LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco wacht meer dan 5 maanden met terugbetalen van 800 euro

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jvdhengel

Eneco wacht meer dan 5 maanden met terugbetalen van 800 euro

Ongelezen bericht door jvdhengel »

Eneco heeft maanden geleden aangegeven dat ze een meterstand correctie zouden doorvoeren. Het gaat om 3744 KWH (ca 800 euro). Dit dossier loopt al maanden bij Eneco, maar ze nemen maar geen actie.

Even de feiten op een rij:
1. Rond november 2018 heb ik de meterstand voor telwerk 1 doorgegeven. Deze stond op stand 0.
2. Eneco is uitgegaan van meterstand 3744 KWH, en geven aan dat dit een schatting is.
3. Deze meterstand heb ik niet doorgegeven.
4. Begin januari komt Stedin langs om de meterstand op te nemen. Zij bevestigen dat de stand op 0 staat.
5. Eneco geeft aan dat er een meterwissel is geweest op een onbekende datum, en dat daarbij de stand naar 0 is gegaan.
6. Er is volgens mij nooit een meterwissel geweest.
7. Ik heb op 4 maart contact opgenomen met Stedin om na te vragen wanneer die wissel dan is geweest. Stedin geeft aan dat er volgens hen ook geen wissel heeft plaatsgevonden. Zij geven ook aan dat Eneco contact op kan nemen nemen met de leveranciersdesk van Stedin zodat Stedin dit ook aan Eneco kan doorgeven.
8. Op 4 maart heb ik telefonisch contact met de Eneco helpdesk om dit door te geven. De dame van de helpdesk geeft hierbij aan dat ze een intern verzoek voor aanpassing doet. Ze geeft hierbij aan dat ze verwacht dat ik binnen 5 werkdagen terugkoppeling hierop zou krijgen.
9. Op 23 maart bel ik Eneco want ik heb nog niets vernomen. Nog even 2 weken wachten zegt Eneco.
10 Op 7 mei heb ik contact met Eneco want het nog steeds niets vernomen. Dame van Eneco geeft aan dat ze het zelf gaat volgen, eventueel hogerop gaat spelen. Ze zou zelf 2 weken na 7 mei kijken hoe het er mee staat. Het is nu 28 mei 2019 en ik heb nog niets vernomen.

mahadma

Re: Eneco wacht meer dan 5 maanden met terugbetalen van 800 euro

Ongelezen bericht door mahadma »

Stop met bellen, stuur ze een duidelijke brief en gelijke email met deadline van 14 dagen voor betaling/reactie.
Noem kort krachtig zoals in dit verhaal de feiten en stuur ze na die 14 dagen een rappel, met weer 14 dagen met de aantekening dart na deze 14 dagen een rechtszaak volgt, met kosten voor hun kant.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Als de door u doorgegeven beginstand 0 is en de stand bij de meteropname ook 0 is lijkt me dat wel een duidelijk verhaal en hoeft er toch helemaal geen meterwissel plaats te hebben gevonden, er is alleen geen verbruik geweest. En als u er met hen niet uit komt is mijn advies om het via de geschillencommissie te spelen.

Hoewel 0 verbruik wel vreemd is, neem ik aan dat hier gewoon een verklaring voor is.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heb je een ferrarismeter die terugloopt? Of een digitale of een slimme meter? Over meterwissel kan toch geen discussie zijn.

jvdhengel

ik had geen slimme meter (inmiddels wel) en er was een dubbele meter waarvan er 1 meter op 0 staat (en de andere gewoon werkt)

Theotrucker

Die ene meter was dus kapot? Dan kunnen ze inderdaad schatten, dit moet wel in overeenstemming zijn met het historisch verbruik.

berndv

jvdhengel schreef:
28 mei 2019 15:28
ik had geen slimme meter (inmiddels wel) en er was een dubbele meter waarvan er 1 meter op 0 staat (en de andere gewoon werkt)
U kunt met een dubbele meter ook 1 tarief hebben als u dit aangegeven heeft, maar op de tijdstippen dat de meter zou moeten lopen die op 0 stond, draaide toen de andere meter wel?

Ik moet zeggen dat het verhaal nu dus wel wat vreemder en ingewikkelder wordt. Als de meter defect is/was en daardoor geen verbruik registreerde, is uw verbruik dus ook niet 0, de meterstand was dit weliswaar wel, maar een schatting is dan niet geheel onlogisch. Maar die schatting zou dan wel ergens op gebaseerd moeten zijn.

