LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kast op maat anders dan besproken

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jamarsi

Kast op maat anders dan besproken

Ongelezen bericht door Jamarsi »

Ik heb bij een meubelzaak een kast op maat laten maken.
Totale afmetingen zijn op het bestelformulier gezet. Ook de indeling. Twee lades, twee open ruimtes en erboven een deur. Mondeling gezegd dat qua verhouding het 1/3 moet zijn. Diepe lades onder, open ruimtes in het midden en deur erboven. Er staat een schets op hetzelfde bestelformulier waarbij dit zichtbaar is, echter zonder de afmetingen. Dit formulier is getekend.
De ontvangen kast wijkt af van wat er besproken is qua indeling. De helft van de kast is een gesloten ruimte met deur. De onderste helft de lades en open ruimtes. Gebeld en gemaild, reactie terug was kort en bondig dat wij de kast hebben ontvangen die besteld is.
In de winkel de baas gesproken die aangeeft dat de afmetingen niet op het formulier staan van de indeling, en ik getekend heb. Komt nog wel langs. Mocht dit op niets uitlopen, sta ik in mijn recht om toch een nieuwe kast of aanpassing te vragen waaraan hij moet voldoen of?
Bijlagen
6D0A7A57-6429-421D-9C14-C3A18513A086.jpeg
6D0A7A57-6429-421D-9C14-C3A18513A086.jpeg (71.28 KiB) 854 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
223E2A4B-BFA3-4EE1-9586-2D2A66616D9F.jpeg
223E2A4B-BFA3-4EE1-9586-2D2A66616D9F.jpeg (110.51 KiB) 854 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door Jamarsi op 07 jan 2018 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma

Re: Kast op maat anders dan besproken

Ongelezen bericht door mahadma »

Als de schets duidelijk afwijkt van het geleverde heb je een poot om op te staan. Is de winkel/verkoper aangesloten bij een geschillencommissie?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mahadma schreef:Als de schets duidelijk afwijkt van het geleverde heb je een poot om op te staan. Is de winkel/verkoper aangesloten bij een geschillencommissie?
Geschillencommissie lijkt me een stap te snel. De winkel komt nog kijken, wacht dat ff af voordat je allemaal zaken gaat laten escaleren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jamarsi schreef:In oktober heb ik bij een meubelzaak een kast op maat laten maken, van de serie waar de rest van onze meubels van zijn was geen passende kast.

De verkoopster heeft ons een voorbeeld laten zien van een kast van hun meubelmaker. Na het uitkiezen van de kleur zijn we aan tafel gegaan en hebben we besproken hoe de kast er uit moest komen te zien.
Totale afmetingen zijn op het bestelformulier gezet. Ook de indeling. Twee lades, twee open ruimtes en erboven een deur. Mondeling gezegd dat qua verhouding het 1/3 moet zijn. Dus diepe lades onder, open ruimtes in het midden en deur erboven. Er staat een schets op hetzelfde bestelformulier waarbij dit zichtbaar is, echter zonder de afmetingen.
Getekend en wachten op de kast.

Deze is geleverd, echter anders dan besproken. De helft van de kast is een gesloten ruimte met deur. De onderste helft de lades en open ruimtes. Gebeld en gemaild, reactie terug was kort en bondig dat wij de kast hebben ontvangen die besteld is.
In de winkel de baas gesproken die aangeeft dat de afmetingen niet op het formulier staan van de indeling, en ik getekend heb. Wederwoord van mij was dat ik geen verkoopster ben en dit de taak van haar is. De schets was duidelijk genoeg. Geeft echter niet toe. Komt nog wel langs. Mocht dit op niets uitlopen, sta ik in mijn recht om een oplossing te eisen?
Kloppen de totale maten wel? En was die schets op maat, of gewoon grof getekend? En waar heb je uiteindelijk concreet je handtekening voor gezet?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Even alle emotie er uit gehaald en kale feiten...
Jamarsi schreef:Mondeling gezegd dat qua verhouding het 1/3 moet zijn. Dus diepe lades onder, open ruimtes in het midden en deur erboven. Er staat een schets op hetzelfde bestelformulier waarbij dit zichtbaar is, echter zonder de afmetingen.
Letterlijk: de deur belaat 33% van de totale hoogte vd kast, de lades bij elkaar ook 33% en er blijft dan 33% open ruimte over in het midden.
Deze is geleverd, echter anders dan besproken. De helft van de kast is een gesloten ruimte met deur. De onderste helft de lades en open ruimtes. In de winkel de baas gesproken die aangeeft dat de afmetingen niet op het formulier staan van de indeling, en ik getekend heb. Wederwoord van mij was dat ik geen verkoopster ben en dit de taak van haar is. De schets was duidelijk genoeg. Geeft echter niet toe. Komt nog wel langs.
Wat u gekregen hebt, wijkt slechts in kleine mate af - de open ruimte en het ladegedeelte zijn nu 25% elk ipv 33%. Dat is op een grove schets inderdaad niet goed zichtbaar. Het is mij niet duidelijk wie precies de schets gemaakt heeft maar dat maakt nu oo niet zo veel meer uit.
Mocht dit op niets uitlopen, sta ik in mijn recht om een oplossing te eisen?
U kunt van alles "eisen" maar of u daar een stap verder mee komt is een tweede. Als u stappen tegen deze zaak zou willen ondernemen, staat u echter zwak qua bewijslast. Afschuiven op "de taak van de verkoopster" terwijl u er met uw neus bovenop zat gaat em niet worden, vrees ik...

