LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag dit? is dit niet een soort van vrijheidsberoving?
Mag dit? is dit niet een soort van vrijheidsberoving?
Mijn schoonmoeder zit met een redelijk lastig probleem;
Om bij haar huis te komen moet ze over het erf van de buren waar een recht van overpad is.
Destijds wilde de buren dit overpad er af hebben wat toen niet gebeurd is.
Sindsdien is alles schijnbaar lastig en volgen de treiterijen elkaar op zoals : Klagen over een oude boom op haar erf, takken uit de boom zagen zonder overleg, bladeren over de schutting gooien, geluiden van vogels in nood afspelen enz enz
Het meest lastige is het overpad.
Om bij haar huis te komen moet ze over het erf van de buren welke ineens een hek rondom plaatsten.
Op dit hek kwam een zware veer waardoor kinderen het hek niet meer open kregen.
Eén kind is er zelfs al met haar hoofd tussen gekomen.
Als de buren kinderen zien op het pad worden ze zelfs weg gejaagd terwijl de kinderen over haar erf mogen om bij het sportveld te komen. (Een andere optie is langs een drukke weg)
Nu ineens, weer zonder overleg is er een slot op het hek geplaatst en is er via een briefje te kennen gegeven dat het hek op slot moet blijven en er anders maatregelen volgen.
Dit houd in dat zij geen bezoek meer kan ontvangen, dat er bij problemen geen hulpdiensten kunnen komen en dat zij altijd, weer of geen weer het hek op slot moet doen.
Er is geen deurbel bij het hek en haar woonkamer bevind zich aan de achterzijde van het huis.
Zij kan dus niet zien, of horen als er iemand bij het hek staat.
Zomers, als zij buiten zit hoort ze ook de telefoon niet.
Nu vraag ik mij af hoe dit zit, en of dit mag?
Is dit niet een vorm van vrijheidsberoving?
Kan hier bijvoorbeeld aangifte tegen gedaan worden?
Om bij haar huis te komen moet ze over het erf van de buren waar een recht van overpad is.
Destijds wilde de buren dit overpad er af hebben wat toen niet gebeurd is.
Sindsdien is alles schijnbaar lastig en volgen de treiterijen elkaar op zoals : Klagen over een oude boom op haar erf, takken uit de boom zagen zonder overleg, bladeren over de schutting gooien, geluiden van vogels in nood afspelen enz enz
Het meest lastige is het overpad.
Om bij haar huis te komen moet ze over het erf van de buren welke ineens een hek rondom plaatsten.
Op dit hek kwam een zware veer waardoor kinderen het hek niet meer open kregen.
Eén kind is er zelfs al met haar hoofd tussen gekomen.
Als de buren kinderen zien op het pad worden ze zelfs weg gejaagd terwijl de kinderen over haar erf mogen om bij het sportveld te komen. (Een andere optie is langs een drukke weg)
Nu ineens, weer zonder overleg is er een slot op het hek geplaatst en is er via een briefje te kennen gegeven dat het hek op slot moet blijven en er anders maatregelen volgen.
Dit houd in dat zij geen bezoek meer kan ontvangen, dat er bij problemen geen hulpdiensten kunnen komen en dat zij altijd, weer of geen weer het hek op slot moet doen.
Er is geen deurbel bij het hek en haar woonkamer bevind zich aan de achterzijde van het huis.
Zij kan dus niet zien, of horen als er iemand bij het hek staat.
Zomers, als zij buiten zit hoort ze ook de telefoon niet.
Nu vraag ik mij af hoe dit zit, en of dit mag?
Is dit niet een vorm van vrijheidsberoving?
Kan hier bijvoorbeeld aangifte tegen gedaan worden?
Re: Mag dit? is dit niet een soort van vrijheidsberoving?
Er zijn met een hek op slot drie mogelijkheden :G-Girl schreef:Als dat de enige manier is om bij haar huis te komen dan mag het niet. Zijn er nog andere opties dan mag het. Zij heeft recht van overpad. Bezoek niet.
1) Omlopen, over een veelal drassig sportveld (Weet je alleen als je daar bekend bent)
2) Door de tuin van de andere buren, en door de struiken.
3) Over een hek klimmen.
In mijn optiek niet echt goede opties....
Ze heeft dus geen voordeur aan de openbare weg? Waar zit dan de brievenbus?frlmar schreef:Er zijn met een hek op slot drie mogelijkheden :G-Girl schreef:Als dat de enige manier is om bij haar huis te komen dan mag het niet. Zijn er nog andere opties dan mag het. Zij heeft recht van overpad. Bezoek niet.
