LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen CE markering op baby flessen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Marchel23

Geen CE markering op baby flessen

Ongelezen bericht door Marchel23 »

Geachte radar redactie en lezers,

Het is mij bij de Hema opgevallen dat baby flesen met speen geen CE markering hebben.persoonlijk vindt ik dit heel opvallend. De fabrikant zal minimaal moeten verklaren dat er geen weekmakers of zware metalen in de speen zitten.

Zelf heb ik even op internet gezocht. Volgens mij valt een drinkfles met speen onder de directive 2001/95/EC general product safety. Onder deze EU directive hangt de norm EN 14350-1:2004 Child use and care articles - drinking equipment.

Ik verwacht dat een leverancier/impoteur aan deze eis moet voldoen. Hij zal dus mijns inziens een CE markering op de fles moeten aanbrengen waar mee hij verklaard te voldoen aan deze directive.

Persoonlijk verwacht ik dat drinkflessen met speen voor babies op de volgende punten moeten worden beoordeerd
- mechanische constructie
- aanwezigheid van zware metalen en of weekmakers (vooral in de speen)
- flessen zijn van plastic gemaakt dus men zal moeten aangeven hoe het gerecycled moet worden.
-kwaliteitsbewaking

Bij de flessen van de Hema/ Avent(philips) en Difrac heb ik geen ce markering gezien.

Kan iemand mij uitleggen waarom babyflessen geen ce markering hebben?

Met vriendelijke groet

Marchel Gerbers

berndv

Re: Geen CE markering op baby flessen

Ongelezen bericht door berndv »

Ik verwacht dat een leverancier/impoteur aan deze eis moet voldoen.
Als ze er verplicht aan moeten voldoen om binnen de eu verkocht te worden, wat heeft het keurmerk dan nog voor meerwaarde?

berndv

Misschien ietwat voorbarig mijn vorige reactie, maar heb het voor u even op Wikipedia opgezocht, waar een vrij uitgebreide uitleg te vinden is. Het is trouwens geen keurmerk.
De CE-markering is een wettelijk verplichte aanduiding op producten die onder een van de "Nieuwe Aanpak"-richtlijnen vallen. Dat zijn bijvoorbeeld elektrische apparaten, machines, gastoestellen, speelgoed, liften, meetinstrumenten (water-, gas- en elektriciteitsmeters, weegschalen enz.) en persoonlijke beschermingsmiddelen (veiligheidshelmen, signalisatiekleding en dergelijke)[2].
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Marchel23

Bedankt voor de eerste reactie

Ik was al 1 stap verder. Ik heb de directive en norm al aangegeven die volgens mij van toepaasing zijn. Blijft voor mij de vraag over waarom we wel een Ce verklaring hebben op een knuffelbeer en ander speelgoed en niet op een drinkfles waar mijn zoontje elke dag de melk uit drinkt?

Groeten,

Marchel

berndv

Heeft u goed gekeken naar het merkje? Veelal wordt het Europese ce merk verward met het Chinese, wat op veel knuffeldieren en dergelijke te vinden is. Het zogenaamde China export symbool. Zelfde lettertype, alleen iets dichter op elkaar.

Marchel23

Toevoeging

Inderdaad is een CE verklaring geen keuring van een produckt. Bij een CE verklaring verklaard de producent/importeur aan de geldende eu richtlijnen (directives) met onderliggende normen te voldoen. De leverancier/importeur zal een technical construction file en ce verklaring moeten opstellen. Hiernaast moet het product, de handleiding en de verpakking een CE markering hebben. Hiernaast moet het product een type plaatje hebben waar o.a. de naam van de leverancier, het type product revisie etc vermeld staat. Kortom dit mist alamaal bij een drinkfles.

De keuringsdienst van waren en de douane zullen moeten controleren of een ce markering juist is. Bij een onjuiste ce markering wordt achteraf een producent/importeur aanspakelijk gesteld.

Blijft mijn vraag over waarom de ce markering niet op drinkflessen aanwezig is voor babies?

Groeten

Marchel

berndv

Marchel23 schreef:
Blijft mijn vraag over waarom de ce markering niet op drinkflessen aanwezig is voor babies?
Op basis van welke regel moet dit keurmerk er op staan dan? Ik snap dat je de normen hier neer zet, maar in de norm staat waar het aan moet voldoen om binnen de eu verkocht te worden, maar waar staat dat dit keurmerk vermeld moet worden?

Marchel23

Dat is niet zo moeilijk daar heeft de EU een hele website over opgezet.

http://ec.europa.eu/enterprise/policies ... dex_en.htm

Nu kan ik niet in detail zegen volgesn welke directive de ce markering precies op de fles geplaatst moet worden maar de basis is de 98/34 EC general frame work.

Alleen als er geen norm is dan hoeft er geen ce label op het produkt. Zodra een product onder een van de directives valt en er dus ook meestal een onderliggende norm is zal er een ce verklaring/markering aanwezig moeten zijn.zelf een stel oer hollandse houten klompen heeft tegenwoordig een ce markering omdat het onder werkschoeisel valt en dus veilig moet zijn.

Een van de reacties gaf aan dat er inderdaad een ce china export markering in omploop is (slim van onze chinese producenten). Speelgoed valt onder de Toys safety directive 2009/48 ec en zal dus een ce conformite europeene label moeten hebben.

Groeten,

Marchel

SHS_Inc

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Zal je kindje worst wezen als die zijn/haar fles melk maar krijgt :-D

koop je een fles waar wel zo nietszeggend merkje opstaat...?

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee »

De richtlijn die je hebt gegeven gaat niet over één productgroep, maar over de algemene productveiligheid. Op agentschap.nl staan de productgroepen die onder de "Nieuwe Aanpak Richtlijn" vallen.
http://www.agentschapnl.nl/onderwerp/ce ... ichtlijnen

De productgroep waar zuigflessen onder vallen zie ik daar niet tussenstaan waardoor een CE-markering niet verplicht zou zijn.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

SHS_Inc schreef:Zal je kindje worst wezen als die zijn/haar fles melk maar krijgt :-D

koop je een fles waar wel zo nietszeggend merkje opstaat...?
CE is geen nietszeggend merkje...

Gesloten