Hallo Forumbezoekers,
Mijn ouders zijn 60-plussers. Via via kregen ze enthousiaste verhalen te horen over verzilverd wonen. Dit betekent dat je huis verkocht wordt aan een woningstichting en dat je er zelf mag blijven wonen. Afhankelijk van je leeftijd en de waarde van de woning krijg je een bepaald bedrag in handen. Ik vraag me echter af wat de belastingtechnische gevolgen zijn van zo'n constructie. Op de site van verzilverd wonen vind ik dat niet terug. Kan iemand bij daarbij helpen?
Antoinet
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huis verkopen en er toch blijven wonen
Re: Huis verkopen en er toch blijven wonen
De verkoopopbrengst valt sowieso in box 3 en je hebt niet meer te maken met eigenaren-lasten voor bv OZB en voor het eigenwoningforfait. In feite huur je namelijk gewoon je eigen huis terug.
Maar ik denk dat, omdat er een verschil is tussen de marktwaarde en de verkoopprijs, je dit verschil (of een deel ervan) ook met een waarde in box 3 zou moeten opnemen. Immers: het recht om te wonen in je huis en ook in de toekomst geen huur te betalen, is flink wat geld waard. Die waarde neemt in de loop der jaren natuurlijk wel af, omdat je minder lang van de 'gratis huur' kunt profiteren. ('Je moet over het ontvangen geld en de waarde van het woonrecht vermogensrendementsheffing betalen' en 'Over dit
woonrecht betaalt hij belasting (box 3), de hoogte daarvan is 4% van de waarde van de woning in het
economische verkeer, vermenigvuldigd met een factor (1 tot 22) afhankelijk van de leeftijd van de
bewoner.'
Ik denk dat je voor het precieze antwoord bij de verzilverd wonen organisaties moet zijn. Bel/mail ze even. Vooral ook omdat de hoogte van die factor nogal leeftijdsafhankelijk is.
Maar ik denk dat, omdat er een verschil is tussen de marktwaarde en de verkoopprijs, je dit verschil (of een deel ervan) ook met een waarde in box 3 zou moeten opnemen. Immers: het recht om te wonen in je huis en ook in de toekomst geen huur te betalen, is flink wat geld waard. Die waarde neemt in de loop der jaren natuurlijk wel af, omdat je minder lang van de 'gratis huur' kunt profiteren. ('Je moet over het ontvangen geld en de waarde van het woonrecht vermogensrendementsheffing betalen' en 'Over dit
woonrecht betaalt hij belasting (box 3), de hoogte daarvan is 4% van de waarde van de woning in het
economische verkeer, vermenigvuldigd met een factor (1 tot 22) afhankelijk van de leeftijd van de
bewoner.'
Ik denk dat je voor het precieze antwoord bij de verzilverd wonen organisaties moet zijn. Bel/mail ze even. Vooral ook omdat de hoogte van die factor nogal leeftijdsafhankelijk is.