De kassa geeft exact aan welk (wissel) geld de caissière moet terug geven,wilhelmima1 schreef:hahaha, ervaar dart de huidige generatie absoluut niet kan (terug)tellen, vandaar dat het fout gaat bij teruggave van geld.
Advies?? Pinnen en inderdaad gewoon tot 10 tellen en denken, kind weet niet beter.
Zeker op een telefoon zitten tikken???
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Lang leve het zelfscannen en pinnen.
Los daarvan: ik heb min twijfels bij de representativiteit van de OP.
Los daarvan: ik heb min twijfels bij de representativiteit van de OP.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Een zelfscanner die zelf scant zou pas echt een uitkomst zijn.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
En soms wordt het betaalde geld verkeerd aangeslagen. In mijn tijd bij AH bij verkoopafhandeling (kassa/balie/zelfscan) was ik letterlijk de enige medewerker die wél kon terugtellen. En dat is inclusief leidinggevenden.scontra schreef:De kassa geeft exact aan welk (wissel) geld de caissière moet terug geven,wilhelmima1 schreef:hahaha, ervaar dart de huidige generatie absoluut niet kan (terug)tellen, vandaar dat het fout gaat bij teruggave van geld.
Advies?? Pinnen en inderdaad gewoon tot 10 tellen en denken, kind weet niet beter.
Zeker op een telefoon zitten tikken???
Vaak genoeg gebeurde het dat een collega per ongeluk €50 aansloeg als ze €20 kregen, of een klant 5 of 10 cent erbij gaf en mijn collega's dan geen idee hadden hoeveel ze terug moesten geven. Heb ik ook vaak zat. Moet ik €12,15 betalen en geef ik €20 terwijl ik nog even muntjes zoek. Cassière slaat €20,- aan en weet niet wat ze met de €2.20 moet die ik erbij geef. Dan moet ik uitleggen dat ze €10,05 terug moet geven in plaats van €7,85.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Na een discussie over contant geld en of dit nou wel echt beter was dan pinnen, blijkt nu de aap uit de mouw te komen dat het toch niet zo handig is..
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
En het hoofdrekenen wordt verleden tijd, als dat geleerd is tenminste. Kaartlezen ook zoiets...we hebben TOM TOM, dus we worden lui en gebruiken een deel van onze hersencellen niet meer. Kan dat kassa meisje niets aan doen toch!
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
TS is natuurlijk een beetje ouderwets, met zijn 'practijken'. Dat schrijf je toch echt al 50 jaar niet meer zo.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Onzin. De laatste keer dat ik bij AH was ben ik naar zo'n pinkassa gegaan omdat bij alle andere kassa's veel grotere rijen stonden en ik haast had. Die medewerker (een teamleider nog wel) bakte er al helemaal niks van. Gaf ik aan dat de prijs van 4 producten niet klopte maar mevrouw weigerde deze aan te passen want "dat kon niet aan de kassa" - terwijl dat wel kan. Mocht ik 10 minuten wachten op een andere incompetente troela bij de servicebalie die mij pas na overleg met 3 andere medewerkers het juiste bedrag retour gaf. Blijkbaar was het scanbedrag aanwijzen op de bon namelijk veel te ingewikkeld...JvandeW schreef:Na een discussie over contant geld en of dit nou wel echt beter was dan pinnen, blijkt nu de aap uit de mouw te komen dat het toch niet zo handig is..
Bij Lidl en Aldi ben ik dit probleem nog nooit tegengekomen. Daar kan men tellen en kloppen de prijzen teminste. Over AH kan ik dat zelfde niet zeggen. Integendeel.
Dat heeft dus niets met de betaalwijze te maken. Overigens weet je ook wel welke cassières wel fatsoenlijk kunnen tellen, dus normaal is het wisselgeld voor mij niet het probleem.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Om jezelf even te quoten.Julie4444 schreef:Onzin. De laatste keer dat ik bij AH was ben ik naar zo'n pinkassa gegaan omdat bij alle andere kassa's veel grotere rijen stonden en ik haast had. Die medewerker (een teamleider nog wel) bakte er al helemaal niks van. Gaf ik aan dat de prijs van 4 producten niet klopte maar mevrouw weigerde deze aan te passen want "dat kon niet aan de kassa" - terwijl dat wel kan. Mocht ik 10 minuten wachten op een andere incompetente troela bij de servicebalie die mij pas na overleg met 3 andere medewerkers het juiste bedrag retour gaf. Blijkbaar was het scanbedrag aanwijzen op de bon namelijk veel te ingewikkeld...JvandeW schreef:Na een discussie over contant geld en of dit nou wel echt beter was dan pinnen, blijkt nu de aap uit de mouw te komen dat het toch niet zo handig is..
