| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huis uit de verkoop gehaald
-
GOSSveghTISC
Huis uit de verkoop gehaald
Een week voor de overdracht bij de notaris haalt de verkopende partij tegen elke verwachting in de woning uit de verkoop, vijf weken voordat de potentiële koper zijn huidige huis uit moet. De enige woorden die de verkoopmakelaar hierbij aan de kopers geeft: 'er geen goed gevoel bij'. Een dag na de boodschap staat op Funda te lezen dat het huis toch is verkocht. De kopers zijn in shock, moeten halsoverkop onderdak gaan zoeken en hebben al kosten gemaakt ter hoogte van 4000 euro. WAT BETREFT DE WONING HEEFT DE VERKOPER/MAKELAAR GEEN WET OVERTREDEN, maar wat kan de koper nog wel doen?
-
NeoDutchio
Re: Huis uit de verkoop gehaald
Als er al een voorlopig koopcontract getekend is, dan hebben de kopers nog 3 dagen bedenktijd en de verkopers zitten er aan vast. U praat over een week voor de overdracht, dan zouden alle handtekeningen toch gezet moeten zijn en moet de woning gewoon opgeleverd worden.
Tenzij er informatie is die u niet verteld.
Tenzij er informatie is die u niet verteld.
Inderdaad, als de ontbindende voorwaarden verlopen zijn en die paar dagen 'afkoelperiode' ook, dan kunnen de kopers gebruik maken van de contractueel vastgelegde boeteclausules. In de meeste standaard contacten zijn zulke boetes wel vastgelegd. Als er geen boetes zijn vastgelegd, dan is dat erg ongebruikelijk en niet heel handig geweest van de potentiële kopers.
-
witte angora
Dan heb je geen poot om op te staan denk ik.GOSSveghTISC schreef: ↑24 feb 2020 10:52WAT BETREFT DE WONING HEEFT DE VERKOPER/MAKELAAR GEEN WET OVERTREDEN, maar wat kan de koper nog wel doen?
Maar ik snap het niet helemaal dat jullie over 5 weken jullie woning uit moeten terwijl je deze woning kennelijk nog niet eens had. Dat is toch niet de fout van de verkoper? En ik snap ook de motivatie niet zo erg. Verkocht is verkocht en betaald is betaald zou je denken. Wat er verder met de woning gaat gebeuren doet niet ter zake, dat is jullie keuze. En hoe het kan dat de woning een dag later helemaal verkocht is? Aan familie misschien?
Het enige wat er op zit is ergens wat zien te huren.
Dit verhaal is niet compleet. Vertel eerst de rest eens.
gewicht
vindt dit leuk
Is er dan nog niets getekend?
-
witte angora
Eerlijk gezegd, maar ongetwijfeld zal ik er giga-naast zitten, krijg ik het gevoel dat de TS heeft lopen rekken en rekken omdat hij zo kort mogelijk twee woningen tegelijk wilde hebben. Dan is er inderdaad niks getekend, dan kan de verkoper er inderdaad 'geen goed gevoel' bij hebben, en als er dan een andere koper voor de kust ligt, is het niet zo moeilijk om een knoop door te hakken.
Maar nogmaals, er zal vast wel iets heel anders aan de hand zijn.
Maar nogmaals, er zal vast wel iets heel anders aan de hand zijn.
kweenie
vindt dit leuk
En wat is de rol van de topicstarter in de zaak, koper, verkoper, makelaar of een kennis van.....?
Het verhaal is erg onduidelijk.
Het verhaal is erg onduidelijk.
heb net even het koopcontract van ons vorig jaar verkochte huis nagekeken en als ik die voorwaarden zou volgen, zou de verkoper u 10% van de koopprijs verschuldigd zijn als boete. Dat is natuurlijk wel met de voorwaarde dat u het (voorlopig) koopcontract moet hebben getekend. Een bedenktijd van 3 dagen geldt alleen voor de kopende partij, niet voor de verkopende.
Verder zijn er vaak nog wel ontbindende voorwaarden en dergelijke. Maar goed, er wordt geen enkele info gegeven over de contractuele status en in welke stap van het verkoopproces de partijen zaten, alleen dat er een afspraak bij de notaris was.
Verder zijn er vaak nog wel ontbindende voorwaarden en dergelijke. Maar goed, er wordt geen enkele info gegeven over de contractuele status en in welke stap van het verkoopproces de partijen zaten, alleen dat er een afspraak bij de notaris was.
-
witte angora
Gebruikersstatistieken
Laatst actief:
24 feb 2020 10:53
Vooralsnog lijkt het er niet op dat er ooit nog antwoorden komen. TS zal wel druk op zoek zijn naar een chalet op een camping of iets dergelijks.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
witte angora
Eigenlijk ben ik best wel benieuwd wat er nou 4000 euro heeft gekost, gerelateerd aan deze woning. Maar ook dat zullen we wel niet meer horen denk ik.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Misschien advieskosten, taxatiekosten, bouwkundige keuring?
