LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rioolbuisje...?
Rioolbuisje...?
Ik wil op zolder een afvoer voor een HR ketel en een wasbakje maken, maar de ruimte naar de rioolbuis is te klein,
mag ik nu electra buis gebruiken?
Er gaat dus maar weinig lekwater HR ketel en af en toe handen wassen, dus de diameter zou genoeg zijn, maar mag dit en blijft het heel?
Wat zit er in condenswater, en waarom moet het dikwandig zijn...
Het is dus de bedoeling enkele meters pijp in de dikke rioolbuis te laten lopen en verder niets!
mag ik nu electra buis gebruiken?
Er gaat dus maar weinig lekwater HR ketel en af en toe handen wassen, dus de diameter zou genoeg zijn, maar mag dit en blijft het heel?
Wat zit er in condenswater, en waarom moet het dikwandig zijn...
Het is dus de bedoeling enkele meters pijp in de dikke rioolbuis te laten lopen en verder niets!
-
Re: Rioolbuisje...?
Op zich kan het geen kwaad Dirk...
(ik heb wat ervaring met buizen en zolders
)
maar of het mag is een tweede.
Zou je eens met huisbaas/woningbouw/bewonersvereniging-vereniging
van eigennaren moeten bespreken denk ik.
>cybertje<
(ik heb wat ervaring met buizen en zolders

maar of het mag is een tweede.
Zou je eens met huisbaas/woningbouw/bewonersvereniging-vereniging
van eigennaren moeten bespreken denk ik.
>cybertje<
Beste Cyber Tomaatje...
Ik heb een eigenhuis dus een soort pensioen, dus bij 65+ gratis wonen en zo minder pensioen nodig!
Een huurhuis van de Bank die je na 30 jaar kado kreeg, en bij 30 jaar vaste rente (vanaf 5% thans, ik had goedkoper) dus geen huurverhogingen!
Mijn vraag even duidelijker;
Mag je deze dunne buis gebruiken, goedkoop en kan vermoedelijk, of heeft de CV lekwater een zuur wat deze aan tast?
Eventueel kan ik de dure dikke buis kopen en met Fohn warm maken en plat trappen....
Een Eitje achterlangs zou kunnen.... maar het makkelijke buigen en betaalbaar, en wegens ooit verstopte leiding moest ik 2x per week in winter emmer legen of als te laat dwijlen....
Dus toen was het iets meer dan 20 liter per week in strenge winter!
Ik denk dat ik niet de goedkope maar iets duurdere dikkere electra buis neem die voor meerdere draden is.
Bedankt en groetjes.
Ik heb een eigenhuis dus een soort pensioen, dus bij 65+ gratis wonen en zo minder pensioen nodig!
Een huurhuis van de Bank die je na 30 jaar kado kreeg, en bij 30 jaar vaste rente (vanaf 5% thans, ik had goedkoper) dus geen huurverhogingen!
Mijn vraag even duidelijker;
Mag je deze dunne buis gebruiken, goedkoop en kan vermoedelijk, of heeft de CV lekwater een zuur wat deze aan tast?
Eventueel kan ik de dure dikke buis kopen en met Fohn warm maken en plat trappen....
Een Eitje achterlangs zou kunnen.... maar het makkelijke buigen en betaalbaar, en wegens ooit verstopte leiding moest ik 2x per week in winter emmer legen of als te laat dwijlen....
Dus toen was het iets meer dan 20 liter per week in strenge winter!
Ik denk dat ik niet de goedkope maar iets duurdere dikkere electra buis neem die voor meerdere draden is.
Bedankt en groetjes.
Dirk , deze buis mag je dus niet gebruiken,voorschrift luidt (binnen diameter van tenminste 25 mm )dus wordt het om in pvc termen te blijven
pvc buiten maat 32mm.
bij een beetje pech en en vorst kan zo,n hr ketel tussen 5 en 10 liter per dag condenseren,afhankelijk van grootte van de installatie en woning.
Succes.
pvc buiten maat 32mm.
bij een beetje pech en en vorst kan zo,n hr ketel tussen 5 en 10 liter per dag condenseren,afhankelijk van grootte van de installatie en woning.
Succes.
Ik dacht;
12 liter per dag is gemiddeld ½ liter per uur, en dat kan makkelijk!
