| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Een wáár gebeurd verhaal over PUR-schuim
-
hänschen klein
Een wáár gebeurd verhaal over PUR-schuim
Al jaren zijn de verhalen over PUR-schuim op het internet onderweg ...
Maar wat kunnen de gevolgen zijn wanneer je er uiteindelijk vanaf wilt? Cobouw bericht er vandaag erover.
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... E6D8D51YI4
Wie herkent dit troosteloze verhaal?
Maar wat kunnen de gevolgen zijn wanneer je er uiteindelijk vanaf wilt? Cobouw bericht er vandaag erover.
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... E6D8D51YI4
Wie herkent dit troosteloze verhaal?
-
NeoDutchio
Re: Een wáár gebeurd verhaal over PUR-schuim
Als je verkeerd bouwt gaat het mis inderdaad. Zoveel pur is er echt niet nodig in een huis. Isoleren doe je met platen of rollen en de kieren rondom kozijnen en daken pur je af.
Pur hard uit door vocht. Tijdens het purren zal je het altijd even vochtig moeten maken. Doe je dat niet dat wordt de buitenkant hard en de binnenkant gaat rotten. Purren betekend ook niet lukraak spuiten. Door het uitzetten duwt het alles aan de kant. Ga je dit slopen, dan komt de rotte binnenkant dus vrij te liggen.
Als je je hele huis gaat inpakken, ongeacht met wat, wordt je inderdaad ziek. Je moet altijd ventilatie hebben. Hier speelt meer aangezien de pur schijnbaar niet goed uitgehard is.
Als ik het verhaal zo lees en de foto’s zie is er veel te veel pur gebruikt die, gezien de klachten met slopen, niet goed uitgehard is. Ik vraag mij af wie dat gespoten heeft.
Wat hier gebeurd is is GEEN referentie voor de bouw, maar een op zich staand geval. Dus geen angst gaan verwekken hier.
En het afvoeren van pur? Een consument zal geen gigantische hopen hoeven af te voeren en kan dat kleine beetje met een verbouwing gewoon naar de plaatstere stort brengen. Grote hoeveelheden is werk voor ondernemers die we hier niet hebben op het consumentenforum.
Pur hard uit door vocht. Tijdens het purren zal je het altijd even vochtig moeten maken. Doe je dat niet dat wordt de buitenkant hard en de binnenkant gaat rotten. Purren betekend ook niet lukraak spuiten. Door het uitzetten duwt het alles aan de kant. Ga je dit slopen, dan komt de rotte binnenkant dus vrij te liggen.
Als je je hele huis gaat inpakken, ongeacht met wat, wordt je inderdaad ziek. Je moet altijd ventilatie hebben. Hier speelt meer aangezien de pur schijnbaar niet goed uitgehard is.
Als ik het verhaal zo lees en de foto’s zie is er veel te veel pur gebruikt die, gezien de klachten met slopen, niet goed uitgehard is. Ik vraag mij af wie dat gespoten heeft.
Wat hier gebeurd is is GEEN referentie voor de bouw, maar een op zich staand geval. Dus geen angst gaan verwekken hier.
En het afvoeren van pur? Een consument zal geen gigantische hopen hoeven af te voeren en kan dat kleine beetje met een verbouwing gewoon naar de plaatstere stort brengen. Grote hoeveelheden is werk voor ondernemers die we hier niet hebben op het consumentenforum.
Nou, toen ik een aantal partijen langs liet komen voor advies over isolatie van ons jaren 30 huis, was er ook een partij bij die het liefst alles met PUR schuim wilde volspuiten. En dan heb ik het niet over een schimmig 1-manszaakje, maar over 1 van de grootste spelers in Nederland. Het zou me dus niks verbazen als er veel meer PUR gespoten wordt in Nederland dan goed is.NeoDutchio schreef:Als je verkeerd bouwt gaat het mis inderdaad. Zoveel pur is er echt niet nodig in een huis. Isoleren doe je met platen of rollen en de kieren rondom kozijnen en daken pur je af.
-
NeoDutchio
Tegenwoordig wordt er met flexibele pur gewerkt. Deze zet minder uit dan starre pur. Nadeel is wel dat met na isoleren bijna altijd problemen komt met vocht.Jefdus schreef:Nou, toen ik een aantal partijen langs liet komen voor advies over isolatie van ons jaren 30 huis, was er ook een partij bij die het liefst alles met PUR schuim wilde volspuiten. En dan heb ik het niet over een schimmig 1-manszaakje, maar over 1 van de grootste spelers in Nederland. Het zou me dus niks verbazen als er veel meer PUR gespoten wordt in Nederland dan goed is.NeoDutchio schreef:Als je verkeerd bouwt gaat het mis inderdaad. Zoveel pur is er echt niet nodig in een huis. Isoleren doe je met platen of rollen en de kieren rondom kozijnen en daken pur je af.
