LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tandarts: Stokeren en voorkomen van tandsteen?
-
Re: Tandarts: Stokeren en voorkomen van tandsteen?
@tenormin
nou kunnen we samen een garage beginnen
En ik ben nog laaaaang niet klaar..
@vroem
Goede vraag vond ik eigenlijk wel,stond laatst met iemand te praten en ik was net weer aan die kaak geholpen,ik verhaal kronen bla bla bla,,zegt ze ik snap niet dat mensen altijd kronen nemen en dat tandartsen dat zoveel doen!
Neem een gebit,tja als je naar mijn bovengebit kijkt,straks is alles idd kroon,maaaaar zei ik,de onderlaag is nog wel van mezelf,
Dat lijkt me toch wel anders als een gebit?ook al kost het veel?
Ik neem gewoon kronen hoor!!
nou kunnen we samen een garage beginnen
En ik ben nog laaaaang niet klaar..
@vroem
Goede vraag vond ik eigenlijk wel,stond laatst met iemand te praten en ik was net weer aan die kaak geholpen,ik verhaal kronen bla bla bla,,zegt ze ik snap niet dat mensen altijd kronen nemen en dat tandartsen dat zoveel doen!
Neem een gebit,tja als je naar mijn bovengebit kijkt,straks is alles idd kroon,maaaaar zei ik,de onderlaag is nog wel van mezelf,
Dat lijkt me toch wel anders als een gebit?ook al kost het veel?
Ik neem gewoon kronen hoor!!
klopt, dat was een cluster van controle en tandsteen weghalen, en mocht je als tandarts bij het eerste bezoek van d epatient in een kalenderjaar declareren. De goede tandartsen lieten hun patienten die het nodig hadden wel gewoon 2 of 3 x komen. gewoon, voor in stand houden van de relatie.
Heb bij veel nieuwe patienten wel de gevolgen gezien als ze maar 1x per jaar gezien werden..... helaas vaak niet terug te draaien zaken/problemen, of extra kostbaar.
en over de kunststof eethoek, blijft gewoon een hulpmiddel, net als een kunstbeen of arm. het werkt, maar heeft beperkingen en bij velen ook problemen. die dan weer kostbaar zijn om te verhelpen (met implantaten) . Dat valt dan wel onder de basisverzekering (nog wel...) maar kost wel een 5000 euro of zo voor alles klaar is..Maar die kosten zien de meesten niet, en denken er ook niet over/bij na..
Heb bij veel nieuwe patienten wel de gevolgen gezien als ze maar 1x per jaar gezien werden..... helaas vaak niet terug te draaien zaken/problemen, of extra kostbaar.
en over de kunststof eethoek, blijft gewoon een hulpmiddel, net als een kunstbeen of arm. het werkt, maar heeft beperkingen en bij velen ook problemen. die dan weer kostbaar zijn om te verhelpen (met implantaten) . Dat valt dan wel onder de basisverzekering (nog wel...) maar kost wel een 5000 euro of zo voor alles klaar is..Maar die kosten zien de meesten niet, en denken er ook niet over/bij na..
-
Hij is leuk,kunst eethoek
voor ik flosste had ik geen problemen, die kwamen pas daarnavroem schreef:zo`n waterstraler is het niet echt, haalt echt niet alles weg maar is wel beter dan niets. Dat flossen toegankelijk zou maken voor bacterien is inderdaad aperte onzin, je haalt namelijk met flosse, als je het goed doet, d ebacterien weg. Juist als je niet flosst hopen d ebacterien zich op met alle gevolgen (tandvlees ontsteking, gaatjes tussen d ekiezen en de ergste want klachtenvrij tot het te laat is parodontitis, ontsteking aan d eophanging van d etanden en kiezen).
