LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zorgdebat hoger eigen risico: 250 vragen beantwoord.
-
Zorgdebat hoger eigen risico: 250 vragen beantwoord.
Wie er zin in heeft om 44 pagina's pdf te lezen: Via deze link vind je schriftelijk de antwoorden van de minister op kamervragen inzake het voorgenomen hogere eigen risico.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... osten.html
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... osten.html
-
Re: Zorgdebat hoger eigen risico: 250 vragen beantwoord.
nou irriteer me al genoeg aan dit kabinet dus ga dit ff niet lezen,probeer de onderwerpen in de krant en het journaal al te vermijden ..als die lui in beeld komen...
je dag is gelijk naar de knoppen
maar uh bedankt WA!!
je dag is gelijk naar de knoppen
maar uh bedankt WA!!
Hoe moeten de mensen dit nog kunnen betalen joh 350 euro eigen risico !?
Jaja eerst zien dan geloven.vogels schreef:
Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) benadrukte woensdag in de Tweede Kamer dat de laagste inkomens volledig worden gecompenseerd.
-
Lees de antwoorden op de 250 vragen, dan zul je zien wat de insteek is. Voor de lagere inkomens komt er een hogere zorgtoeslag.
Wat er daadwerkelijk gebeurd is nog afwachten...
Wat er daadwerkelijk gebeurd is nog afwachten...
dan gaat de extra administratie dus weer net zoveel (of meer..) kosten dan het oplevert... Laten ze dan gewoon de zorgbijdrage die fiscaal berekend wordt aanpassen, dan komt het (eenvoudiger) terecht bij de club waar ze het willen, de hogere inkomens. Hebben ze recent al gedaan door de berekeningswijze te veranderen, wij betalen daardoor over 2012 al via de fiscale heffing een 2000,- meer dan vorige jaren (1000,- per zelfstandige). Geeft niet, ik ben niet zielig, maar er wordt dus al fors extra binnengeharkt dit jaar langs die weg.
-
Dat levert dan weer banen op, en nieuwe banen levert weer belasting op, en het scheelt in het aantal uitkeringen.dan gaat de extra administratie dus weer net zoveel (of meer..) kosten dan het oplevert..
De communisten van vroeger konden hier nog een puntje aan zuigen.
-
Dus mijn zorgtoeslag gaat met € 350,- omhoog?vogels schreef:Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) benadrukte woensdag in de Tweede Kamer dat de laagste inkomens volledig worden gecompenseerd.Chocomelk schreef:Hoe moeten de mensen dit nog kunnen betalen joh 350 euro eigen risico !?
Dat 'volledig' zal wel weer vies tegenvallen.
-
Volledig betekent toch volledig?vogels schreef:Hoezo? Het verschil is 130,- euro. Voor eigen risico van 220,- wordt je nu al gecompenseerd via zorgtoeslag en CAK (en in jouw geval ook nog eens door de gemeente).Dus mijn zorgtoeslag gaat met € 350,- omhoog?
Dus € 350,-.
De zorgtoeslag is voor de premie, niet voor het eigen risico.
De compensatie via het CAK (en in mijn geval de gemeente) is ook nu al niet kostendekkend.
-
Dus er is wetenschappelijk onderzocht dat elke niet chronisch zieke Nederlander zo'n € 140,- per jaar kwijt is aan het eigen risico?vogels schreef:Dat klopt, die compenseert het verschil tussen wat een niet-chronisch zieke uit geeft aan e.r. en een chronisch zieke. Dat verschil is dus zo'n 60,- euro.De compensatie via het CAK (en in mijn geval de gemeente) is ook nu al niet kostendekkend.
Feit is dat het eigen risico ooit is ingevoerd om mensen twee keer te laten nadenken voor zij zorg afnemen.
Chronisch zieken hebben die keuze niet en zouden naar mijn mening gewoon schadeloos gesteld moeten worden.
Maar dat staat er niet.vogels schreef:De verhoging wordt volledig gecompenseerd
Er staat 'volledig gecompenseerd'.
Dat is dus € 350,-.
-
Mensen met net wat meer dan minimum krijgen ook zorgtoeslag.vogels schreef:Daar is idd naar gekeken wat een 'gezonde' Nederlander gemiddeld kwijt is aan e.r.Dus er is wetenschappelijk onderzocht dat elke niet chronisch zieke Nederlander zo'n € 140,- per jaar kwijt is aan het eigen risico?
Ja, nog ff en je wilt dat lage inkomens alles gratis krijgen. Mag er nog enig verschil zijn tussen mensen die voor net iets meer dan minimum 40 u.p.w. werken en degenen die niet werken?Er staat 'volledig gecompenseerd'. Dat is dus € 350,-.
Trouwens er is nauwelijks dan nog verschil als je net wat meer verdient dan minimum, want die worden niet gecompenseerd. Dus die gaan nog meer achteruit dan de minima als zij zorgkosten maken.
