LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mechanische ventilatie, jaga oxygen of climarad?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Esther3

mechanische ventilatie, jaga oxygen of climarad?

Ongelezen bericht door Esther3 »

wij krijgen een nieuwbouwhuis, 2-onder-1 kap, moet nog gebouwd worden.

In eerste instantie zou ons huis mechanisch geventileerd worden met het type Oxygen van Jaga. Elke ruimte zou 1 convector krijgen met mechanische aanzuiging, aangestuurd door een centrale CO2 meter in de woonkamer.

Nu wil de aannemer in de woonkamer een climarad (WTW) plaatsen en in de overige ruimtes (slaapkamers) zelfregulerende roosters met tochtflap. Hier willen ze graag een handtekening voor hebben. Mij lijkt het eerste systeem echter beter. (Qua EPC-norm voldoen ze beide)

Daarnaast is er in beide gevallen mechanische ventilatie dmv stalen kanalen in toilet, badkamer met de afzuigunit op zolder.

Mijn vragen:
1. heeft iemand ervaring met een van beide systemen?
2. is een convector met ventilatie op je slaapkamer hinderlijk qua geluid? kun je hem uitzetten?
3. is een rooster niet zonde (geluid van buiten) als je dubbelglas hebt?

groet, Esther

stofzuigertje

Re: mechanische ventilatie, jaga oxygen of climarad?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Teken niets en vraag eerst de architect of project ontwikkelaar.

Ook Eigenhuis helpt in dit soort gevallen want wie de schuld krijgt als het fout gaat weet ik ook niet als je hiervoor zou tekenen.

Benader alle kopers die met ditzelfde probleem zitten want samen sta je sterker.

Ook tekenen onder voorbehoud dat bij een niet of niet goed werkende deze alsnog later aangepast zal worden volgens de huidige tekening en bestek is mogelijk.

Verder ontbreekt de reden van de aannemer, duurder of niet leverbaar?
Als hij zegt dat deze beter is dit gewoon op papier laten zetten.
Vele Vinex wijken zitten met slecht geventileerde woningen dus soms word daarom tijdens de bouw iets aangepast omdat elders gelijke woningen slecht werkten dus eerst vragen waarom ze dit doen.

De 3 vragen die je stelde kan ik helaas niet beantwoorden, geen ervaring mee.

Esther3

Ongelezen bericht door Esther3 »

Mooi, zo'n snelle reactie!
Volgens de aannemer was het beter omdat de climarad ook aan de energienorm voldeed en je dan met natuurlijke ventilatie op je slaapkamers kan werken. De roosters met tochtflap zien zij dus als groot voordeel, denk ik.
(hun echte voordeel is waarschijnlijk financieel maar daar kom je als koper nooit achter).

Tekenen doen we inderdaad niet zomaar..

Hopelijk heeft iemand anders nog ervaring met 1 van beide systemen!?

groet, Esther

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is het eerste systeem veel duurder om aan te leggen, omdat er veel meer leidingen en convectoren moeten worden aangelegd. Het lijkt mij ook veel beter en prettiger werken dan het tweede systeem.

Hoeveel geluid het geeft weet ik niet, maar jaga is volgens mij een goed merk. Ik denk niet dat ze dus op geluidsisolatie bezuinigen. Waarschijnlijk kun je via Jaga wel een adres/dealer krijgen om in levenden lijve te horen en te zien hoe het systeem werkt. Maar ik denk dat het geluid dat via de 'flappen' binnenkomt vervelender is.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

www.verenigingeigenhuis.nl als je daar lid van bent want die weten alle systemen en de oplevering keuring en dit soort dingen word je dan ook geholpen.

Gezien de kosten van een huis is dit best een redelijk bedrag gezien de hulp die je in dit soort gevallen daar kunt krijgen.

kopertje1967

Ongelezen bericht door kopertje1967 »

Ik ben zowel een gebruiker als installateur van beide systemen, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het Jaga systeem.

Voordeel van dit systeem is de mogelijkheid om per vertrek de hoeveelheid ventilatie te regelen ,dit instelbaar op tijd.
Ook is er de mogelijkheid om een c02 sensor in bv de woonkamer of de ouderkamer te plaatsen deze zorgt er voor dat naarmate de ruimte intensiever wordt gebruikt er meer lucht toe-en afvoer is .

Het systeem zal ongetwijfeld duurder zijn maar biedt zeer veel mogelijkheden voor individuele ventilatie naar behoefte.

Een climarad is een systeem dat geplaatst wordt achter een radiator en biedt lang niet zoveel mogelijkheden, het is echter wel zo dat ook deze afzuiging wordt geregeld dmv een co2 sensor.

Ik heb beide systemen geplaatst en heb bij mij zelf thuis gekozen voor het Jaga systeem.

Ik hoop je hiermee toch wat ondersteunende informatie te hebben gegeven, ik vind het wel vreemd dat jullie installateur de voor en nadelen niet heeft genoemd.

Voor geluid van buiten hoef je niet bang te zijn, er zijn speciale geluiddempende doorvoeren te krijgen, ook hier spreek ik uit ervaring.

groeten en succes met de bouw.

harry hendrickx

Ongelezen bericht door harry hendrickx »

Het is nu september 2013 en ik heb inmiddels ca drie jaar ervaring met het Jaga systeem. De installatie heeft veel problemen gekend door CO2 sensoren die defect of niet goed werkten. Bijv zeer hoog niveau van lawaai. Hetgeen op slaapkamer en kantoor ruimte voor erg veel overlast nachts (lawaai) en overdag (koud luchtstromen dicht bij bureau) heeft gezorgd.

Na lang aanhouden en veel testen en heen en weer gebel heeft leverancier uiteindelijk (ca 2 jaar later) de sensoren vervangen. Toen ik zelf in het systeem was gedoken bleken het toevallig twee andere typen te zijn dan de overige sensoren. Toen deze - op kosten van leverancier vanwege twee jaar erg veel overlast - waren vervangen functioneerde het systeem pas naar behoren.

Nu werkt het ca 1,5 jaar prima, en het geeft inderdaad veel comfort in huis. Ventilatie zorgt voor zeer aangenaam en fris binnenklimaat. Enige nadeel is nog het geluid op de slaapkamer. Dat is nooit prettig, en zeker niet als je gevoelig bent voor geluid. Maar dit kun je per kamer aanpassen. Het is wel aan te raden je goed te verdiepen in de regeling, maar als je daar eenmaal vertrouwd mee bent, is het een zeer comfortabel systeem.

Groet Harry

Gesloten