LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Azijn
Azijn
Misschien een beetje een rare vraag, maar waar wordt schoonmaakazijn allemaal voor gebruikt? Ik gebruik het zelf zo af en toe, maar ik ben de laatste tijd al een paar keer mensen tegen gekomen die met een tray van 12 flessen de winkel uitliepen. Wat doen ze dat mee???
Re: Azijn
Onkruidbestrijding? Tijdens mijn experiment ermee, ging een fles redelijk snel leeg. Als ik al ons verharde oppervlak er mee zou willen doen, zou je mij ook met een traytje kunnen zien lopen denk ik.kweenie schreef:Misschien een beetje een rare vraag, maar waar wordt schoonmaakazijn allemaal voor gebruikt? Ik gebruik het zelf zo af en toe, maar ik ben de laatste tijd al een paar keer mensen tegen gekomen die met een tray van 12 flessen de winkel uitliepen. Wat doen ze dat mee???
-
Douche schoonmaken en het onkruid tussen de tegels inderdaad
Voor werkelijk alles te gebruiken. Dure ontkalkers niet meer nodig, WC-eenden de deur uit en een scheut azijn in de pot. Wastafels, tegels, alles. Een scheut bij de hete was b.v. ook al zo populair. Ook in de emmer water om de ramen te zemen, men kan het zo gek niet bedenken. Ideaal, voordelig en, tegenwoordig grijp ik vaak mis in de winkel.
Voor de normale schoonmaak kan ik het mij voorstellen, maar om daarvoor nou in een keer 12 flessen te kopen...
Onkruidbestrijding lijkt mij dan wel een goede mogelijkheid, bedankt voor die suggestie. Maar zo veel azijn in je tuin, is dat voor je normale planten niet ontzettend slecht?
Onkruidbestrijding lijkt mij dan wel een goede mogelijkheid, bedankt voor die suggestie. Maar zo veel azijn in je tuin, is dat voor je normale planten niet ontzettend slecht?
Is voor je normale planten niet goed, maar voor onkruid in een tegelpad of een betegeld terras ideaal. Daarom dat sommige mensen er veel van gebruiken, 12 flessen is geen uitzondering. Als je het in het vroege voorjaar tijdens een droge periode toepast heb je weinig last meer van onkruiden tussen de tegels/stenen.kweenie schreef:Voor de normale schoonmaak kan ik het mij voorstellen, maar om daarvoor nou in een keer 12 flessen te kopen...
Tegen groene aanslag op je tuintegels: schoonmaakazijn in een spuitding, gewoon zo op de tegels spuiten, laten drogen en de groene aanslag regent vanzelf van je tegels af. Desnoods een paar keer herhalen. En dan heb je idd 12 flessen nodig
Ik zou zeggen: Google eens. Had een prima pagina gevonden maar helaas, daar staat dat er rechten van de schrijfster op zitten en dat zal ik dan maar niet doen. 't Is Eco vriendelijk.kweenie schreef:Misschien een beetje een rare vraag, maar waar wordt schoonmaakazijn allemaal voor gebruikt? Ik gebruik het zelf zo af en toe, maar ik ben de laatste tijd al een paar keer mensen tegen gekomen die met een tray van 12 flessen de winkel uitliepen. Wat doen ze dat mee???
-
Ik heb schoonmaakazijn eens gebruikt als wasverzachter. Je gaat alleen wel een beetje ruiken naar appelsap. En in een flacon om er groene aanslag mee te bespuiten. Dat doe je dan als het volgens de weersverwachting een paar dagen droog blijft. De aanslag verdwijnt.
Maar ik neem aan dat azijn niet echt goed zal werken als je een pad van natuursteen hebt, want dan zal de bestrating waarschijnlijk aangetast raken? Dus vooral handig bij beton en klinkers. (hoe zit het eigenlijk met hout en azijn?)
-
Het viel me vrijdag bij de Jumbo al op dat ze ineens flessen hadden van 1,5 liter (46 cent, dus goedkoper dan die van 1 liter), en 6-packs van die dingen. Toen had ik ook al iets van, wat moet je nou met 9 liter azijn...
Aan de andere kant, als je je straatje ermee behandeld (heb ik vorig jaar geprobeerd) dan gaat het wel erg vlug ja.
Aan de andere kant, als je je straatje ermee behandeld (heb ik vorig jaar geprobeerd) dan gaat het wel erg vlug ja.
Informatie genoeg op internet te vinden.kweenie schreef:Misschien een beetje een rare vraag, maar waar wordt schoonmaakazijn allemaal voor gebruikt? Ik gebruik het zelf zo af en toe, maar ik ben de laatste tijd al een paar keer mensen tegen gekomen die met een tray van 12 flessen de winkel uitliepen. Wat doen ze dat mee???
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoonmaakazijn
http://www.stofzuigerzen.nl/tips/schoonmaakazijn
http://www.praktischduurzaam.nl/milieuv ... met-azijn/
Bedankt voor de tips, maar ik lees gemengde reacties over werken met azijn.
Op natuursteen is het zo te zien in elk geval af te raden. Voor beton is het ook niet echt goed, maar zul je het verschil niet echt zien.
En de grond verzuurt flink door de azijn. Voor een pad langs een border of andere beplanting lijkt het mij dus ook niet aan te raden. (Dat het onkruid vermoordt zegt voor mij genoeg over wat het met je normale planten doet...).
Dus lijkt het mij alleen een oplossing voor grotere oppervlaktes/terrassen van bijvoorbeeld straatklinkers, waar je niet te veel tere planten in de buurt hebt staan. Jammer, was mooi geweest als het iets minder aggressief zou zijn geweest. (Ik lees trouwens ook over groene zeep, iemand hier ervaring mee?)
Op natuursteen is het zo te zien in elk geval af te raden. Voor beton is het ook niet echt goed, maar zul je het verschil niet echt zien.
En de grond verzuurt flink door de azijn. Voor een pad langs een border of andere beplanting lijkt het mij dus ook niet aan te raden. (Dat het onkruid vermoordt zegt voor mij genoeg over wat het met je normale planten doet...).
Dus lijkt het mij alleen een oplossing voor grotere oppervlaktes/terrassen van bijvoorbeeld straatklinkers, waar je niet te veel tere planten in de buurt hebt staan. Jammer, was mooi geweest als het iets minder aggressief zou zijn geweest. (Ik lees trouwens ook over groene zeep, iemand hier ervaring mee?)
goedkoopste en milieuvriendelijkste methode is kokend water ( bijv. kookvocht van aardappels ).kweenie schreef:Bedankt voor de tips, maar ik lees gemengde reacties over werken met azijn.
Eenvoudigste, maar wel dure oplossing: groene aanslag van HG
Tussenin zit azijn.
Helaas is DE oplossing er niet. Je zult het per keer en situatie moeten bekijken.