Het verhaal zal ongetwijfeld waar zijn, maar zoals NeoDutchio al schrijft is een dergelijk verhaal geen enkele reden voor een algeheel verbod op Pur.
Doorgaans wordt Pur alleen gebruikt voor het afdichten van kieren, naden etc en wordt het niet in grote hoeveelheden opgesloten in een spouwmuur zoals hier. Wel worden soms vloeren (bovenkant kruipruimte) of dakbeschot met Pur geïsoleerd. Hoewel in de periode van uitharding de lucht in huis dan niet heel gezond zal zijn, ben je er wel tamelijk zeker van dat het Pur wegens voldoende blootstelling aan lucht de kans krijgt om in korte tijd volledig uit te harden. In een volledig met Pur gevulde spouwmuur is geen lucht aanwezig, waardoor andere chemische processen kunnen optreden dan de bedoeling is met alle gevolgen van dien. Bij een overdosis Pur in een opgesloten ruimte (spouwmuur) heb je bovendien de kwaal dat het Pur vanwege de uitzettingscoefficient veel krachten zal uitoefenen op de bouwkundige constructie, met bouwkundige schade tot gevolg.
Voor isolatie gebruik je het beste 'gebruiksklare' materialen (minerale wol, pir-platen). Voor afdichting gebruik je Pur wat vanwege de uitzetting de gehele af te dichten opening zal vullen en hermetisch zal afsluiten.
Doorgaans wordt Pur alleen gebruikt voor het afdichten van kieren, naden etc en wordt het niet in grote hoeveelheden opgesloten in een spouwmuur zoals hier. Wel worden soms vloeren (bovenkant kruipruimte) of dakbeschot met Pur geïsoleerd. Hoewel in de periode van uitharding de lucht in huis dan niet heel gezond zal zijn, ben je er wel tamelijk zeker van dat het Pur wegens voldoende blootstelling aan lucht de kans krijgt om in korte tijd volledig uit te harden. In een volledig met Pur gevulde spouwmuur is geen lucht aanwezig, waardoor andere chemische processen kunnen optreden dan de bedoeling is met alle gevolgen van dien. Bij een overdosis Pur in een opgesloten ruimte (spouwmuur) heb je bovendien de kwaal dat het Pur vanwege de uitzettingscoefficient veel krachten zal uitoefenen op de bouwkundige constructie, met bouwkundige schade tot gevolg.
Voor isolatie gebruik je het beste 'gebruiksklare' materialen (minerale wol, pir-platen). Voor afdichting gebruik je Pur wat vanwege de uitzetting de gehele af te dichten opening zal vullen en hermetisch zal afsluiten.
-
Bob Schurkjens
Nieuwsuur-item over PUR uit 2012. Huis professioneel volgepompt met PUR, bewoners ziek. Er zullen in de toekomst nog wel meer gezondheidsproblemen ontstaan door isolatie.
https://youtu.be/I8isbU1ubHs
https://youtu.be/I8isbU1ubHs
In dit geval lijkt het eerder een geval van verkeerd gebruik/toepassing, als er structurele schade ontstaat aan het pand na aanbrengen, dan is het duidelijk verkeerd aangebracht. En als PUR niet goed uithardt, dan betekent dit dat de 2 componenten, di-isocyanaat en polyol, niet 100% verbinden tot een vaste massa, en dan kan er uitdamping ontstaan. En die dampen zijn niet zo bijster gezond, met de klachten in het artikel tot gevolg. Goed aangebracht, lees 100% uitgehard PUR, kan geen dampen afgeven, en dus niet deze klachten veroorzaken. Dat dit later bij de sloop weer andere (verwerkingsproblemen) kan geven is een ander verhaal.
-
stofzuigertje
Na de puinzooi en grote brokken naast je huis leggen kan het alsnog uitharden!
Dan kuil graven, schone grond voordelig afvoeren en de kuil opvullen met....... mag niet maar kan wel!
Zand erover en boven op deze verse schone zand laag een nieuw huis bouwen!
Het probleem is het verwerken, dat is erg duur en de brokken 50 jaren in de grond laten en alles is uitgewerkt.
Zelf heb ik zo van een grote schuur asbest platen verwijderd, en die zijn ook spoorloos verdwenen!
ruim 4000 m3 asbest is totaal spoorloos en wegbrengen goed ingepakt is erg duur!
Ik weet dat op deze manier afval afvoeren niet mag maar ik heb bij grote bekende bedrijven zelf gezien hoe ver weg ze het vervoerde en de controle die in theorie plaats kan vinden..... dat kan ik ook wel!