Hoe lang woont u al op diezelfde plek? Heeft die meter altijd op 0 gestaan? Hoeveel heeft u verbruikt op de andere meter?

Theotrucker

Volgens mij schakelt de meter ook om naar ander tarief bij gebruik van hetzelfde tarief. Beide meterstanden worden opgeteld. Ten minste bij mij.

berndv

Dat laatste wist ik niet, zou inderdaad ook wel logisch zijn, aangezien het apparaatje dat de puls voor schakelen niet gekoppeld is aan een abonnement, het is geen "slim" apparaat. Dus dan is het inderaad wel logisch dat beide verbruiken bij elkaar optellen.

Ben bij ts wel benieuwd of die wel schakelt, of dat het gehele verbruik nu op 1 meter gerekend is. Die 0 stand is dan wel opmerkelijk, dat doet lijken alsof de meter het nog nooit gedaan heeft.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn oude meters met en zonder signaal, de met signaal voor dubbel tarief komt meeste voor.

Maar een kleine groep had enkele meter en omdat de op waren zijn soms dubbele geplaatst waarbij er maar 1 draaide en er niet is overgeschakeld.

Ik vermoed dat deze nog steeds op 0000 staat en er enkel tarief geleverd is.
U heeft gewoon recht op juiste standen en niet geschatte waarde die verkeerd is.

jvdhengel

De meter is nieuw (nieuwbouw huis). De andere meter heeft gewoon doorgelopen, en geeft een reeel verbruik weer. We wonen er 1 jaar en het was de eerste keer dat ik een meterstand door heb gegeven. Er zit een slimme meter in, maar deze blijkt geen signaal door te geven waardoor ik zelf de stand moest doorgeven.

jvdhengel

Het punt is eigenlijk dat Eneco aangeeft de stand te corrigeren, en mij terug te betalen, maar dat ze dat gewoon niet doen.

Theotrucker

Dan naar de geschillencommissie.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

mahadma schreef:
28 mei 2019 12:15
Stop met bellen, stuur ze een duidelijke brief en gelijke email met deadline van 14 dagen voor betaling/reactie.
Noem kort krachtig zoals in dit verhaal.
Kies gerust een kortere termijn. Drie ofvijf dagen is voldoende. Geef ook aan dat men anders in verzuim is. De termijn moet lang genoeg zijn om realistisch te kunnen betalen, langer hoeft niet.

berndv

jvdhengel schreef:
28 mei 2019 21:03
De meter is nieuw (nieuwbouw huis). De andere meter heeft gewoon doorgelopen, en geeft een reeel verbruik weer. We wonen er 1 jaar en het was de eerste keer dat ik een meterstand door heb gegeven. Er zit een slimme meter in, maar deze blijkt geen signaal door te geven waardoor ik zelf de stand moest doorgeven.
jvdhengel schreef:
28 mei 2019 21:07
Het punt is eigenlijk dat Eneco aangeeft de stand te corrigeren, en mij terug te betalen, maar dat ze dat gewoon niet doen.
OK, nu wordt het me wel weer wat duidelijker. Dus de ene meter heeft al het verbruik geregistreerd en dit heeft u ook gewoon betaald, er is dus geen energie verbruikt die niet geregistreerd is door een meter. Dit is dus ook door Eneco erkend, en u heeft dus ook bevestiging dat zij een fout hebben gemaakt. Dus discussie over de schatting is er niet meer. Want dat lees ik namelijk niet in uw OP. Ik lees alleen maar dat u steeds spreekt met de mensen van het callcenter en dat die het doorzetten, maar ik lees nergens dat Eneco ook officieel heeft verklaard dat er een fout is gemaakt en dat de schatting, en daarmee ook de kosten, onterecht zijn.

Probeer in ieder geval de communicatie schriftelijk te houden, of dat nu per brief of per mail is maakt niet uit, maar dan heeft u in ieder geval bewijs. Of het zin heeft om een vordering te doen met een termijn vraag ik mij af, dat heeft alleen zin als er bij Eneco ook bekend is dat die kosten onterecht zijn, en dan bedoel ik niet een dame uit het callcenter die u gelijk heeft gegeven.

Gesloten