LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten vervoer ziekenhuis ?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Tiidmasine

Kosten vervoer ziekenhuis ?

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Binnenkort moet ik voor een onderzoek/behandeling naar het azM (Maastricht) De desbetreffende behandeling kan en mag uitsluitend in Maastricht plaats vinden. Ik ben zelf woonachtig in Heerenveen. Normaal zou dat geen probleem moeten zijn, echter: Ik moet alleen reizen, ben gehandicapt (kan max. 30 meter lopen met rollator), heb een scootmobiel. De afstand tot het NS station is een paar honderd meter. Na de behandeling moet ik nog 6 maanden tot een jaar tweewekelijks naar Maastricht voor controle afstelling van een elektronisch implementaat.
Ik kan niet zonder overstappen van Heerenveen naar Maastricht. De afstanden tussen de perrons zijn waarschijnlijk meer dan 30 meter.

Waarom dit verhaal ? Heeft iemand een idee of b.v. taxi vervoer een (vergoede) optie is ? Een ander praktische oplossing is ook welkom. Nogmaals: ik moet alleen reizen.

moederslink

Re: Kosten vervoer ziekenhuis ?

Ongelezen bericht door moederslink »

Tiidmasine schreef:Binnenkort moet ik voor een onderzoek/behandeling naar het azM (Maastricht) De desbetreffende behandeling kan en mag uitsluitend in Maastricht plaats vinden. Ik ben zelf woonachtig in Heerenveen. Normaal zou dat geen probleem moeten zijn, echter: Ik moet alleen reizen, ben gehandicapt (kan max. 30 meter lopen met rollator), heb een scootmobiel. De afstand tot het NS station is een paar honderd meter. Na de behandeling moet ik nog 6 maanden tot een jaar tweewekelijks naar Maastricht voor controle afstelling van een elektronisch implementaat.
Ik kan niet zonder overstappen van Heerenveen naar Maastricht. De afstanden tussen de perrons zijn waarschijnlijk meer dan 30 meter.

Waarom dit verhaal ? Heeft iemand een idee of b.v. taxi vervoer een (vergoede) optie is ? Een ander praktische oplossing is ook welkom. Nogmaals: ik moet alleen reizen.
Het handigst is een indicatie voor Valystaxi regelen. Sowieso heb je 600 km vrij op jaarbasis en meer km zouden in jouw geval goed geïndiceerd kunnen zijn en ze rijden door het hele land.
Je ontvangt dan een pasje en moet 24uur van te voren , mbv je pasjesnummer , een rit boeken.
Het regelen duurt wel even trouwens, dus ik zou zeggen, begin er morgen gelijk maar aan.
Valys is van deur tot deur en ze rijden zelfs met busjes waarin een scootmobiel past.
Je betaalt zelf een stukje eigen bijdrage , wordt 1x per maand gefactureerd , maar deze kosten zijn via de BD terug te halen met de aangifte.
Google maar eens op VALYSTAXI . Succes en sterkte!

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

moederslink schreef:
Tiidmasine schreef:Binnenkort moet ik voor een onderzoek/behandeling naar het azM (Maastricht) De desbetreffende behandeling kan en mag uitsluitend in Maastricht plaats vinden. Ik ben zelf woonachtig in Heerenveen. Normaal zou dat geen probleem moeten zijn, echter: Ik moet alleen reizen, ben gehandicapt (kan max. 30 meter lopen met rollator), heb een scootmobiel. De afstand tot het NS station is een paar honderd meter. Na de behandeling moet ik nog 6 maanden tot een jaar tweewekelijks naar Maastricht voor controle afstelling van een elektronisch implementaat.

