Ik heb onlangs een oud huis betrokken. Ik bewoon de onderste woonlaag, mijn bovenbuurman de bovenverdiepingen.
Graag wil ik een houtkachel plaatsen in mijn woning, ik heb ik mijn woonkamer twee schouwen die daarvoor in princiepe geschikt moeten zijn. Er zitten steens gemetselde kanalen op, origineel bedoeld voor kolenkachels.
Vanwege de ouderdom van het huis (100 jaar) en om problemen te voorkomen heb ik getracht een RVS binnenpijp in de schoorsteen te laten plaatsen. Een gerennomeerd bedrijf is geweest, maar de 125mm pijp bleek niet te plaatsen en kwam vast te zitten in de bestaande schoorsteen.
Nu zit ik met een dilemma, ik heb twee opties:
- plaatsen van de kachel op het bestaande kanaal, zonder binnenpijp of
- Hakken in de muur van de buurman.
Beide opties vindt mijn buurman niet zo'n goed plan? Het liefst plaats ik de binnenpijp, het is tenslotte mijn rookkanaal! Kan ik de buurman dwingen mij toegang te verschaffen tot de pijp en dus om te hakken in zijn woning? (uiteraard wordt alles weer netjes in orde gemaakt)
Of moet ik maar gewoon mijn kachel aansluiten op het bestaande kanaal en kijken waar het schip strand? Bij eventuele lekkages moet het kanaal dan alsnog aangepakt worden, het liefts ben ik dit voor. Of kan de buurman mij in geheel verbieden een houtkachel te stoken?
Ken het niet meer geschikt zijn van het kanaal voor een houtkachel als achterstallig onderhoud worden aangemerkt, zodat e.e.a. conform VVE aangepakt moet worden?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Houtkachel op gedeelde schoorsteen
Houtkachel op gedeelde schoorsteen
Laatst gewijzigd door eflukx op 21 dec 2009 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Houtkachel op gedeelde schoorsteen
Beste,
Sterker nog de schoorstenen zullen in de splitsingsakte als gemeenschappelijke gedeelten worden betiteld. Je hebt dus toestemming van de VvE nodig om het schoorsteenkanaal aan te passen, en een houtkachel te plaatsen.
Afhankelijk van de gemeente kun je zelfs hun toestemming nodig hebben.
Advies : ga niet onbezonnen te werk, de consequenties kunnen zeer groot zijn
Dit is de slechtste optie, want een houkachel doet creosoot afzetten in het rookgaskanaal wat tot een schoorsteenbrand kan leidenOf moet ik maar gewoon mijn kachel aansluiten op het bestaande kanaal en kijken waar het schip strand?
Nee, want het is geen achterstallig onderhoud, maar een aanpassing.Ken het niet meer geschikt zijn van het kanaal voor een houtkachel als achterstallig onderhoud worden aangemerkt, zodat e.e.a. conform VVE aangepakt moet worden?
Sterker nog de schoorstenen zullen in de splitsingsakte als gemeenschappelijke gedeelten worden betiteld. Je hebt dus toestemming van de VvE nodig om het schoorsteenkanaal aan te passen, en een houtkachel te plaatsen.
Afhankelijk van de gemeente kun je zelfs hun toestemming nodig hebben.
Advies : ga niet onbezonnen te werk, de consequenties kunnen zeer groot zijn
Het kanaal is van origine geschikt voor het stoken van kolen en hout. Vanwege de ouderdom kan het zijn dat het nu niet meer voldoet.Nee, want het is geen achterstallig onderhoud, maar een aanpassing.
Er is dus geen sprake van een aanpassing, maar van het terugbrengen in originele (functionele) staat.
-
Beste,
Dit is niet hetzelfde, en ook niet in lijn met je eerdere posting,Het kanaal is van origine geschikt voor het stoken van kolen en hout.
Voor een houtkachel is meestal een binnenbus van RVS nodig, voor kolen nietEr zitten steens gemetselde kanalen op, origineel bedoeld voor kolenkachels.
-
Je zou kunnen overwegen indien het een recht kanaal betreft,
om door middel van een diamantboorbedrijf het kanaal groter te laten boren.
zodat er alsnog een rvs pijp in kan.
om door middel van een diamantboorbedrijf het kanaal groter te laten boren.
zodat er alsnog een rvs pijp in kan.