Ik heb laatst in een bestelcatalogus een artikel zien staan welke mogelijk een oplossing biedt voor het koken op inductie met oude pannen.
Dit zijn tussenbodems (bestaat uit inox en aluminium) die tussen de inductieplaat en "oude"pan geplaatst moeten worden zodat de warmte zich gelijkmatig verspreidt.
Omdat ik in binnenkort overstap van gas naar inductie zou ik graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft.
Natuurlijk heb ik ook al nieuwe pannen aangeschaft met dit lijkt me een ideale oplossing als ik wel eens mijn "oude" 10l soepketel moet gebruiken.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] inductie koken met oude pannen
Re: inductie koken met oude pannen
Er staan een paar ervaringen op internet als je googled op 'inductie tussenplaat'. Ik kreeg de indruk dat het op zich wel werkt, maar het blijft een noodoplossing.
De aanschafprijs ligt globaal op 70 euro, voor die centen moet er toch wel een 10 liter soeppan te koop zijn.
Jahoor, met gemak en ook geschikt voor inductie.boef530 schreef:De aanschafprijs ligt globaal op 70 euro, voor die centen moet er toch wel een 10 liter soeppan te koop zijn.
Ik vraag me wel even af of zo'n tussenplaat wel zo efficient is in gebruik qua energieverbruik.
Efficiënt zeker niet want de warmte wordt in de tussenplaat opgeslagen die vervolgens de soeppan moet gaan opwarmen. Voor het koken van een paar eitjes zal het niet zoveel uitmaken maar een pan soep in een grote hoeveelheid weer wel.
bikerbitch, persoonlijk zou ik het je niet aanraden, maar da's natuurlijk je eigen keus. Je oude pannen zijn inderdaad niet meer geschikt voor inductie en/of keramisch maar met de tussenplaat heft dat niet op dat je op gas gebruikte pannen ineens "recht" zouden staan. In mijn ogen verlies je toch het platte, directe effect wat inductie vraagt. En die €69,00 zou je misschien kunnen "bijleggen" voor een nieuwe soeppan, hoewel die van mij destijds (in 1999) al 404 gulden kostte. Was wel een buitensporige uitgave (Fissler) maar die gaat dan wel mee voor "m'n kinds kinderen" zoals men dat dan noemt. Volgens mij is het qua elektrisch verbruik wel voordeliger met nieuwe pannen te gaan werken. Wat je natuurlijk wel gezellig kan doen: zo'n ouderwetse petroleumbrander kopen (Marktplaats) en soep te trekken in je oude pan. Modern en "antiek" gaan leuk samen, toch? Succes met het inductie koken.