Dat heeft dus niets met de betaalwijze te maken
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Kunnen die hersencellen zich mooi bezig houden met andere zaken die in een tijd als deze wel handig zijn om te gebruiken.atlas1302 schreef:En het hoofdrekenen wordt verleden tijd, als dat geleerd is tenminste. Kaartlezen ook zoiets...we hebben TOM TOM, dus we worden lui en gebruiken een deel van onze hersencellen niet meer. Kan dat kassa meisje niets aan doen toch!
Typisch weer hoe de oudere generatie afgeeft op de jongere generatie.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Heee jvandeW wie zegt dat ik tot de oudere generatie behoor, wel een beetje respect JA. Maar als u bedoelt te zeggen dat in deze moderne tijd niemand meer hoeft te hoofdrekenen en zijn hersencellen reserveren voor meer complexe zaken, dan sta ik dat niet in de weg.
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Welke complexe zaken? De jacht op frubbies of hoe die dingen vorig jaar ook mochten heten?
Ik ben blij dat ik hoofdrekenen en kaartlezen geleerd heb. Ben net terug van de wandeltraining; op de kaart kon ik mijn route plannen en de afstand uitrekenen; en op mijn mobieltje (jaja) bleek, aangezien mijn wandeltempo behoorlijk gelijkmatig is, dat het exact klopt.
Wat dat betreft, en dan moeten we weer richting on-topic: in mijn tijd hoefde je het niet te proberen om dingen verkeerd neer te zetten. Uiteraard, aan het eind van de zaterdag raakten de melkproducten op, dus dan ging je gaten opvullen. Maar blikken rode bieten en rode kool omwisselen? Dat gebeurde gewoon niet. Omdat ook vakkenvullers konden lezen. Dat is tegenwoordig blijkbaar wel anders.
Ik ben blij dat ik hoofdrekenen en kaartlezen geleerd heb. Ben net terug van de wandeltraining; op de kaart kon ik mijn route plannen en de afstand uitrekenen; en op mijn mobieltje (jaja) bleek, aangezien mijn wandeltempo behoorlijk gelijkmatig is, dat het exact klopt.
Wat dat betreft, en dan moeten we weer richting on-topic: in mijn tijd hoefde je het niet te proberen om dingen verkeerd neer te zetten. Uiteraard, aan het eind van de zaterdag raakten de melkproducten op, dus dan ging je gaten opvullen. Maar blikken rode bieten en rode kool omwisselen? Dat gebeurde gewoon niet. Omdat ook vakkenvullers konden lezen. Dat is tegenwoordig blijkbaar wel anders.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Heb je ook data of bronnen over deze feiten? Want het klikt meer als een drogreden of aanname waarbij je zelf ook al aangeeft dat het een kern van waarheid heeft dan dat het een feit is.Mucha schreef:Klopt. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Dank zij de computer en de mobieltjes (met al hun handige functies) zijn veel jongeren niet meer goed in staat tot netjes en foutloos schrijven en hoofdrekenen. Dat is gewoon een feit.JvandeW schreef:Kunnen die hersencellen zich mooi bezig houden met andere zaken die in een tijd als deze wel handig zijn om te gebruiken.atlas1302 schreef:En het hoofdrekenen wordt verleden tijd, als dat geleerd is tenminste. Kaartlezen ook zoiets...we hebben TOM TOM, dus we worden lui en gebruiken een deel van onze hersencellen niet meer. Kan dat kassa meisje niets aan doen toch!
Typisch weer hoe de oudere generatie afgeeft op de jongere generatie.
Ze leren en oefenen het gewoon niet meer.
Natuurlijk klinkt het heel aannemelijk dat jongeren - en ondertussen ook ouderen - tegenwoordig meer moeiten hebben met hoofdrekenen dan vroeger. Niet perse omdat ze het niet meer leren maar eerder omdat ze het niet oefenen/herhalen en het daarmee ook in de vergetelheid raakt. Het brein doet er immers niets mee en maakt plaats voor andere zaken die ondertussen belangrijker zijn.
