LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beste dakisolatie puntdak

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
bianca82

beste dakisolatie puntdak

Ongelezen bericht door bianca82 »

is even geen negatief iets over bedrijven maar meer een vraag..

wat vind jij een goede dakisolatie en waarom?

rede is mijn partner heeft een achteraanbouw op zn woning en is nu bezig met een vergunning voor een dakkapel aan de voorkant, en tijdens het strippen van de zolderkamer kwamen we erachter dat 1 deel glasvezel is en de andere helft piepschuim en gipsplaat als zogezegde isolatie..

tja hij wilt dat uiteraard ook beetje opknappen (als je toch bezig ben moet je het gelijk goed doen toch?)

dus ik dacht misschien een leuke vraag om over te discusieren hier op het forum.

Fiesiekus

Re: beste dakisolatie puntdak

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Steenwol als deken of harde platen PIR/PUR schuim. Die laatste hebben de hoogste isolatiewaarde per cm dikte.

Glaswol heeft als nadeel dat 't prikt op je huis en wat lastiger te verwerken is.

Gebruik altijd een dampscherm tegen condensatie in het dakbeschot.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat niet alleen om welk materiaal het beste isoleert, maar ook om of het materiaal wel gebruikt kan worden voor die toepassing. Wat fiesiekus ook aangeeft, sommige isolatie is dampopen en sommige is juist dicht. Je kunt dus niet zomaar een willekeurig materiaal kiezen.

Minerale wol en 'piepschuim' (kunststof platen van witte 'bolletjes') hebben iha een vergelijkbare isolatiewaarde. Glaswol isoleert gemiddeld net iets meer dan steenwol, maar het verschil is te verwaarlozen. Andere kunststofplaten isoleren een stuk beter, bijvoorbeeld de (vaak groene) XPS platen of de gelige pir-platen (wordt vaak voor platte daken gebruikt). Die hebben een min of meer vergelijkbare isolatie. Nog weer een stuk beter isoleert zg. resolschuim. Dat zijn ook een soort kunststofplaten.

En belangrijk is ook dat je weet hoe je de materialen moet verwerken en hoe je een dak moet isoleren.

Fiesiekus

Hier een paar Lambda (warmtegeleidingscoëfficiënt) waarden (in W/mK)
Hoe lager de waarde, des te beter het materiaal isoleert.
Resolschuim komt er als beste uit, dat zie ik overigens niet in de DHZ- en bouwmarktschappen liggen (of ik kijk niet goed?)

Kunststofschuimen
Polystyreenschuim geëxpandeerd (EPS) 0,035
Polystyreenschuim geëxtrudeerd (XPS) 0,027
Polyurethaan (PUR) 0,026-0,035
Polyisocyanuraatschuim (PIR) 0,026-0,035
Polyvinylchlorideschuin (PVC-schuim) 0,035
Resolschuim 0,015-0,018

bianca82

van het dampscherm wist ik maar voor de rest leerik er weer wat bij :)

welke van de materialen zou het handigst zijn wat betreft brandvertraging?
hij wilt namelijk zoveel mogelijk brandvertragend werken voor de zekerheid

maar aan de andere kant ook duurzaam, goedkoop zou leuk zijn maar heeft geen pre..

is toch je huis he..

Fiesiekus

Je afwerking moet brandvertragend zijn, dus bijv. gipsplaten. Desalniettemin zou ik geen piepschuim toepassen. Als dat eenmaal brandt en gaat druipen....

bianca82

daarom hebben we alle plastic schroten er zaterdag afgestript (hele zolder was bedekt met die krengen (zijkant schuine dak rechte dak en zijkantjes voor onder de radiator)

hij wilt nu brandvertragende gipsplaten en nog iets (wordt mij niet echt duidelijk wat hij ermee bedoeld qua naam) wat hij omschrijft als plafondelen die op gipsplaat lijken maar veel kleiner en dunner

Fiesiekus

Stucplaten?

bianca82

denk het zal het hem vragen als hij terug is van zijn werk

Gesloten