Als je in het tandvlees snijdt bij flossen doe je het verkeerd, even voor laten dooen door tandarts of MH. Wat hele goede dingen zijn, zijn van kruidvat of GUM de rubberachtige stokers, geen irritatie maar nemen wel veel vuil mee. Stokers (en dan echte, hout, driehoekvorm) is tweede keus, daarna pas floss, en als de ruimte er is staan natuurlijk de ragers nr. 1. en wel dagelijks, anders loop je achter de feiten aan...
de theorie achter niets doen, is dat bacterien tussen je kiezen op den duur niet overleven, als je de oude bacterielijkjes niet steeds weghaalt
niemand kan in zijn eigen afvalproducten overleven
overigens is ook de tandarts nooit zachtzinnig met het flossdraadje omgesprongen
dat werd loodrecht tussen mijn kronen naar beneden getrokken
en die kronen staan strak tegen elkaar, dus dat draadje schiet opeens hard naar beneden
Zo kan ik nog wel een theorietje verzinnen. Het is juist het grootste ongedierte in deze wereld dat in zijn eigen afval kan leven. De oude bacterielijkjes verharden net als fossielen en worden steen waar nieuwe bacterietjes zich nog makkelijker hechten. Als het geheel maar lekker blijft zitten en geen plek meer heeft, gaat het vanzelf het tandvlees aantasten en gaat het hele zaakje er uitvallen of moet getrokken worden. Maarja dit is maar een theorietje van een leek en ik ben geen tandarts natuurlijk.ruud_a schreef:voor ik flosste had ik geen problemen, die kwamen pas daarna
de theorie achter niets doen, is dat bacterien tussen je kiezen op den duur niet overleven, als je de oude bacterielijkjes niet steeds weghaalt
niemand kan in zijn eigen afvalproducten overleven
Even alle gekheid op een stokje, wat ik ermee wil zeggen is misschien is flossen wel niets voor u maar zouden andere oplossingen zoals bv die rubberen stokers meer geschikt zijn. Dat zou u eens met uw eigen tandarts kunnen bespreken.
Is inderdaad een uitdrukking om te gillen, die kunststof eethoek en ook dit kwartje viel langzaam bij me (traag van begrip) maar ik heb ook liever die kronen dan een kunstgebit. Als je dit alles vergelijkt met vroeger, waar meteen de hele zooi getrokken werd en je in een bak "brij" moest bijten en voor de rest later mensen (heel smakelijk) het gebit erin en eruit zag halen, brrrr...Wat mij betreft, leve de techniek, ondanks een soms pijnlijke wortelkanaal behandeling.vroem schreef:klopt, dat was een cluster van controle en tandsteen weghalen, en mocht je als tandarts bij het eerste bezoek van d epatient in een kalenderjaar declareren. De goede tandartsen lieten hun patienten die het nodig hadden wel gewoon 2 of 3 x komen. gewoon, voor in stand houden van de relatie.
-
zo ik zie hem nog op het nachtkastje staan bij mijn moeder en gadverdamme mijn vader had een ouderwets plaatje,daar zat ie altijd mee te spelen,ranzig!!
hiihih zie al dat ik wakker wordt en mijn gebit staat naast me op het nachtkastje ...
net een mona toetje als je wakker ,echt ziet er dan niet uit..
maar goed,het is natuurlijk wel mooi dat het er is! er zijn mensen die kunnen niet anders..
ik weet zelf ook niet hoe ik er over 15 jr voorsta...
straks is alles bijna kroon,en ja als er iets onder gaat rommelen ben ik de klos..
heb al een paar kiezen moeten laten trekken,en toen ik voor de vorige kroon ging happen,kwam er een kroon mee zo die kies was zo rot als de..
heb je niks gemerkt?pijn?neeeee...
tja ,dat heb ik,pijnstillers voor andere dingen en ja dat merk je ook andere dingen niet ,soms...
dan blijven de implantaten over,maar mijn lichaam accepteert niet iets snel,wat er niet thuis hoort...heb ik weer..
ja eerlijk gezegd als je de bac laten zitten tussen je tanden ,is volgens mij niet al te best enne wat dacht je wat die voor luchtjes produceren??