1) Omlopen, over een veelal drassig sportveld (Weet je alleen als je daar bekend bent)
3) Over een hek klimmen.
Haar voordeur zit inderdaad aan de achterzijde van het huis, niet aan de openbare weg.
Haar brievenbus stond halverwege het pad maar is inmiddels verplaatst tot een punt dat de postbode er bij kan zonder door het hek te moeten.
Bijzondere is overigens dat de buren twee hekken hebben.
1 waar zij langs moet, deze moet altijd op slot en 1 waar zij zelf langs gaan, deze is niet op slot...
Haar brievenbus stond halverwege het pad maar is inmiddels verplaatst tot een punt dat de postbode er bij kan zonder door het hek te moeten.
Bijzondere is overigens dat de buren twee hekken hebben.
1 waar zij langs moet, deze moet altijd op slot en 1 waar zij zelf langs gaan, deze is niet op slot...
Als de enige toegankelijke manier naar haar voordeur via dat pad zou moeten geschieden, dus als daar ook het huisnummer staat aangegeven dan is dat al een raar recht van overpad. Gaat het hier om koop of om huur? In geval van huur, zou ze de verhuurder hier op kunnen aanspreken. Gaat het hier om koop, dan zou ze moeten kijken in haar koopcontract, daar zullen de voorwaarden voor het overpad in vermeld staan.
De buren wilden destijds het recht van overpad er af hebben, wat gaven zij als alternatief aan? De genoteerde alternatieven lijken mij geen alternatieven, klimmen over een hek, bij de andere buren door de bosjes en over een niet goed aangegeven sportveld lijken me geen van allen goede alternatieven.
In dit geval zou een gang naar de rechter natuurlijk nooit bevorderlijk zijn voor de sfeer in de buurt, voor zover die nu nog goed is, maar als ze er onderling niet uit komen, lijkt dat de enige optie.
De buren wilden destijds het recht van overpad er af hebben, wat gaven zij als alternatief aan? De genoteerde alternatieven lijken mij geen alternatieven, klimmen over een hek, bij de andere buren door de bosjes en over een niet goed aangegeven sportveld lijken me geen van allen goede alternatieven.
In dit geval zou een gang naar de rechter natuurlijk nooit bevorderlijk zijn voor de sfeer in de buurt, voor zover die nu nog goed is, maar als ze er onderling niet uit komen, lijkt dat de enige optie.
Het gaat hier om een koopwoning, ooit gebouwd als 1 woning en ruim 50 jaar geleden gesplitst in twee woningen.berndv schreef:Als de enige toegankelijke manier naar haar voordeur via dat pad zou moeten geschieden, dus als daar ook het huisnummer staat aangegeven dan is dat al een raar recht van overpad. Gaat het hier om koop of om huur? In geval van huur, zou ze de verhuurder hier op kunnen aanspreken. Gaat het hier om koop, dan zou ze moeten kijken in haar koopcontract, daar zullen de voorwaarden voor het overpad in vermeld staan.
Toen is ook het recht van overpad in de akte toegevoegd.
Toen de buren dit overpad er af wilde is er geen alternatief geboden.
De sfeer is door de verschillende treiterijen al behoorlijk verziekt.
Zoek eens op rijdende rechter, daar is hetzelfde probleem door meester..... opgelost!
Wat ik hier lees is het volgende :nevermind schreef:Zoek eens op rijdende rechter, daar is hetzelfde probleem door meester..... opgelost!
Verklaart verder voor recht dat het Van den Berg is toegestaan om de thans bestaande opening tussen haar achtertuin en het daarlangs lopende pad door middel van een tuinhekje af te sluiten, mits dit tuinhekje te allen tijde op eenvoudige wijze kan worden geopend en gesloten.
Wat ik mij af vraag is hoe ver het begrip "mits dit tuinhekje te allen tijde op eenvoudige wijze kan worden geopend en gesloten" reikt.
Als ik deze vraag aan de buren voor leg zouden zijn antwoorden dat het omdraaien van een sleutel is eenvoudig dus het kan.
In mijn optiek, en die van mijn schoonmoeder is een slot op een hek juist een belemmering van de doorgang.
frlmar schreef:Wat ik hier lees is het volgende :nevermind schreef:Zoek eens op rijdende rechter, daar is hetzelfde probleem door meester..... opgelost!
