LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Raad gevraagd mbt overlast onderbuurman

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Bas_B

Raad gevraagd mbt overlast onderbuurman

Ongelezen bericht door Bas_B »

Hallo,

Ik zou graag wat raad willen mbt geluidsoverlast van onze onderbuur. Ik weet niet of ik hier op het juiste forum zit aangezien wij een eigen appartement hebben ipv een eigen huis. Als ik hier fout zit hoor ik het graag en zal ik stoppen met posten.

Ik zal beginnen met de situatie te beschrijven. Ik ben bij mijn vriendin in het appartement getrokken, wat zij anderhalf jaar geleden gekocht heeft van een woningbouwvereniging. Het appartement komt uit de verhuur en de woningbouwvereniging is van plan om stapsgewijs alle huurappartementen van dit complex te verkopen. Onze onderbuurman huurt het appartement nog. Wij wonen op de bovenste verdieping en zijn aangesloten bij de VVE, die uitgezocht is door de betreffende woningbouwvereiniging.

Wij hebben regelmatig last van onze buurman, en hij van ons geeft hij aan. Aanvankelijk hadden wij veel overlast van onze buurman: voornamelijk muziek die omhoog kwam en hard praten. Bewust van dat je kleinigheidjes toch houdt bij een appartement hebben wij ons hier niet teveel van aangetrokken. Totdat de buurman op ons begon te schelden en te vloeken. Hij bleek ook last van ons te hebben. Hierna zijn we het gesprek aangegaan met de buurman om te kijken waar het probleem precies zit. Hij gaf aan veel last van ons te hebben. Volgens hem kon hij ons horen lopen en praten, hoorde hij de deuren dichtgaan e.d. Hij gaf aan dat het overkwam als gebonk en ervoer het geluid als zeer heftig. Ook gaf hij aan dat hij dacht dat wij het expres deden om hem te pesten. Enfin: we hebben uitgelegd dat we het niet expres doen, en dat het leefgeluiden zijn. Verder hebben we afspraken gemaakt om zo min mogelijk last van elkaar te hebben. Met succes: wij horen de buurman zijn muziek niet meer, en ook niet praten. Mijn vriendin en ik doen bewust zo stil mogelijk: geen schoenen in huis en voorzichtig in het algemeen. Het blijkt dat onze buurman niet de meest sociaal vaardige man is want af en toe horen we weer een scheldkannonade. Het is dan een kwestie van hem uit laten razen en enkele uren later het gesprek weer aangaan. Dat is prima met hem te voeren, alleen blijft hij aangeven heftige last van ons te hebben, terwijl wij echt voorzichtig doen.

Deze gang van zaken begint ons woonplezier te verhinderen. De tv gaat zeer zacht aan, ik begin op mijn tenen te lopen (zowel letterlijk als figuurlijk) en we durven ons bijna niet meer vrij te bewegen in ons appartement. Ook vraag ik me af of het appartement wel voldoende geïsoleerd is. Ik heb wel eens gekeken of wij nog iets kunnen doen, wat niet teveel kost om de overlat tegen te gaan. Hierdoor vraag ik me alleen maar af of het appartement wel voldoende geïsoleerd is en wel voldoet aan de isolatie eisen. Het is een simpel arbeiders appartementje uit de jaren 50.

Bij het laatste gesprek gaf de buurman aan naar de woningbouwvereniging te willen stappen om een bemiddelaar in te schakelen. Wij juichen dit toe en gaven aan dat hij onze zegen had. Dit is nog niet gebeurd. Nu overweeg ik om zelf actie te ondernemen. Niet zozeer gericht op het contact tussen ons en de buurman. Dat is er en loopt redelijk, ondanks de sporadische uitbarstingen van onze buurman. Ik wil kijken in hoeverre de woningbouw vereniging verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het appartement en of zij praktische acties dienen te ondernemen mbt het fatsoenlijk isoleren van het huis.

Ik ben benieuwd of ik in mijn recht sta om naar de woningbouw vereniging te stappen of moeten wij dit regelen via de VVE? Of moeten wij hier zelf voor opdraaien? natuurlijk is antwoord op de vraag of dit überhaupt zin heeft erg welkom.

Alle advies is welkom.

Met vriendelijke groet, Bas

VioletPrue

Re: Raad gevraagd mbt overlast onderbuurman

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik geef toe dat ik een leek ben, en dat er misschien mensen zijn die beter advies kunnen geven, maar mij lijkt nog de woningbouw, nog de VVE een partij in deze.
U heeft het appartement gekocht van de woningbouw, ik neem aan dat er een technische keuring is uitgevoerd?
Als daaruit geen ernstige gebreken m.b.t. isolatie naar voren zijn gekomen, is de woningbouw niet aansprakelijk.
De VVE staat hier los van, want het gaat niet om een gemeenschappelijke ruimte.
Is er laminaat aanwezig in uw woning?
Probeer dan eens een plank los te halen en kijk wat voor ondervloer er onder ligt.
Is dit zo'n dus flut matje, dan kan ik met voorstellen dat de buurman u hoort lopen, ook zonder schoenen.
Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik uw buurman een beetje een zeur vind.
U loopt niet op schoenen, let op het volume van de TV etc., dus is de rest toch echt gewoon woongeluid.
Ik vind dat u heel netjes met de situatie omgaat, maar vrees dat er, naast de vloer/zijn plafond isoleren, weing aan te doen is.
Hoe hij de overlast ervaart, hoeft niet per sé de werkelijkheid te zijn.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

plafond isoleren is inderdaad de enigste mogelijkheid , ben het wel met violet prue eens dat je onderbuurman toch wat zeurt , een mens moet leven.

