LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wereld Kanker Onderzoek Fonds: geen donatie gedaan

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
mkleen
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2018 19:59

Wereld Kanker Onderzoek Fonds: geen donatie gedaan

Ongelezen bericht door mkleen »

Vandaag ben ik gebeld door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF) met het bericht "Hartelijk dank dat u gedoneerd hebt!". Nu heb ik dat niet gedaan, en ik zou dat gezien eerdere berichtgeving ook niet doen, maar ik dacht meteen dat dit wel eens een vorm van misleiding zou kunnen zijn. Dus ik hield de telefonist aan de lijn, liet hem zich vastpraten in zijn verkooppoging en vroeg hem hoe hij aan mijn gegevens kwam. Nadat hij opnieuw aangaf dat ik een donatie zou hebben gedaan liet ik hem een leidinggevende aan de lijn geven. Deze vertelde hetzelfde, waarop ik hem vroeg of het oplichting zou zijn als ik gebeld zou zijn met gekochte telefoongegevens onder het mom van de zogenaamde donatie. Hierop zei hij, "Ja dat zou misleiding zijn". Daarop vroeg ik hem om zijn leidinggevende omdat ik wilde kijken of ik hogerop zou kunnen komen, maar deze man was "met vakantie".
Ik heb gevraagd mij duidelijk te maken hoe hij aan zijn gegevens komt, daarover zou ik nog terug gebeld worden.

Mijn vraag: als het WKOF belt onder het mom van een niet gedane donatie, en aangeeft dat ze niet belt met gekochte gegevens, is dat dan juridisch aanvechtbaar? Kan ik aangifte doen van misleiding?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds: geen donatie gedaan

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mkleen schreef:Vandaag ben ik gebeld door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF) met het bericht "Hartelijk dank dat u gedoneerd hebt!". Nu heb ik dat niet gedaan, en ik zou dat gezien eerdere berichtgeving ook niet doen, maar ik dacht meteen dat dit wel eens een vorm van misleiding zou kunnen zijn. Dus ik hield de telefonist aan de lijn, liet hem zich vastpraten in zijn verkooppoging en vroeg hem hoe hij aan mijn gegevens kwam. Nadat hij opnieuw aangaf dat ik een donatie zou hebben gedaan liet ik hem een leidinggevende aan de lijn geven. Deze vertelde hetzelfde, waarop ik hem vroeg of het oplichting zou zijn als ik gebeld zou zijn met gekochte telefoongegevens onder het mom van de zogenaamde donatie. Hierop zei hij, "Ja dat zou misleiding zijn". Daarop vroeg ik hem om zijn leidinggevende omdat ik wilde kijken of ik hogerop zou kunnen komen, maar deze man was "met vakantie".
Ik heb gevraagd mij duidelijk te maken hoe hij aan zijn gegevens komt, daarover zou ik nog terug gebeld worden.

Mijn vraag: als het WKOF belt onder het mom van een niet gedane donatie, en aangeeft dat ze niet belt met gekochte gegevens, is dat dan juridisch aanvechtbaar? Kan ik aangifte doen van misleiding?
Nee je kunt geen aangifte doen van misleiding want je bent niet misleid. Je wist immers dat je geen donatie hebt gedaan. Juridische is alles aanvechtbaar, maar gezien je geen schade hebt zal het je enkel geld kosten.

Wel kun je natuurlijk melding bij het ACM maken dat ze foutieve gegevens gebruiken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds: geen donatie gedaan

Ongelezen bericht door Brahms »

mkleen schreef:Vandaag ben ik gebeld door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF) met het bericht "Hartelijk dank dat u gedoneerd hebt!". Nu heb ik dat niet gedaan, en ik zou dat gezien eerdere berichtgeving ook niet doen, maar ik dacht meteen dat dit wel eens een vorm van misleiding zou kunnen zijn. Dus ik hield de telefonist aan de lijn, liet hem zich vastpraten in zijn verkooppoging en vroeg hem hoe hij aan mijn gegevens kwam. Nadat hij opnieuw aangaf dat ik een donatie zou hebben gedaan liet ik hem een leidinggevende aan de lijn geven. Deze vertelde hetzelfde, waarop ik hem vroeg of het oplichting zou zijn als ik gebeld zou zijn met gekochte telefoongegevens onder het mom van de zogenaamde donatie. Hierop zei hij, "Ja dat zou misleiding zijn". Daarop vroeg ik hem om zijn leidinggevende omdat ik wilde kijken of ik hogerop zou kunnen komen, maar deze man was "met vakantie".
Ik heb gevraagd mij duidelijk te maken hoe hij aan zijn gegevens komt, daarover zou ik nog terug gebeld worden.