Maar als het op taal aankomt, is het aannemelijker te bedenken dat men juist beter is geworden. Waar een stuk papier je niet wijst op fouten, is een computer, tot op zekere hoogte, in staat dit wel te doen en zelfs verbeteren. En door het steeds zien van een woord geschreven op juiste wijze, kan een persoon het beter oppakken. Dus ik durf zeker te betwisten dat de huidige generatie slechter kan schrijven dan vroeger.
Het is ook niet zo dat taal door mobiele telefoons en computers ineens niet meer belangrijk zijn geworden.
Overigens schrijf je "dankzij" in jouw zin aan elkaar. Wel een typisch voorbeeld waar de computer nog niet in staat is te verbeteren en je het dus al gauw fout ziet gaan - ongeacht de generatie.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
De oudere generatie zijn is natuurlijk maar relatief. Ik neem aan dat de meesten hier tot de oudere generatie behoren in relatie tot kassameisjes of jongeren/tieners en mijn opmerking was niet perse tot jou als persoon gericht.atlas1302 schreef:Heee jvandeW wie zegt dat ik tot de oudere generatie behoor, wel een beetje respect JA.
Net zoals ik nu zou willen zeggen dat het erop lijkt dat sommigen uit de oudere generatie een lintje lijken te verwachten voor hun verhalen over vroegen en dit uitspreken op een verheven toon.
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Toch meen ik dat er in de OP wel wat rekensommetjes terug te vinden waren.breien schreef:In dit topic gaat het over de fratsen van kassamedewerkers van de supermarkt en niet over kaartlezen en hoofdrekenen.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
De "jeugd" voelt zich aangesproken zoals blijkt uit enkele reacties.
Maar het is een gegeven dat zij die hebben leren rekenen vanaf de introductie van de "zakjapanner" niet veel voeling meer hebben met het hoofdrekenen, aangezien het kunnen hoofdrekenen vanwege de elektronische hulpmiddeltjes van veel minder belang is geworden.
Op zich geen schande want de leerlingen op de PABO kunnen het niet eens en daar wordt toch de basis van het zo geroemde Nederlandse onderwijs gelegd.
De jonge(re) generatie kassamedewerkers (meest parttimers en scholieren) maakt de meeste foutjes/vergissingen vanwege hun desinteresse en dat is ook niet zo verwonderlijk . Ga er maar zitten en uur na uur hoor je alleen maar piep, piep en nog een piep, en het merendeel der klandizie rekent af op een wijze waarbij de kassamedewerker niets anders meer hoeft te doen dan de kassabon aan te geven en het beurtbalkje weg te halen.
Mocht er dan toch een contante betaler tussen zitten dan is het even wakker schrikken uit de sleur en (proberen) alert te zijn en dan kan het wel eens mis gaan. Maar in 99,9% van de gevallen gaat dit per ongeluk en niet moedwillig.
En dan laat ik de chagrijnige klant die met de pest in z'n lijf in de wachtrij heeft gestaan nog maar even buiten schot.
Het is geven en nemen, maar vooral opletten
Maar het is een gegeven dat zij die hebben leren rekenen vanaf de introductie van de "zakjapanner" niet veel voeling meer hebben met het hoofdrekenen, aangezien het kunnen hoofdrekenen vanwege de elektronische hulpmiddeltjes van veel minder belang is geworden.
Op zich geen schande want de leerlingen op de PABO kunnen het niet eens en daar wordt toch de basis van het zo geroemde Nederlandse onderwijs gelegd.
De jonge(re) generatie kassamedewerkers (meest parttimers en scholieren) maakt de meeste foutjes/vergissingen vanwege hun desinteresse en dat is ook niet zo verwonderlijk . Ga er maar zitten en uur na uur hoor je alleen maar piep, piep en nog een piep, en het merendeel der klandizie rekent af op een wijze waarbij de kassamedewerker niets anders meer hoeft te doen dan de kassabon aan te geven en het beurtbalkje weg te halen.
Mocht er dan toch een contante betaler tussen zitten dan is het even wakker schrikken uit de sleur en (proberen) alert te zijn en dan kan het wel eens mis gaan. Maar in 99,9% van de gevallen gaat dit per ongeluk en niet moedwillig.