succes er mee.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Vaak klinken dat soort geluiden voor buren een stuk doordringender. Dat is altijd het nadeel bij gehorige huizen.
Dat hebben wij ook. Als de kinderen van 2 huizen verderop rondrennen in huis, klinkt dat bij ons alsof er met een bal tegen onze eigen muur wordt geschopt.

Maar ja, ik maak me er niet druk om. Mijn kinderen zullen ook vast wel bij de buren te horen zijn. Als de buurman van ons 's avonds eens een keer zin heeft om lekker muziek te luisteren, hoor je hem ook bijna letterlijk meezingen. Geen probleem!
Iedereen leeft en iedereen doet dat op zijn eigen manier. Als ik 's avonds na 23:00u maar rustig kan slapen.
Ook 's avonds een filmpje kijken zonder al te veel herrie is top, maar als er dan toch gehorigheid is vanwege buren, zet ik gewoon de tv wat harder. Problem solved!

Geef elkaar de vrijheid. Dat zou jullie onderbuurman ook moeten doen!

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

Ik denk dat Bas gewoon in een heel gehorig appartement woont.
In de jaren vijftig werd er op geen enkele manier gedacht aan geluids isolatie.
Naar mijn mening is er maar 1 goeie oplossing>>SLOPEN!

Maar ja, dat gaat niet meer, er moet geld in het laatje komen bij de woningbouw vereniging door de verkoop van de appartementen..het mes snijdt dan ook aan twee kanten>>ze zijn gelijk van die oude rotzooi af en het onderhoud.

De koper zit dan met de gebakken peren...een zeer gehorig appartement waarbij elke scheet hoorbaar wordt.
Alleen met torenhoge isolatiekosten is zoiets weer enigzins leefbaar te maken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is een simpel arbeiders appartementje uit de jaren 50.
Eigenlijk zegt het bouwjaar het al: dit soort dingen is gewoon slecht geisoleerd. Waarschijnlijk ook een houten vloer?

Ik denk, als het niet teveel moet kosten, dat je het beste even bij een goede doe-het-zelf zaak kunt gaan (dus niet de Gamma, Praxis enzo), en daar om advies vraagt. Best kans dat je met een goede ondervloer heel wat overlast weg kunt nemen. Denk bijvoorbeeld aan die groene tegels, met daar op een laag spaanplaat platen, om de vloer goed vlak te krijgen. Verder is het van belang dat het laminaat geen contact maakt met de muren. Er moet minimaal een centimeter ruimte zitten tussen vloer en muur, dit ook om contactgeluiden te vermijden.

hobby1

Ongelezen bericht door hobby1 »

ciske schreef:plafond isoleren is inderdaad de enigste mogelijkheid , ben het wel met violet prue eens dat je onderbuurman toch wat zeurt , een mens moet leven.

succes er mee.

Niet de plafond, maar de bovenvloer moet geïsoleerd worden!

ciske

hobby1 schreef:

nee hoor , bij een bekende die ook in een oudbovenhuis woont is ook bij de onderburen het plafond geïsoleerd , alleen moet je er niet te veel van verwachten.

hobby1

ciske schreef:
hobby1 schreef:

nee hoor , bij een bekende die ook in een oudbovenhuis woont is ook bij de onderburen het plafond geïsoleerd , alleen moet je er niet te veel van verwachten.

De geluidsoverlast komt van de vloer en niet van de plafond, daar loopt niemand.
Het kan, dat ook het plafond geïsoleerd is, als extra isolatie!

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

hobby1 schreef:De geluidsoverlast komt van de vloer en niet van de plafond, daar loopt niemand.
Spinnen lopen daar hoor, die moet je niet buitensluiten!

ciske

De geluidsoverlast komt van de vloer en niet van de plafond, daar loopt niemand.

of het overlast is , weet alleen TS , maar bij dat soort oude huizen kiezen ze de goedkoopste manier en dat is het plafond.

en nogmaals ook daar moet je niet te veel van verwachten, want zulke oude huizen zijn nou eenmaal gehorig, en mensen kunnen tegenwoordig echt weinig van elkaar hebben.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

De woningbouw is niet verantwoordelijk voor uw appartement het is immers zo gekocht, de VVE dient de belangen voor het gebouw opstalverzekering en een potje voor onderhoud. Wel is de woningbouw lid van deze vereniging, er zijn ook huurders. Wat betreft de overlast moet u dat bij de VVE aankaarten u heeft recht op woongenot. Als de buurman u in de peiling heeft kunt u isoleren wat u wil maar lost het probleem niet op, buurman blijft zoeken. Nu is het contact geluid later verschuift probleem naar uw auto die net effe verkeerd geparkeerd staat. Een bemiddelaar is de beste optie ander gaat het danig uit de hand lopen want u kunt wel tegen hem zeggen, u veroorzaakt ook overlast door uw gedrag maar dat gaat averechts werken.

