| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Benadeeld met koopgarant woning
Re: Benadeeld met koopgarant woning
Dat laatste hoeft helemaal niet zo gek te zijn. Zeker als een wbv in de buurt veel ex-huur woningen in de verkoop gooit, kan de prijs van woningen weleens dramatisch kelderen. Dat er tussen twee taxaties zo veel verschil zit, is wel raar. Maar dan nog, kijk wat een derde ervan zegt en je ziet wie er 'fout' zat.
-
mh73
Zo'n 15000 euro verschil zit er al gauw tussen verschillende taxaties. De ene taxateur hecht veel meer waarde aan een luxe keuken en badkamer en de ander vindt ruimte belangrijker. De één telt de grootte van het perceel zwaar mee en de ander ziet graag verbeteringen aan de woning, een dakkapel o.i.d. Wij hadden een paar maanden geleden een taxateur over de vloer die het negatief vond dat onze woning qua indeling nog in de originele staat was. Een taxateur kijkt ook naar het totaalplaatje. Als men dus in die twee jaar niets aan de tuin gedaan heeft en het gras staat een meter hoog en de klimop zit tot in de dakgoot, dan telt dat ook mee. En als er veel van hetzelfde soort huizen in een bepaalde buurt te koop staan, is de waarde al snel lager dan als er maar eentje in een wijk te koop is.
Maar 16again heeft besloten hier negatief tegen aan te kijken, dus is vergeefse moeite om andere meningen onder de aandacht te brengen.
Maar 16again heeft besloten hier negatief tegen aan te kijken, dus is vergeefse moeite om andere meningen onder de aandacht te brengen.
Ook van een huis van "maar" 2 ton?mh73 schreef:Zo'n 15000 euro verschil zit er al gauw tussen verschillende taxaties.
"Toevalligerwijs" is het verschil in taxatie waardes ongustig voor de consument.
Of ben ik de enige die niet in toeval gelooft?
Ervaringsdeskundigen Lemel en Jessica_020 gingen me voor....mh73 schreef:Maar 16again heeft besloten hier negatief tegen aan te kijken.
Onjuist.snuffel1 schreef:Je koopt de woning met een flinke korting dus ver onder de marktwaarde, bij verkoop gaat de taxateur uit van aankoopprijs en eventuele verbeteringen dus niet van de vrije marktwaarde.
Zowel bij koop als verkoop van de woning behoort de taxateur uit te komen op de vrije marktwaarde op dat moment.
De aankoopprijs van enkele jaren geleden is daarbij niet relevant!
Zowel bij koop als verkoop van de woning wordt dezelfde korting gehanteerd op de huidige taxatie-waarde.
Lemel en Jessica_020 beklagen zich niet over de terug te betalen korting, maar over ongunstig uitpakkende taxaties
-
mh73
Bij verkoop is weliswaar het uitgangspunt de aankoopprijs, maar naast de verbeteringen wordt ook de marktwaarde meegenomen.snuffel1 schreef:Koopgarant is een complexe constructie waarbij de winst/verliesdeling volgens globale berekeningen op 0 uitkomen. Je koopt de woning met een flinke korting dus ver onder de marktwaarde, bij verkoop gaat de taxateur uit van aankoopprijs en eventuele verbeteringen dus niet van de vrije marktwaarde. Het is een utopie om te denken dat de wbv de hoofdprijs gaat betalen voor een woning die ze ver onder de prijs hebben verkocht. Dan nog koopgarant is geen goedkope vorm om snel winst te maken maar voor bewoners met een te laag inkomen het kopen van hun woning mogelijk te maken.
-
willy hendriks
wat er gebeurt als!.
zoon woning gekocht 2010
Andere woningen die "vrij" komen zouden ook verkocht worden.
Woningbouw wijzigt het beleid, en er komt een huurder naast.
Al bijna twee jaar ellende, buurman kan er niet tegen dat mijn kleinzoon(en) huilt.
Afgelopen zondag de hele erfscheiding kort en klein geslagen met een Hamer/en of bijl.
Gezin woont nu tijdelijk bij schoonvader.
gaat verhuizen schade ongeveer los van aantasting "woongenot" 25 tot 30.000 euro.
Is volg. de woningbouw niet genoeg om tot actie over te gaan.