Mijn moeder, die er redelijk goed verzorgd bij zit, krijgt ook zorg- en huurtoeslag.
Ik zeg niet dat lage inkomens alles gratis moeten krjgen.
Maar ik snap niet waarom ik (zonder dat ik een keuze heb) elk jaar meer eigen risico kwijt ben, me elk jaar meer aanvullend moet verzekeren omdat het basispakket wordt uitgekleed én dan ook nog allerlei dingen zelf moet betalen omdat het nergens meer vergoed wordt.
En laten we eerlijk zijn, als jij de Balkenende norm verdient, dan voel je een paar tientjes per maand meer uitgeven niet.
Maar als je van € 880,- per maand rond moet komen wel.
Dus ik ben wel voor meer inkomengebonden premies.
Zorgtoeslag is niet zaligmakend.
Ik kan nu geen eens meer naar de fysiotherapeut, simpelweg omdat het uit het basispakket is gegooid en mijn aanvullende het pas na een aantal behandelingen vergoed.
En die eerste behandelingen moet je zelf betalen.
Dan heb ik wel leuk zorgtoeslag, maar daar kan ik niet en de premie en het eigen risico en de fysio van betalen.
En doordat ik niet naar de fysio kan, heb ik meer pijn en moet ik dus meer pillen slikken.
Die wel vergoed worden.
Dus besparing is er niet en het is slecht voor mijn lever.
Tel uit je winst....
Sorry voor het gezeur, moest het even kwijt. Het is zo'n dag.
Dat bedrag moeten ze ook eens naar beneden halen, en ja met zo'n inkomen kunnen die zeker meer missen dan de lagere inkomens.En laten we eerlijk zijn, als jij de Balkenende norm verdient
Het zou eerljjker zijn als ze het inkomens afhankelijk gaan maken, wat er aan zorgtoeslag betaald moet worden.
Precies, relatief een klein deel van de beroepsbevolking heeft een inkomen van de Balkenende norm.vogels schreef: Tussen minima en Balkenende norm zit de grote massa: Jan en Truus modaal.
Dan wordt het tijd voor een ander pakket of verzekeraar. Er zijn ook pakketten die vergoeden vanaf behandeling 1 en als het bedrag of aantal behandelingen bereikt is, vergoeden ze niet meer. Maar dan hoeven niet de eerste paar behandelingen zelf betaald te worden.VioletPrue schreef:Ik kan nu geen eens meer naar de fysiotherapeut, simpelweg omdat het uit het basispakket is gegooid en mijn aanvullende het pas na een aantal behandelingen vergoed.
Ben het lang niet altijd met SP / PVV eens maar ik vind het wel krom dat ze dit er gauw even doorgedrukt hebben voor de verkiezingen.
Zo, en jij vergeet dat een groter pakket ook een stukje duurder is? Makkelijk.Dan wordt het tijd voor een ander pakket of verzekeraar. Er zijn ook pakketten die vergoeden vanaf behandeling 1 en als het bedrag of aantal behandelingen bereikt is, vergoeden ze niet meer. Maar dan hoeven niet de eerste paar behandelingen zelf betaald te worden
De verhoging wordt volledig gecompenseerd daarmee doelend op wat we nu en volgend jaar moeten betalen, dus €350,00 - €220,00= €130,00.vogels schreef:De verhoging wordt volledig gecompenseerd.Volledig betekent toch volledig? Dus € 350,-.
Inderdaad, eerst zien en dan geloven. Maar, er is ook goed nieuws: De belastingverlaging van bubbels, Champagne - die gaat niet door. Da's toch goed nieuws voor Jan Modaal of lager, toch?
Nee dat vergeet ik niet.ciske schreef:Zo, en jij vergeet dat een groter pakket ook een stukje duurder is? Makkelijk.Dan wordt het tijd voor een ander pakket of verzekeraar. Er zijn ook pakketten die vergoeden vanaf behandeling 1 en als het bedrag of aantal behandelingen bereikt is, vergoeden ze niet meer. Maar dan hoeven niet de eerste paar behandelingen zelf betaald te worden
Wij hebben zeker geen groot pakket of superdure verzekering. We hebben een redelijk instappakketje aanvullende verzekering. Op fysio gebied hebben wij een vergoeding van 250,- maximaal per jaar (als we er gebruik van maken natuurlijk).
Het verschil is wel dat we zodra we fysio gaan gebruiken eerst die 250,- verbruiken en dan zelf moeten betalen. Wij hoeven dus niet de eerste zoveel behandelingen zelf te betalen.
@VP,
Vraag me wel even een ding af, waardoor ik op het verkeerde spoor kan zitten.
Krijgt u chronische fysio vanuit de basisverzekeringen ? Hierbij is het namelijk mogelijk dat u de eerste zoveel behandelingen zelf dient te betalen als e igen bijdrage.