Verder is bij lage temperatuur de HR ketel zuiniger (eerder moduleren) en dus gelijdelijk beetje water!
Vorst, kan niet wegens binnenmuur, en onder de CV leidingen die plat op muur zitten tussen de balken!
Het is alle 2 PVC dus zelfde materiaal, alleen kleur en dikte is dus....
en als het fout zou gaan worden het er gewoon 2?
Er zal geen kokend heet water door gaan, alleen handwarm lekwater CV en wasbak voor handen met geknepen kraan, die dus minder water zal geven dan normaal wegens de beperkte afvoer!
Ik doe dit dan via platgeslagen stukje buis voor de kraan....
12 liter per dag is gemiddeld ½ liter per uur, en dat kan makkelijk!
Verder is bij lage temperatuur de HR ketel zuiniger (eerder moduleren) en dus gelijdelijk beetje water!
Vorst, kan niet wegens binnenmuur, en onder de CV leidingen die plat op muur zitten tussen de balken!
Het is alle 2 PVC dus zelfde materiaal, alleen kleur en dikte is dus....
en als het fout zou gaan worden het er gewoon 2?
Er zal geen kokend heet water door gaan, alleen handwarm lekwater CV en wasbak voor handen met geknepen kraan, die dus minder water zal geven dan normaal wegens de beperkte afvoer!
Ik doe dit dan via platgeslagen stukje buis voor de kraan....
Dirk, je vraag mag ik electra buis gebruiken ?,Nee dus voorschrift .
Het gaat niet om mooi schoon water,maar water waar troep bij zit,kalk,vuil van de ketel ed , dit zal na enige tijd een verstopping veroorzaken .
succes .
Het gaat niet om mooi schoon water,maar water waar troep bij zit,kalk,vuil van de ketel ed , dit zal na enige tijd een verstopping veroorzaken .
succes .
-
ik zou denk ik ook naar snertjong luisteren dirk ...
voorschriften zijn voorschriften.
voorschriften zijn voorschriften.
Ik vermoed dat het schoon lijkende lekwater meer bevat dan ik kon zien in die emmer....
Helaas nu een VR ketel en ik wilde deze vervangen.
De ruimte achter de voorzetwand is maar 18 mm en dat is tekort...
De ruimte tussen de CV leidingen is wel 60 mm dus daar kan zelfs 40 mm riool...
Alleen komt het dan erg hoog, dus overstromingskansen!
Ik ga nu opzoek naar een kleine ketel met minder hoogte die tegen plavond extra hoog geplaatst zou moeten worden!
Bij het vanmorgen testen met modderwater zat de 1M electra buis wel verstopt... dus die kan inderdaat niet helaas....
Het probleem van het nette wandje die de leidingen wegwerkte is dus de hoogte van de CV die 4 CM onder de Ketel zit....
Ze gaan via bochtje namelijk iets omhoog dus de bovenkant afvoer komt op 6 cm onder de ketel...
En nu weer verder puzzelen of de HR ketel hoger kan, ik ga nu online kijken naar de maten...
Als je een keukentrapje voor reparatie en schoonmaken nodig hebt vind ik niet zo erg...
Alle 2 bedankt.
Helaas nu een VR ketel en ik wilde deze vervangen.
De ruimte achter de voorzetwand is maar 18 mm en dat is tekort...
De ruimte tussen de CV leidingen is wel 60 mm dus daar kan zelfs 40 mm riool...
Alleen komt het dan erg hoog, dus overstromingskansen!
Ik ga nu opzoek naar een kleine ketel met minder hoogte die tegen plavond extra hoog geplaatst zou moeten worden!
Bij het vanmorgen testen met modderwater zat de 1M electra buis wel verstopt... dus die kan inderdaat niet helaas....
Het probleem van het nette wandje die de leidingen wegwerkte is dus de hoogte van de CV die 4 CM onder de Ketel zit....
Ze gaan via bochtje namelijk iets omhoog dus de bovenkant afvoer komt op 6 cm onder de ketel...
En nu weer verder puzzelen of de HR ketel hoger kan, ik ga nu online kijken naar de maten...
Als je een keukentrapje voor reparatie en schoonmaken nodig hebt vind ik niet zo erg...
Alle 2 bedankt.