Maar dan wie komt er dan naast te wonen ?
W.Hendriks Millingen aan de Rijn.
zoon woning gekocht 2010
Andere woningen die "vrij" komen zouden ook verkocht worden.
Woningbouw wijzigt het beleid, en er komt een huurder naast.
Al bijna twee jaar ellende, buurman kan er niet tegen dat mijn kleinzoon(en) huilt.
Afgelopen zondag de hele erfscheiding kort en klein geslagen met een Hamer/en of bijl.
Gezin woont nu tijdelijk bij schoonvader.
gaat verhuizen schade ongeveer los van aantasting "woongenot" 25 tot 30.000 euro.
Is volg. de woningbouw niet genoeg om tot actie over te gaan.
Maar dan wie komt er dan naast te wonen ?
W.Hendriks Millingen aan de Rijn.
Hoi jessicaJessica_020 schreef:Hoi Lemel,
Ik heb eind april van dit jaar mijn koopgarant woning (appartement) weer ter terugkoop aangeboden bij de makelaar. Ik heb in 2 jaar tijd (woning is gekocht in juni 2012) maar liefst >20.000 euro verlies!! Echt belachelijk! Ik heb geen verbouwingen verricht maar de woning in dezelfde (nette) staat ter terugkoop aangeboden.
Er was een fout gemaakt met het aantal m2 waardoor ik dacht dat de waardedaling dus lag aan het tekort (20m2) in m2. Taxateur is opnieuw komen meten en gaf gelijk al aan de taxatiewaarde niet te verhogen. Op de vraag waarom krijg je een hoop blablablablablabla.
Ik heb een goede taxateur in de armen genomen en ben een arbitrageproces gestart. Naar mijn mening absoluut geen waterdicht systeem. Er kan geen overeenstemming voor een arbiter (3e taxateur) worden overeengekomen aangezien de terugkopende partij de keuze voor een bepaalde taxateur flink doordrukt. Mijn taxateur gaat hiermee niet akkoord (verder ben ik dus nog in onderhandeling).
Ik kan iedereen afraden om een koopgarant woning te kopen!! Bij aankoop lijkt het allemaal gunstig, totdat je de woning weer terug laat kopen. 1 en al ellende. Absolute waanzin!!!
@ Lemel: je kan je afvragen of een arbitrage een waterdicht systeem is. Ik denk van niet!!! Als de 3 partijen het niet eens worden, is het meeste stemmen gelden. Je kan natuurlijk al raden waarom de terugkopende partij zo hun keuze doordrukt........
Mijn advies: neem echt een heleeee goede taxateur in de armen!
Dus mensen: voor mij never nooit meer een koopgarant woning -> goedkoop is duurkoop!
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen. Wij zijn nu ook bezig met de verkoop van onze koopgarantwoning en merken dat er haken en ogen aan zitten.
-
markcmarkc
Hoi giesjuh,
Heb jij een update hoe het verkopen verlopen is? Ik ben erg benieuwd.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
Wat is er uiteindelijk uitgekomen?
Wij zitten namelijk met hetzelfde probleem.
Wbv heeft een taxatie gedaan die 25000 onder de waarde ligt van onze woning (meerdere taxaties laten doen). Rechtsbijstand al ingeschakeld. Maar wil graag weten wat de uitkomst is geweest bij andere met dezelfde situatie?
Wij zitten namelijk met hetzelfde probleem.
Wbv heeft een taxatie gedaan die 25000 onder de waarde ligt van onze woning (meerdere taxaties laten doen). Rechtsbijstand al ingeschakeld. Maar wil graag weten wat de uitkomst is geweest bij andere met dezelfde situatie?
wel apart, allemaal 'one post wonders' in dit topic. mark vraagt een update van giesjuh, maar post zelf ook maar één bericht.
denk dat we samidez ook niet meer terugzien.
-
moederslink
En de post van deze markcmarck was 8 (!) maanden ( op 11 april 2016 ) na de post van giesjuh op 19 aug 2015markcmarkc schreef:Hoi giesjuh,
Groetjes Mark
thecure schreef:wel apart, allemaal 'one post wonders' in dit topic. mark vraagt een update van giesjuh, maar post zelf ook maar één bericht.
