LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Goedkope bouwkundige keuring
Goedkope bouwkundige keuring
Ik heb een huis op het oog. Voordat ik een bod doe, wil ik eerst iets meer vertrouwen hebben in de kwaliteit van het huis. Ik heb geen zin om 350 euro voor een keuring te betalen. Zijn er niet ergens checklistjes oid aan de hand waarvan ik zelf kan kijken hoe goed het huis is?
Re: Goedkope bouwkundige keuring
heb je een technische achtergrond dan?
want ik weet niet of jij alles wel ziet/begrijpt (staat van beton enzo), dan een bedrijf die dit doet.
wij hebben het trouwens voor iets van 275 laten doen.
dus er zijn goedkopere alternatieven
want ik weet niet of jij alles wel ziet/begrijpt (staat van beton enzo), dan een bedrijf die dit doet.
wij hebben het trouwens voor iets van 275 laten doen.
dus er zijn goedkopere alternatieven
Wat is goedkoper: Het huis laten keuren voor €350 of zelf iets gaan keuren waarvan je bij lange na niet de expertise in je bezit hebt wat zo'n bedrijf wel heeft, gebreken over het hoofd zien en straks voor megadure kosten te komen staan?
Ik zou gewoon die €350 betalen. Als je een huis koopt, kunnen die kosten er ook nog wel bij lijkt me en het voorkomt een hele hoop ellende.
Ik zou gewoon die €350 betalen. Als je een huis koopt, kunnen die kosten er ook nog wel bij lijkt me en het voorkomt een hele hoop ellende.
Vereniging eigen huis
Als je aan de hand van een checklijst de technische staat van een huis kunt beoordelen heb je ook geen checklijst nodig. Laat het gewoon lekker over aan de mensen wiens vak het is. Het gaat weliswaar in tegen de huidige trend dat iedereen die een vak beheerst wel een oplichter zou moeten zijn omdat ze geld voor hun vakkennis vragen, maar uiteindelijk is het toch het beste.
Het hangt ook af van wat voor huis het is. Een huis uit 2002 kun je zelf ook wel met een checklist maar een hut uit 1962 of 1936 is andere koek. Wat ik zie is dat je die kosten van die keuring er dan altijd uit haalt als je gaat bieden met het rapport in je hand.
Je moet zeggen dat hij heel kritisch moet kijken. Dan ga je met het rapport naar de verkoper en dan zeg je "hé gast, wat probeer je me nu te verkopen" ?
Je moet zeggen dat hij heel kritisch moet kijken. Dan ga je met het rapport naar de verkoper en dan zeg je "hé gast, wat probeer je me nu te verkopen" ?
ja daar ben ik het wel mee eens, schijnbaar niet iedereen.Auti-Mama schreef:Wat is goedkoper: Het huis laten keuren voor €350 of zelf iets gaan keuren waarvan je bij lange na niet de expertise in je bezit hebt wat zo'n bedrijf wel heeft, gebreken over het hoofd zien en straks voor megadure kosten te komen staan?
wij hadden afgesproken, als het bedrag boven de 5000 euro zou komen wij van het huis af konden.
dan kun je beter 350 betalen, dan dat je enkele duizenden euro moet betalen voor reparatie.
zeker als jij als leek het huis hebt beoordeeld en dan geen schade ziet zitten, en dan gaat klagen als er iets niet goed is. succes bij de rechter dan
Ik zou het ideaal vinden als ik met een checklist een gevoel kan krijgen of ik een goed huis koop. Het geeft je houvast en je kunt het goed gebruiken in de onderhandelingen! Ik ga eens zoeken of dergelijke lijsten bestaan.