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ik begrijp niet dat er geen maatvoeringen in de schets zijn opgenomen, lijkt mij juist de eesntie bij de voorgestelde kast op maat...
Simpel 1/3-1/3-1/3 er naast was al genoeg...

Jamarsi

Helaas heb ik nu geleerd om beter op te letten en inderdaad altijd maten overal te laten noteren. Ik vind dit alsnog niet mijn fout echter, aangezien degene die de wensen aan de meubelmaker doorgegeven heeft er zelf ook andere verhoudingen van heeft gemaakt. De totale afmetingen kloppen. Heb er nu twee foto’s bijgevoegd. De schets op het bestelformulier is van de verkoopster zelf.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

verhouding op tekening is ook geen 1/3-1/3-1/3 . 3 regeltjes lades en onderstel, 2 regeltjes open, 3 regeltjes deur en top. maar is ook geen 1/2 deur, en 1/2 rest..het is wel zo dat wanneer ik als meubelmaker deze schets onder ogen krijg ik niet zomaar iets zou gaan maken, maar de verhoudingen zou willen weten.

Moneyman

De schets is niet duidelijk genoeg om eisen te stellen. Of het mondeling duidelijk genoeg geweest is, is de vraag, maar dat kan je niet meer bewijzen. Ik denk dat je het als een les moet beschouwen.

Overigens, even offtopic: mooie kast!

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Tenzij de kast door de andere indeling dan die je had verwacht nu onbruikbaar is (was de indeling 1/3, 1/3, 1/3 functioneel of esthetisch?) zou ik er eerlijk gezegd niet meer werk van maken. Het is een mooie kast geworden, en de informatie op de opdrachtformulier is te onnauwkeurig om iets anders te claimen. Dat kan een hele lange en vervelende discussie worden. Ik zou zeggen: geniet van je mooie kast!

Moneyman

renewouters schreef:Tenzij de kast door de andere indeling dan die je had verwacht nu onbruikbaar is (was de indeling 1/3, 1/3, 1/3 functioneel of esthetisch?) zou ik er eerlijk gezegd niet meer werk van maken. Het is een mooie kast geworden, en de informatie op de opdrachtformulier is te onnauwkeurig om iets anders te claimen. Dat kan een hele lange en vervelende discussie worden. Ik zou zeggen: geniet van je mooie kast!
En zelfs als die kast inderdaad onbruikbaar is, stuur dan vooral op een oplossing in goed overleg. Hard erin gaan heeft in dit geval geen nut.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
renewouters schreef:Tenzij de kast door de andere indeling dan die je had verwacht nu onbruikbaar is (was de indeling 1/3, 1/3, 1/3 functioneel of esthetisch?) zou ik er eerlijk gezegd niet meer werk van maken. Het is een mooie kast geworden, en de informatie op de opdrachtformulier is te onnauwkeurig om iets anders te claimen. Dat kan een hele lange en vervelende discussie worden. Ik zou zeggen: geniet van je mooie kast!
En zelfs als die kast inderdaad onbruikbaar is, stuur dan vooral op een oplossing in goed overleg. Hard erin gaan heeft in dit geval geen nut.
Dat ook. TS zou ook nog kunnen proberen om een tweede kast voor een gereduceerde prijs te kunnen krijgen die dan wel aan de gewenste maatvoering voldoet. Deze kast kan je dan ook nog ergens anders in huis zetten.

Jamarsi

Kast is uiteraard functioneel maar wij vinden het gesloten gedeelte niet mooi in deze verhouding.

Bedankt iedereen voor de reacties!
Als ik het zo lees dan kan ik dus helaas niet zoveel. Helaas werkt de verkoopster met wie wij alles hebben afgesproken er niet meer.

Afwachten tot dinsdag dan maar en hopen op een goed gesprek en oplossing.

Moneyman

Succes dan in ieder geval.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Jamarsi schreef:
Afwachten tot dinsdag dan maar en hopen op een goed gesprek en oplossing.
Wellicht kunt u bereiken dat ze de deur inkorten om een extra open vak te maken.
Dan komt het dichter in de buurt van uw wensen en dat is ook niet heel arbeidsintensief.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

was deze kast helemaal naar eigen ontwerp, of is dit een model die op diverse manieren uitgevoerd kan worden?

Jamarsi

Het laatste. Bij het gesprek met de eigenaar werd duidelijk dat de meubelmaker dezelfde kast steeds maakt, waarbij je kan afwijken van de indeling en totale maten. Daar is het ook misgegaan. Eigenaar zelf heeft onze opdracht doorgegeven aan de meubelmaker en heeft alleen gezegd dat er twee lades in moeten, twee open ruimtes en de rest dicht.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan vermoed ik dat er inderdaad (onterecht) is uitgegaan van een kast die 50-50 dicht en open is, en als aanpassing daarop er twee extra lades zijn geplaatst. Het schetsje is ook wel heel basaal; eerder om aan te geven dat de lades onderop moeten en de deur bovenaan. En dus niet bepaald een schets met indicatie van de maten of verhoudingen.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

TS heeft er niets aan, maar ook ik vind de verhoudingen nu niet mooi.
Maar niet mooi is natuurlijk smaak waarover valt te twisten.

Benieuwd wat er uit het gesprek komt.........

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mondeling is niet leesbaar voor meubelmaker dus die mag zelf doen wat hij wil.

Verder begrijp ik ook niet 100% zeker of het nu 1/3 deur of 2/3 deur moet zijn.
Bij het zien zou ik maar 1/3 deur, 1/3 open en 1/3 voor 2 lades....

Maar zonder enige maten worden dit grote lompe laden en flinke gaten....

Gesloten