LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bestelling via internet
Bestelling via internet
Ik heb een vraag over een internetbestelling. Wij hebben afgelopen dinsdag een loungeset besteld met een tafel met een onderblad. Mijn man heeft een foto gemaakt waarop hij staat afgebeeld met het onderblad, nu komen wij er net achter dat er vandaag een andere foto op gezet is met een tafel zonder onderblad. Wij hebben de desbetreffende zaak gebeld en er wordt nu gezegd dat deze niet meer leverbaar is, dus wij krijgen nu een tafel zonder onderblad. Mag dit zomaar? Als je een bestelling zo heb geplaatst met deze afbeelding, kunnen ze dit dan zomaar veranderen zonder je in te lichten of de prijs aan te passen? Ik hoor het graag.
Re: Bestelling via internet
Omdat het een internetbestelling is heb je in ieder geval de mogelijkheid het spul terug te sturen.
Dan kun je hem ergens anders bestellen.
Dan kun je hem ergens anders bestellen.
Re: Bestelling via internet
U krijgt niet wat u besteld hebt en dus kunt u de order annuleren. Het is verstandig om dat niet (alleen) per telefoon te doen maar ook per mail waar u dan de foto van de originele bestelling bij doet.
Re: Bestelling via internet
Ja maar het is verstandiger om de koop te ontbinden op basis van non-conformiteit want dan komen de verzendkosten (retour) ook voor rekening van de webshop.bprosman schreef:Omdat het een internetbestelling is heb je in ieder geval de mogelijkheid het spul terug te sturen.
Dan kun je hem ergens anders bestellen.
Re: Bestelling via internet
Of doe het allebei. Indien product nog niet is geleverd: laat maar zitten, die koop of afstand. Wel geleverd: neem maar terug, want non-conformiteit.
Re: Bestelling via internet
Wij hebben dinsdag het set besteld via internet, en meteen er over gebeld omdat er een opmerking bij geplaatst moest worden. Gisteren nog telefonisch contact met ze gehad over de tafel. Nu krijgen we pas een mail dat de bestelling geannuleerd gaat worden omdat ze dit set niet meer op voorraad hebben, terwijl er van de week nog voldoende voorraad was toen mijn man belde. Er staat op de site dat ze binnen drie dagen reageren voor een afspraak....en nu gaat heel de bestelling niet meer door, mogen ze dit echt zomaar doen?? Ik heb nu gevraagd of ze geen vergelijkbaar set hebben in dezelfde prijsklasse. Ik snap hier werkelijk niets meer van...de bestelling is mondeling toegezegd dat het op voorraad was en nu wordt alles geannuleerd. Wat kan ik hier nog aan doen?
Re: Bestelling via internet
Wil je dat echt ? Als leveren al zo moeilijk en stroef verloopt, hoe moet het dan gaan igv garantie/service.Wat kan ik hier nog aan doen?
Re: Bestelling via internet
Als ze niet zo'n leuke prijs voor het set hadden gerekend was ik zeker afgehaakt. We hebben werkelijk stad en land afgelopen....en voor deze prijs komen we nergens anders terecht....helaas. Ik snap gewoon echt niet dat ze van alles mondeling toezeggen en vertellen en na een aantal dagen via mail afzeggen...zelfs een telefoontje kan er niet van af....echt waardeloos dit. Wij zitten zonder tuinstel, en kunnen anders weer helemaal overnieuw gaan zoeken. Ze kunnen toch ook een vergelijkbaar set ons toezeggen om ons tegemoet te komen?
Re: Bestelling via internet
Toch zal er niets anders opzitten dan een andere set elders te halen. U kunt ook zonder opgaaf van reden uw bestelling annuleren, waarom zou de winkelier dit niet mogen?MarjanvdW schreef:Als ze niet zo'n leuke prijs voor het set hadden gerekend was ik zeker afgehaakt. We hebben werkelijk stad en land afgelopen....en voor deze prijs komen we nergens anders terecht....helaas. Ik snap gewoon echt niet dat ze van alles mondeling toezeggen en vertellen en na een aantal dagen via mail afzeggen...zelfs een telefoontje kan er niet van af....echt waardeloos dit. Wij zitten zonder tuinstel, en kunnen anders weer helemaal overnieuw gaan zoeken. Ze kunnen toch ook een vergelijkbaar set ons toezeggen om ons tegemoet te komen?
