LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandartstarieven en offertes opvragen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door vroem »

nevermind schreef:
vogels schreef:
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een tandarts met een andere tandarts van mening kan verschillen over de aanpak van een behandeling, waarbij verrichtingen en prijs anders worden.
Dat kan inderdaad, maar dat was niet de vraag van topicstarter. Zijn vraag aan andere tandartsen was: wat kosten die en die codes bij U.
Precies zo is het, en of een andere tandarts anders wil werken, is hier niet aan order.
Deze wil TS opzadelen met een klein €160,00 voor een nieuwe offerte, en dit is schandelijk.
Stelletje graaiers! :twisted:
zou kunnen zijn dat dit de manier van de tandarts was om te zeggen: ik heb het te druk zoals het nu gaat, en heb geen behoefte aan extra werk, en al helemaal niet op deze manier.. Want er is geen enkele tandarts die verplicht kan worden zomaar alles en iedereen aan te nemen, of enkel een losse klus te doen, eenmalig. Is een keuze waar sommige praktijken aan mee werken (gewoon meestal omdat ze anders te weinig te doen hebben?) of gewoon omdat ze in een bepaald deelgebied gespecialiseerd zijn (maar daar meestal ook een prijskaartje aan hangt..) en tijd kost gewoon geld, uw tijd ook neem ik aan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vroem schreef:Dat je wilt shoppen is best, maar je wordt wel geacht daar ook zelf moeite voor te doen, en het werk/behandeling niet volledig bij anderen neer te willen leggen (gratis) zo werkt dat niet....niet in de zorg in ieder geval...
Sinds het vrijgeven van de tarieven is er eigenlijk wel een kleine mentaliteitsverandering nodig bij de beroepsgroep. Door het vrijgeven van de tarieven is het een product geworden waarvoor geshopt wordt. Net zoals het verbouwen van het huis bijvoorbeeld.

Als tandartsen geen website hebben waar de tarieven opstaan, wordt het tijd voor een website met de tarieven, anders moeten ze het niet vreemd vinden dat mensen bellen of mailen om een tarievenlijst of vragen wat bepaalde behandelingen kosten. Dit is de hele groep totaal niet gewend dus vergt wel wat aanpassing. Ik neem aan dat de beroepsgroep ook achter dit idee heeft gezeten en gestaan, dan moeten ze de bijbehorende consequenties ook accepteren.

Net zoals we andere bedrijven kunnen bellen voor een prijs van een dienst, zouden we een tandarts ook moeten kunnen bellen voor dit gegeven. Als daar geen tijd voor is, zou de praktijk eigenlijk een administratief medewerker moeten aannemen voor dit soort vragen.
vroem schreef:Even voor de duidelijkheid: als tandarts vind ik dit hele idee van shoppen, zeker alleen op prijs, te bespottelijk voor woorden
Aan de ene kant ben ik dit helemaal met u eens. Ik zie het al helemaal voor me..
Patiënt komt bij tandarts voor een controle.
A zegt: "u heeft een gaatje"
Patiënt: "bedankt voor de controle ik kijk even verder". En gaat naar tandarts B voor de verdoving.
Patiënt: "wel even wat extra verdoving zetten, ik moet naar de volgende tandarts voor de vuling."
Bij C aangekomen laat patiënt het gaatje vullen.
Beetje gechargeerd dit voorbeeld, maar het lijkt me logisch dat dit niet wenselijk is.

Aan de andere kant ben ik het niet met u eens. We kunnen niet in de beurs van anderen kijken en het geshop vanwege de prijs kan wel eens het verschil maken tussen een noodzakelijke behandeling wel laten uitvoeren of totaal niet. Sja dan is wel laten uitvoeren uiteindelijk wel beter.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door vroem »

de meeste tandartsen die ik ken die geen website hebben hebben er een goede reden voor, namelijk gewoon een volle agenda, en geen ruimte voor extra patiënten. Dus is er ook geen reden om mee te werken aan shoppen toch? want ook al zou de patiënt vanwege zijn prijs willen, dan zegt hij nog nee, want geen ruimte in de agenda.
En zoals gezegd: die prijsverschillen waren er altijd al, alleen worden mensen die blijkbaar hebben zitten slapen nu ineens wakker. Omdat anderen gaan roepen dat het zo is, meestal nog niet eens omdat ze er echt zelf iets mee willen...

