LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jumbo advertentie: wordt naar gekeken

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Miepje1

Jumbo advertentie: wordt naar gekeken

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Op de site van Jumbo heeft vanaf maart een aanbieding gestaan die geldig was tot en met 31 mei. Ik wil vandaag nog gebruik maken van die aanbieding.

Dat kan niet meer, want de aanbieding staat niet meer op de bestelsite.

De klantenservice zegt:
- u kunt er geen gebruik van maken want de aanbiedingen gelden altijd van dinsdag tot dinsdag (niet waar, dit was een voorjaarsaanbieding die geldig was tot en met 31 mei);
- u kunt geen gebruik maken van de aanbieding want u kunt die ook vandaag niet meer in de winkel krijgen;
- 'tot en met 31 mei' betekend voor Jumbo: 'tot 31 mei'.

Ik vind het belachelijk dat ze dan niet gewoon eerlijk de juiste datum op de site zetten. Dan had ik gisteren een bestelling gedaan.

Edit 1 juni: zie mijn laatste bericht. Ik heb een reactie van Jumbo.
Laatst gewijzigd door Miepje1 op 01 jun 2017 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Re: Jumbo advertentie: wordt naar gekeken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit zal een menselijke fout zijn geweest. Als dit structureel is, dan zou je naar de reclame code commissie kunnen stappen en dan stopt het wel.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad, deze actie loopt tot 31 mei. Vandaag is de nieuwe seizoensaanbieding ingegaan. Overigens is het niet vreemd dat ie niet meer op de bestelsite staat, aangezien je dan pas morgen je bestelling op kan halen of kan laten brengen en dan is de aanbieding al afgelopen.

Miepje1

Het 'tot en met' staat bij álle aanbiedingen. En het slaat nergens op dat je dan vandaag niet meer kan bestellen. Ze moeten óf duidelijk op de site zetten dat je niet meer op de laatste dag kan bestellen - dan is de klant gewaarschuwd, óf ze moeten 'tot' zetten en niet 'tot en met'.
Het is toch eenvoudig Nederlands?
Ik heb uiteraard een klacht ingediend en wacht op een reactie van Jumbo.
Mijn man kijkt vandaag even voor mij in een fysieke winkel hoe het daar zit.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je kan het product toch gewoon bestellen, maar niet tegen actieprijs, omdat je het dan pas morgen kan ophalen en betalen en dan die actie niet geldig is.

Overigens staat bij elke week- of seizoensaanbieding dat deze geldig is t/m dinsdag. Dus ja, er staat tot en met. Ik vraag me af of je er niet gewoon langs hebt gekeken.

Miepje1

Nee, ik heb er NIET overheen gekeken want het is vandaag, woensdag, pas 31 mei; gisteren was het 30 mei. Ik bestel al een jaar lang elke week mijn boodschappen bij Jumbo. Ik blijf er bij dat het een kwestie is van simpel Nederlands. Er is een verschil tussen 'tot' en 'tot en met'. Hoe je het ook wendt of keert.

Als ik op vakantie ga 'tot en met' 21 juli (zoals ik dit jaar doe), dan verwacht ik ook niet al op 20 juli uit mijn hotel gezet te worden.

Als ik een congres bezoek - en dat doe ik enkele malen per jaar - dat 'tot en met' een bepaalde datum is, verwacht ik ook niet dat men een dag voor de einddatum al stopt. Ik was bijvoorbeeld hier: chisa.cz. Congresdatum: 27-31 augustus 2016. Je kunt klikken op het programma om te zien dat er op 31 augustus nog een programma liep, níet tot 30 augustus.

Voor mijn part zetten ze het ook met grote letters op de site, dan is de argeloze klant gewaarschuwd. Kan ik ook mee leven. Maar ze moeten wel uitleggen dat Jumbo een heel eigen interpretatie heeft van 'tot en met'.
Laatst gewijzigd door Radar op 01 jun 2017 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link aangepast door Moderator

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:Je kan het product toch gewoon bestellen, maar niet tegen actieprijs, omdat je het dan pas morgen kan ophalen en betalen en dan die actie niet geldig is..
Dit us niet relevant. Het gaat om het moment van sluiten van de overeenkomst. Als tot en met 31-05 staat, had je vandaag gewoon moeten kunnen bestellen.

Miepje1

Ik wil laten zien dat dit congres wordt gehouden van 27-31 augustus. Dus TOT EN MET 31 augustus. Jumbo zou de aanwezigen er dus op 30 augustus al uitzetten.
Het is een voorbeeld. Sorry dat dit te moeilijk voor je is.

Miepje1

Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:Je kan het product toch gewoon bestellen, maar niet tegen actieprijs, omdat je het dan pas morgen kan ophalen en betalen en dan die actie niet geldig is..
Dit us niet relevant. Het gaat om het moment van sluiten van de overeenkomst. Als tot en met 31-05 staat, had je vandaag gewoon moeten kunnen bestellen.
He he, eindelijk iemand die het door heeft. Nu de directie van Jumbo nog :? .

Miepje1

Ik probeer het nog één keer uit te leggen: klik op het plaatje zodat je kan zien dat het programma tot en mét 31 augustus loopt. Dat is alles. Kan me niet voorstellen dat je moeite hebt met '31 August'.

