ongeveer 50m2 per verdieping. Vervolgens zet ik elke dag de turbo aan in mijn woonkamer en de andere kamers. Eerst tenminste 3 minuten alles tegen elkaar open zetten (het inlaten van lekkere frisse lucht). En in de keuken breng ik een flinke pan met 2 liter water aan de kook en laat die 30 minuten sudderen. In 30 minuten is dan ongeveer anderhalve liter verdampt. Het luchten boven zorgt ervoor dat de hygrometer van ongeveer 60 naar 70 gaat en door de extra verdamping en het luchten beneden stijgt de meter van 60 naar 80. Dat doe ik elke dag en met 2 keer druppelen per dag valt er dan best te leven (althans tot nu toe). Wat ook nog helpt, is een bril voor buiten aan te schaffen met brede poten (zogenoemde zijschotten). Die zorgen ervoor dat de wind minder vat krijgt, zodat het traanvocht niet te vlug verdampt door de droge lucht buiten.........en wat meerderen zeggen: verwamingsbakjes hangen bij te droge lucht.
Met collegiale groet, Maxiem.