Eigen ervaring: geen extra bezoek website sinds begin dit jaar , geen vragen over tarieven door derden (nee, niet waar, 1x, waarschijnlijk journalist), en eigenlijk al helemaal geen belangstelling van mijn eigen patiënten....Mijn collegae uit de studiegroep hebben eigenlijk dezelfde ervaringen..
Mensen die (willen) shoppen zijn een grote minderheid, en eigenlijk worden er nu heel veel kosten door deze en gene gemaakt voor een grote minderheid, maar goed dat is precies beleid van NPCF, want de grote minderheid is nu eenmaal hun enige echte belang, niet de meerderheid.

Eigenlijk trek ik nu de conclusie dat dit hele circus zwaar wordt overdreven, en aangewakkerd door enkele instanties, uit eigenbelang (?) meer dan denkend aan belang patiënten...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vroem schreef:de meeste tandartsen die ik ken die geen website hebben hebben er een goede reden voor, namelijk gewoon een volle agenda, en geen ruimte voor extra patiënten. Dus is er ook geen reden om mee te werken aan shoppen toch? want ook al zou de patiënt vanwege zijn prijs willen, dan zegt hij nog nee, want geen ruimte in de agenda.
Dan zou dat op de website kunnen staan als die er is of ze kunnen dat melden aan de telefoon, een simpel "wij nemen geen nieuwe patiënten aan" volstaat en is glashelder. Dat is toch wel een heel ander antwoord dan TS te horen kreeg. Ja dan moeten we een intake doen a € 160,-. Als een praktijk vol is, heeft een dergelijk antwoord ook geen zin, toch ?
vroem schreef: Eigen ervaring: geen extra bezoek website sinds begin dit jaar , geen vragen over tarieven door derden (nee, niet waar, 1x, waarschijnlijk journalist), en eigenlijk al helemaal geen belangstelling van mijn eigen patiënten....Mijn collegae uit de studiegroep hebben eigenlijk dezelfde ervaringen...
Of het een minderheid is of niet, zou ik niet durven zeggen omdat ik het niet weet. Ik weet wel dat ik zelf niet ga shoppen. Heb geen enkel idee hoe het zit met de tarieven van mijn eigen tandarts maar blijf er toch. Ik kom er binnenkort vanzelf achter want ik moet er volgende week weer naar toe. Ik vind het een fijne tandarts dus ik blijf gewoon.

Of het wel of niet een minderheid is, zou denk ik nader onderzocht moeten worden. Ik kan me voorstellen dat dit sterk kan verschillen per regio of zelfs per plaats / wijk. Mensen gaan liever niet ver reizen voor een tandarts en willen een tandarts vrij dicht bij huis. Dus het gedrag van mensen kan wel eens samenhangen met het gemiddelde inkomen in een wijk / plaats of regio. Misschien heeft een tandarts in een villawijk wel een stuk minder last van geshop dan een tandarts in een achterstandswijk.

Karin079
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 jul 2011 16:47

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Karin079 »

De meeste tandartsen hebben deze informatie op hun site staan...........

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Of het nu aan de hoge prijzen ligt van de tandarts, of het nu aan de zorgverzekering ligt het is in ieder geval duidelijk dat de patient (klant) de
dupe is.

Mijn tandarts was erg verbaasd dat ik hem heb aangegeven niet meer behandeld wil worden door zijn assistentes (niet voor de assistentes hoor) maar meer erom dat ik het volle tarief moet betalen en de assistentes maar een klein bedragje krijgen en bij de tandarts het geld met bakken binnen komt op deze manier.
Dan krijg je te horen maar op deze manier kan ik meer patienten helpen, ja fijn voor jou maar daar hoef ik niet voor op te komen financieel.

Hij behandeld 2 mensen tegelijk die bijvoorbeeld een vulling moeten, bij alle 2 de mensen doet hij de controle of assistente het wel goed heeft gedaan etc.

Maar het werd in de pc gezet en hij zou me de volgende keer persoonlijk helpen omdat ik dat zo persé wilde.......begrip daarvoor nee joh waarom....