Jawel hoor!thecure schreef:wel apart, allemaal 'one post wonders' in dit topic. mark vraagt een update van giesjuh, maar post zelf ook maar één bericht.
Ik zou e juist graag meer over willen weten aangezien ik nu ook hetzelfde meemaak.
Dus als ee meerdere mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt of er nu mee te maken hebben, ik hoor graag van ze!
Hallo lotgenoten,
Wij zijn op dit moment ook bezig met de verkoop van ons Koopgarant woning. Zoals velen al hadden aangegeven waren er voor ons gevoel tijdens de koop van de koopgarant formule geen addertjes onder het gras.
Nu wij onze woning te koop hebben aangeboden merken wij de "valkuilen"van het koopgarant concept.
De "onafhankelijke "taxateur is pas op bezoek geweest MET een medewerker van de woningbouw. Wij wisten dat we behoorlijk verlies zouden maken (woning gekocht in 2008). Echter was het bezoek en de sfeer opvallend positief (ook over de gemaakte meerwaarde in de woning) het was zelfs zo positief dat ik een onderbuikgevoel kreeg die zei dat ze allang weten wat zij de woning waard vinden. Na een week bleek mijn gevoel te kloppen...
woning bij koop (zonder korting enz..) was 189.000 in 2008 . in 2015 gelijkwaardige woning te koop gezet (vermoedelijk ook door de woningbouw) voor 164.500 en binnen 2 maanden verkocht voor 160.000 en een zelfgelijkende woning in 2013 verkocht voor 155.000 (was executieverkoop). Taxateur had onze woning getaxeerd op 153.000 euro (36.000 verlies)..
Na een lang gesprek met de woningbouw dat wij hier niet mee akkoord zouden gaan zonder duidelijke onderbouwing door hun werd abrupt de verbinding verbroken en werd ik later gebeld met de taxateur en die gaf aan net zoals de woning bouw dat wij maar beter moeten van afzien om gebruik te maken van een arbitrage commissie want hij heeft "naar eer en geweten" getaxeerd. Ook hij kwam niet met duidelijke be-argumentering en gaf telkens maar aan dat we dan niet snel ons huis kwijt zijn met een arbitrage en dat het ons heeel veel geld kan gaan kosten.
Kortom ook bij ons zit er een vieze nare nasmaak wat betreft de verkoop van een koopgarant woning.
Wij zijn benieuwd hoe het verder zal aflopen en ook hoe jullie ervaringen zijn met de arbitrage
Wij zijn op dit moment ook bezig met de verkoop van ons Koopgarant woning. Zoals velen al hadden aangegeven waren er voor ons gevoel tijdens de koop van de koopgarant formule geen addertjes onder het gras.
Nu wij onze woning te koop hebben aangeboden merken wij de "valkuilen"van het koopgarant concept.
De "onafhankelijke "taxateur is pas op bezoek geweest MET een medewerker van de woningbouw. Wij wisten dat we behoorlijk verlies zouden maken (woning gekocht in 2008). Echter was het bezoek en de sfeer opvallend positief (ook over de gemaakte meerwaarde in de woning) het was zelfs zo positief dat ik een onderbuikgevoel kreeg die zei dat ze allang weten wat zij de woning waard vinden. Na een week bleek mijn gevoel te kloppen...
woning bij koop (zonder korting enz..) was 189.000 in 2008 . in 2015 gelijkwaardige woning te koop gezet (vermoedelijk ook door de woningbouw) voor 164.500 en binnen 2 maanden verkocht voor 160.000 en een zelfgelijkende woning in 2013 verkocht voor 155.000 (was executieverkoop). Taxateur had onze woning getaxeerd op 153.000 euro (36.000 verlies)..
Na een lang gesprek met de woningbouw dat wij hier niet mee akkoord zouden gaan zonder duidelijke onderbouwing door hun werd abrupt de verbinding verbroken en werd ik later gebeld met de taxateur en die gaf aan net zoals de woning bouw dat wij maar beter moeten van afzien om gebruik te maken van een arbitrage commissie want hij heeft "naar eer en geweten" getaxeerd. Ook hij kwam niet met duidelijke be-argumentering en gaf telkens maar aan dat we dan niet snel ons huis kwijt zijn met een arbitrage en dat het ons heeel veel geld kan gaan kosten.