hiihih zie al dat ik wakker wordt en mijn gebit staat naast me op het nachtkastje ...
net een mona toetje als je wakker ,echt ziet er dan niet uit..
maar goed,het is natuurlijk wel mooi dat het er is! er zijn mensen die kunnen niet anders..
ik weet zelf ook niet hoe ik er over 15 jr voorsta...
straks is alles bijna kroon,en ja als er iets onder gaat rommelen ben ik de klos..
heb al een paar kiezen moeten laten trekken,en toen ik voor de vorige kroon ging happen,kwam er een kroon mee zo die kies was zo rot als de..
heb je niks gemerkt?pijn?neeeee...
tja ,dat heb ik,pijnstillers voor andere dingen en ja dat merk je ook andere dingen niet ,soms...
dan blijven de implantaten over,maar mijn lichaam accepteert niet iets snel,wat er niet thuis hoort...heb ik weer..
ja eerlijk gezegd als je de bac laten zitten tussen je tanden ,is volgens mij niet al te best enne wat dacht je wat die voor luchtjes produceren??
beste Vroem,
ik heb 2 vragen
1 kunt u mij de theorie van de werking van het flossen uitleggen?
ik ga er van uit dat de bedoeling is dat bacterien worden weggeschraapt
in het bijzonder daar waar het tandvlees contact maakt met de kies
het lijkt me onmogelijk om daar schoon te maken zonder het risico te lopen met flossen tussen het tandvlees en de kies terecht te komen, wat ruimtes geeft voor bacteriegroei
2 we hebben het nieuws gehad over huisarts consulenten, die blijkbaar een grote invloed hebben op het voorschrijf gedrag van huisartsen
we hebben in het verleden de tandestokers gekregen, en de flossdraadjes en de borsteltjes
dit alles voor schrikbarende prijzen
ik ben er voor 100% van overtuigd, dat er ook zo iets als een tandarts consulent bestaat
waar zit voor de consument eigenlijk de garantie dat al die producten die hij voorgeschreven krijgt door de tandarts in zijn belang zijn en niet in het belang van de aandeelhouders van de producenten van deze producten?
ik heb 2 vragen
het lijkt me onmogelijk om daar schoon te maken zonder het risico te lopen met flossen tussen het tandvlees en de kies terecht te komen, wat ruimtes geeft voor bacteriegroei
2 we hebben het nieuws gehad over huisarts consulenten, die blijkbaar een grote invloed hebben op het voorschrijf gedrag van huisartsen
we hebben in het verleden de tandestokers gekregen, en de flossdraadjes en de borsteltjes
ik ben er voor 100% van overtuigd, dat er ook zo iets als een tandarts consulent bestaat
waar zit voor de consument eigenlijk de garantie dat al die producten die hij voorgeschreven krijgt door de tandarts in zijn belang zijn en niet in het belang van de aandeelhouders van de producenten van deze producten?
-
Ruud,als je flost,niet tot op je tandvlees( wat jij zegt wat er bij jou mis gaat)
Komen er dan geen eens etens resten mee??lijk mij dat ,dat niet alleen bacteriën zijn?
Als ik dat laat zitten heb ik paar uur later dik tandvlees,laat ik het nog langer zitten,ontstoken?
Ieder is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn eigen gebit,als jij niet wilt flossen,stockeren of ragen die je dat niet,hopelijk heb je sterk gebit...ik niet dus doe er alles aan om te onderhouden.
Schrikbarende prijzen?flosdraad of tandenstokers heb je al voor ng geen euro als je goedkoop wil?
Ik heb duurdere maar dat ligt aan jezelf..
Als je zo gevoelig bent als je flost met het andvlees ,misschien doe je iets dan toch niet goed?
En dat je Tandarts het grof doet...misschien op dat moment nodig?als jij nooit wat doet ,moet het weggehaald worden.
Kan me voorstellen dat dat pijnlijk kan zijn.