Mijn vraag: als het WKOF belt onder het mom van een niet gedane donatie, en aangeeft dat ze niet belt met gekochte gegevens, is dat dan juridisch aanvechtbaar? Kan ik aangifte doen van misleiding?
Ik zou meteen ophangen, dat is ook beter voor de gezondheid.

Tuurlijk kan je dan geen aangifte doen, ze bellen je "geheel toevallig". Dat deden we toen we kind waren ook, en dan kijken wie er oppakte......
En verder, ergens herken ik je tekst, al eens eerder zoiets geplaatst op het Net ?

stofzuigertje

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds: geen donatie gedaan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat een verkoper aan de lijn was......
Die proberen voor diverse goede doelen vaste jaarlijkse donateurs binnen te halen en krijgen als het lukte enige provisie.
Dan hoeven ze niet meer langs de deuren en daar zijn steeds minder mensen voor te vinden.........

Ik weet dat diverse bedrijven voor vele goede doelen dit proberen aan de deur, via telefoon nog niet gehad maar de verkopers van donateur contracten lijkt dit op... vorige jaar nog in collecte bus gedaan en wij gaan op deze nieuwe manier over.......

Dankzij het betalen per vaste donateur krijg je dit soort ongewenste verkopers die niet bij het goede doel maar commercieel bedrijf werken en maar raak bellen....

MarcoSevriens
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2019 19:04

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds: geen donatie gedaan

Ongelezen bericht door MarcoSevriens »

Precies dit is mij vandaag (1.5 jaar na deze post van de originele poster) dus ook gebeurd.

Ik werd vandaag gebeld door een afgeschermd nummer, normaal neem ik die niet op, maar ik was vandaag in afwachting van een telefoontje dus helaas toch opgepakt.

Het was de WKOF, om mij te bedanken voor mijn donatie. In eerste instantie moest ik even navragen wie ik aan de lijn had, want dat werd wel heel snel uitgesproken. Daarna deden ze opnieuw het verhaal van het bedanken voor de donatie, deze keer met de vraag of ik de donatie om wilde zetten naar een maandelijkse donatie.

Nadat ik meerdere malen heb aangegeven geen donatie te hebben gedaan werd mij vervolgens nog de vraag gesteld of ik een donatie wilde doen. Ik heb aangegeven hier niet aan mee te doen vanwege hun werkwijze en heb daarna het gesprek beeindigt.


Mijn vermoeden is dat dit een misleidende verkooptruc is om aan donaties te komen, en het kwalijke hiervan vind ik dat deze truc een kans van slagen heeft bij mensen die toevallig een donatie gedaan hebben aan het KWF, door de naamsverwarring met WKOF die ze in het begin erg snel uitspreken.

Nou ben ik dus eens op zoek gegaan naar informatie over deze organisatie en kwam veelvuldige klachten over hun praktijken deze, waarbij sommige klachten rechtstreeks door de organisatie worden gereplied dat dit een 'fout' moet zijn. Deze fout zit blijkbaar al echter anderhalf jaar in hun systeem, lijkt me voldoende tijd om een dergelijke 'fout' te herstellen, nee dit kan niet anders dan een gerichte verkooppraktijk zijn.

Overigens ben ik ook nog twee VPRO Argos afleveringen tegengekomen over deze organisatie wat mij doet vermoeden dat er nog veel meer bij deze organisatie aan de hand is dan deze misleidende tactieken.

Excuses voor het reageren op het oude topic.

obelips
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2020 13:55

Re: Wereld Kanker Onderzoek Fonds: geen donatie gedaan

Ongelezen bericht door obelips »

Soortgelijke ervaring. De enquête is ook niet eenduidig in de antwoordmogelijkheden. Amateuristisch onderzoek.
de stichting heeft wel een ANBO bij de belastingdienst maar met als website www.wcrf.nl type je dit echter in, dan wordt je direct doorverbonden naar wkof.nl
Als dit bedrijf wel betrouwbaar is, moeten ze alles eerst wel goed regelen.
Ik vul de slechte enquête niet in en verwacht eerst duidelijkheid.
Groet, Obelips

Gesloten