Re: Bestelling via internet
Omdat de winkelier geen wettelijk herroepingsrecht heeft.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.
Re: Bestelling via internet
Hoe kom je daar nu weer bij ? Dan mag ts de set elders voor bijvoorbeeld 1000 euro aanschaffen en vordert 500 terug bij de eerste winkelier ? Dat gaat er bij mij niet in.alfatrion schreef:Omdat de winkelier geen wettelijk herroepingsrecht heeft.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.
De winkelier wil wel leveren, maar kan niet.
Re: Bestelling via internet
??alfatrion schreef:Omdat de winkelier geen wettelijk herroepingsrecht heeft.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.
Winkelier kan de set zoals op verkeerde foto getoond niet leveren. Dient de koop dan niet gewoon ontbonden te worden?
m.i. lijdt TS geen schade door, dus is schadevergoeding ook niet terecht
Re: Bestelling via internet
Alfatroon zou het liefst ieder bedrijf kapot procederen met zelfbedachte wetten....16again schreef:??alfatrion schreef:Omdat de winkelier geen wettelijk herroepingsrecht heeft.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.
Winkelier kan de set zoals op verkeerde foto getoond niet leveren. Dient de koop dan niet gewoon ontbonden te worden?
m.i. lijdt TS geen schade door, dus is schadevergoeding ook niet terecht
Re: Bestelling via internet
Misschien zegt dat genoeg, en zijn ze er zelf ook achter gekomen niet voor die prijs te kunnen leveren.Als ze niet zo'n leuke prijs voor het set hadden gerekend was ik zeker afgehaakt. We hebben werkelijk stad en land afgelopen....en voor deze prijs komen we nergens anders terecht....
Re: Bestelling via internet
Dat de winkelier niet kan leveren komt voor rekening en risico van de winkelier. Dit ligt anders anders als er sprake is van een kenbare fout. Het enkele geven dat dit product elders niet verkrijgbaar is voor deze prijs is daarvoor onvoldoende. Als het product elders tien keer zo duur is dan is er sprake van kenbare fout. Een gemiddeld geïnformeerde consument weet immers ongeveer wat iets kost. En is de overeenkomst nietig. Maar als het product elders 5% duurder is dan is het pech voor de winkelier.
Naar vaste rechtspraak moet de schade worden begroot door de hypothetische situatie, waarin de winkelier wel kon leveren, worden vergelijken met de feitelijke situatie. In de hypothetische situatie had TS het product voor x euro gehad, maar in de feitelijke situatie voor x + y euro. Dat maakt dat zijn schade begroot kan worden op y euro.Artikel 6:74 lid 1 BW schreef:Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
BW6 BW7Artikel 7:37 BW schreef:Heeft de koper of de verkoper een dekkingskoop gesloten en is hij daarbij redelijk te werk gegaan, dan komt hem het verschil toe tussen de overeengekomen prijs en die van de dekkingskoop.
Ik ben de auteur van het Burgelijk Wetboek, niet door vertellen hé!GJvdZ schreef:Alfatroon zou het liefst ieder bedrijf kapot procederen met zelfbedachte wetten....
Re: Bestelling via internet
Bedankt voor alle adviezen en tips. Ik irriteer mij alleen er aan hoe deze winkelier met klanten om gaat. Schijnbaar wil hij het set niet aan mij verkopen.. Op marktplaats heeft hij gisteren namelijk weer dezelfde advertentie geplaatst met als extra dat het set ook in spiegelbeeld verkrijgbaar is....waar wij dus op gereageerd hadden. Ik snap werkelijk niets van deze beste man!