| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Brandmelder
Brandmelder
Hallo beste forumleden.
Ik heb een rare vraag aan jullie.
Ik begrijp niet waarom een simpele brandmelder die op batterijen loopt door een erkend installateur geplaatst zou moeten worden.
Mijn brandmelder is mijns inziens stuk ( blijft lawaai maken na plaatsen batterij)
Dus ik bel hiervoor de woningbouw om dit te melden gezien ik een service pakket heb.
Tot mijn verbazing moet hiervoor bedrijf Huisman komen om de melder te vervangen.
Mijns inziens is het echter een simpel klusje van de 1 eraf schroeven en een nieuwe plaatsen gezien het niet op electra staat aangesloten.
Gr, Joy
Ik begrijp niet waarom een simpele brandmelder die op batterijen loopt door een erkend installateur geplaatst zou moeten worden.
Mijn brandmelder is mijns inziens stuk ( blijft lawaai maken na plaatsen batterij)
Dus ik bel hiervoor de woningbouw om dit te melden gezien ik een service pakket heb.
Tot mijn verbazing moet hiervoor bedrijf Huisman komen om de melder te vervangen.
Mijns inziens is het echter een simpel klusje van de 1 eraf schroeven en een nieuwe plaatsen gezien het niet op electra staat aangesloten.
Gr, Joy
Re: Brandmelder
Wat niet meer is dan een kwalificatie wat een clubje installatiebedrijven elkaar toekent. De kwalificatie "Erkend installateur" bestaat namelijk niet."erkend installateur"
Wat is het verschil tussen een erkende en een niet-erkende installateur?
Er is geen opleiding of ervaring vereist om jezelf ‘installateur’ te noemen. Iedereen die dat wil, mag als installateur aan de slag gaan. Voor klanten is het lastig om uit te maken wie de echte vakman is. Daar helpt de erkenning bij. Want niet iedereen mag zich erkend Sterkin installateur noemen. Daarvoor moet je aan kunnen tonen dat je vakkundig bent en over voldoende kennis en over de juiste apparatuur beschikt. Die eisen worden grondig gecontroleerd voordat de installateur zich Sterkin erkend installateur mag noem en. Ook na de erkenning blijft er een toetsing door steekproefsgewijze controles van het werk van de installateur.
Bron : https://www.echteinstallateur.nl/vaak-gevraagd
Tussen het plaatsen en het correct plaatsen van een rookmelder zit nog wel wat verschil, en zij zijn ultimo verantwoordelijk als blijkt dat er brand was, en die rookmelders sloegen niet op tijd aan, omdat ze verkeerd geplaatst waren.Joy67 schreef: ↑23 okt 2018 13:42Hallo beste forumleden.
Gr, Joy
Oke sjohie dat begrijp ik maar is dat ook zo als het om een batterij melder gaat die niet is aangesloten op electra en eerder door de woningbouw zelf geplaatst is.
HIj hangt hier al een aantal jaren, ook al twijfel ik of de juiste plek toen wel is gekozen maar dat is een andere discussie.
HIj hangt hier al een aantal jaren, ook al twijfel ik of de juiste plek toen wel is gekozen maar dat is een andere discussie.
Het zal wel met verzekeringsvoorwaarden van doen te kunnen hebben.
Is die brandmelder, is het geen rookmelder, van uzelf, of van de woningbouw?
-
Lowieze
Joy67 schreef: ↑23 okt 2018 13:42Hallo beste forumleden.
Gr, Joy
Bij ons is het zo dat je de rookmelder in bruikleen krijgt van de woningcorporatie. Zij blijven dus eigenaar en moeten dus ook voor onderhoud en eventuele vervanging zorgen. Het regelmatig testen van de rookmelder is dan weer iets wat de huurder zelf moet doen. Er komt hier zelfs iemand als de batterijen vervangen moeten worden.
Wie zou anders de rookmelder moeten installeren? Het lijkt mij niet dat de telefoniste op de fiets stapt om de melder te vervangen, ze zullen dat dus iemand voor moeten inschakelen. En dat lijkt de installateur mij een logischer keus dan bijvoorbeeld de loodgieter...ik bel hiervoor de woningbouw om dit te melden gezien ik een service pakket heb.
Lady1234 nee de Brandmelder is van de woningbouw en zijn daar ook verantwoordelijk voor. Als huurder moet je hier iig wel zelf de melder regelmatig testen en evt je batterij vervangen.
Kweenie net als met al het onderhoud in huis waar de woningbouw voor verantwoordelijk is dan, heeft een woningbouw hun eigen mensen in dienst die de meeste klusjes klaren
Maar dan zullen ze (terecht) redeneren dat zaken die 'iets' met electriciteit of apparatuur van doen hebben, door installateurs gedaan moeten worden.
mahadma wie weet vroeg het me gewoon af
Kweenie ja tuurlijk met electra komen idd niet hun eigen personeel, ook ketel etc is voor bedrijven.