MarcUitGorcum

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Al getwittert (of via een andere sociale media) met Jumbo? Wat zeggen dat er een verschil is tussen "tot en met" en tot, Jumbo?

Miepje1

Gewoon via het contactformulier contact opgenomen. Ik heb geen Twitter of Facebook en dat wil ik ook niet. Per telefoon kwam ik er niet uit met de klantenservice.
In mijn ervaring reageert men bij Jumbo ook op 'ouderwetse' formulieren heel snel.

Citaat van Taaladviesnet (http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/804/) voor degenen die het niet begrijpen (advies beetje ingekort):

Tot / tot en met
Vraag
Als je zegt dat je met vakantie bent van 1 tot 20 augustus, betekent dat dan dat je op de 20ste weer met het werk begint, of op de 21ste?
Antwoord
De betekenis van tot is dubbelzinnig. Bovendien wordt tot in België vaak wat anders opgevat dan in Nederland. In België wordt de combinatie van tot en een datum vaak zo opgevat dat de genoemde datum inbegrepen is: tot 20 augustus wordt in België dus vaak geïnterpreteerd als tot en met 20 augustus. In Nederland is deze inclusieve betekenis van tot minder gebruikelijk. Het voorbeeld tot 20 augustus wordt door Nederlanders dus meestal opgevat als tot en met 19 augustus.
Om misverstanden te vermijden is het aan te raden tot en met te gebruiken.
Toelichting
In de standaardtaal kan men het voorzetsel tot in combinatie met een tijdsbepaling aanwenden om een bepaald tijdstip aan te duiden.
Als er geen tijdstip wordt genoemd, maar een periode, zijn misverstanden mogelijk. Het is dan de vraag tot hoever, dat wil zeggen tot welke begrenzing van de periode, men rekent.
In Nederland worden combinaties met tot vaak zo opgevat dat de genoemde einddatum (dag, week, maand, jaar en dergelijke) niet inbegrepen is. Maar ook de interpretatie van tot waarbij de genoemde einddatum wel inbegrepen is, komt voor in Nederland. Tot betekent dan 'tot en met' (zie voorbeeld 5).
(3) Hij heeft vakantie van 12 december tot 3 januari. (Op 3 januari verschijnt hij weer op zijn werk.)
(5) Balkenende was premier van 2002 tot 2010. (Zijn premierschap eindigde in 2010.)

Hoe dan ook zijn tijdsbepalingen met tot vaak dubbelzinnig. Om misverstanden te vermijden, is het beter om tot en met te gebruiken.
(9) Mijn secretaresse heeft ziekenverlof tot en met 11 februari. (Ze is er weer op 12 februari.)
(10) De tentoonstelling loopt nog tot en met oktober. (Vanaf november is de tentoonstelling afgelopen.)

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En ongetwijfeld staat er ook dat er geen rechten kunnen worden ontleed bij drukfouten

Holy53

Ongelezen bericht door Holy53 »

Ik ga 10 dagen met de bus naar Spanje. Moet toch echt dag 9 uit Hotel.

MarcUitGorcum

Holy53 schreef:Ik ga 10 dagen met de bus naar Spanje. Moet toch echt dag 9 uit Hotel.
Ja, maar voor je thuis bent met de bus vanuit Spanje is dag 10 bereikt! En het was een busrit van 10 dagen, toch?

MarcUitGorcum

Het verschil zit hem in de woorden "en met".... en met betekent dus inclusief de genoemde dag of datum.

Miepje1

taxikemperman schreef:En ongetwijfeld staat er ook dat er geen rechten kunnen worden ontleed bij drukfouten
Het gaat niet om een drukfout. Het staat bij álle aanbiedingen zo, al jaren.

Marc: als ik een hotel boek tot en met een bepaalde datum, hoef ik er de ochtend van de laatste dag pas uit. Dat is iets anders dan die vakantiereizen. Daar is ook veel discussie over! Een '3-daagse cruise' bestaat uit één nacht op de veerboot, dan één dag overdag in een stad (York bijvoorbeeld) en dan weer één nacht op de veerboot. Maar dat wéét je, dat is duidelijk dat het zo werkt.

MarcUitGorcum

Samenvattend heeft Jumbo een andere uitleg over "tot" en "tot en met".... vreemd toch, dat maakt ze toch onbetrouwbaar?!?

Miepje1

Nou ja, het is me nooit opgevallen dat Jumbo het verschil niet weet - of niet wil weten. Ik wacht met spanning op een reactie. Intussen ergens anders het product besteld ;-) voor een betere prijs.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

taxikemperman schreef:En ongetwijfeld staat er ook dat er geen rechten kunnen worden ontleed bij drukfouten
Dergelijke clausules doen er juridisch gezien niet toe. Hetzij er sprake van een kennelijke fout, dan gaat het herroepingsrecht op, hetzij er geen sprake van een kennelijk fout, dan wordt de koper beschermd door art. 3:35 BW.

TS heeft gewoon gelijk.
- tot en met 31 mei = inclusief 31 mei
- tot 31 mei = exclusief 31 mei

En nu er een datum wordt genoemd, is het aanbod niet herroepbaar, dus als TS dit aanbod wilt aanvaarden, dan moet Jumbo tot levering overgaan.

Gesloten