Het handigst is een indicatie voor Valystaxi regelen. Sowieso heb je 600 km vrij op jaarbasis en meer km zouden in jouw geval goed geïndiceerd kunnen zijn en ze rijden door het hele land.
Je ontvangt dan een pasje en moet 24uur van te voren , mbv je pasjesnummer , een rit boeken.
Het regelen duurt wel even trouwens, dus ik zou zeggen, begin er morgen gelijk maar aan.
Valys is van deur tot deur en ze rijden zelfs met busjes waarin een scootmobiel past.
Je betaalt zelf een stukje eigen bijdrage , wordt 1x per maand gefactureerd , maar deze kosten zijn via de BD terug te halen met de aangifte.
Google maar eens op VALYSTAXI . Succes en sterkte!
Valys is niet voor medische reizen, daarvoor zul je een andere oplossing moeten vinden. De kosten via valys zijn NIET via de BD terug te halen op de aangifte. Valys is bedoeld voor recreatief vervoer dus valt die optie af.

Probeer zittend ziekenvervoer via de zorgverzekering aan te vragen waarbij je een beroep doet op de hardheidsclausule.

Tiidmasine

Dank voor jullie reacties. Ik ben (uitgebreid) verzekerd bij DSW. Zal komende week eens met hun bellen. Soms kunnen/moeten dingen geregeld worden via WMO. Die optie valt voor mij af. Heb wel een indicatie maar ook wat spaargeld in box 3 :shock:

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Als privé vervoer echt niet lukt, maar dat lijkt me sterk, is reizen incl. scootmobiel ook per trein mogelijk. Bij in- en overstappen is er gratis hulp via NS aan te vragen.
Echter dan moet de afstand in Maastricht natuurlijk ook goed te doen zijn, ook bij mindere weersomstandigheden......
Heel veel sterkte toegewenst !

moederslink

puma73 schreef:Valys is niet voor medische reizen, daarvoor zul je een andere oplossing moeten vinden. De kosten via valys zijn NIET via de BD terug te halen op de aangifte. Valys is bedoeld voor recreatief vervoer dus valt die optie af.
Probeer zittend ziekenvervoer via de zorgverzekering aan te vragen waarbij je een beroep doet op de hardheidsclausule.
Dit laatste kan idd ook.
Ik reisde met mijn moeder altijd met Valys , ikzelf ook , ook naar het ZH . :oops: Bij de aangifte konden vervoerskosten worden afgetrokken, ook het ziekenbezoek naar de instelling viel hier onder. Mijn belasting" mannetje" voerde dit gewoon op en ik heb er nooit gedonder mee gehad :P
Aangevraagd via de WMO indertijd en we waren , en ik ben, ook in het bezit ve Regiotaxipasje.

Tiidmasine

moederslink schreef:
puma73 schreef:Valys is niet voor medische reizen, daarvoor zul je een andere oplossing moeten vinden. De kosten via valys zijn NIET via de BD terug te halen op de aangifte. Valys is bedoeld voor recreatief vervoer dus valt die optie af.
Dit laatste kan idd ook.
Ik reisde met mijn moeder altijd met Valys , ikzelf ook , ook naar het ZH . :oops: Bij de aangifte konden vervoerskosten worden afgetrokken, ook het ziekenbezoek naar de instelling viel hier onder. Mijn belasting" mannetje" voerde dit gewoon op en ik heb er nooit gedonder mee gehad :P
Aangevraagd via de WMO indertijd en we waren , en ik ben, ook in het bezit ve Regiotaxipasje.
Via de WMO zal financieel waarschijnlijk een probleem worden omdat, zoals gemeld wij spaargeld hebben in box 3. Zodra je dat hebt gaan de eurotekens in de ogen van de gemeente schitteren. Heb datzelfde meegemaakt met de bijdrage aan de scootmobiel in eerste instantie via de wmo gehad. Na het verkrijgen van een erfenis (Dat verklaart gelijk dat box 3 spaargeld) vond de wmo dat de maandelijkse bijdrage wel stevig omhoog kon. Heb de scootmobiel laten ophalen en er zelf maar eentje gekocht. Ik heb er geen probleem mee dat wanneer je zelf voldoende middelen hebt om daar een eigen bijdrage van te betalen. Helaas is het zo dat over een paar jaar al het spaargeld opgesoupeerd is aan hoge eigen bijdragen en belastingen. DAAR heb ik dus problemen mee. Kijk, die WMO indicatie heb ik maar in feite kan ik er niet al te veel mee. Toen ik net de revalidatie periode achter de rug had na 3 herseninfarcten kwam er een ergotherapeut langs. Die constateerde dat er op diverse plaatsen in huis beugels moesten komen en een toilet boven. Bij de wmo werd doodleuk gezegd dat de beugels voor eigen rekening kwamen en een toilet niet nodig. Dan neemt u maar een po stoel............ Uiteindelijk hebben we zelf alle voorzieningen maar bekostigd (terwijl we op dat moment nog geen duppie spaargeld hadden) De opgegeven reden van de wmo om niet mee te werken aan de juiste oplossing: meneer misschien bent u over 12 maanden beter. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en het gaat alleen maar slechter. Maar ja, die box 3 he ?

