LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] probleem met dak koophuis

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Mercy

probleem met dak koophuis

Ongelezen bericht door Mercy »

ik heb een probleem dat een deel van het dak doorzakt langzaam aan en ik weet eigenlijk niet of ik nog mogelijkheden heb om de kosten of een deel ervan ergens te verhalen.
Het gaat om een dwarskap rijtjeshuis van 16 jaar oud en is ooit wel met een GIW gebouwd maar die schijnt maar voor 10 jaar te zijn.
Een dak moet toch wel langer goed blijven dan 16 jaar ? Verwachte levensduur ?

Kan iemand mij vertellen wat ik hier mee aan moet of kan, ik heb geen idee waar ik aan moet kloppen voor meer informatie.

Bvd

WilWil

Re: probleem met dak koophuis

Ongelezen bericht door WilWil »

Is er een oorzaak bekend?

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

ik heb een probleem dat een deel van het dak doorzakt langzaam aan en ik weet eigenlijk niet of ik nog mogelijkheden heb om de kosten of een deel ervan ergens te verhalen.
Je zult toch eerst een bouwkundige erbij moeten halen en hem een gefundeerd oordeel laten geven. Pas dan zijn verdere stappen aan de orde

Mercy

Is er een oorzaak bekend?
nee ik denk een foute verbinding tussen 2 dakdelen (soort prefab) er heeft geen dikke laag sneeuw op gelegen en het is ook niet opeens het gaat langzaam aan.

Waar kan ik terecht voor een betrouwbare bouwkundige met vak kennis ?

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

probeer eens Vereniging Eigen Huis

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

Kijk eens hier:
http://bouw-keuring.nl/

Nieuw of tweede hands gekocht?

Mercy

ik ben zo ver ik weet de 3e eigenaar en woon er nu 4 jaar.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

Zeker een bouwkundige inschakelen.
Misschien zelf een verborgen gebrek!
suc6

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Hebben je buren, aangezien het een rijtjeshuis is, er ook last van? Heb je al bij je buren geïnformeerd? ( en als er meerdere rijen tegelijkertijd gebouwd zijn, informeer dan ook bij anderen in de wijk)
Ik sluit me aan bij voorgaande reactie maar heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, leg het hen voor indien je de kosten moet maken voor een bouwkundige inspectie.
Wellicht zijn er te dunne balken gebruikt tegen de conform bouwvoorwaarden.
Een zo jong huis mag dit gebrek niet hebben dus moet haast wel een bouwfout zijn.
Maak er snel werk van en laat weten hoe het gaat.
Laatst gewijzigd door helpendhandje op 15 jun 2010 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Mercy

bedankt voor de tips ik ga er mee aan de slag, zo ver ik van buitenaf kan zien zijn er geen andere buren die er last van hebben en mijn directe buren hebben er geen last van.
Er zijn 4 blokken totaal 40 huizen.
Het vreemde van de dakconstructie zelf is dat er geen grote balken aan de binnenkant zitten die zichtbaar zijn en dus zal bij een inspectie ook weinig te zien zijn zonder het hele dak te slopen ben ik bang maar ik laat het aan de experts over.

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Mercy, wellicht is er aan de buitenkant bij je buren en bij andere identieke blokken niks te zien maar dat wil niet zeggen dat er bij anderen niets aan de hand is. Veel mensen houden het "binnenskamers' dus informeer toch maar eens in de buurt. Beter dat meer mensen kritisch gaan kijken dan er één dadelijk ook schade heeft.
Ik heb bouwkundig er geen verstand van en mijn man (die ook niet bepaald bouwkundig is) opperde of het niet zo zou kunnen zijn dat ze de dakbalken niet hebben laten doorlopen, dwz, bij jou op de helft ipv doorlopende steunbalken per woning. Snap je wat we bedoelen?
Misschien een rare gok maar bouwers doen van alles om goedkoper uit te zijn.
Laten onderzoeken dus, een dak buigt niet zomaar door.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Een dak moet toch wel langer goed blijven dan 16 jaar ? Verwachte levensduur ?
Je mag wel verwachten dat een dak tientallen jaren mee gaat, lijkt me. Het kan best een constructie- of een materiaalfout zijn, bijvoorbeeld een slechte balk. Of iets van houtrot, noem maar op. Ik zou het zeker na laten kijken. Hoe langer je wacht met herstellen, hoe groter de schade uiteindelijk kan worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien een rare gok maar bouwers doen van alles om goedkoper uit te zijn.
Dit klopt helemaal. Het is te lang geleden dat ik het verhaal gehoord heb om het hier te plaatsen, maar ooit heeft iemand verteld hoe voormalige sociale huurwoningen voorbereid worden om verkocht te worden. Dat wil je niet weten, het mag inderdaad niks kosten.

Hier in het appartement hetzelfde, toen de bouw begonnen was en de bestemming koopappartementen was, werd er wel aandacht aan de kwaliteit besteed, maar toen de gemeente aangaf dat het huur moest worden, ging de kwaliteit van de bovenwoningen hard achteruit. Het mocht niks meer kosten...

Ook hier kom ik dingen tegen, bijvoorbeeld stuckwerk dat zo van de muren afrolt omdat er geen hechtlaag is gebruikt vóór het stucken.

Gesloten