Bas_B

@ Witte Angora,

Nee, we hebben een betonnen vloer met zeil eroverheen zeil, geen parket. Lijkt erop dat een ondervloer een mogelijke oplossing is. Verder ben ik bang dat op sommige plekken in het huis de verbinding met de onderbuurman 'lekt', zoals bijvoorbeeld een twijfelachtig gat (ziet eruit als prutswerk met een kabel trekken) in de vloer in de meterkast. Vandaar dat ik dacht dat we de woningcorporatie op hun verantwoordelijkheid konden aanspreken.

Ik vrees er zelf ook voor dat we er weinig aan kunnen doen. Ik had echter wel ergens gelezen dat als het echt overdreven gehorig is, er een soort van minimum isolatiekwaliteit moet zijn. Ik weet niet of dit klopt en of je er na aankoop nog iets mee kunt?

Ach ja: meer raad kan nooit geen kwaad.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

hebben jullie ook nog boven buren? zo ja! horen jullie van hun ook elke voetstap? volgends mij is die onderbuurman gewoon een zielig mannetje die verder niets te doen heeft! mischien kun je het over een andere boeg gooien en niet meer zo vriendelijk te reageren,hem eens goed de waarheid te zeggen en dat ie moet kappen met zijn gezeur. tja soms helpt het!

hobby1

ciske schreef:

of het overlast is , weet alleen TS , maar bij dat soort oude huizen kiezen ze de goedkoopste manier en dat is het plafond.

en nogmaals ook daar moet je niet te veel van verwachten, want zulke oude huizen zijn nou eenmaal gehorig, en mensen kunnen tegenwoordig echt weinig van elkaar hebben.
Hoe kom je erbij, dat het isoleren van een plafond de goedkoopste oplossing is?
De isolatie moet ook nog worden afgewerkt of niet?
In het geval van TS zou het zeil worden opgepakt, en zoals WA heeft opgemerkt, een isolatie, ik zou voor de groene matten kiezen,geplaatst, en dan het zeil weer overheen.
Tenminste als dit de geluidsoorzaak is!

@Bas_B

Is er geen optie met de wijkagent te praten ?
Laatst gewijzigd door hobby1 op 31 aug 2011 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas_B

@ Manondoris:

Nee, wij wonen helemaal bovenaan, dus niemand boven ons. Als ik een inschatting maak van mijn benedenbuurman lijkt het me geen goede zet om vol tegen hem in te gaan. Ik heb het idee dat ik dan de kat op het spek bind en het volop oorlog wordt. Daar hebben we al helemaal geen zin in. Dan houdt ik de dialoog liever open en probeer daar wat mee te bereiken. Helaas kun je niet altijd uitzoeken naast (of boven) wie je komt te wonen...

ciske

ronald g schreef:De woningbouw is niet verantwoordelijk voor uw appartement het is immers zo gekocht, de VVE dient de belangen voor het gebouw opstalverzekering en een potje voor onderhoud. Wel is de woningbouw lid van deze vereniging, er zijn ook huurders. Wat betreft de overlast moet u dat bij de VVE aankaarten u heeft recht op woongenot. Als de buurman u in de peiling heeft kunt u isoleren wat u wil maar lost het probleem niet op, buurman blijft zoeken. Nu is het contact geluid later verschuift probleem naar uw auto die net effe verkeerd geparkeerd staat. Een bemiddelaar is de beste optie ander gaat het danig uit de hand lopen want u kunt wel tegen hem zeggen, u veroorzaakt ook overlast door uw gedrag maar dat gaat averechts werken.

Ik denk Bas B dat ronald g je hier een goed advies geeft.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

Bas_B schreef: Verder ben ik bang dat op sommige plekken in het huis de verbinding met de onderbuurman 'lekt', zoals bijvoorbeeld een twijfelachtig gat (ziet eruit als prutswerk met een kabel trekken) in de vloer in de meterkast.

Ach ja: meer raad kan nooit geen kwaad.
Daar valt wel (relatief) veel winst te behalen, want die gaten zorgen juist voor veel geluidslekkage.
Een spuitbus van een paar euro met PUR kan dan "wonderen" verrichten.

Bas_B

Bedankt voor het advies allemaal. Ik zal morgen een spuitbus pur kopen, en de buurman nog eens aanmoedigen die bemiddelaar in te schakelen.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

Ik weet niet of jouw onderbuurman ook nog iemand onder zich heeft wonen.
Als dat het geval is zou je eens kunnen vragen wat zij ervaren.
En anders kun je andere buren eens vragen wat zij ervaren en wat zij eventueel voor oplossingen hebben bedacht.

Ik vrees dat jouw woning een klankkast is en dat komt ook via de muren binnen qua geluid dus isolatie van de vloer heeft vrijwel geen zin.
Ik kan het weten want ik heb ook zo'n gehorige woning (met zeil).

Gesloten