Kortom ook bij ons zit er een vieze nare nasmaak wat betreft de verkoop van een koopgarant woning.
Wij zijn benieuwd hoe het verder zal aflopen en ook hoe jullie ervaringen zijn met de arbitrage
Ik start volgende week ook een terugkoopprocedure. Ik ben benieuwd bij welke woningbouw jij je woning hebt gekocht. En is er intussen al een ontwikkeling te melden?jimmyg schreef: Wij zijn op dit moment ook bezig met de verkoop van ons Koopgarant woning. Zoals velen al hadden aangegeven waren er voor ons gevoel tijdens de koop van de koopgarant formule geen addertjes onder het gras.
Niemand meld ontwikkelingen. Allemaal uiers die één bericht posten.
-
stofzuigertje
Jimmyg?
Sinds 2008 is de markt op diverse plekken gedaald.
Zelf een 2006 en eerst een beetje stijging en daarna zowel de vraag, bied als WOZ waarde gedaald... tot 2014 het weer begon te herstellen.
Kijk naast de koop prijs toen ook naar vraag en betaalde prijzen.
Maar ook de WOZ waarde want die is ook afhankelijk van vraag & aanbod.
Enkele verkopingen van meestal niet de netste woningen drukt de WOZ waarde dat jaar.
Maar ook, bij handige klussers zullen dit soort woningen meestal snel in waarde stijgen.
Dus afhankelijk of er gedwongen verkopen of klussers komen zal de waarde ontwikkelen.
Maar ook de verhuurder, die ze op de markt zet, als er teveel komen zal de prijs dalen en bij minder aanbod juist stijgen.
Een woningbouw vereniging moet dus gecontroleerd aanbieden.
Als ze erg weinig aanbieden prima maar als er toevallig veel vrij komt en ik er juist vanaf wil heb ik een probleem.
Dat moet je dus vooraf bedenken voor je dit soort subsidie woningen koopt en binnen 10 jaren weg wilt.
Elk voordeel heeft een nadeel riep een Amsterdammer die beweerde een goede voetballer te zijn.
Sinds 2008 is de markt op diverse plekken gedaald.
Zelf een 2006 en eerst een beetje stijging en daarna zowel de vraag, bied als WOZ waarde gedaald... tot 2014 het weer begon te herstellen.
Kijk naast de koop prijs toen ook naar vraag en betaalde prijzen.
Maar ook de WOZ waarde want die is ook afhankelijk van vraag & aanbod.
Enkele verkopingen van meestal niet de netste woningen drukt de WOZ waarde dat jaar.
Maar ook, bij handige klussers zullen dit soort woningen meestal snel in waarde stijgen.
Dus afhankelijk of er gedwongen verkopen of klussers komen zal de waarde ontwikkelen.
Maar ook de verhuurder, die ze op de markt zet, als er teveel komen zal de prijs dalen en bij minder aanbod juist stijgen.
Een woningbouw vereniging moet dus gecontroleerd aanbieden.
Als ze erg weinig aanbieden prima maar als er toevallig veel vrij komt en ik er juist vanaf wil heb ik een probleem.
Dat moet je dus vooraf bedenken voor je dit soort subsidie woningen koopt en binnen 10 jaren weg wilt.
Elk voordeel heeft een nadeel riep een Amsterdammer die beweerde een goede voetballer te zijn.
Beste mensen,
De reden dat ik tot nu toe niet heb gereageerd is omdat wij NOG steeds bezig zijn met het proces van het terug verkopen.
Wij hebben ondertussen een advocaat en alles moeten inschakelen.
Wij hebben gelijk gekregen met dat wij met hun samen een taxateur hadden mogen uitkiezen (via de advocaat ons gelijk gekregen uiteindelijk).
Wij hebben door een onafhankelijk partij een taxatie laten uitvoeren. De taxateur is uitgekomen op een prijs dat 15000 euro hoger ligt dan de eerste taxatie die oneerlijk gedaan was door de woningbouw.