Misschien zo'n apparaatje de oplossing?
Komen er dan geen eens etens resten mee??lijk mij dat ,dat niet alleen bacteriën zijn?
Als ik dat laat zitten heb ik paar uur later dik tandvlees,laat ik het nog langer zitten,ontstoken?
Ieder is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn eigen gebit,als jij niet wilt flossen,stockeren of ragen die je dat niet,hopelijk heb je sterk gebit...ik niet dus doe er alles aan om te onderhouden.
Schrikbarende prijzen?flosdraad of tandenstokers heb je al voor ng geen euro als je goedkoop wil?
Als je zo gevoelig bent als je flost met het andvlees ,misschien doe je iets dan toch niet goed?
En dat je Tandarts het grof doet...misschien op dat moment nodig?als jij nooit wat doet ,moet het weggehaald worden.
-
Ik denk dat je bedoeld: een verkoper van gebits-gerelateerde artikelen (tandpasta, tandenborstels, dat soort zaken)? Waarbij die consulent probeert de tandarts zover te krijgen dat die de spullen van de consulent bij de patiënt probeert aan te smeren?ik ben er voor 100% van overtuigd, dat er ook zo iets als een tandarts consulent bestaat
Zou kunnen dat dat bestaat. Maar een beetje tandarts schrijft voor wat het beste is voor het gebit van de cliënt. Bijvoorbeeld: Ik heb zelf het advies voor Sensodyne gekregen, omdat de wortels van mijn kiezen bloot liggen, en het scheelt inderdaad heel veel pijn. Iemand anders die ik ken heeft daarentegen Paradontax voorgeschreven gekregen, maar die heeft heel andere problemen.
En ja, tandsteen weg halen, dat voel je inderdaad wel. Maar als je iedere dag even een tandenstokertje door je gebit heen haalt heb je nog zelden tandsteen.
Daarbij, je tandvlees wordt sterker, na een poosje heb je nergens last meer van. Bij mij begon het in het begin te bloeden, de eerste paar keer, nu toch echt niet meer. Ik denk toch echt dat je even een weekje door moet zetten.
dat apparaatje zal ik eens over nadenkenrozemarijntje schreef:Ruud,als je flost,niet tot op je tandvlees( wat jij zegt wat er bij jou mis gaat)
natuurlijk komen er etens restjes tussen
die worden omgezet in bacterien
als er dan alleen maar bacterien zijn hebben die niets meer te eten en sterven ze af
dat vormt dan een beschermend laagje voor de kiezen waar geen bacterien kunnen leven
als je tussen je kiezen netjes hebt schoongemaakt en je eet een koekje bij de thee met suiker zit er weer nieuw voedsel voor bateriegroei
dat is in ieder geval de theorie
ps ik poets wel netjes mijn tanden gewoon om niet consequent te kunnen zijn
ach het gaat al vele jaren mee
het was alleen niet bestand tegen de muntdroppen die ik altijd meenam naar school
vandaar de gouden kronen
en als de tandarts daar een draadje doorheen wil trekken schiet hij altijd door tot in mij tandvlees
die van nog geen euro zijn waarschijnlijk niet op advies van de tandarts
ik wist niet eens dat het bestond
ik probeer het wel eens met de douchekop
dat lukt echter maar gedeeltelijk, omdat het me niet lukt om die douchekop in mijn mond te stoppen
dat zou waarschijnlijk wel lukken als ik een kunstgebit zou nemen, maar ja, dan hoeft het niet meer
ik ben bang dat er maar weinig mensen bestand zijn tegen allerlei financiele verleidingenwitte angora schreef:Ik denk dat je bedoeld: een verkoper van gebits-gerelateerde artikelen (tandpasta, tandenborstels, dat soort zaken)? Waarbij die consulent probeert de tandarts zover te krijgen dat die de spullen van de consulent bij de patiënt probeert aan te smeren?ik ben er voor 100% van overtuigd, dat er ook zo iets als een tandarts consulent bestaat
Zou kunnen dat dat bestaat. Maar een beetje tandarts schrijft voor wat het beste is voor het gebit van de cliënt. Bijvoorbeeld: Ik heb zelf het advies voor Sensodyne gekregen, omdat de wortels van mijn kiezen bloot liggen, en het scheelt inderdaad heel veel pijn. Iemand anders die ik ken heeft daarentegen Paradontax voorgeschreven gekregen, maar die heeft heel andere problemen.