Maar die moet u vanuit zo'n klein aanvullend pakketje vergoed kunnen krijgen.
-
Als dat een optie was, zou ik het doen.Emmy75 schreef:Dan wordt het tijd voor een ander pakket of verzekeraar. Er zijn ook pakketten die vergoeden vanaf behandeling 1 en als het bedrag of aantal behandelingen bereikt is, vergoeden ze niet meer. Maar dan hoeven niet de eerste paar behandelingen zelf betaald te worden.VioletPrue schreef:Ik kan nu geen eens meer naar de fysiotherapeut, simpelweg omdat het uit het basispakket is gegooid en mijn aanvullende het pas na een aantal behandelingen vergoed.
Maar aangezien voor de aanvullende verzekering geen acceptatieplicht is, kàn ik niet overstappen.
De enige optie die mij dan rest, is het allerduurste pakket te nemen en dat kan ik simpelweg niet betalen.
Ik betaal nu al € 144,- per maand.
Zag net je andere bericht:
Nee, de chronische fysio voor reumapatiënten is vanaf januari 2012 uit het basispakket gegooid.Emmy75 schreef: @VP,
Vraag me wel even een ding af, waardoor ik op het verkeerde spoor kan zitten.
Krijgt u chronische fysio vanuit de basisverzekeringen ? Hierbij is het namelijk mogelijk dat u de eerste zoveel behandelingen zelf dient te betalen als e igen bijdrage.
Maar die moet u vanuit zo'n klein aanvullend pakketje vergoed kunnen krijgen.
Was kennelijk niet meer nodig, want het werd te duur.
-
Overigens heeft Schippers zelf toegegeven dat het eigen risico voor chronisch zieken in stand blijft om de premies van gezonde mensen laag te houden.
Het animo onder gezonde mensen om voor zieke mensen te betalen is namelijk zo laag.
Dus draaien we het maar om.
Het animo onder gezonde mensen om voor zieke mensen te betalen is namelijk zo laag.
Dus draaien we het maar om.
BronEdith Schippers schreef:Voorts wil ik erop wijzen dat om de solidariteit in het zorgsysteem op langere termijn te behouden, het nodig is dat er onder gezonde verzekerden voldoende draagvlak voor de verzekering moet blijven bestaan. Eveneens met het oog daarop is goed verdedigbaar dat verzekerden die zorg gebruiken en daarmee profijt hebben van de verzekering, ook een deel van de kosten zelf dragen. Dat draagt bij aan het draagvlak voor de solidariteit bij gezonde verzekerden, die weinig of geen zorg gebruiken en eigenlijk vooral premie betalen.
Voor een aanvullende verzekering geldt inderdaad geen acceptatieplicht, maar voor heel veel aanvullende verzekeringen geldt ook geen enkele vorm van medische keuring of vragen en wordt iedereen blind geaccepteerd. In de overstaptijd zou u eens kunnen informeren of u toch kunt overstappen of alleen overstappen als u ook de aanvullende verzekering kunt krijgen.VioletPrue schreef: Als dat een optie was, zou ik het doen.
Maar aangezien voor de aanvullende verzekering geen acceptatieplicht is, kàn ik niet overstappen.
De enige optie die mij dan rest, is het allerduurste pakket te nemen en dat kan ik simpelweg niet betalen.
Ik betaal nu al € 144,- per maand.
Da's best veel premie. Ik betaal een stuk minder in ieder geval. Nu weet ik niet wat u allemaal in het aanvullende pakket heeft en wat u ook daadwerkelijk gebruikt / nodig heeft of voor verzekerd wil zijn. Ik geef eens een willekeurig voorbeeldje, CZ basispremie € 107,25 (bij ER alleen wettelijk 220,-) + AV Jongeren € 24,95 (voor mensen vanaf 31 jaar) = € 132,20 per maand. Deze AV is zeker geen uitgebreide AV maar dekt wel € 250,- fysio en dan niet de eerste behandelingen zelf betalen, er is tandartsvergoeding en nog een aantal.
Bij CZ direct kan het nog een stukje goedkoper. Basisverzekering € 99,- (Bij alleen wettelijk ER € 220,-) AV Extra € 21,90 = € 120,90 per maand. Dit aanvullend pakket vergoed zelfs € 500,- fysio, heeft ook tandartsvergoedingen en is een uitgebreider pakket van CZ direct.
Dit was gewoon even een voorbeeldje, maar het is goed mogelijk dat er nog goedkopere verzekeraars zijn of betere voorwaarden hebben voor hetzelfde geld.
Ah ok dacht even dat het dat was.VioletPrue schreef:Nee, de chronische fysio voor reumapatiënten is vanaf januari 2012 uit het basispakket gegooid.
Was kennelijk niet meer nodig, want het werd te duur.