En dan laat ik de chagrijnige klant die met de pest in z'n lijf in de wachtrij heeft gestaan nog maar even buiten schot.
Het is geven en nemen, maar vooral opletten
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Die ervaring deel ik totaal niet. Hoewel dat geldt voor veel jonge medewerkers (16-17) geldt dat zeker niet voor een aantal oudere medewerkers (19-25 of ouder). Ik heb het altijd erg gezellig gehad met mijn vaste klanten, van wie misschien dan wel de meerderheid contant betaalde, maar daar was ik totaal niet mee bezig. Het werk vereist (voor mij dan althans) nauwelijks hersenactiviteit, maar het helpt wel ongelooflijk als je fatsoenlijk kan tellen en hoofdrekenen. Dat velen van de generatie na mij dat niet kunnen is wel degelijk een feit. Waarom denk je dat er nu een rekentoets is ingevoerd in het VO?scontra schreef:De "jeugd" voelt zich aangesproken zoals blijkt uit enkele reacties.
Maar het is een gegeven dat zij die hebben leren rekenen vanaf de introductie van de "zakjapanner" niet veel voeling meer hebben met het hoofdrekenen, aangezien het kunnen hoofdrekenen vanwege de elektronische hulpmiddeltjes van veel minder belang is geworden.
Op zich geen schande want de leerlingen op de PABO kunnen het niet eens en daar wordt toch de basis van het zo geroemde Nederlandse onderwijs gelegd.
De jonge(re) generatie kassamedewerkers (meest parttimers en scholieren) maakt de meeste foutjes/vergissingen vanwege hun desinteresse en dat is ook niet zo verwonderlijk . Ga er maar zitten en uur na uur hoor je alleen maar piep, piep en nog een piep, en het merendeel der klandizie rekent af op een wijze waarbij de kassamedewerker niets anders meer hoeft te doen dan de kassabon aan te geven en het beurtbalkje weg te halen.
Mocht er dan toch een contante betaler tussen zitten dan is het even wakker schrikken uit de sleur en (proberen) alert te zijn en dan kan het wel eens mis gaan. Maar in 99,9% van de gevallen gaat dit per ongeluk en niet moedwillig.
En dan laat ik de chagrijnige klant die met de pest in z'n lijf in de wachtrij heeft gestaan nog maar even buiten schot.
Het is geven en nemen, maar vooral opletten
Het wordt op veel basisscholen niet of onvoldoende geoefend, omdat men het op de PABO ook niet kan. Het niveau van de PABO is enorm gedaald in vergelijking met vroeger (zo begrijp ik van familieleden van verschillende leeftijden die actief zijn in het basisonderwijs) en dat zie ik ook terug in mijn eigen leerlingen. De meesten hebben nog nooit van een staartdeling gehoord, om maar even een willekeurig onderwerp te noemen.
Laat het for the record wel even duidelijk zijn dat ik volgens een behoorlijk aantal definities nog steeds behoor tot "de jeugd".
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Heel raar verhaal wat ik van géén van onze plaatselijke supermarkten herken (Vomar, AH, Lidl). Bij alle kassa's wordt bij eventuele cash betaling het biljet op en niet in de kassa gelegd totdat het wisselgeld is uitgeteld. Ook geven de kassa's exact aan hoeveel wisselgeld er teruggegeven moet worden. Voor wat betreft aanbiedingen op vakken heb ik eerder de ervaring dat ik me met het bonnetje bij de klantenservice vervoeg en het verschil, mèt een excuus, alsnog uitbetaald krijg - altijd en zonder discussie. De cassiere zelf kan daar inderdaad niets aan doen als de kassa het product anders scant.
Re: Supermarkt, kassabediendes en vakkenvullers foppen klanten
Jawel hoor. Bij AH is het een simpele kwestie van een regelcorrectie toepassen (product er afhalen) en het daarna met de optie "dubbele prijs" aan te slaan met het juiste bedrag. Dat werkt bij alle AH fillialen het zelfde.newmikey schreef:De cassiere zelf kan daar inderdaad niets aan doen als de kassa het product anders scant.
Dat in de AH bij ons in de wijk de leidinggevende beweert dat het niet kan is gewoon idioot. Zelfs als ik zelf niet had geweten hoe het moest deed 1 van haar collega's het 2 dagen eerder bij het zelfde product wél gewoon aan de kassa.