| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Asbestsanering: toch geen verbod maar al wel laten verwijderen
Asbestsanering: toch geen verbod maar al wel laten verwijderen
deze week kwam het bericht dat de eerste kamer de asbestsanering heeft afgekeurd.
nu hebben wij keurig het asbest van onze schuur laten verwijderen, een lening van 16000 euro ervoor afgesloten.( aow er met weinig spaargeld) en nu blijkt het dus niet nodig te zijn geweest.
ik heb steeds geaarzeld, maar elk jaar was de offerte 1000 euro hoger met geruchten dat verzekeringsmaatschappijen wellicht in de toekomst dan niet meer willen verzekeren. Het dak was overigens in prima staat.
Punt voor mij is dat ik nergens heb gehoord: wacht eens af, het wetsvoorstel is nog niet door de eerste Kamer. het werd steeds als een voldongen feit gepresenteerd. En zo zijn velen met mij onwetend in dit wankele bootje gestapt. Bovendien was de subsidiepot leeg
Mijn vraag aan Radar is of jullie hier aandacht aan gaan besteden en of er gezamelijk actie tegen deze gang van zaken ondernomen gaat worden. rechtzaak tegen de staat met bv. een fifty - fifty oplossing? dus 50 % vergoeding aan mensen die het asbest er al af hebben laten halen. Dat zou wat mij betreft een eerlijke oplossing zijn.
nu hebben wij keurig het asbest van onze schuur laten verwijderen, een lening van 16000 euro ervoor afgesloten.( aow er met weinig spaargeld) en nu blijkt het dus niet nodig te zijn geweest.
ik heb steeds geaarzeld, maar elk jaar was de offerte 1000 euro hoger met geruchten dat verzekeringsmaatschappijen wellicht in de toekomst dan niet meer willen verzekeren. Het dak was overigens in prima staat.
Punt voor mij is dat ik nergens heb gehoord: wacht eens af, het wetsvoorstel is nog niet door de eerste Kamer. het werd steeds als een voldongen feit gepresenteerd. En zo zijn velen met mij onwetend in dit wankele bootje gestapt. Bovendien was de subsidiepot leeg
Mijn vraag aan Radar is of jullie hier aandacht aan gaan besteden en of er gezamelijk actie tegen deze gang van zaken ondernomen gaat worden. rechtzaak tegen de staat met bv. een fifty - fifty oplossing? dus 50 % vergoeding aan mensen die het asbest er al af hebben laten halen. Dat zou wat mij betreft een eerlijke oplossing zijn.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 jun 2019 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.
-
Komkommertijd
Re: Asbestsanering: toch geen verbod maar al wel laten verwijderen
Je eigen pand heeft nu meer waarde en is beter verkoopbaar.
Ik kocht enkele jaren terug een pand met erg veel Asbest en dat was na vele jaren leegstand zeer voordelig!
Ik kocht enkele jaren terug een pand met erg veel Asbest en dat was na vele jaren leegstand zeer voordelig!
alfatrion
vindt dit leuk
-
renewouters
Hier wreekt het ontlezen zich. Als je gewoon de krant leest kan je dit allemaal weten. Er is niks geheims aan en alle informatie is openbaar.
Lady1234
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Dat kan je wel stellen, maar de media deed dit voorkomen alsof het een voldongen feit was. Zelfs het medium waar wij op reageren was heel stellig in de de gebruikte bewoording in de berichtgeving:renewouters schreef: ↑08 jun 2019 17:05Hier wreekt het ontlezen zich. Als je gewoon de krant leest kan je dit allemaal weten. Er is niks geheims aan en alle informatie is openbaar.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/a ... nhaalbaar/
eerste regel:
NIks wetsvoorstel, alleen "zijn verboden".In 2025 zijn asbesthoudende daken verboden, maar dat lijkt voor huiseigenaren niet haalbaar. Er zijn zo veel onduidelijkheden en tekorten dat eigenaren van huizen met asbestdaken niet weten waar ze aan toe zijn. Ze kijken het voorlopig dus maar aan. Dat stelt de Contactgroep Eigenaren Asbestwoningen.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/v ... at-te-ver/
Ook hier wordt gesproken over "teruggedraaid", als in dat het al een feit is. Ook wordt hier gesproken over "wet" en niet over "wetsvoorstel".Het verbod op asbestdaken gaat te ver en moet worden teruggedraaid. Dat stelt Vereniging Eigen Huis in EenVandaag. De belangenvereniging zegt talloze noodkreten te ontvangen van woningbezitters die met torenhoge offertes worden geconfronteerd.
Vereniging Eigen Huis pleit voor herbezinning van de asbestwet. In deze wet staat dat alle asbestdaken voor 2025 verwijderd moeten zijn. Volgens de belangenorganisatie is het verbod te absoluut en houdt het te weinig rekening met recente studies waarin de risico's van asbestdaken worden genuanceerd.
En dan nog eentje:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... t-is-leeg/
Het artikel begint met:
Het probleem in de media, en of het nu een consumentenprogramma is of een sensatiekrant als de Telegraaf, was dat het verbod op asbestdaken als feit en wet werd bestempeld en niet als wetsvoorstel.Daken die asbest bevatten zijn na 2025 verboden in Nederland.
Mark1992
vindt dit leuk
Bij veel media is de nuance ver te zoeken. Maar waarom zou de overheid dan moeten betalen als iemand de keus om 16.000 euro in de woning te investeren baseert op zulke ongenuanceerde berichten uit die media?
Ik denk trouwens dat in veel gevallen de verkoopwaarde van een woning zonder asbest op het dak meer dan 16.000 hoger is dan bij een woning met asbest. Zeker omdat asbest verwijderen waarschijnlijk steeds duurder wordt, doosje je al hebt gemerkt. Die vervanging is dus waarschijnlijk geen slechte investering.
Ik denk trouwens dat in veel gevallen de verkoopwaarde van een woning zonder asbest op het dak meer dan 16.000 hoger is dan bij een woning met asbest. Zeker omdat asbest verwijderen waarschijnlijk steeds duurder wordt, doosje je al hebt gemerkt. Die vervanging is dus waarschijnlijk geen slechte investering.
berndv schreef: ↑12 jun 2019 09:24Dat kan je wel stellen, maar de media deed dit voorkomen alsof het een voldongen feit was. Zelfs het medium waar wij op reageren was heel stellig in de de gebruikte bewoording in de berichtgeving:renewouters schreef: ↑08 jun 2019 17:05Hier wreekt het ontlezen zich. Als je gewoon de krant leest kan je dit allemaal weten. Er is niks geheims aan en alle informatie is openbaar.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/a ... nhaalbaar/
eerste regel:NIks wetsvoorstel, alleen "zijn verboden".In 2025 zijn asbesthoudende daken verboden, maar dat lijkt voor huiseigenaren niet haalbaar. Er zijn zo veel onduidelijkheden en tekorten dat eigenaren van huizen met asbestdaken niet weten waar ze aan toe zijn. Ze kijken het voorlopig dus maar aan. Dat stelt de Contactgroep Eigenaren Asbestwoningen.
Mooi dat er dan drie zinnen verderop in datzelfde artikel staat:
Hoezo, voldongen feit? je bewijst wellicht onbedoeld dat het punt van renewouters (goed lezen) terecht is.'En zo wordt de beoogde einddatum (2025) helemaal een illusie' concluderen de huiseigenaren.