| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwbouwappartement kleiner dan verkooptekening
-
Fanny Janssen
Nieuwbouwappartement kleiner dan verkooptekening
Bij het tekenen van de koop-aannemeningsovereenkomst was een verkooptekening gevoegd. Na oplevering blijkt dat het appartement minstens 2,5 m2 kleiner is dan voorgespiegeld zo'n 3%. Kan je hiervoor een claim leggen op de project mij.?
-
witte angora
Re: Nieuwbouwappartement kleiner dan verkooptekening
Zit het verschil in de dikte van de muren? Of is er een andere reden voor het verschil? Bijvoorbeeld dat de een alleen de 'verblijfsruimtes' rekent, en een ander telt er vrolijk de gang, berging, washok, en cv-hok bij op.
Een claim zal het sowieso niet gaan worden. Een tekening is niet meer dan dat.
Een claim zal het sowieso niet gaan worden. Een tekening is niet meer dan dat.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Meestal staat er bij dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden.
-
Komkommertijd
Ik bouw een passief huis, binnen muren 70 mm en buiten.... 320 mm dikke!
Dan is bruto en netto vloer een flink verschil, meer dan 3% maar dat wist ik.
Vaak meet je op tekening het hart van de muur dus slaapkamer is dus 3x 35 mm smaller!
En een Brochure is geen bouwtekening en die is wel bepalend voor constructie en de maten.
Verder is de bouwmethode bepalend voor hoeveel het mag afwijken, bakstenen is handwerk, HSB uit prefab fabriek max 1mm afwijking, tenzij er grote kieren gemaakt zijn!
Dan is bruto en netto vloer een flink verschil, meer dan 3% maar dat wist ik.
Vaak meet je op tekening het hart van de muur dus slaapkamer is dus 3x 35 mm smaller!
En een Brochure is geen bouwtekening en die is wel bepalend voor constructie en de maten.
Verder is de bouwmethode bepalend voor hoeveel het mag afwijken, bakstenen is handwerk, HSB uit prefab fabriek max 1mm afwijking, tenzij er grote kieren gemaakt zijn!
U had de bouwtekeningen moeten opvragen, met een tekening in een verkoopbrochure kunt u niets.Fanny Janssen schreef: ↑17 feb 2020 15:02Bij het tekenen van de koop-aannemeningsovereenkomst was een verkooptekening gevoegd. Na oplevering blijkt dat het appartement minstens 2,5 m2 kleiner is dan voorgespiegeld zo'n 3%. Kan je hiervoor een claim leggen op de project mij.?
Er zal vast in staan dat er aan de verkoopbrochure geen rechten kunnen worden ontleend.
-
sake1987
www.eigenhuis.nl Hier krijgt u een gedegen professioneel antwoord. Bij mijn weten mag er een afwijkend percentage zijn .
Bij mij in brochure staat inderdaad gewoon dat het wat kan afwijken. Tot nu toe ziet het eruit dat ik net n iets groter appartement ga krijgen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
ruitenheer
Er is wel enige jurisprudentie over de aansprakelijkheid van een makelaar als hij een te grote oppervlakte voorspiegelt dan de woning daadwerkelijk bezit. Het gaat dan wel over veel grotere verschillen (137m2 ipv 164m2 zoals in http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... L:2020:509)
Wie heeft de uiteindelijke oppervlakte berekend en op basis van welke metingen?
Als je wilt weten hoe je moet meten, vind je hier alles wat je nodig hebt:
https://www.waarderingskamer.nl/hulpmid ... te-inhoud/
Het gaat dan speciaal om deze instructie:
https://www.waarderingskamer.nl/fileadm ... i_2019.pdf
Het is dus niet zo simpel als even een meetlint van muur naar muur en klaar is kees.
Als je wilt weten hoe je moet meten, vind je hier alles wat je nodig hebt:
https://www.waarderingskamer.nl/hulpmid ... te-inhoud/
Het gaat dan speciaal om deze instructie:
https://www.waarderingskamer.nl/fileadm ... i_2019.pdf
Het is dus niet zo simpel als even een meetlint van muur naar muur en klaar is kees.
Ivo.w
vindt dit leuk
reken wel de muren mee, in ieder geval voor de helft de buitenmuren en de binnenmuren helemaal, bij een rechthoekig appartement dus van buitenkant buitenmuur meten tot buitenkant buitenmuurX midden scheidingsmuur buren...
Hallo Fanny, waar ben je?
-
witte angora
Die is druk aan het nameten.
Betreft het hier het gebruiksoppervlak, welk begrip wordt gebruikt in de Meetinstruktie van o.a. de NVM-makelaars?Fanny Janssen schreef: ↑17 feb 2020 15:02Na oplevering blijkt dat het appartement minstens 2,5 m2 kleiner is dan voorgespiegeld zo'n 3%. Kan je hiervoor een claim leggen op de project mij.?
Moneyman
en Komkommertijd
vinden dit leuk