En ja, tandsteen weg halen, dat voel je inderdaad wel. Maar als je iedere dag even een tandenstokertje door je gebit heen haalt heb je nog zelden tandsteen.
Daarbij, je tandvlees wordt sterker, na een poosje heb je nergens last meer van. Bij mij begon het in het begin te bloeden, de eerste paar keer, nu toch echt niet meer. Ik denk toch echt dat je even een weekje door moet zetten.
zelfs tandartsen niet
ik heb het overigens over flossen en u hebt het over tandestokers
mijn probleem met flossen is overigens niet pijn, maar bloedend tandvlees
ruud_a, als je echt goed poetst, dus de gewone of elektrische tandenborstel schuin op je tandvlees houd dan gaat het inderdaad de eerste paar dagen bloeden, maar dat is, als het goed is, na enige dagen over wat dan "bewijst" dat je goed bezig bent. Blijft het bloeden is er toch iets anders aan de hand, te hoog opgetrokken tandvlees o.i.d. En is dus de gang naar de tandarts wel een goede. De mondhygiëniste zal het tandvlees opmeten en daaruit kunnen zien of er komende behandelingen te verwachten zijn. (Ik hou niet van opmeten omdat ik niet tegen pijn kan). Bij iedereen is dit echter anders en tandarts is in mijn opinie toch de eerste die zijn patiënt kent en goede adviezen zal geven.
-
Ben zelf erg benieuwd of er mensen bekend zijn / ervaring hebben met Proden Plaqueoff. Dit is een middel tegen tandsteen en tandvleesontsteking (gingivitis). Toen ik er voor het eerst over las dacht ik: alweer zo'n vaag kruidenflauwekulverhaal uit de reformwinkel. Maar dat ligt toch genuanceerder.
Bij huisdieren werkt het goed (kat en hond), maar het is ook voor mensen verkrijgbaar: http://www.amazon.co.uk/PlaqueOff-60g/d ... 639&sr=8-2
In feite is het niet veel meer dan gemalen zeewier dat de samenstelling van je speeksel op een gunstige wijze beïnvloedt.
Bij huisdieren werkt het goed (kat en hond), maar het is ook voor mensen verkrijgbaar: http://www.amazon.co.uk/PlaqueOff-60g/d ... 639&sr=8-2
In feite is het niet veel meer dan gemalen zeewier dat de samenstelling van je speeksel op een gunstige wijze beïnvloedt.
ik krijg wel eens een vertegenwoordiger langs, maar behalve wat korting (minder dan een drogist...) krijg ik monstertjes om mee te geven, en soms moet ik die nog kopen ook... Ik kan wat verdienen aan verkoop van tandenborstels en zo maar aangezien ik dan ook een btw-boekhouding moet gaan voeren is het extra werk het mij niet waard, daarnaast wil ik per persoon toegesneden advies geven, en niet gebonden zijn aan bepaalde leveranciers (die misschien niet alles hebben wat nodig is, het ene merk heeft betere floss, het andere betere stokers en zo. en deze insteek is voor de meeste tandartsen en mh wel van toepassing.ruud_a schreef:beste Vroem,
ik heb 2 vragen
Dat uitgangspunt klopt niet... schoonmaken daar lukt prima met de juiste hulpmiddelen (wat juist is verschilt per persoon maar zoals je gelezen hebt is tegenwoordig flossen laatste keus)2
we hebben het nieuws gehad over huisarts consulenten, die blijkbaar een grote invloed hebben op het voorschrijf gedrag van huisartsen
laat je eens goed instructie geven en uitleg geven hoe het werkt, want jouw theorie mbt bacterien klopt niet... en andere denkbeelden ook niet, en het voert te ver om daarop uitgebreid in te gaan. Daarnaast is op internet heel veel info tevonden, maar helaas ook veel verkeerde of oude die niet meer van toepassing is. Overigens gaat voorkomen van tandvleesproblemen en gaatjes niet alleen over zgn inderdentale (tussen de tanden) reiniging maar ook over voeding, kennis over ziektes (diabetes bv, medicijn gebruik) en is elke instructie eigenlijk pas goed te geven met een medische anamnese ernaast en een voedingsdagboek...