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door vroem »

Of het nu aan de hoge prijzen ligt van de tandarts, of het nu aan de zorgverzekering ligt het is in ieder geval duidelijk dat de patient (klant) de
dupe is.
ik proef hier een beetje uit dat het eigenlijk niet uitmaakt waar de echte oorzaak ligt... lijkt mij toch niet de juiste manier om ermee om te gaan.

Ergens werd gesteld dat ik mij bepaalde delen uit een discussie persoonlijk aan leek/lijk te trekken, maar dat is denk ik een reactie die iedereen heeft die ergens onterecht van wordt beschuldigd lijkt mij.

Inmiddels is ook klip en klaar dat de grootste veroorzaker voor kostenstijging mbt tandartskosten aan de kant van de verzekeraars ligt, een enkele uitzondering daar gelaten.
Dit heeft zowel de aandacht van de minister als van de NZA.
Dan zou het een goede zaak zijn als het publiek wat er als de kippen bij was om de tandarts de schuld te geven omdat (en alleen maar daarom want een echte andere reden heb ik nog niet gezien) de verzekeraars en de (niet geheel onafhankelijke ) media en ""belangenclubs"" zoals NCPF dat riepen nu de zorgverzekeraars om tekst en uitleg gaat vragen waarom men eerst onjuiste geruchten in de media brengt, en vervolgens op basis van de zelf verspreide geruchten de kosten voor de consument fors verhoogd , en zelfs handelt tegen wetgeving mbt jeugd en zwakke groepen (AWBZ, gehandicaptenzorg).

ik ben dus erg benieuwd waarom er geen consumentenbond of juist NPCF eens actie richting de blijkbaar overmatige macht van de verzekeraars actie gaat ondernemen, maar als een koppig ezeltje schuld bij de tandartsen blijft leggen en de echte veroorzakers totaal ontziet en zelfs helpt die consument waarvan men beweert de belangen te verdedigen gewoon in de kou laat staan...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Zeer zeker is de zorgverzekeraar hier in fout maar ook de tandartsen die weten dat mensen meer zelf moeten betalen maar toch de prijzen gaan verhogen wat in mijn ogen totaal overbodig is.

mdevries87
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2012 15:37

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door mdevries87 »

De prijslijsten zijn openbaar, of dit nu in een wachtkamer hangt of op internet staat - u kunt er zelf achterkomen.

Misschien biedt tandarts X de behandeling goedkoper aan dan tandarts Y, maar tandarts X kan niet zomaar door de telefoon beoordelen of hij het qua behandeling eens is met tandarts Y, daar zal ie toch echt eerst zelf voor in de mond van de client moeten kijken.

Die afweging vergt expertise (in de vorm van 6 jaar opleiding) en tijd (in de vorm van arbeidsuren die betaald moeten worden), geen wonder dat je dus ook voor dat eerste consult moet betalen.

Wellicht ten overvloede, uit een onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat de tandartstarieven - als men de oude codes omzet naar de nieuwe codes - met (slechts?) 3,8% zijn gestegen (bovenop de 3,31% stijging die de NZa zou hebben gesteld). Ter illustratie: dat is E 3,31 per vulling.

Uw aanvullende verzekering voor tandheelkundige kosten kost gemiddeld 14% meer.

Zie ook: http://www.famed.nl/wp-content/uploads/ ... zorg_1.pdf

twistile
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:25

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door twistile »

Ben zelf ook aan het rondshoppen voor een nieuwe tandarts ivm verhuizing.

16 tandartsen/praktijken aanvraag gedaan via de mail. Duidelijk gemaakt dat het om een verhuizing gaat met allereerst de vraag of ze nieuwe patienten aannemen. Ben benieuwd of je uberhaupt een reactie zou krijgen als je zegt dat je voor een lagere prijs aan het rondkijken bent.

Maar nu wel van 11 een mail terug dat het mogelijk is om in te schrijven. Enkele emailadressen bleken niet te werken en van de rest nog geen reactie ontvangen.


Nu heb ik een 2e mail verzonden met de vraag om een prijslijst. Ben benieuwd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door vroem »

als ze mail hebben hebben ze wellicht ook een website actief, daar staan de prijzen toch gewoon op???

Gesloten