Verklaart verder voor recht dat het Van den Berg is toegestaan om de thans bestaande opening tussen haar achtertuin en het daarlangs lopende pad door middel van een tuinhekje af te sluiten, mits dit tuinhekje te allen tijde op eenvoudige wijze kan worden geopend en gesloten.
Wat ik mij af vraag is hoe ver het begrip "mits dit tuinhekje te allen tijde op eenvoudige wijze kan worden geopend en gesloten" reikt.
Als ik deze vraag aan de buren voor leg zouden zijn antwoorden dat het omdraaien van een sleutel is eenvoudig dus het kan.
In mijn optiek, en die van mijn schoonmoeder is een slot op een hek juist een belemmering van de doorgang.
Ik denk niet, dat hier iemand een oplossing voor jou heeft.
Probeer deze vraag bij het juridisch loket te stellen, zij weten misschien vervolgstappen wat je kunt doen.
Succes
Als ik een beetje rond kijk op verschillende andere fora, wordt een deur met slot ook als eenvoudige afsluiting gezien. Ook voor mensen die het verder aangevochten hebben. Mits uw schoonmoeder natuurlijk een sleutel heeft gekregen. Ook met overpad heeft iemand namelijk het recht om zijn erf af te sluiten, mits het recht van overpad gehandhaafd blijft.
Wilde hetzelfde zeggen als nevermind. De rijdende rechter heeft ook een dergelijke zaak gehad.
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/catego ... ht-overpad
Uitzending
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/uitzen ... 20-09-2011
Wellicht is het toch verstandig om ook een jurist hierin te raadplegen. Buro voor rechtshulp, eerste gesprek is altijd gratis.
http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/catego ... ht-overpad
Uitzending
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/uitzen ... 20-09-2011
Wellicht is het toch verstandig om ook een jurist hierin te raadplegen. Buro voor rechtshulp, eerste gesprek is altijd gratis.
http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx
Mijn schoonmoeder heeft wel een sleutel gekregen maar dat is het punt niet.berndv schreef:Als ik een beetje rond kijk op verschillende andere fora, wordt een deur met slot ook als eenvoudige afsluiting gezien. Ook voor mensen die het verder aangevochten hebben. Mits uw schoonmoeder natuurlijk een sleutel heeft gekregen. Ook met overpad heeft iemand namelijk het recht om zijn erf af te sluiten, mits het recht van overpad gehandhaafd blijft.
Punt is dat zij door toedoen van haar buren van de buitenwereld afgesloten word, kinderen welke sinds jaren gebruik maken van dat overpad om veilig op het sportveld te komen dat nu iet meer kunnen en in het ergste geval hulpdiensten de weg wordt belemmert als zij daar langs moeten.
Met kinderen bedoelt u dan bezoek van uw schoonmoeder? En dat sportveld, is dat datzelfde sportveld waarlangs ook rechtstreeks toegang is tot de voordeur.frlmar schreef:kinderen welke sinds jaren gebruik maken van dat overpad om veilig op het sportveld te komen dat nu iet meer kunnen
Het gedeelte hulpdiensten is natuurlijk wel een heel ander verhaal. Aangezien de meeste zaken die ik nagelezen heb ivm recht van overpad, gaan allemaal over de achtertuin en de achterdeur. Daar is wel een voordeur aan de gewone weg beschikbaar, dus dit lijkt me echt een geval van voorleggen aan een jurist.
Met kinderen bedoel ik kinderen uit het dorp welke al sinds iedereen zich kan herinneren hier langs wonen.berndv schreef:Met kinderen bedoelt u dan bezoek van uw schoonmoeder? En dat sportveld, is dat datzelfde sportveld waarlangs ook rechtstreeks toegang is tot de voordeur.frlmar schreef:kinderen welke sinds jaren gebruik maken van dat overpad om veilig op het sportveld te komen dat nu iet meer kunnen
Het gedeelte hulpdiensten is natuurlijk wel een heel ander verhaal. Aangezien de meeste zaken die ik nagelezen heb ivm recht van overpad, gaan allemaal over de achtertuin en de achterdeur. Daar is wel een voordeur aan de gewone weg beschikbaar, dus dit lijkt me echt een geval van voorleggen aan een jurist.
Om bij het sportveld te komen moet je idd langs haar voordeur, gelegen aan de achterzijde van het pand, niet direct aan de weg en eveneens de enige toegangsweg.