Als kleutertje zal ik een verbrande woning verdwijnen en daar staat nu ook nog steeds een prima woning bovenop!
Dan kuil graven, schone grond voordelig afvoeren en de kuil opvullen met....... mag niet maar kan wel!
Zand erover en boven op deze verse schone zand laag een nieuw huis bouwen!
Het probleem is het verwerken, dat is erg duur en de brokken 50 jaren in de grond laten en alles is uitgewerkt.
Zelf heb ik zo van een grote schuur asbest platen verwijderd, en die zijn ook spoorloos verdwenen!
ruim 4000 m3 asbest is totaal spoorloos en wegbrengen goed ingepakt is erg duur!
Ik weet dat op deze manier afval afvoeren niet mag maar ik heb bij grote bekende bedrijven zelf gezien hoe ver weg ze het vervoerde en de controle die in theorie plaats kan vinden..... dat kan ik ook wel!
Als kleutertje zal ik een verbrande woning verdwijnen en daar staat nu ook nog steeds een prima woning bovenop!
-
NeoDutchio
Vandaag heb ik familie gesproken van diegene van wie het huis gesloopt is. Er is een fout gemaakt in de samenstelling van de pur. Hierdoor is de buitenkant wel uitgehard, maar de binnenkant niet. Hierdoor ontstaan nu problemen bij het slopen. Het storten van pur is nooit een probleem, echter geen enkel bedrijf durft dit aan omdat men niet weet wat er met deze pur exact aan de hand is. Zo lang het chemische proces nu aan de gang is durft niemand iets.
De reden dat het huis ontzet geraakt is, is omdat er veel te veel pur gebruikt is. Door het uitzetten is alles weggedrukt.
Oftewel, een geval op zich en geen gewoonte bij het gebruiken van pur. Diegene die de pur aangebracht heeft is verzekerd en daarmee wordt alles netjes geregeld.
De reden dat het huis ontzet geraakt is, is omdat er veel te veel pur gebruikt is. Door het uitzetten is alles weggedrukt.
Oftewel, een geval op zich en geen gewoonte bij het gebruiken van pur. Diegene die de pur aangebracht heeft is verzekerd en daarmee wordt alles netjes geregeld.
-
Bob Schurkjens
Purschuim is nou niet wat je noemt purfect.
Pur kan best het nieuwe asbest zijn: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6a0fab5/ de gevaren worden onderschat.
Zie ook: https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/
Dat zal een opluchting zijn voor die mensen.NeoDutchio schreef:Vandaag heb ik familie gesproken van diegene van wie het huis gesloopt is. Er is een fout gemaakt in de samenstelling van de pur. Hierdoor is de buitenkant wel uitgehard, maar de binnenkant niet. Hierdoor ontstaan nu problemen bij het slopen. Het storten van pur is nooit een probleem, echter geen enkel bedrijf durft dit aan omdat men niet weet wat er met deze pur exact aan de hand is. Zo lang het chemische proces nu aan de gang is durft niemand iets.
"Verzekerd" en "netjes geregeld" in een zin. Ik zou eventjes afwachten met juichen tot de centjes echt binnen zijn. In link van topic start valt te lezen dat ellende met verzekeraar ook al Jaren loopt.NeoDutchio schreef:Diegene die de pur aangebracht heeft is verzekerd en daarmee wordt alles netjes geregeld.
-
NeoDutchio
Als je een klok hoort luiden, dan ook even kijken waar de klepel hangt. Het gaat hier dus NIET om de purbussen die verkocht worden, en ook niet over de normale pur die voor afdichting gebruikt wordt bij het bouwen of (na) isoleren van een huis. Het gaat om de isolatieschuim waarmee spouwen en kruipruimtes dicht gespoten worden. Dit kan je in de verste verte niet vergelijken met de bussen die je koopt.Cornelis7 schreef:Pur kan best het nieuwe asbest zijn: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6a0fab5/ de gevaren worden onderschat.
Wat is er dan anders, behalve de grotere verpakking?NeoDutchio schreef:Dit kan je in de verste verte niet vergelijken met de bussen die je koopt.
Schadelijkheid zit meestal in de dosis. Eén paracetamol helpt tegen pijn, heel veel paracetamol brengt ernstige schade toe.
Een kuub (ik noem maar wat) niet uitgehard pur-schuim rondom een heel huis is dus echt wat anders dan een afgedichte kier langs een kozijn.
Een kuub (ik noem maar wat) niet uitgehard pur-schuim rondom een heel huis is dus echt wat anders dan een afgedichte kier langs een kozijn.
Tuurlijk is dosis belangrijk.
Maar
Maar
suggereert toch duidelijk dat dit ander een materiaal dan wel samenstelling betreft.NeoDutchio schreef:in de verste verte niet vergelijken met de bussen die je koopt.