Hebben net een belletje gekregen van de contactpersoon van de woningbouw dat ze niet akkoord gaan met de prijs en nu zelf weer een taxateur willen sturen voor een nieuwe taxatie. Ook geven zij aan dat de eerste taxatie die zij hebben gedaan niet klopt en ze daarom nu een nieuwe willen laten doen (Beetje toevallig dat de taxatie nu ineens niet klopt?).
Blijkbaar denken ze dat wij gek zijn ofzoo...wij zijn hier uiteraard niet mee akkoord gegaan!
Weer contact opgenomen met de advocaat en het proces wordt dus vervolgd..
Ben er ondertussen wel klaar mee en wil hier gewoon weg. 1 ding is zeker NOOOIT meer een koopgarant woning.
Als er mensen zijn met vragen of soortgelijke ervaring dan hoor ik dat graag!
De reden dat ik tot nu toe niet heb gereageerd is omdat wij NOG steeds bezig zijn met het proces van het terug verkopen.
Wij hebben ondertussen een advocaat en alles moeten inschakelen.
Wij hebben gelijk gekregen met dat wij met hun samen een taxateur hadden mogen uitkiezen (via de advocaat ons gelijk gekregen uiteindelijk).
Wij hebben door een onafhankelijk partij een taxatie laten uitvoeren. De taxateur is uitgekomen op een prijs dat 15000 euro hoger ligt dan de eerste taxatie die oneerlijk gedaan was door de woningbouw.
Hebben net een belletje gekregen van de contactpersoon van de woningbouw dat ze niet akkoord gaan met de prijs en nu zelf weer een taxateur willen sturen voor een nieuwe taxatie. Ook geven zij aan dat de eerste taxatie die zij hebben gedaan niet klopt en ze daarom nu een nieuwe willen laten doen (Beetje toevallig dat de taxatie nu ineens niet klopt?).
Blijkbaar denken ze dat wij gek zijn ofzoo...wij zijn hier uiteraard niet mee akkoord gegaan!
Weer contact opgenomen met de advocaat en het proces wordt dus vervolgd..
Ben er ondertussen wel klaar mee en wil hier gewoon weg. 1 ding is zeker NOOOIT meer een koopgarant woning.
Als er mensen zijn met vragen of soortgelijke ervaring dan hoor ik dat graag!
Hallo mensen,
Wij zij nu ook bezig met de verkoop van ons huis, de taxatie door Woonbron is vele malen lager dan verwacht. We zijn dus voornemens om de arbitrage op te starten, heeft iemand adviezen/tips hoe dit het beste aan te pakken?
Weet iemand bijvoorbeeld hoe een taxateur in Rotterdam te vinden is, die ervaring en begrip heeft voor de situatie en die ook niet op zijn mondje gevallen is en dus weerstand zal bieden aan Woonbron?
Mvg,
L333
Wij zij nu ook bezig met de verkoop van ons huis, de taxatie door Woonbron is vele malen lager dan verwacht. We zijn dus voornemens om de arbitrage op te starten, heeft iemand adviezen/tips hoe dit het beste aan te pakken?
Weet iemand bijvoorbeeld hoe een taxateur in Rotterdam te vinden is, die ervaring en begrip heeft voor de situatie en die ook niet op zijn mondje gevallen is en dus weerstand zal bieden aan Woonbron?
Mvg,
L333
Even een vraagje: hoever zitten jullie er nu in?
Ik ben van plan om ook een arbitrageprocedure te starten. Ik wil het huis juist helemaal overnemen. En nu hebben ze het natuurlijk super hoog getaxeerd.
Opnieuw laten taxeren en scheelde 18000 euro.
Weinig verder terug te lezen over mensen die deze procedure ook daadwerkelijk gestart zijn.
Wel veel ontevreden mensen gevonden.
Ik ben van plan om ook een arbitrageprocedure te starten. Ik wil het huis juist helemaal overnemen. En nu hebben ze het natuurlijk super hoog getaxeerd.
Opnieuw laten taxeren en scheelde 18000 euro.
Weinig verder terug te lezen over mensen die deze procedure ook daadwerkelijk gestart zijn.
Wel veel ontevreden mensen gevonden.
-
CommanderK
Zijn er nog lopende acties tegen de KoopGarant-regelen, of ergens successen geboekt naar aanleiden van een te hoge taxatiewaarde bij aankoop?