LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Akte van levering

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Remco1970

Akte van levering

Ongelezen bericht door Remco1970 »

Dag,
Ik ben ik het proces om een nieuwbouwhuis te kopen. Het huis is onderdeel van een redelijk groot plan met zo'n 100 woningen. In de concept akte van levering die ik toegestuurd heb gekregen staan een groot aantal 'erfdienstbaarheden' waarvan ik mij afvraag of die wel juridisch houdbaar is.
- vastgelegd wordt het type afscheiding (hekwerk + beplanting) dat ik moet plaatsen tussen mijn parkeerplaats + rest van de tuin (parkeerplaats, tuin en afscheiding is allemaal op mijn toekomstige grond)
- vastgelegd wordt het type muurtje + hekwerk + beplanting type dat ik moet plaatsen op mijn grond met de afscheiding van de gemeentegrond

Heeft iemand ervaringen met dit soort bepalingen?

vriendelijke groeten,
Remco

marcel75

Re: Akte van levering

Ongelezen bericht door marcel75 »

Dit zijn zeer gebruikelijke welstandsbepalingen waarmee geregeld wordt dat er een uniform straatbeeld ontstaat. Een uniform straatbeeld heeft in de regel een positief effect ook op je verkoopwaarde en de verkoopbaarheid van de woning.

Wil je die bepalingen niet, dan moet je geen huis kopen. Hou jij je niet aan die bepalingen, dan kunnen (veelal) de gemeente maar ook je buren je daarop aanspreken met behulp van de erfdienstbaarheid.

Als het goed is, zat bij de koop-/aannemingsovereenkomst de tekst van die erfdienstbaarheden ook al, of minstens een verwijzing daarnaar toe. Voor het tekenen van de koop-/aannemingsovereenkomst had je je daar dus al in moeten verdiepen.

Remco1970

Ongelezen bericht door Remco1970 »

Marcel,

Dank voor de reactie. Ik kreeg de concept leveringsakte opgestuurd samen met de conceptakten voordat ik ga tekenen voor het nieuwe huis. Voor de goede orde; ik kan prima leven met de bepalingen maar vraag me af hoe dit juridisch precies zit.

Erfdienstbaarheden worden geregeld in het Burgelijk Wetboek, boek 5, titel 6; waarbij in de wettekst wordt gesproken over een dienend erf en een heersend erf. Het vreemde echter in de akte van levering is dat er alleen een dienend erf staat benoemd en geen heersend erf. Vraag van mij is dan ook of er dan niet sprake is van een onzinnige erfdienstbaarheidsbepaling die opgenomen is in de akte van levering. Temeer omdat er in de concept koopakte op geen enkele wijze wordt verwezen naar deze erfdienstbaarheden. Een gemeente, buurman of wie dan ook kan geen beroep doen op de erfdienstbaarheden omdat ze juridisch niet aangewezen zijn als heersend erf of anderzijds als belanghebbende.

groet Remco

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ik ken de tekst natuurlijk niet, maar veel voorkomend is een tekst als: "over en weer, ten behoeve en ten laste van het verkochte en de overige bij de verkoper in eigendom verblijvende perceelsgedeelten". En daarbij, om je een afgang te besparen, kun je op dit punt beter niet slimmer proberen te zijn dan de notaris die deze tekst opgesteld heeft..... Maar dat is eigenbescherming.

Gesloten