-
NeoDutchio
Het bedoelde het o.a. over het gebruik. Een grote hoeveelheid in een kleine ruimte spuiten zonder inbreng van vocht en lucht geeft meer problemen dan een bus leegspuiten als afdichting.16again schreef:Tuurlijk is dosis belangrijk.
Maarsuggereert toch duidelijk dat dit ander een materiaal dan wel samenstelling betreft.NeoDutchio schreef:in de verste verte niet vergelijken met de bussen die je koopt.
Daarbij wordt in de spouwisolatie de traditionele pur gebruikt (star en een hoge uitzetting) terwijl in de bouw flexpur gebruikt wordt. Deze zet minder uit en heb je dus ook minder kans op rotting van binnenuit.
-
stofzuigertje
De vloer word vochtig gemaakt en dat PUR laagje is pas uren later dikker geworden en dan pas zie je hoeveel de laagdikte is geworden.
Dan ventileren en zelden problemen omdat de onderkant vloer spuiten er ruimte voldoende is voor uit te schuimen.
De muur is totaal andere PUR, die moet wel volledig vullen en geen warmte lek veroorzaken dus voldoende gevuld maar ook niet teveel omdat de druk een spouwmuur uit elkaar kan drukken.
Daarom vele gaten waar het uit kan komen dus meer dan alleen voor vullen.
Als je onervaren personeel zonder controle laat werken en dit komt vaak pas jaren later als claim bij ook niet snel werkende verzekeraars en deskundigen!
Zelf heb ik ervaring met een spuitbusje van de Action, de achterklep bekleding waren clips afgebroken en met 2 flinke kwakken vastgezet...
spanbanden eromheen en later even gekeken met losse lang camera op telefoon en er was meer geschuimd als ik wilde.... nog meer en ik had nieuwe klep kunnen halen dus ik ging ook iets te royaal.. bus hoeft niet leeg!
Wel goed dat ik naast de spanbanden ook enkele plaatjes houd erop gedaan heb want pur kan de bekleding ook uit elkaar drukken.
Ik weet niet wat straks de sloperij gaat zeggen als ik hem laat vernietigen.... maar ik weet dat je beter tekort kunt gebruiken en bij schuimen dan mijn royale het kost toch niets bij de Action methode!
Pur is sterker dan je denkt en de kunststof kozijnen ook..... en dat werd na afloop diverse plekken Pur na 24 uren weg halen en veel extra werk!
Ik weet hoe het niet moet en zal het zeker niet bij mijn thuis doen hoewel veel goedkoper dan vakman.... tot het fout gaat!
Dan ventileren en zelden problemen omdat de onderkant vloer spuiten er ruimte voldoende is voor uit te schuimen.
De muur is totaal andere PUR, die moet wel volledig vullen en geen warmte lek veroorzaken dus voldoende gevuld maar ook niet teveel omdat de druk een spouwmuur uit elkaar kan drukken.
Daarom vele gaten waar het uit kan komen dus meer dan alleen voor vullen.
Als je onervaren personeel zonder controle laat werken en dit komt vaak pas jaren later als claim bij ook niet snel werkende verzekeraars en deskundigen!
Zelf heb ik ervaring met een spuitbusje van de Action, de achterklep bekleding waren clips afgebroken en met 2 flinke kwakken vastgezet...
spanbanden eromheen en later even gekeken met losse lang camera op telefoon en er was meer geschuimd als ik wilde.... nog meer en ik had nieuwe klep kunnen halen dus ik ging ook iets te royaal.. bus hoeft niet leeg!
Wel goed dat ik naast de spanbanden ook enkele plaatjes houd erop gedaan heb want pur kan de bekleding ook uit elkaar drukken.
Ik weet niet wat straks de sloperij gaat zeggen als ik hem laat vernietigen.... maar ik weet dat je beter tekort kunt gebruiken en bij schuimen dan mijn royale het kost toch niets bij de Action methode!
Pur is sterker dan je denkt en de kunststof kozijnen ook..... en dat werd na afloop diverse plekken Pur na 24 uren weg halen en veel extra werk!
Ik weet hoe het niet moet en zal het zeker niet bij mijn thuis doen hoewel veel goedkoper dan vakman.... tot het fout gaat!
-
NeoDutchio
Even uitgaande van de starre pur. Met een beetje vocht erbij heb je geen uren nodig totdat die flink uitgezet is. Als vergelijk, met vocht zet pur 2x zo veel uit als zonder vocht.stofzuigertje schreef:De vloer word vochtig gemaakt en dat PUR laagje is pas uren later dikker geworden en dan pas zie je hoeveel de laagdikte is geworden.