LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplevering tuin bij overname woning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
wk1968

Oplevering tuin bij overname woning

Ongelezen bericht door wk1968 »

Wij hebben een huis gekocht met een tuin. In de tuin is een gat gegraven waar een zandbak in is geplaatst. Er staat ook een schommel die dus op 4 plekken in is gegraven. De verkoper vraagt nu of wij deze zaken willen overnemen. Horen deze niet bij het huis?
En als hij ze weghaalt, moet hij dan het gras herstellen?

kweenie

Re: Oplevering tuin bij overname woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ze aan de grond vast zitten, en er is verder niets over aangegeven, dan horen ze er in principe wel bij. Maar vaak heb je van de makelaar een soort inventarislijst met daarop aangegeven welke dingen ter overname zijn, wat mee gaat en wat achterblijft. Als ze daarop hadden gezet dat de spullen ter overname waren, dan horen ze dus niet per definitie bij de verkoop.

mvw1975

Ongelezen bericht door mvw1975 »

@kweenie,

Ik denk dat je de plank een beetje misslaat. Het hoort pas bij het huis als de objecten levend zijn of ze op een fundering zijn geplaats. dit kan je navragen bij VEH.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt gelijk dat ik inderdaad de terminologie van de oude regelgeving heb gebruikt, waarin onroerende zaken zogezegd aard- of nagelvast aan de woning of de grond die bij de woning hoort zitten. Tot een paar jaar geleden gold dus dat objecten die aard- of nagelvast aan de woning of de grond zaten, bij het huis hoorden. En de schommel en zandbak dus ook.

Tegenwoordig, in het nieuwe bw, is het zo dat een zaak deel van het huis is wanneer het volgens verkeersopvatting onderdeel uitmaakt van het huis, of wanneer het zondanig met het huis is verbonden dat het niet kan worden afgescheiden zonder beschadiging van betekenis aan één der zaken. Het is dus een vagere en voor meerdere interpretaties vatbare definitie. Je zou namelijk zowel kunnen stellen dat het volgens verkeersopvatting onderdeel uitmaakt van de koop, als dat het geen onderdeel uitmaakt van de koop.

Maar in het algemeen zijn er over de tuin, en zaken in de tuin, nadere afspraken in een inventarislijst gemaakt.

wk1968

Ongelezen bericht door wk1968 »

Dank voor jullie reacties. In de lijst die bij het huis zit staat niets over de zandbak of schommel.

Ik kan me voorstellen dat er goede argumenten zijn te bedenken dat ze niet zodanig bij het huis horen dat ze er bij horen. Maar heeft de verkoper dan wel de plicht om eventuele schade aan de tuin te herstellen?

Gesloten