kuklos schreef:Asbest is pas gevaarlijk zodra je er iets mee gaat doen, in de vorm waarin het meestal verkeert is er weinig aan de hand. Juist bij het verwijderen onstaat gevaar. [...] Wat gaat Nederland asbestvrij dan opleveren? Behalve eerst heel veel gevaar doordat asbest verwijderd wordt.
Asbest moet voor 2024 uit de gebouwen zijn gehaald. Dat heeft een reden: asbest is alleen gevaarlijk als er deeltjes van de platen loskomen, maar door de natuurlijke veroudering - buiten door blootstelling aan weer en wind of binnen door wisselingen in temperatuur en luchtvochtigheid - kunnen er meer deeltjes loskomen van de platen dan je wilt. Het verschilt ook nog eens van producent tot producent en is ook afhankelijk van het productiejaar van de platen, maar bij asbest geldt tegenwoordig een nul-risico, dus verplicht opruimen.
Met nog een aantekening erbij: wie nu in een huis woont, dat tussen 1945 en 1975 is gebouwd, of zo'n huis wil kopen, kijk heel goed of er niet ergens een plaatje asbest is verwerkt. Sowieso onder de daken of als dakbedekking, maar meterkasten zijn ook berucht en in een heel enkel geval zitten er asbestplaten in de spouwmuren. Moet allemaal eruit voor 2024.
.... Lobby pro en contra zijn duidelijk actief. Het is alleen voor mij lastig in te schatten wat nu waar is en wat niet.16again schreef:In je afweging zou je kunnen laten meewegen welke lobby de grootste financiele belangen heeft.
Was het maar zo simpel. Met de asbest indertijd was het overzichtelijk, maar hier ...
Glyfosaat heeft een producent, die actief lobbyt in Brussel en blijkbaar ook in Berlijn het toelatingsonderzoek goed weet te beïnvloeden.
Glyfosaat heeft gebruikers, die netjes volgens voorschrift bijna industrieel produceren en daarom er niet vanaf willen.
Glyfosaat heeft een producent, die ook resistent (genetisch gemanipuleerd) maiszaad verkoopt.
Maar ook ...
een studie, waarin glyfosaat ervan wordt verdacht voor geboorteafwijkingen bij mens en dier verantwoordelijk te zijn.
een studie met een verband naar lymfeklierkanker.
een hard feit: Wat wel groeit op de met dit middel behandelde velden, verspreidt zich ook buiten deze velden en verdringt daar andere planten, verdrijft sommige diersoorten.
Aan de ene kant is nog teveel onbekend om zonder meer 'nee' te zeggen tegen dit middel, maar aan de andere kant zijn er teveel vraagtekens om zonder meer 'ja' te zeggen.
De vraag 'kankerverwekkend' of niet interesseert mij niet eens zo, ik wil weten of dit middel het dna van mens en dier blijvend verandert/beschadigt en daar kom ik niet goed achter.