Exact, uw laatste zin heeft veel toegevoegde waarde m.b.t. andere ziektes en o.a. een goed gebit, voeding e.d. Toen ik, op eigen houtje, b.v. ging flossen en tandvlees bleef bloeden wist ik niet dat (ik heb diabetes) flossen voor mij niet de oplossing is.vroem schreef:laat je eens goed instructie geven en uitleg geven hoe het werkt, want jouw theorie mbt bacterien klopt niet... en andere denkbeelden ook niet, en het voert te ver om daarop uitgebreid in te gaan. Daarnaast is op internet heel veel info tevonden, maar helaas ook veel verkeerde of oude die niet meer van toepassing is. Overigens gaat voorkomen van tandvleesproblemen en gaatjes niet alleen over zgn inderdentale (tussen de tanden) reiniging maar ook over voeding, kennis over ziektes (diabetes bv, medicijn gebruik) en is elke instructie eigenlijk pas goed te geven met een medische anamnese ernaast en een voedingsdagboek...
-
Ja ,ik snap de theorie ook nie helemaal Ruud.
Als je alles laat zitten en wat jij zegt,ga je uit je giegel ruiken!! Jak!
Heb die rubberen Ragers gehaald SUPER!!!!!ff een tijdje staan puren,lekker hoor,gewoon nu niet eng.
Dat ijzer...bbrrrr. Toen hij vorige keer bleef steken,man kreeg het Spaans benauwd...maar deze top
!! Bedankt voor de tip!!
Goh hoe kan je iemand blij maken
Idd tandvlees dat bloed kan ook wijzen op overgevoelig tandvlees ,juistbomdat je er misschien te weinig aan doet,wat ik al schreef,als het bij mij blijft zitten,wordt tandvlees dik en ergste gaat bloeden,wil wel eens een keer wat door heen schieten,bij mij...
WA.
Ik moet ook sensodyne gebruiken,nu al?20 jr denk ik.
Tandarts bleef het altijd maar zeggen,ik zo wordt je gesponsord
Door die tent maar werkt. Wel!!!
Ijs kan je gewoon eten enz,vroeger niet hoor...
Dus komt niks anders in huis hier..
Als je alles laat zitten en wat jij zegt,ga je uit je giegel ruiken!! Jak!
Heb die rubberen Ragers gehaald SUPER!!!!!ff een tijdje staan puren,lekker hoor,gewoon nu niet eng.
Dat ijzer...bbrrrr. Toen hij vorige keer bleef steken,man kreeg het Spaans benauwd...maar deze top
!! Bedankt voor de tip!!
Goh hoe kan je iemand blij maken
Idd tandvlees dat bloed kan ook wijzen op overgevoelig tandvlees ,juistbomdat je er misschien te weinig aan doet,wat ik al schreef,als het bij mij blijft zitten,wordt tandvlees dik en ergste gaat bloeden,wil wel eens een keer wat door heen schieten,bij mij...
WA.
Ik moet ook sensodyne gebruiken,nu al?20 jr denk ik.
Tandarts bleef het altijd maar zeggen,ik zo wordt je gesponsord
Door die tent maar werkt. Wel!!!
Ijs kan je gewoon eten enz,vroeger niet hoor...
Dus komt niks anders in huis hier..