Ik zal haar idd maar adviseren het voor te leggen aan een jurist, hopen dat dit soort pesterijen dan eens afgelopen zijn.
frimar, bekijkt u eens een paar uitzendingen van de Rijdende Rechter; tijd voor een advocaat is er altijd nog als u c.q. uw schoonmoeder er niet uitkomt. Er zijn al enige linken gegeven. Hoewel het ene geval op het andere kan lijken kunnen er toch verschillen zijn, b.v. al met het recht van overpad. Zo te lezen is de door u geschetste situatie niet een veilige situatie. Ga ook eens na hoe lang het recht van overpad al bestaat, ook dat is een belangrijk gegeven.
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... uren/recht
Het zegt: pagina niet gevonden maar u drukt op home en komt er alsnog in (sorry als de site al is doorgegeven)!
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... uren/recht
Het zegt: pagina niet gevonden maar u drukt op home en komt er alsnog in (sorry als de site al is doorgegeven)!
Persoonlijk zou ik voor het laatste gaan maar gelijk vrees ik dat het probleem dan alleen maar groter wordt....G-Girl schreef:Die kinderen hebben geen enkel recht. Hulpdiensten zullen zich niet door een hek tegen laten houden.frlmar schreef: Met kinderen bedoel ik kinderen uit het dorp welke al sinds iedereen zich kan herinneren hier langs wonen.
Punt is alleen of ze je schoonmoeder mogen isoleren door haar geen bezoek meer toe te staan, of allerlei diensten de toegang te weigeren. Ik denk van niet. Dat hek zal dus niet op slot mogen, maar dat zal je via de rechter af moeten dwingen.
Of het slot slopen.
Het zal denk ik rechtbank worden...
Jammer, dit betekend dat er alleen maar verliezers zijn.
-
Hmmm... Van wie is dat sportveld? Een of andere vereniging of iets dergelijks?Om bij het sportveld te komen moet je idd langs haar voordeur, gelegen aan de achterzijde van het pand, niet direct aan de weg en eveneens de enige toegangsweg.
Nee, van de gemeente.witte angora schreef:Hmmm... Van wie is dat sportveld? Een of andere vereniging of iets dergelijks?Om bij het sportveld te komen moet je idd langs haar voordeur, gelegen aan de achterzijde van het pand, niet direct aan de weg en eveneens de enige toegangsweg.
Dorps sportveld, hier spelen veel kinderen uit het dorp.
Dat sportveld zal niet volledig relevant zijn, tenzij ook het recht van overpad geregeld is in de koopovereenkomst.
Daarbij snap ik dit dan ook niet:
Wat wel met elkaar steekt zijn 2 zaken, de toegankelijkheid voor hulpdiensten. Ze komen er wel door uiteindelijk, maar een ambulance heeft niet standaard materieel bij zich om deuren te forceren en in geval van nood kan het wachten op bijvoorbeeld brandweer of politie die de deur kan forceren fataal zijn. Daartegenover staat wel het recht om je erf te mogen afsluiten voor onbevoegden, ook bij het recht van overpad.
Daarbij snap ik dit dan ook niet:
Als dat drassige sportveld hetzelfde is als waar die kinderen via die poort komen, hoe kan dat dan ook een optie zijn om zonder door die poort te gaan bij uw schoonmoeder bij de voordeur te komen?frlmar schreef: Er zijn met een hek op slot drie mogelijkheden :
3) Over een hek klimmen.
Wat wel met elkaar steekt zijn 2 zaken, de toegankelijkheid voor hulpdiensten. Ze komen er wel door uiteindelijk, maar een ambulance heeft niet standaard materieel bij zich om deuren te forceren en in geval van nood kan het wachten op bijvoorbeeld brandweer of politie die de deur kan forceren fataal zijn. Daartegenover staat wel het recht om je erf te mogen afsluiten voor onbevoegden, ook bij het recht van overpad.
Je hebt de zin niet afgemaakt:berndv schreef:Dat sportveld zal niet volledig relevant zijn, tenzij ook het recht van overpad geregeld is in de koopovereenkomst.
Daarbij snap ik dit dan ook niet:Als dat drassige sportveld hetzelfde is als waar die kinderen via die poort komen, hoe kan dat dan ook een optie zijn om zonder door die poort te gaan bij uw schoonmoeder bij de voordeur te komen?frlmar schreef: Er zijn met een hek op slot drie mogelijkheden :
3) Over een hek klimmen.
Mits de personen van het recht voor overpad ook een sleutel hebben, om het te openen.