Ik heb een checklist gevonden: http://bouwcheck.nu
als je zo'n checklist nodig hebt, is dat al een goede indicatie dat je beter een expert kan laten kijken.
ik doe altijd al het (klus)werk in, om en aan het huis zelf en heb een achtergrond in de techniek, maar bij de aankoop van een huis laat ik liever een bouwkundige kijken. die jongens zien altijd dingen waar de gemiddelde doe-het-zelver gewoon overheen kijkt.
op de aanschaf van een huis zijn die kosten peanuts
ik doe altijd al het (klus)werk in, om en aan het huis zelf en heb een achtergrond in de techniek, maar bij de aankoop van een huis laat ik liever een bouwkundige kijken. die jongens zien altijd dingen waar de gemiddelde doe-het-zelver gewoon overheen kijkt.
op de aanschaf van een huis zijn die kosten peanuts
-
die checklist slaat echt helemaal nergens opBirgitt schreef:Ik heb een checklist gevonden: http://bouwcheck.nu
Hoezo niet? Ik vind het juist wel een handig lijstje om een goede indruk te krijgen. Lijkt heel erg op de vragen die in bouwkundige keuringen naar voren komen.
-
Hoezo niet? Ik weet niet waar ik moet beginnen met commentaar, zo veel...Birgitt schreef:Hoezo niet? Ik vind het juist wel een handig lijstje om een goede indruk te krijgen. Lijkt heel erg op de vragen die in bouwkundige keuringen naar voren komen.
Heeeeel oppervlakkig lijkt het er wel wat op misschien, met je ogen flink dichtgeknepen.
Zo'n internep-lijstje kan nooit een visuele bouwkundige inspectie ter plaatse vervangen, dat bestaat gewoon niet.
Sowieso kunnen bepaalde punten uit de keuring ook heel goed dienen als onderbouwing voor een wat lager bod. Mits deze keuring door een professional is gedaan. Een zelf ingevuld checklijstje zal niet zoveel indruk maken denk ik. Wat zijn die paar honderd euro nou op de kosten van een heel huis?
Als je de woning koopt, maakt dat geld misschien niet veel uit.mh73 schreef:Sowieso kunnen bepaalde punten uit de keuring ook heel goed dienen als onderbouwing voor een wat lager bod. Mits deze keuring door een professional is gedaan. Een zelf ingevuld checklijstje zal niet zoveel indruk maken denk ik. Wat zijn die paar honderd euro nou op de kosten van een heel huis?
Als de koop echter uiteindelijk afketst, ben je dat geld gewoon kwijt en mag je bij de volgende woning weer betalen.
Dat kan na een paar woningen natuurlijk best aantellen.
Toen ik mijn woning verkocht vond ik de kwaliteit van de technische keuring tegenvallen.
De koper vroeg aan de man of de vloer in de woonkamer onder de tegels massief beton was, waarop de man vertelde dat hij dat niet kon zien, zonder de vloer open te hakken.
Maar als hij een keer flink op de vloer had gestampt, had hij wel kunnen horen dat het Lewisplaten op houten balken waren.
De man had overigens wel een vochtmeter bij zich.
Met het controleren van een woning aan de hand van een lijstje, zul je dus nooit vochtige muren opsporen.
Het gaat mij erom dat ik een idee krijg bij de bouwkundige staat van de woning en daarmee de onderhandelingen kan ingaan. Ik kan mijn lagere bod dan baseren op meer argumenten. Als je een bouwkundige keuring laat doen als voorbehoud, dan ben je er al uit qua koopprijs. Ik wil het juist gebruiken om tot een voor mij goede koopprijs te komen.
Een goed gevoel geeft helemaal geen houvast, en je gevoel kun je niet gebruiken in de onderhandelingen. Je hebt alleen iets aan de feiten, je moet iets zeker weten. Alleen dan kun je dit gebruiken in onderhandelingen.Birgitt schreef:Ik zou het ideaal vinden als ik met een checklist een gevoel kan krijgen of ik een goed huis koop. Het geeft je houvast en je kunt het goed gebruiken in de onderhandelingen! Ik ga eens zoeken of dergelijke lijsten bestaan.
Mensen zouden eens moeten beseffen dat bepaalde dingen nu eenmaal geld kosten, dat goedkoop duurkoop kan zijn en dat gratis niet bestaat. Maar dat is mijn mening.