Sorry, moest even mijn ei kwijt.

Even terugkomend op het vervoersprobleem: ik neem na het weekend persoonlijk contact op met DSW en dan horen we wel wat zij wel/niet vergoeden. Zodra ik weet waar ik aan toe ben laat ik het hier nog even weten.
Tot zover bedankt en allen een fijne dag verder.

moederslink

Wat een ellende zeg.. en natuurlijk mag je je ei hier kwijt.
Van DSW weet ik niets verder , maar ik hoop dat , linksom of rechtsom , de vervoerskosten dan ook worden vergoed, welke dat ook zijn.
Laat maar horen..en succes en sterkte!

Tiidmasine

Goedemiddag allen. Heb vandaag contact gehad met DSW over de kwestie. Het lijkt er op dat ik aan de criteria voldoe zoals gesteld in de hardheids clausule. Men zal mij de nodige documenten toesturen. Verder moet ik nu eerst wachten op de oproep en info van het UMCM. Gek genoeg valt op de website van het UMCM niets te lezen over de baropacer, de procedure, nazorg etc. De laatste info komt uit ander bronnen van minstens 5 jaar terug.
Nieuwegein kent een vergelijkbare procedure maar deze is mogelijk uitermate gevaarlijk voor mij. De ingreep is wel een stuk makkelijker. Via de lies wordt een stent in de halssagader geplaatst welke hetzelfde effect geeft als de baropacer. Er wordt echter gevreesd dat die behandeling bloedpropjes kan veroorzaken welke op hun beurt weer een beroerte kunnen veroorzaken. Daar heb ik geen behoefte aan eerlijk gezegd. De vorige 3 hebben al genoeg schade veroorzaakt (mag in elk geval nog blij zijn dat ik nog leef en veel dingen nog wel kan)

Tiidmasine

DSW doet het nog netter dan ik ooit had durven hopen. Ik moet 10 november naar Maastricht voor de eerste onderzoeken. Heb nogmaals contact gehad met DSW. De hardheidsclausule gaat voor mij niet werken omdat ik nog steeds niets weet over het vervolg van de onderzoeken, eventuele ingreep en daarop volgende controles.

DSW heeft mij toestemming gegeven om aan te geven dat ik volledig rolstoelafhankelijk ben omdat ik a. de scootmobiel op wmo indicatie kreeg en deze wordt gezien als "rolstoel" Het feit dat ik ataxie heb en mijn evenwicht niet goed onder controle heb door de ondergane beroertes zijn voor DSW voldoende om het op die indicatie te vergoeden. Mijn arts moet wel een verklaring toevoegen bij het aanvraagformulier over mijn situatie. Deze had daar geen probleem mee.

Langs deze weg: Vette warme douche voor DSW !!!

moederslink

Helemaal goed gekomen dus! Fijn! En sterkte en succes met die onderzoeken in Maastricht!

Gesloten