Jasper45
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
Komkommertijd
Bij niet doorgaan van een verkoop, en Notaris datum bekend is de termijn normaal al verlopen.
Dan geld zowel voor Koper als Verkoper de boete standaard 10% van afgesproken koopsom.
Als ze deze alsnog aan een ander willen verkopen moeten die meer dan 10% meer geboden hebben, en via deze
notaris kun je beslag op de woning laten leggen zolang ze niet betaald hebben en die weet ook de regels.
Uit de verkoop halen mag zolang het niet definitief is en bod geaccepteerd.
Maar ik begreep na Notaris dat die persoon dit even mag regelen.
Dan geld zowel voor Koper als Verkoper de boete standaard 10% van afgesproken koopsom.
Als ze deze alsnog aan een ander willen verkopen moeten die meer dan 10% meer geboden hebben, en via deze
notaris kun je beslag op de woning laten leggen zolang ze niet betaald hebben en die weet ook de regels.
Uit de verkoop halen mag zolang het niet definitief is en bod geaccepteerd.
Maar ik begreep na Notaris dat die persoon dit even mag regelen.
Dit kan niet ZOMAAR !!!GOSSveghTISC schreef: ↑24 feb 2020 10:52Een week voor de overdracht bij de notaris haalt de verkopende partij tegen elke verwachting in de woning uit de verkoop,
Is er wel een (voorlopig**) koopcontract getekend ?
Zo ja, stel dan de verkoper in gebreke en eis nakoming van de koopovereenkomst en de levering van de woning.
Levert de verkoper niet, dan blijft alleen de gang naar de rechter.
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekeraar en als u die niet heeft, ga dan naar het juridisch loket, of nog beter, zoek juridische ondersteuning van een advocaat.
** behoudens de ontbindende voorwaarden is er niets voorlopig aan voorlopig koopcontract en is bij tekening hiervan de koop/verkoop gesloten en wel door beide partijen en beide partijen moeten deze naleven.
gewicht
en Komkommertijd
vinden dit leuk
een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, kunt u dit bewijzen dan moet de verkoper leveren....
geen overeenkomst, niets getekend, niets overeengekomen, dan is het helaas pindakaas...
geen overeenkomst, niets getekend, niets overeengekomen, dan is het helaas pindakaas...
Een mondelinge overeenkomst is niet rechtsgeldig bij de koop van een huis.
Helaas, niets is minder waar. Sinds de invoering van de Wet Koop Onroerende Zaken is een mondeling gesloten koopovereenkomst met betrekking tot een particuliere woning met een particuliere koper niet meer geldig. De wet schrijft voor dat in een dergelijk geval de koop schriftelijk moet worden vastgelegd wil zij geldig zijn. De Hoge Raad heeft dit eind vorig jaar nog eens bevestigd. Bron djbnotarissen
Helaas, niets is minder waar. Sinds de invoering van de Wet Koop Onroerende Zaken is een mondeling gesloten koopovereenkomst met betrekking tot een particuliere woning met een particuliere koper niet meer geldig. De wet schrijft voor dat in een dergelijk geval de koop schriftelijk moet worden vastgelegd wil zij geldig zijn. De Hoge Raad heeft dit eind vorig jaar nog eens bevestigd. Bron djbnotarissen
tttlocke
vindt dit leuk
Ik denk dat koper (nog) geen overeenkomst getekend heeft. Waarom is onduidelijk, en TS laat het er zelf blijkbaar ook bij aanvullende info te geven (zegt ook al wat denk ik?) .BETREFT DE WONING HEEFT DE VERKOPER/MAKELAAR GEEN WET OVERTREDEN,
Blijkbaar heeft makelaar of verkoper zelf een andere partij gevonden waar ze meer vertrouwen hadden in een goede (en vlotte) afloop.
Huidige woningmarkt is geen kopersmarkt.
feitelijk dus niets. Bij een volgende woningaankoop zaken strak regelen, voordat er (extra) wellicht onnodige kosten gemaakt worden ..maar wat kan de koper nog wel doen?
Het zal in ieder geval geen uniek geval zijn. De hamvraag is inderdaad of er een koopcontract is getekend en welke voorwaarden daarin zijn opgenomen.
Maar aangezien de koper de notaris selecteert, mag TS ook van de notaris verwachten dat die het juiste advies zal geven. De dienstdoende notaris zal ook zeker meer details kennen dan wij hier op het Radar-forum.
Maar aangezien de koper de notaris selecteert, mag TS ook van de notaris verwachten dat die het juiste advies zal geven. De dienstdoende notaris zal ook zeker meer details kennen dan wij hier op het Radar-forum.