LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dampwerende folie over daklatten?
Dampwerende folie over daklatten?
Een aannemer heeft nieuwe dakplaten op ons dak gelegt, de dampwerende folie is over de daklatten heen gelegt, daar vervolgens de dakplaten op.
Kan ik hier mee akkoord gaan? De aannemer zegt dat het geen kwaad kan..
Heb veel informatie op internet opgezocht maar de een zegt dat het niet erg is en de ander zegt dat het juist wel erg is.
Kan iemand ons de juiste informatie geven?
Kan ik hier mee akkoord gaan? De aannemer zegt dat het geen kwaad kan..
Heb veel informatie op internet opgezocht maar de een zegt dat het niet erg is en de ander zegt dat het juist wel erg is.
Kan iemand ons de juiste informatie geven?
Re: Dampwerende folie over daklatten?
Wat voor dakplaten zijn het? Imitatiedakpannen van kunststof of bitumen? Kun je de hele constructie beschrijven van binnen naar buiten?
Een goede mening kan ik je niet geven zonder te speculeren. De folie ligt hoger dan gebruikelijk. Dat kan helpen om schimmelvorming tegen te gaan, tegelijk kan dit een open huis voor wespennesten zijn.
Een goede mening kan ik je niet geven zonder te speculeren. De folie ligt hoger dan gebruikelijk. Dat kan helpen om schimmelvorming tegen te gaan, tegelijk kan dit een open huis voor wespennesten zijn.
Recent was hier ook al een topic over, wellicht heb je er iets aan.
overig-huis-tuin-f90/dakfolie-tussen-de ... 93128.html
overig-huis-tuin-f90/dakfolie-tussen-de ... 93128.html
Het zijn stalen dakpan platen.
Van binnen naar buiten als volgt,
Dakplaten met isolatie
Tengels
Daklatten
Dampwerende folie
Dakpan platen
De folie is horizontaal geplaatst, dit zou toch ook verticaal moeten toch?
Van binnen naar buiten als volgt,
Dakplaten met isolatie
Tengels
Daklatten
Dampwerende folie
Dakpan platen
De folie is horizontaal geplaatst, dit zou toch ook verticaal moeten toch?
Persoonlijk zou ik de folie onder de tengels plaatsen (deze tengels dienen voor ventilatie. Dan de panlatten/daklatten en dan de beplating. Doe je het anders dan zal de folie uit gaan zakken en is de vertilatie niet meer optimaal.
folie kan overlappend van boven naar beneden horizontaal of vertikaal (volgens mij maakt dat niet heel veel uit voor de eigenschappen)
folie kan overlappend van boven naar beneden horizontaal of vertikaal (volgens mij maakt dat niet heel veel uit voor de eigenschappen)
Horizontaal is beter dan verticaal. Bij verticale plaatsing kan het vocht via de naad onder de folie terechtkomen, horizontaal hoort het omlaag te druppelen.
Je hebt een warm dak constructie. Dakplaten met isolatie => Sandwichpaneel. Twee lagen geperst hout met isolatie ertussen. Als de bovenste laag, die aan de buitenkant, ook glad is afgewerkt, begrijp ik de keuze om de folie iets hoger te leggen. Het gaat om het voorkomen van schimmelvorming.
Ander punt om op te letten: het aantal dragers. Dat is vaak minimaal of te weinig in Nederland. Kijk of je nog een extra dragende balk onder het sandwichpaneel kunt plaatsen, zodat het niet inzakt. Dat gebeurt bij dit type panelen sneller dan bij een ouderwets warm dak.
(Wij hadden bij 1 huis de draagbalken op 1 meter van elkaar ontworpen. Aannemer heeft er 75 centimeter van gemaakt, want sneeuwzeker, stormvast en bestand tegen zware regenval. De aannemer heeft gelijk gekregen, dat dak overleeft elke zware storm zonder schade.)
Je hebt een warm dak constructie. Dakplaten met isolatie => Sandwichpaneel. Twee lagen geperst hout met isolatie ertussen. Als de bovenste laag, die aan de buitenkant, ook glad is afgewerkt, begrijp ik de keuze om de folie iets hoger te leggen. Het gaat om het voorkomen van schimmelvorming.
Ander punt om op te letten: het aantal dragers. Dat is vaak minimaal of te weinig in Nederland. Kijk of je nog een extra dragende balk onder het sandwichpaneel kunt plaatsen, zodat het niet inzakt. Dat gebeurt bij dit type panelen sneller dan bij een ouderwets warm dak.
(Wij hadden bij 1 huis de draagbalken op 1 meter van elkaar ontworpen. Aannemer heeft er 75 centimeter van gemaakt, want sneeuwzeker, stormvast en bestand tegen zware regenval. De aannemer heeft gelijk gekregen, dat dak overleeft elke zware storm zonder schade.)
nog even opgezocht, dampremmende folie mag horizontaal overlappend (zou ik doen) parallel aan de panlatten maar vertikaal kan desgewenst ook. Het mag overigens geniet worden (en verlijmd op de naden).
De folie moet strak op de (dragende) onderlaag (dus zonder tussenliggende luchtlaag). over de tengels wordt dus niet geadviseerd omdat de functie daarvan ventilatie is en door de inzakkende folie wordt dat verhinderd (zelfde geld dus ook voor over de daklatten).
De folie moet strak op de (dragende) onderlaag (dus zonder tussenliggende luchtlaag). over de tengels wordt dus niet geadviseerd omdat de functie daarvan ventilatie is en door de inzakkende folie wordt dat verhinderd (zelfde geld dus ook voor over de daklatten).
In eerste instantie ga ik vanuit dat de aannemer verstand heeft van de klus.
Mocht er problemen ontstaan, neem bij voorkeur contact op met je rechtsbijstandverzekering. Ook kan je advies vragen aan www.juridischloket.nl.
Mocht er problemen ontstaan, neem bij voorkeur contact op met je rechtsbijstandverzekering. Ook kan je advies vragen aan www.juridischloket.nl.