Het gebouw waar ik in woon heeft achterstallig onderhoud. Voor 2012 staat er voor te verrichten werkzaamheden meer dan € 125.000,= op de planning maar er is veel te weinig geld in kas.
Nu heeft het bestuur voorgesteld met Univeste in zee te gaan. Zij verzorgen, beheren en coordineren het onderhoud. Dit is een abonnementsvorm waar je deze kosten dan over 10 jaar uitspreidt.
Maar omdat het een abonnementsvorm is heb je na 10 jaar 225% van de oorspronkelijke kosten betaald.
Nu zou ik persoonlijk liever 1 instapbedrag betalen. Wel een hele investering in 1 keer maar dan ben ik er wel vanaf. Tevens blijft mijn eigen bijdrage aan de VvE dan lekker laag, wat weer goed is voor de verkoop.
In hoeverre heb ik recht dat ik niet aan dit abonnementsvorm wil mee doen, maar een vast instapbedrag wil betalen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onderhoudscontract VvE
-
Re: Onderhoudscontract VvE
De ledenvergadering is het hoogste orgaan in de VvE. Deze dient hierover te belissen met het daartoe vereiste meerderheid. Hoeveel mensen op de vergadering aanwezig moeten zijn ,en hoeveel procent dan voor dient te stemmen kun je vaak in het Huishoudelijk reglement terugvinden.
Als de VvE heeft beslist kun je alleen nog ( binnen een bepaalde wettelijk afgebakende termijn) naar de kantornrechter.
In praktische zin kun je vaak het beste vooraf gaan lobbyen bij je buren en hun van jouw standpunt proberen te overtuigen.
Als de VvE heeft beslist kun je alleen nog ( binnen een bepaalde wettelijk afgebakende termijn) naar de kantornrechter.
In praktische zin kun je vaak het beste vooraf gaan lobbyen bij je buren en hun van jouw standpunt proberen te overtuigen.
-
In 2009 kocht ik een appartement in Zaandam, voor de beantwoording van de vraag of de
Vereniging van Eigenaren gezond was, kreeg ik een taxatierapport van het complex, waarin vermeld
stond dat het complex zich in een uitstekende staat bevond. Ook de meegestuurde MJOP gaf aan dat er
geen groot onderhoud of achterstallig onderhoud gepland stond. Nu in 2011 stuurt de Vereniging een nieuwe
MJOB met achterstallig onderhoud van meer dan 1 miljoen euro, de eigenaren worden verzocht een eigen bijdrage te leveren van 15.000 euro aan het achterstallig onderhoud. Bij de koop van mijn woning is nooit iets gebleken van achterstallig onderhoud, gelet op het taxatierapport en de MJOP van 2007.
Ik heb op deze gegevens destijds mijn appartement gekocht. Nu komen deze schokkende cijfers ineens om de hoek kijken.
Vereniging van Eigenaren gezond was, kreeg ik een taxatierapport van het complex, waarin vermeld
stond dat het complex zich in een uitstekende staat bevond. Ook de meegestuurde MJOP gaf aan dat er
geen groot onderhoud of achterstallig onderhoud gepland stond. Nu in 2011 stuurt de Vereniging een nieuwe
MJOB met achterstallig onderhoud van meer dan 1 miljoen euro, de eigenaren worden verzocht een eigen bijdrage te leveren van 15.000 euro aan het achterstallig onderhoud. Bij de koop van mijn woning is nooit iets gebleken van achterstallig onderhoud, gelet op het taxatierapport en de MJOP van 2007.
Ik heb op deze gegevens destijds mijn appartement gekocht. Nu komen deze schokkende cijfers ineens om de hoek kijken.
Ben je naar de jaarlijkse vergaderingen geweest (die verplicht gehouden worden) of heb je naar de meerjarenplanning gekeken toen je dit appartement kocht? Zo niet, dan kan iets wel rauw op je dak vallen, maar dat is je eigen schuld als je niet geïnteresseerd bent in de plek waar je woont.
En als er toen geen onderhoud nodig was, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er 5 jaar later nog steeds niets hoeft te gebeuren en als er niet(s) is gespaard zullen de bewoners dat nu moeten ophoesten.
Overigens is het zo dat groot onderhoud met een meerderheid van stemmen moet worden aangehouden. Als het een miljoen onderhoud is ga ik er vanuit dat het aardig wat appartementen zijn, dus zullen er meer mensen zijn die hier problemen mee hebben. Praat dus ook eens met je buren.
En als er toen geen onderhoud nodig was, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er 5 jaar later nog steeds niets hoeft te gebeuren en als er niet(s) is gespaard zullen de bewoners dat nu moeten ophoesten.
Overigens is het zo dat groot onderhoud met een meerderheid van stemmen moet worden aangehouden. Als het een miljoen onderhoud is ga ik er vanuit dat het aardig wat appartementen zijn, dus zullen er meer mensen zijn die hier problemen mee hebben. Praat dus ook eens met je buren.